Pasajul asigură fluența circulației către Vama Borș și crește siguranța celor care se deplasează spre Parcul Industrial.
Finalizarea lucrărilor a fost trecută în revistă vineri, 25 octombrie 2024, de către primarul Oradiei, Florin Birta, care a organizat o conferință de presă la fața locului, însoțit de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Foghiș, și directorul Companiei Naționale de Infrastructură Rutieră, Cristian Pistol.
Construirea pasajului rutier peste sensul giratoriu de pe Calea Borșului este parte a proiectului „Construire drumuri colectoare și pasaj pentru Centrul de Transport Intermodal din Oradea.”
Ideea ideea construirii acestui pasaj a apărut încă din 2018, când Ilie Bolojan era primar.
„Trebuia rezolvată problema legată de Parcul Industrial, unde în acest moment avem 144 de hectare și 8.000 de angajați care intră și ies zilnic, dar și să asigurăm fluența circulației pentru, la vremea respectivă, viitorul centru de transport intermodal, care s-a construit între timp la cca 500 de metri”, a declarat Florin Birta.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la sfârșitul anului trecut, iar lucrările s-au finalizat înainte de termen, pasajul urmând să fie deschis circulației mâine dimineață, la ora 10:00.
„Acest pasaj rezolvă practic două probleme majore: fluența traficului către frontiera de stat cu Ungaria și siguranța circulației, creând premizele pentru mai puține accidente și o fluență mult îmbunătățită. Am revenit astăzi la Oradea la doar două săptămâni după finalizarea unei alte investiții în județul Bihor – varianta ocolitoare Beiuș, care tocmai a fost dată în circulație. Mă bucur să văd că administrațiile locale din această zonă sunt performante și îmi doresc ca acest exemplu să fie multiplicat la nivel național”, a spus Cristian Pistol.
Secretarul de stat Adrian Foghiș a adăugat: „Această investiție este prima din suita pasajelor care vor fi finanțate din cadrul programului național de reziliență, fiind o premieră la nivel național. Ne dorim ca această politică de descentralizare și de colaborare cu autoritățile locale să fie multiplicată la nivel național.”
Din fonduri europene
Primarul Birta a explicat că proiectul, în valoare de aproximativ 11 milioane de euro, dintre care 9 milioane finanțați din fonduri UE, a fost posibil datorită colaborării cu Compania Națională de Infrastructură Rutieră și Ministerul Transporturilor.
„Inițial, trebuia să construim acest pasaj din bugetul local, dar, prin discuțiile avute, am reușit să finanțăm acest pasaj în mare parte din fonduri europene, prin PNRR. Astfel, banii rămași pot fi folosiți pentru alte investiții necesare orașului,” a adăugat Birta.
De asemenea, el a subliniat că proiectul a fost gândit pentru viitoare dezvoltări, precum circulația tram-trenului, care va ajunge în zona parcului industrial: „Pasajul permite electrificarea și va facilita trecerea tram-trenului pe sub acesta fără modificări ulterioare. Totodată, s-au montat conducte de canalizare care vor conecta zona Episcopia cu stația de epurare, eliminând necesitatea unor intervenții ulterioare în această zonă.”
Pe lângă pasajul rutier, proiectul include un drum colector de 2,2 km, care va asigura legătura între sensul giratoriu de sub pasaj și Centrul de Transport Intermodal, conectându-se la drumul expres spre Autostrada Transilvania.
„Sunt convins că acest pasaj este o lucrare importantă pentru Oradea și județul Bihor și doresc să le mulțumesc tuturor celor implicați: proiectanților, constructorilor care s-au mobilizat exemplar, Ministerului Transporturilor, Direcției Tehnice și Direcției de Management Proiecte cu Finanțare Internațională din PMO, Inspecției în Construcții, Poliției Rutiere și tuturor celor care au fost parteneri în acest proiect,” a concluzionat primarul Florin Birta.
Valoarea totală a investiției s-a ridicat la 53.736.466,14 lei, fără TVA, și a fost finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în cadrul Pilonului 1 – Tranziția spre o economie verde, Componenta C4 – Transport sustenabil. Proiectul a fost realizat de asocierea firmelor Freyrom SA, Procons Group SRL și Construcții Erbașu SA.
Prin finalizarea acestui obiectiv, Oradea își consolidează statutul de pol de dezvoltare economică regională, atrăgând investiții și sprijinind extinderea activităților comerciale și industriale în zonă.