Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Nouă medici au vorbit despre încredere pe scena Filarmonicii de stat din Oradea

Încredera în medici se dobândește foarte greu și se pierde foarte ușor. Cu această afirmație au fost unanim de acord cei nouă medici care au participat la ediția specială a evenimentului „La o cafea cu medicul”, organizat sâmbătă, 18 ianuarie 2025, la Filarmonica de Stat din Oradea, de către Asociația Help & Care.

Sub tema „Help me…help you”, evenimentul și-a propus să deschidă o discuție sinceră și profundă despre încrederea comunității în medici. De ce este uneori fragilă această încredere? Ce putem face, fiecare dintre noi, pentru a o consolida?

8 + 1

Pe agenda evenimentului, care a umplut la maxim sala Filarmonicii de Stat din Oradea, la început au fost anunțați 8 medici. Este vorba despre: Dr. Silviu Vlad- medic primar ortopedie, Dr. Alin Blaga- medic primar neurochirurgie, Dr. Dănuț Dejeu-medic primar chirurgie oncologică și generală, Dr. Hadrian Borcea- medic șef UPU-SMURD, Dr. Bogdan Feciche – medic primar urologie, Dr. Carmen Pantiș- medic primar anestezie și terapie intensivă, Dr. Ciprian Brisc – medic primar gastroenterologie și Dr. Dan Mihoc- medic primar radiologie-imagistică medicală.

Ulterior, li s-a adăugat un invitat surpriză: Dr. Raed Arafat, Secretar de Stat și Șef al Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Moderatorul evenimentului a fost Luminița Popa, cofondatorare și vicepreședinte a Fundației Comunitare Oradea.

Organizatorii și-au dorit ca prin această ediție specială să aducă mai aproape de oameni nu doar expertiza medicală, ci și o înțelegere mai profundă a relației medic-pacient, bazată pe încredere și respect reciproc.

Fiecare speaker a avut la dispoziție 15 minute pentru a se prezenta și a vorbi despre încrederea în medici și sistemul medical. A surprins rigurozitatea cu care cei nouă medici s-au încadrat în cele 15 minute, rigurozitate care este specifică acestei profesii.

Evenimentul a fost deschis de Lucia Daina, directorul medical al Spitalului Clinic Județean de Urgențe Bihor. Aceasta a făcut un bilanț al anului 2024.

Dr. Lucia Daina și Luminița Popa

Între stres și pasiune

Dr. Silviu Vlad, președintele Asociației Help & Care, organizatoarea evenimentului, a vorbit despre proiect, denumind ceea ce s-a întâmplat sâmbătă „Ziua porților deschide dinspre noi spre dumneavoastră”, dinspre medici spre pacienți.

„În această seară veți asculta nouă perspective, nouă viziuni legate de încredere și mă bucur foarte mult să văd un public atât de mare cu sete de încredere. E de bine! Aceste nouă viziuni au aceeași temă: «Încrederea». Indiferent că o să vorbim despre încrederea medic – pacient, pacient – medic, încrederea în sistemul medical sau neîncrederea în sistemul medical. Sau încrederea între noi, între medici. Toate aceste aspecte sunt ca și cum am avea mai multe căi către aceeași destinație. S-ar putea ca unele opinii să vă placă, altele nu. Unele perspective să vă placă, altele nu. De asta suntem aici. Practic, acest eveniment, dacă vreți, puteți să-l considerați «Ziua porților deschide dinspre noi spre dumneavoastră». Așa cerem noi ajutorul dumneavoastră ca să vă putem ajuta”, a precizat Dr. Silviu Vlad.

Acesta a prezentat o serie de imagini elocvente din cariera sa prin care a vrut să evidențieze ce înseamnă munca în echipă în tratarea pacienților.

„Tratăm pacientul, nu boala. Lucrăm cu pacientul, nu pentru pacient. Nu există a face mai mult, ci ce contează mai mult. Succesul nu este despre a vedea 500 de pacienți la Urgențe. Succesul este despre a face ce contează mai mult”, a subliniat medicul.

Acesta a făcut o paralelă între ceea ce înseamnă stres și pasiune.

Dr. Silviu Vlad

„Dacă muncești din greu pentru ceva ce nu-ți place, îi stres! Iar dacă  muncești din greu pentru ceva ce îți place, îi pasiune”, a conchis Dr. Silviu Vlad.

 

Vârsta medicului – o provocare

Dr. Dan Mihoc, a renunțat la o carieră în Franța pentru Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor.

„De multe ori suntem tentați să blamăm sistemul medical, dar nu cred că acesta trebuie tot timpul blamat. Cred că uneori trebuie luat ca atare și să participăm fiecare, în măsura în care putem, la dezvoltarea acestuia și la schimbarea lui. Acesta a fost principalul motiv care m-a făcut să renunț la cariera în Franța și să revin acasă, să dezvolt neuroradiologia și radiologia intervețională aici, la Oradea”, s-a destăinuit Dr. Dan Mihoc.

Acesta consideră că încrederea în cadrele medicale este un „dar frumos” care se acordă ușor, din nevoie. Depinde de medic cum gestionează acest dar: prin rezultate pozitive, prin comportament, prin empatie, fiind un drum anevoios, plin de provocări. Una dintre provocări, trăită pe propria piele, este vârsta.

Dr. Dan Mihoc

„Suntem o mână de oameni care își doresc și încearcă în permanență să ofere profesionalism și performanță în beneficiul pacientului. Încrederea în medici atrage în timp încrederea în sistem. Radiologia intervențională are un potențial enorm pentru comunitate, prin gama largă de patologii pe care o abordează. Și nu uitați că suntem aici pentru a ajuta”, a concluzionat Dan Mihoc.

 

Birocrația și factorii de stres

Următorul speaker, Dr. Alin Blaga, a evidențiat birocrația din sistemul medical, punctând ceea ce trebuie să facă un medic pe lângă profesia sa de bază, ceea ce îi reduce mult timpul care ar trebui dedicat profesiei de medic.

„Din punctul meu de vedere, factorii de stres major pentru personalul medical sunt sistemul sanitar însuși și presiunea aparținătorilor și a pacienților. Ideea acestei prezentări mi-a venit când prezentatoare evenimentului, cât și cei care au participat la discuții din sală, au rămas extrem de uimiți despre faptul că pe lângă activitatea medicală, pe lângă sala de operații, consultații, vizite și contra vizite, mai avem foarte multe alte lucruri de făcut, foarte multe alte activități care nu au legătură directă cu medicina. Am lucrat mai mult de doi ani în Germania și acolo singurul factor de stres din partea sistemului era să te autodepășești, să rezolvi cazuri din ce în ce mai grele. În România nu este nicidecum așa. În Germania sistemul lucrează cu medicul pentru pacient, pe când în România, de multe ori, sistemul lucrează contra medicului și contra pacientului”, a observat Dr. Alin Blaga.

Dr. Alin Blaga

Acesta este de părere că marea problemă a sistemului medical din România este supraaglomerarea din cauza unor pacienți care apelează la serviciile medicale, în special Urgențe, abuzând de acestea, când ar putea apela la medicii de familie.

„Am învățat că respectul aparținătorilor ar trebui să fie mai mare și că eu, în momentul în care voi fi aparținător, mă voi gândi de zece ori până când spamez medicul, așa inconștient”, a concluzionat Luminița Popa, în urma discursului Dr. Alin Blaga.

Luminița Popa

 

Mai multă protecție pentru cadrele medicale

Dr. Dănuț Dejeu a subliniat în cuvântarea sa că, cadrele medicale nu sunt destul de protejate.

„Problema de încredere este o discuție foarte largă. Ați auzit aici mai multe varinte, și o să mai auziți. Pentru noi ca medici este foarte important să transmitem în astfel de evenimente ceea ce simțim zi de zi în cabinetul nostru, pe culoarele spitalului, când ne întâlnim cu dumneavoastră sau cu pacienții. De multe ori, poate aveți impresia că suntem reci, impersonali, lipsiți de empatie, de milă, dar nu e așa. Astfel de ocazii de dau posibilitatea să ne deschidem, să vedeți medicul dincolo de acel halat”, a spus Dr. Dănuț Dejeu.

Acesta a precizat că deși ne dorim să avem un sistem de sănătate perfect, nu există în lume un astfel de sistem. Pentru a schimba fața sistemului, printre altele, ar trebui aduși medicii români de afară.

„Pentru a schimba fața sistemului ar trebui să schimbăm o legislație și să avem o altă perspectivă a managementului sanitar. Asta înseamnă finanțare corectă pentru infrastructură, înseamnă dotare, înseamnă management de calitate. În momentul de față noi nu suntem protejați ca medici. Suntem în bătaia tututot. Toată lumea poate să spună orice despre tine, tu nu ai voie să spui nimic. Asta va duce în timp, dacă lucrurile nu se schimbă, la o medicină foarte defensivă”, crede doctorul Dejeu.

Dr. Dănuț Dejeu

Invitatul surpriză

Spre surprinderea și bucuria celor prezenți, evenimentul de sâmbătă seara a avut un invitat supriză în persoana doctorului Raed Arafat, Secretar de Stat și Șef al Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

„Să vorbești despre încredere este foarte greu. Eu am un avantaj, coordonez un sistem care nu are numai medici în el, n-are numai asistenți. Am pompieri, am salvamontiști, ambulanțieri, toată gama. Și văd toată gama din sectoarele astea, cu problemele, cu bunele, cu tot ce se întâmplă. Imaginați-vă o sferă tăiată în două.  O parte este medicul, sistemul medical. Cealaltă parte sunt pacienții. Lipiciul între cele două jumătăți este încrederea. Dacă încrederea nu funcționează, sfera nu va exista”, a explicat secretarul de stat.

Acesta a subliniat faptul că „încrederea se câștigă greu de tot și se pierde într-o fracțiune de secundă. Și nu se mai câștigă altă dată decât foarte greu”.

Dr. Raed Arafat este de părere că trebuie să existe mai multă comunicare între medici și oameni, între medici și pacienți, pentru creșterea încrederii.

Dr. Raed Arafat

Umanitate și responsabilitate

Dr. Bogdan Feciche a vorbit despre aducerea chirurgiei în epoca minim – invazivă, laparoscopiei, endoscopie și a intervențiilor asistate de roboți.

„După 20 de ani de chirurgie, fără să punem anii de facultate, cred că cel mai important element cu care vine medicul, dincolo de umanitate, este responsabilitatea”, subliniază Dr. Bogdan Feciche.

Acesta crede că este foarte importantă relația colegială dintre medici, dintre medici și asistenți.

„Este foarte importantă poziția pe care o are sistemul medical în conștiința socială, ce-și dorește populația de la sistemul medical”, a explicat medicul.

Acesta este de părere că încrederea se câștigă, prin calitate, indiferent în ce tip de spital lucrezi. Frustrarea vine din presiunea cantității.

„Este foarte important mentoratul în chirurgie. Este foarte important ca nimeni să nu creadă că știe tot. Și este extrem de importantă această reală colaborare interdisciplinară”, a conchis Dr. Bogdan Feciche.

Dr. Bogdan Feciche

Dr. Carmen Pantiș, „femeia cu organele”

De la eveniment nu putea lipsi Dr. Carmen Pantiș, „femeia cu organele”, cum i se mai spune. Aceasta a prezentat câteva secvențe din viața sa, de pe băncile școlii, la repartiția la Zece Hotare, până la reputatul medic ATI care este astăzi și ce a determinat-o să aleagă această disciplină medicală.

„Moartea cerebrală este moarte. Este singura speranță pentru miile de pacienți pe listele de așteptare foarte lungi, care așteaptă un organ salvator. Încrederea în echipa medicală care spune că donorul în moarte cerebrală nu mai are nici o perspectivă, trebuie să fie maximă”, subliniază Dr. Carmen Pantiș.

Dr. Pantiș a fost cea care a obținut, în 12 octombrie 2012, un ordin de ministru, din partea Dr. Arafat, ministrul Sănătății, prin care toți managerii de spital să nominalizeze un coordonator de transplant, un anestezist, care să se ocupe de donorii în moarte cerebrală, ceea ce a fost un mare progres pentru România.

Dr. Carmen Pantiș

Încrederea trebuie susținută și construită prin fapte

Dr. Ciprian Brisc, cel mai în vârstă dintre speakeri, a spus că este mândru de antevorbitorii săi, știind că va lăsa medicina pe mâini bune, când se va pensiona.

Acesta a făcut o trecere în revistă, conform statisticilor europene, a încrederii pacienților în sistemul de sănătate, de la organizare până la finanțare.

Gradul de satisfacție a pacienților din România față de sistemul de sănătate este mult sub media europeană. Despre motivele de insatisfacție ale pacienților din România, Dr. Brisc a subliniat că este de acord cu standardul, decidenții, personalul, lipsa serviciilor, dar nu este de acord cu accesul redus la consultații medicale.

„Românul nu știe cum se ajunge la consultații medicale în străinătate”, a punctat Ciprian Brisc.

Acesta a făcut referire și la dr. Google. Potrivit medicului, încrederea în sistem a scăzut și în urma pandemiei de Covid, criză care a fost gestionată netransparent.

„Este important că nu mai există condiționarea actului medical. Fenomenul s-a micșorat după ce salariile medicilor au fost ajustat corespunzător”, a observat medicul.

El crede că pacientul își dorește cel mai mult de la medic comunicare, să-l asculți și să empatizezi cu el, atenție și respect, precum și un aspect impecabil legat de limbajul non verbal.

„Dacă sunt culpe medicale, ele trebuie evidențiate. Dacă nu sunt, corpul medical trebuie apărat și respectat. Iar încrederea trebuie susținută, construită de noi prin ceea ce spunem și ceea ce facem”, a încheiat Dr. Ciprian Brisc.

Dr. Ciprian Brisc

Oameni care au întors trenul de Cluj

Dr. Hadrian Borcea, omul care de 24 de ani se identifică cu SMURD Bihor, a spus că este onorat să vorbească alături de oameni care „au reușit să întoarcă trenul de la Cluj”, referindu-se la faptul că până în urmă cu câțiva ani bihorenii se deplasau la Cluj Napoca pentru a se trata, neavând prea mare încredere în medicii bihoreni.

„Prin ceea ce fac acești oameni, spitalul ca ansamblu, a devenit extrem de atractiv pentru sistemul medical bihorean și este un punct de referință, aș putea spune, și la nivel regional. Iar un rol major îl are și UPU SMURD Bihor”, a precizat Hadrian Borcea.

Acesta a povestit, din perspectiva sa, despre ceea ce înseamnă încredere, și cum, și când a reușit să capete încredre în el și în ceea ce face. De asemenea, a vorbit și despre încreredrea pe care o are în echipa sa de peste 300 de oameni.

„Nu cred că vreunul dintre noi ar putea să ia decizii dacă nu ar avea încredere în el însuși. Mai este o condiție extrem de importantă, aceea că atunci când iei o decizie față de cineva care are încredere în tine, cel care ia decizia față de acea persoană, trebuie să-i pese de celălalt. Eu nu vreau să ajung în acel moment în care să nu-mi mai pese”, a încheiat Hadrian Borcea.

Dr. Hadrian Borcea

Întrebări și răspunsuri

În încheierea evenimentului, care a durat peste trei ore, cei din sală au adresat întrebări medicilor. Una dintre întrebări s-a referit la minim o măsură de prevenție pe care aceștia ar vedea-o implementată în România.

Dr, Carmen Pantiș a precizat că ar dori să se implementeze în România directiva în avans, ceea ce înseamnă că fiecare cetățean să știe în avans ce dorește să se întâmple cu el în momentul în care ajunge într-o stare critică terminală.

Dr. Ciprian Brisc este de părere că după 45 de ani fiecare român ar trebui să-și facă o colonoscopie, pe banii statului.

Dr. Silviu Vlad crede că ar trebui făcută o evaluare ortopedică la copii și adolescenți, pentru că a crescut exponențial incidența diformităților colanei vertebrale și a membrelor în rândul adultului tânăr.

Dr. Dan Mihoc își dorește ca metodologia Doppler să ajungă metodă de screening. Majoritatea pacienților care prezintă riscuri cardiovasculare crescute, colesterol crescut, după o anumită vârstă, ar trebui să-și facă o ecografie Doppler.

Dr. Alin Blaga propune obligativitate purtării căștii pe biciclete, pe trotinete, pe schiuri și a purtării centurii de siguranță, care în multe cazuri au salvat vieți.

Dr. Dănuț Dejeu susține obligativitatea controalelor medicale după o anumită vârstă.

Dr. Hadrian Borcea crede că este nevoie de a se pune accent pe o specialitate aproape inexistentă în România, Geriatria, care să gestioneze nu doar patologia ci și să prevină patologia care poate să intervină la o vârstă înaintată.

Dr. Bogdan Feciche este de părere că ar trebui să se pună în practică screeningul legat de patologia oncologică, cu diversele ei fațete: chirurgie generală, ginecologie, urologie, etc.

O altă întrebare pusă din sală, de Bekesi Csaba, a fost: De ce ne este frică de doctor?

Dr. Silviu Vlad crede că ne este frică de doctor pentru că nu comunicăm suficient. Dr. Hadrian Borcea susține că frica de medic provine și din lipsa de informare. Dr. Ciprian Brisc a observat că bărbaților le este mult mai frică de medic decât femeilor.

Sala Filarmonicii de Stat din Oradea a fost arhiplină

Știrile negative scad încrederea în sistem

Majoritatea celor prezenți au reiterat ideea că scăderea încrederii în medici și sistemul medical este indusă și de mass-media prin evidențierea știrilor negative, doar de dragul senzației.

„Într-adevăr, aceste știri, care sunt rostogolite foarte mult, prind la public și dau o imagine negativă sistemului medical. După seria aceasta de evenimente, eu personal, mi-am schimbat total percepția. Cred cu tărie că acele cazuri, dacă ele există, sunt unele interpretate și unele excepții. Nu există sistem fără erori, și unele pot fi chiar erori. M-am convins, fiind implicată în toate aceste evenimente, că chiar există foarte multă bunăvoință”, a concluzionat Luminița Popa.

Știrile negative erodează sistemul medical

Salvatori de vieți

Cuvântul de încheiere l-a avut Dr. Silviu Vlad, președintele Asociației Help & Care, organizatoarea evenimentului „La o cafea cu medicul”.

„Sunt adeptul unui concept foarte simplu. Omul are nevoie de primii doi ani din viață să învețe să vorbească și de restul vieții să învețe să tacă. De aceea, cred că orice aș spune acum nu e mai de valoare decât tăcerea. Aș putea să tac liniștit pentru că toți care au venit azi aici sunt salvatori de vieți. Toți veți duce germenii încrederii despre care vorbeam la început, conștient sau subconștient, cu voi, la cei pe care îi iubiți. Acolo ați salvat de fapt viețile”, a încheiat Silviu Vlad, mulțumind publicului într-un ropot de aplauze.

Dr. Silviu Vlad a mulțumit celor prezenți

Evenimentul poate fi urmărit în întregime aici: https://www.facebook.com/100067677011783/videos/586805080829389

 



Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Stocarea energiei în România, un obiectiv strategic finanțat prin PNRR și Fondul de Modernizare

Articolul următor
Societatea Electrocenter Due Baia Mare, specializată în instalații electrice, a marcat intrarea în 2025 prin activarea unui centru modern în Cluj-Napoca.

Cum arată noul sediu Electrocenter din Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Citeste mai mult

România fără busolă

De șase zile ne aflăm în etapa în care România își recreează un nou destin educațional, în spațiul…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share