Specialiștii în infrastructură dau șanse porțiunilor cu începere de la Poarta Sălajului doar în cazul în care statul și antreprenorul se mobilizează corespunzător.
“Dacă UMB alocă suficiente forțe și dacă autoritățile rezolvă birocrația necesară în nodul Poarta Sălajului (Românași) și la conexiunea provizorie A3 – Drumul Național 1F la sud de Topa Mică, atunci spre sfârșit de 2025 putem circula pe 27 km ai A3 între aceste două localități.
Obiectivul este încă posibil, dar UMB trebuie să-și aducă mult mai multe forțe între Topa Mică și Zimbor. Ceea ce momentan nu face, din păcate.
Rămâne de văzut dacă atât UMB cât și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se vor mobiliza corespunzător, în teren și birocratic, ca să inaugureze pe A3, spre final de 2025, doar 12 km (Poarta Sălajului – Zimbor) sau 27 km (Poarta Sălajului – sud de Topa Mică) având o descărcare temporară în acel punct”, potrivit Asociației Pro Infrastructură (API).
Niciun termen de finalizare respectat
“Cele două tronsoane Nădășelu – Zimbor (30 km) și Zimbor – Poarta Sălajului (12 km) finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) au devenit o rușine nu doar pentru CNAIR, ci și pentru UMB.
Contractele au fost semnate în 28 decembrie 2020 și 1 iulie 2020, au ordine de începere din 25 ianuarie 2021, respectiv 31 mai 2021, iar ambele prevăd câte 12 luni de proiectare plus alte 24 de execuție”, conform asociației de infrastructură.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.