Joi, 15 mai 2025, la Ministerul Transportului, în prezența ministrului Sorin Grindeau, a fost semnat contractul pentru realizarea primului lot al Drumului Expres Arad – Oradea: Salonta – Oradea.
Contractul a fost semnat de către CNAIR și asocierea formată din Precon Transilvania (lider) și Automagistral Pivden (Ucraina).
Valoarea contractului este de 2,32 de miliarde de lei fără TVA, sumă asigurată prin Programul Transport, durata de execuție fiind de 24 de luni.
Din partea CNAIR contractul a fost semnat de directorul general, Cristian Pistol, iar din partea constructorului Premagro Transilvania, contractul a fost semnat de către Beneamin Rus, patronul grupului de firme Selina, din care face parte și Premagro Transilvania. Din partea Automagistral Pivden, contractul a fost semnat de Micola Timofeev.
Mulțumiri aduse Bihorului
La semnare au fost prezenți și președintele Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan, precum și primarul Oradiei, Florin Birta.
,,Mă bucur că sunt azi aici domnul Mircea Mălan și domnul Florin Birta, pentru că, așa cum știți, acest proiect, SF și proiectarea au fost realizate datorită descentralizării de către Consiliului Județean Bihor. Țin să mulțumesc autorităților locale pentru modul cum au terminat documentația și sunt un exemplu bun și pentru celelalte autorități locale, să urmeze același drum”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ministrul a mai precizat că a considerat important acest proiect de când a venit în funcție, pentru că Arad – Oradea, continuând cu Autostrada Arad – Timișoara, spre Moravița și Belgrad, este veriga lipsă în a face cel mai scurt drum din Nordul Europei, în Sudul Europei. De la Marea Baltică, Gdansk, Varșovia, Kosice, Debrețin, Oradea, Arad, Timișoara, Moravița, la Belgrad și Salonic.
Acesta a adăugat că noi trebuie să ne mișcăm foarte repede, pentru că există rute alternative, adevărat, mai lungi, dar care pot să ocolească România. Ceea ce nu ar fi în avantajul nostru.
,,Este primul contract din cele cinci: trei pe Arad – Oradea, două pe Timișoara – Moravița, care sper să fie semnate în perioada următoare”, a explicat ministrul Transporturilor.
Structura drumului
Valoarea contractului pentru Lotul 1 este de 2,32 miliarde lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport 2021-2027. Termenul de execuție este stabilit la 24 de luni, iar proiectul include 32 de lucrări de artă, printre care un pasaj de 727 de metri peste calea ferată și DC77.
În vestul orașului Oradea va fi construit cel mai aglomerat nod rutier din județul Bihor. Aici se vor întâlni DX Arad – Oradea, drumul de legătură dintre Centura Oradea și Autostrada Transilvania și Centura Oradea.
Drumul Expres Arad – Oradea va avea o lungime totală de 120,1 km, fiind prevăzut cu patru benzi de circulație și conexiuni cu principalele orașe de pe traseu.
Trei loturi
Proiectul este structurat în trei loturi:
1) primul lot include traseul Oradea – Salonta (33,7 km), împreună cu legătura la DN 79 – Salonta (5,3 km);
2) al doilea lot acoperă segmentul Salonta – Chișineu Criș (39,7 km), plus legătura Salonta – granița cu Ungaria (10 km);
3) al treilea lot se întinde între Chișineu Criș și Arad (47 km), incluzând și un drum de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km).
88 de km de drum rapid în lucru în Bihor
Săptămâna aceasta a fost dat ordinul de începere a lucrărilor la lotul Biharia – Chiribiș, parte din Autostrada Transilvania (A3). Acest tronson va avea 28,5 km.
În plus, se lucrează și la tronsonul care continuă spre județul Sălaj, Chiribiș – Suplacu de Barcău. Acest tronson are o lungime de 26 de km.