Fostul deputat clujean Viorel Băltărețu susține că șoseaua de mare viteză va fi gata cel mai devreme în 2030.
“Drumul Expres (DEx) Cluj – Dej se face, dar cât mai avem de așteptat până vom circula pe el? După 20 de ani de promisiuni, contractul pentru studiul de fezabilitate (SF) a fost semnat. Este un pas important, dar procesul este abia la început. Fiecare etapă va trebui monitorizată cu maximă atenție.
În cel mai optimist scenariu, vom putea circula pe acest drum în 6-7 ani: 18 luni pentru studiul de fezabilitate (dacă avizele și aprobările se vor da urgent – oare crede cineva?), 1 an pentru licitație și proiectare, 3-4 ani pentru execuție.
DEx Cluj – Dej nu înseamnă doar timp câștigat între orașe. Este despre siguranță rutieră – drumuri mai sigure pentru toți; dezvoltare economică – atragerea de investiții și crearea de locuri de muncă bine plătite; reducerea poluării și a timpului pierdut în trafic.
Deși nu mai sunt deputat, voi continua să mă implic activ pentru ca acest proiect, alături de altele importante pentru Cluj, să devină realitate. Voi monitoriza fiecare etapă, voi comunica transparent despre stadiul lor și voi semnala blocajele când apar.
Județul are nevoie urgentă și de alte investiții: Centura Metropolitană Cluj – soluția la traficul sufocant; trenul metropolitan – de făcut și apoi extins către Gherla, Dej, Câmpia Turzii și Huedin; finalizarea A3 și conexiunea la Tureni.
De asemenea, este nevoie de parcuri industriale, tehnologice si de inovare – bine conectate la infrastructura publică, rutieră și feroviară – pentru locuri de muncă și prosperitate”, atrage atenția Băltărețu.
Studiul de fezabilitate: 6,5 milioane €
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contractul pentru elaborarea SF al viitorului DEx cu asocierea Specialist Consulting București (lider), Specialist Smart Group, Perfect Consult Europe. Contractul de servicii este de 27 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată. Durata sa este de 21 de luni, din care 18 luni pentru realizarea SF.
Construirea viitorului DEx (75 km) va contribui la o serie de efecte pozitive așteptate. Acestea sunt reducerea timpului de călătorie și creșterea vitezei medii de deplasare între localitățile Cluj și Dej, cât și conexiunea cu viitoarele drumuri, Drum Transregio Gilău – Apahida (TR Feleac, indicativ TR 35) respectiv A3, îmbunătățirea condițiilor de siguranță a traficului rutier,
Alte obiective sunt reducerea numărului de accidente; îmbunătățirea confortului în timpul călătoriei; scăderea poluării sonore în zona localitățiilor urbane Cluj – Dej; diminuarea emisiilor de poluanți și a impactului negativ asupra mediului, prin creșterea fluenței traficului de tranzit – deviat pe autostrăzi și a celui rămas în zona urbană.
Contractul va fi finanțat din fonduri externe nerambursabile (Programul Transport, aferent perioadei de programare bugetară a UE 2021-2027), fiind în acord cu obiectivele strategice ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din cadrul Planului Investițional 2021 -2030, cu obiectivul de sustenabilitate, dezvoltare economică și dublă utilizare a infrastructurii de transport.