Barometrul Calității Vieții 2024, realizat de Universitatea de Vest din Timișoara în parteneriat cu Primăria Municipiului Timișoara, arată un nivel record de încredere: 71% dintre timișoreni cred că orașul se îndreaptă într-o direcție bună, cel mai mare procent din 2016 încoace. De asemenea, 86% dintre respondenți se declară mulțumiți de calitatea vieții în Timișoara.
Tinerii și femeile sunt cei mai optimiști, în timp ce gradul de încredere este mai redus în rândul vârstnicilor și al persoanelor cu venituri mici.
„Este o veste care ne bucură, dar care vine și cu o mare responsabilitate. Încrederea timișorenilor ne obligă să continuăm munca, să ridicăm standardele și să construim în continuare un oraș modern, funcțional și în care ne place să trăim”
Dominic Fritz, primarul Municipiului Timișoara.
Când vine vorba de România, optimismul scade: doar 31,4% cred că țara merge într-o direcție bună
Timișorenii se declară mulțumiți în special de relațiile cu familia (93%) și de nivelul propriu de educație (87%). În schimb, doar 60% sunt satisfăcuți de situația lor financiară, iar sănătatea este o preocupare tot mai frecventă: 1 din 3 consideră că este domeniul în care orașul trebuie să intervină urgent.
În ceea ce privește infrastructura, cele mai bine cotate servicii sunt: accesul la magazine și supermarketuri (91%), iluminatul public (87%), spațiile pietonale și publice (84%).
Traficul veșnica problemă
Cele mai mari nemulțumiri rămân traficul auto (nemulțumiți 69% dintre respondenți), transportul feroviar (42%) și starea drumurilor (41%).
Transportul public este folosit frecvent de aproape jumătate dintre locuitori (49,4%), un procent stabil de trei ani, semn că înnoirea flotei de transport public din ultimii ani dă rezultate. Apreciate sunt apropierea de casă a rețelei de transport public și confortul, dar persistă nemulțumiri privind frecvența și punctualitatea mijloacelor de transport.
Provocări majore rămân curățenia în oraș și parcările în cartiere. 59% dintre timișoreni se declară mulțumiți de curățenia din oraș, în ușoară creștere, dar rămâne una dintre principalele nemulțumiri. În prima parte a acestui an, Municipalitatea a înființat propria companie de salubrizare, menită să pună calitatea serviciilor înaintea profitului.
Lipsa parcărilor
Lipsa locurilor de parcare este cea mai semnalată problemă la nivel de cartier, însă gradul de satisfacție e în ușoară creștere (de la 38% la 41%), semn că demolarea garajelor și crearea de noi locuri de parcare începe să fie resimțită.
O schimbare importantă față de ediția trecută: sănătatea a devenit principalul domeniu pe care timișorenii l-ar aborda cu prioritate dacă ar fi în locul primarului. Ca urmare, chestionarul de anul acesta conține întrebări suplimentare despre sistemul medical și obiceiurile de sănătate ale locuitorilor – de la dotări și calitatea actului medical, la frecvența vizitelor la medic.
„Barometrul Calității Vieții este un proiect pe care l-am început în 2016, ca să înțelegem mai bine cum se trăiește în Timișoara. Colectăm date după o metodologie europeană, folosită și în alte orașe mari din Europa. Ne interesează atât calitatea vieții timișorenilor la nivel personal – cum se simt, ce nevoi au – cât și percepția despre oraș: infrastructură, mediu, servicii publice. În fiecare an alegem un domeniu pe care îl cercetăm mai în detaliu – anul acesta, a fost implicarea timișorenilor în viața socială”,
Marius Matichescu, Decanul Facultății de Sociologie și Psihologie, coordonatorul Barometrului.
Cercetarea a fost realizată printr-un sondaj de opinie publică, desfășurat în perioada noiembrie 2024 – februarie 2025, pe un eșantion de 2.355 de persoane cu vârsta de peste 18 ani din Municipiul Timișoara. Eșantionul a fost stratificat în funcție de gen și vârstă, iar datele au fost colectate atât față în față (1.402 respondenți), cât și online (953 respondenți), acoperind 36 de cartiere ale orașului.
Chestionarul pentru ediția de anul acesta a Barometrului Calității Vieții este public și poate fi completat online pe:
https://e-uvt.questionpro.com/a/TakeSurvey?tt=RlwbIqjIeRMECHrPeIW9eQ%3D%3D