În perioada 15.05-22.05.2025, IMM România a realizat un sondaj privind percepția antreprenorilor asupra situației economice și a măsurilor care trebuie luate de viitorul Guvern. La sondaj au răspuns 1.650 respondenți, majoritatea fiind microîntreprinderi și întreprinderi mici, din domenii de activitate precum servicii, producție și comerț.
Rezultatele sondajului reflectă un nivel ridicat de îngrijorare în rândul mediului de afaceri, în special în ceea ce privește situația politică pe care peste jumătate dintre respondenți o consideră un factor care le afectează direct activitatea. De asemenea, devalorizarea leului în raport cu euro a fost semnalată ca o problemă majoră, întrucât a avut ca efect creșterea costurilor cu materiile prime și serviciile folosite în activitatea întreprinderii și diminuarea profitului pentru aproape jumătate dintre respondenți.
Alte dificultăți majore indicate de antreprenori includ lipsa resurselor financiare pentru investiții și scăderea cererii vânzărilor. Totodată, antreprenorii se tem de creșterea TVA-ului și creșterea concurenței neloiale, aspecte care reprezintă o reală problemă în dezvoltarea afacerii.
Antreprenorii nu doar că semnalează problemele cu care se confruntă, ci propun și direcții clare de acțiune pe care viitorul Guvern ar trebui să le aiba în vedere. Astfel, principala solicitare a antreprenorilor o reprezintă implementarea de programe de finanțare și garantare pentru IMM-uri, în scopul consolidării afacerilor prin diversificarea produselor și serviciilor oferite. Alte propuneri susținute de mediul antreprenorial includ reducerea impozitului pe dividente la 5% și acordarea posibilității trecerii de la impozitul pe profit la impozitul specific microîntreprinderilor în funcție de evoluția economică a întreprinderii.
Din perspectiva acțiunilor urgente pe care antreprenorii le consideră esențiale sunt: stabilitatea fiscală și predictibilitatea, reducerea cheltuielilor bugetare, reducerea impozitării pe forța de muncă și creșterea absorbției fondurile europene.
Sondaj
Fiind întrebați dacă afacerea le-a fost afectată de actuala conjunctură politică -14,9% au răspuns că a fost afectată într-o foarte mare măsură, 39,4 % au menționat că a fost afectată într-o mare măsură, rezultând că 54,3% dintre antreprenori sunt afectați de actuala conjunctură politică. În același timp 26,6% au răspuns că a fost afectată într-o mică măsură, iar 13,8% că a fost afectată într-o foarte mică măsură.
La întrebarea ”Care sunt principalele probleme cu care vă confruntați în prezent?”, antreprenorii au menționat pe primele 2 locuri următoarele cauze:
- pe prima pozitie – 64,7% – aproape 2/3 dintre respondenți – au menționat costurile în creștere a materiilor prime/serviciilor folosite pentru activitatea întreprinderii;
- pe locul 2, cu 52,9%, s-a situat scăderea cererii vânzărilor.
Este de remarcat că pentru 40,2% dintre respondenți, lipsa resurselor financiare pentru investiții constituie principala problema, pentru 33,3% se situează lipsa forței de muncă, în timp ce pentru 29,4 %, lipsa de încredere a investitorilor/partenerilor în evoluția economiei românești reprezintă principala problemă. 12,7 % susțin că instabilitatea piețelor internaționale, iar 2.9 % susțin diminuarea exporturilor.
La întrebarea ”Care sunt principalele trei probleme pe care viitorul guvern ar trebui să le rezolve urgent?” au rezultat următoarele răspunsuri:
- pe primul loc – 4% – Stabilitatea fiscală și predictibilitatea;
- pe locul doi – 5% – Reducerea impozitării pe forța de muncă;
- pe locul trei – 57,8% – Reducerea cheltuielilor bugetare.
Alte măsuri, care au obținut procente mai mari, au fost: creșterea absorbției fondurilor europene – 55,9% și creșterea investițiilor în infrastructură și în economia reală – 37,3%.
Fiind întrebați ”Cum este afectată activitatea întreprinderii având în vedere devalorizarea leului în raport cu euro”, primele 3 efecte menționate au fost:
– 1. 47,10% – se va diminua profitul;
– 2. 46,10% – creșterea costurilor de producție/de prestare a serviciilor;
– 3. 39,2% – scăderea volumului vânzărilor.
Alte răspunsuri au fost: 23,5% – Întreprinderea va transfera costurile suplimentare în costul final pentru fabricarea produselor/prestarea serviciilor, 20,6% – va face necesară disponibilizarea unei părți a personalului, iar 18,6 – întreprinderea va suporta creșterea costurilor pentru a-și menține volumul vânzărilor.
Doar 11,8 % dintre antreprenori declară că activitatea lor nu este afectată de devalorizarea leului în raport cu euro.
La întrebarea ”Care estimați că va fi principala problemă a pieței pe care acționați in următoarele 6 luni?”, antreprenorii anticipează ca principalele probleme vor fi reprezentate de:
- a) Reducerea cererii – 46,1 %
- b) Creșterea TVA-ului – 32,4%;
- c) Creșterea concurenței neloiale – 15,7%;
- d) Probleme în lanțul de aprovizionare – 5,8%.
La întrebarea ”Pentru susținerea microîntreprinderilor, care sunt principale 3 măsuri pe care viitorul guvern trebuie să le ia urgent?”, au rezultat următoarele răspunsuri:
- pe primul loc – 6% – implementarea de programe de finanțare și garantare pentru IMM-uri;
- pe locul doi – 61,8% – reducerea impozitului pe dividende la 5%;
- pe locul trei – 52,9% – acordarea posibilității trecerii de la impozitul pe profit la impozitul specific microîntreprinderilor, în funcție de evoluția economică a întreprinderii.
Alte măsuri, au fost: revenirea la pragul de venit de 500.000 de euro pentru aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor – 51% și reducerea birocrației pentru antreprenori – 49%.
La întrebarea ”Care sunt principale bariere administrative pe care le întâmpinați în derularea afacerii dvs.?” au rezultat următoarele răspunsuri:
- pe primul loc – 6% – Legislația stufoasă;
- pe locul doi – 60,8% – Numeroase taxe parafiscale;
- pe locul trei – 48% – Costurile ridicate administrative;
- Pe locul patru – 41,2 % – Procedurile îndelungate și complicate de autorizare;
- Pe locul cinci – 3 % – altele.
Fiind întrebați ”Ce măsuri veți lua pentru consolidarea afacerii dvs.?”, antreprenorii au răspuns:
- pe primul loc – 62,7% – Diversificarea produselor/serviciilor oferite;
- pe locul doi – 47,10% – Digitalizarea activității;
- pe locul trei – 38,2% – Realizarea de investiții din fonduri proprii;
- Pe locul patru – 14,7 % – Angajarea de forță de muncă calificată;
- Pe locul cinci – 11 % – altele.