Patru instituții de învățământ superior din oraș se vor a fi de educație și cercetare avansată, iar alte două au optat pentru varianta educație și cercetare.
Universitățile românești și-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar din țară, potrivit Ministerului Educației și Cercetării (MEC). Acestea și-au asumat prin carta proprie una dintre cele trei misiuni propuse de MEC.
Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), Universitatea Tehnică, Universitatea de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară s-au autoîncadrat în varianta cea mai avansată, iar Academia de Muzică și Universitatea de Artă și Design, cu o treaptă mai jos.
La nivel național, 32 de universități s-au încadrat în misiunea de educație și cercetare avansată, 45 de instituții de învățământ superior în cea de educație și cercetare și numai 7 în cea de educație.
“Tipul de misiune academică nu este un criteriu de clasificare pe bază de performanță sau de ierarhie, clasificarea pe bază de performanță putându-se stabili eventual ulterior prin evaluări riguroase în cadrul fiecărei misiuni.
În procesele de evaluare academică și de asigurare a calității se va ține cont de misiunea autoasumată de fiecare instituție de învățământ superior. Misiunea autoasumată acum nu reprezintă o confirmare a realizării acesteia, confirmarea realizându-se ulterior prin procese de evaluare academică și de asigurare a calității”, potrivit MEC.
Clasificarea universităților după misiuni:
(1) Educație: presupune organizarea exclusiv a activităților de predare, învățare și evaluare și a celor de cercetare conexe proceselor de predare-învățare, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori naționali/internaționali, cu relevanță academică locală/regională.
(2) Educație și cercetare: presupune organizarea activităților de predare, învățare și evaluare, precum și de cercetare, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori naționali / internaționali, cu relevanță academică regională/națională.
(3) Educație și cercetare avansată: presupune organizarea activităților de predare, învățare și evaluare, precum și de cercetare, cu impact în dezvoltarea cunoașterii și dezvoltarea economică și tehnologică la nivel național și internațional, evaluarea misiunii instituției făcându-se după criterii și indicatori internaționali, cu relevanță academică națională / internațională.
„Avem nevoie de universități cu profiluri diferite”
„Prin acest demers, dublat de flexibilizarea organizării programelor academice într-o universitate prin eliminarea condiționărilor administrative între acestea (licență – master – doctorat – postdoctorat), încheiem cu adevărat implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior din România.
Intrăm într-o logică a normalității, în care chiar dacă toate universitățile sunt importante, asta nu înseamnă că toate trebuie să fie la fel. Țara are nevoie de universități cu profiluri diferite.
Mă aștept de la universitățile de educație să servească dinamic mai ales nevoile locale și regionale prin formarea de resursă umană bine pregătită, inclusiv prin servicii de calitate pentru societate și prin demersuri de educație duală și antreprenorială în relație strânsă cu mediul socioeconomic local sau regional și cu autoritățile locale sau regionale.
De la universitățile de educație și cercetare mă aștept să aducă în plus și o componentă de cercetare aplicativă relevantă local / regional / național.
De la universitățile de educație și cercetare avansată mă aștept să-și formeze resursa umană în logica educației prin cercetare, demersurile de cercetare-dezvoltare-inovare să vizeze și probleme teoretice și practice de interes mai larg, național și internațional, inclusiv să angajeze demersuri inovative (adesea disruptive) de educație duală și antreprenorială.
Demersurile cu caracter mai vocațional (inclusiv de creație artistică) trebuie să fie elemente fundamentale ale componentei educaționale, evaluate prin caracteristicile proprii. Acum avem un sistem universitar cu o arhitectură transparentă pentru viitorii studenți, pentru autorități și societate și pentru comunitatea academică a fiecărei universități.
Universitatea se poate astfel conecta mai bine cu societatea și care devine mai puternică și autonomă prin faptul că raportarea la aceasta trebuie să se facă prin prisma misiunii asumate, nu prin prisma unor criterii externe mai mult sau mai puțin arbitrare”, a menționat ministrul Daniel David, rector ales al UBB.