Fondurile necesare edificării complexului cu parcări, spații comerciale și cafenea au fost strânse din banii celor 500.000 de enoriași.
“Reform Parking House (RPH), parcare construită în centrul Clujului de către Casa de Pensii a Bisericii Reformate din România (CP-BRR) nu este doar o clădire funcțională, ci și un simbol: că atunci când ne unim, gândim și lucrăm împreună, putem face o diferență reală.
Muncim pentru un oraș în care oamenii se deplasează mai ușor, viața în centru e mai puțin stresantă și unde interesele comunității sunt pe primul loc. Cu toții știm ce înseamnă traficul la Cluj, cât de greu este să îți găsești un loc de parcare în centrul orașului, tocmai de aceea are o mare valoare pentru noi, toți, această clădire.
Le sunt recunoscător liderilor BRR că au dat un exemplu cu această lucrare ce are menirea de a propulsa dezvoltarea oraşului nostru. BRR a făcut tot posibilul ca toate proprietăţile de pe aceste meleaguri să se dezvolte. Este important că vom avea un nou parking în centrul orașului”, a declarat Emese Olah, viceprimar al Clujului.
Construit din banii credincioșilor
Complexul RPH este amplasat în zona centrală, lângă intrarea în Cimitirul Hajongard. Parcarea multietajată a fost construită în patru ani, însă are nevoie de autorizaţii suplimentare pentru a fi pusă în funcţiune.
Bela Kato, episcopul Eparhiei Reformate din Ardeal, a spus că ideea construirii RPH a apărut acum un deceniu. Motivul investiţiei era faptul că BRR şi alte culte au fost excluse din sistemul de pensii al României în 1959, prin urmare erau nevoite să susţină din surse proprii personalul pensionat.
În anii 1990, în cadrul CP-BRR erau 3 cotizanţi la 1 pensionar, surplusul creat fiind investit pentru a acumula capital pentru viitorul instituţiei. Investiţia clujeană a luat fiinţă cu acelaşi scop. “Banii investiţi nu provin din Ungaria sau din alte donații, ci din contribuţia sub forma taxei bisericeşti, plătită de 500.000 de reformaţi de-a lungul anilor”.
Pandemia și războiul au triplat investiția
Marton Tarkanyi, director executiv al CP-BRR, a relatat procesul de construire a clădirii. Negocierile privind terenul au început în 2015, acesta fiind cumpărat în 2016, iar autorizaţia de construire, aprobată în 2020. Lucrările au fost întârziate șase luni de prospecţiunile arheologice și au început în noiembrie 2020.
Cheltuielile s-au triplat faţă de suma iniţială din cauza pandemiei şi a războiului din Ucraina. Astfel, investiţia se va amortiza în 20 de ani în loc de 16, cum se prevedea inițial. Punerea în funcţiune a clădirii va dura până la o jumătate de an, după finalizarea recepției și intabulării.
„Nu vor exista discriminări sau privilegiați, iar în primul an de funcționare nu vom emite niciun abonament. Parkingul va fi pus la dispoziția publicului larg, iar tariful de parcare îl vom anunța în timp util, după ce vom finaliza și aproba regulamentul de funcționare”.
Parking fără stâlpi și rampe abrupte
„Aici nu veți întâlni problemele cu care sunteți obișnuiți în alte parkinguri. Nu vă veți putea lovi mașinile de stâlpi, pentru că nu există și nu veți întâlni rampe abrupte și înguste. Aveți spațiu suficient pentru manevră, iar traseul pietonilor este foarte clar delimitat”, a spus Șerban Țigănaș, cofondator al biroului de arhitectură Dico & Țigănaș, care a conceput proiectul.
RPH este structurat pe 10.000 mp, având șapte niveluri, inclusiv o terasă circulabilă, cu locuri de parcare și zonă verde. Aceasta dispune de 321 locuri de parcare, inclusiv pentru persoane cu dizabilităţi, biciclete, trotinete, 20 de staţii de încărcare pentru maşini electrice la parter.
Subsolul are două niveluri, clădirea, trei etaje de birouri închiriabile, de câte 140 mp, iar la parter va fi amenajată o cafenea. Pentru fluidizarea traficului în zonă, la intersecția dintre străzile A. Iancu și Universității va fi amenajat un sens giratoriu.