O mică afacere de familie se promovează în mod inedit, legându-se de tradiția istorică a orașului și de componența sa multietnică.
Biblioteca de afumături este, de fapt, o măcelărie din Piața Reșița Sud pe care fiecare reșițean o cunoaște. Și datorită gustului specific al mezelurilor sale dar și a metodei inedite prin care își promovează produsele: cârnații furnale amintesc de tradiția seculară a Reșiței de prim oraș siderurgic al României, de prima locomotivă cu abur fabricată pe teritoriul țării noastre, UNTură de pus pe pâine, pateu retro și multe altele.
Afacerea aparține familiei Uzoni și a pornit ca o mică afacere de familie, ce s-a tot extins. Tata Uzy (Ioan Uzoni în buletin) a fost ucenic la băcănie la numai 14 ani. Apoi a fost vânzător, șef de magazin și chiar gestionar de secție la ICRA. După Revoluție a vrut să-și facă ceva al lui și așa au apărut magazinele Uzoni, adică niște chioșcuri, așa cum răsăriseră după Revoluție. Tata Uzy a încercat și cu magazine, restaurante, dar treabă bună a făcut cu măcelăria Uzoni. Făcea niște mici senzaționali care se vindeau extraordinar de bine la Occio, talciocul Reșiței.
Așa a apărut primul „brand”: „Marii mici Uzoni”, care sunt și astăzi atracția talciocului Reșițean. Afacerea a fost preluată de către fiul acestuia, Claudiu Uzoni care, pas cu pas, a investit în spații de depozitare și prelucrare dar și în marketingul produselor, pe care le prezintă în legătură cu istoria orașului și cu tradiția diferitelor comunități etnice pe care Reșița le găzduiește.
Prăvălie faină, gust „ca la neamț în șpais”
Claudiu este cel care ține la termenul de prăvălie, tocmai pentru că preparatele sunt realizate manual și nu la scară industrială iar toate condimentele – a ținut personal să ne arate asta – sunt reale, pe bune, întregi sau măcinate, dar nu prafuri.
De la „Marii mici Uzoni” la „Biblioteca de afumături”
„Inițial tata nu a avut ideea unei măcelării, vindea doar mici la Ocico. Da, erau căutați, foarte buni, dar nu s-a gândit la mai mult. Abia după ce s-a vândut „măcelăria lui Boeru”, a început să gândească o afacere. A cumpărat-o pentru a-și produce singur și legal micii pe care să-i vândă la Ocico” spune Claudiu Uzoni. De la Ocico, vânzarea de mici s-a extins și la Zilele Reșiței unde, în primii ani erau doar 2-3 comercianți din oraș și abia făceau față comenzilor. Ulterior a fost achiziționat un spațiu în cartierul Muncitoresc tocmai pentru a avea și loc de afumat mezelurile produse la măcelărie.
Cu timpul și acest spațiu a devenit insuficient dar și uzat moral și fizic. Așa că, fiul, care a preluat afacerea a decis să închirieze de la Primăria Reșița un spațiu în Parcul Industrial al orașului. Și a apărut și ideea unui proiect cu finanțare europeană. Însă, tocmai când se pregătea de implementare „ a venit pandemia și au înnebunit prețurile, piața, așa că nu mai aveam nicio predicitibilitate și am decis să renunț la proiect” își amintește Claudiu Uzoni.
Anul 2024 a venit cu o oprtunitate, găsind o hală de producție pe Calea Timișorii, chiar lângă Dedeman, care a răspuns și ca dimensiune și ca infrastructură, are și front stradal… „Am sperat că va merge și ca magazin acolo. De ani de zile reșițenii din Govândar îmi tot cereau să deschis o prăvălie și la ei în cartier. Ori, aici la hală am deschis și un mic magazin, care nu era chiar în Govândari dar era aproape. Dar am renunțat la el, pentru că nu se merita, fluxul de vânzări era foarte foarte redus” mai spune Claudiu Uzoni.
Investiții pe termen lung
Chiar dacă erau prețuri de fabrică magazinul nu a reușit să depășească 20 de clienți zilnic. Chiar dacă magazinul s-a închis, hala a rămas și este ce trebuie. Aici se desfășoară tot fluxul tehnologic de producție al afumăturilor. Investiția era necesară pentru că vechea hală din cartierul Muncitoresc nu mai putea respecta nici fluxul impus de autoritățile sanitar-veterinare dar avea și o capacitate de producție cu mult sub necesar. „A fost o investiție de aproximativ 300.000 de euro, dar era o investiție necesară. Hala a fost inaugurată pe 16 martie 2024 cu un concert cu Cristi Iakab și The Road Band – care concurează acum la un show tv de talente – și evident cu „Marii mici Uzoni”. Am vândut 4-5000 de mici la grătar, la doar 2 lei bucata”.
În noul spațiu, fluxul de producție include 6 afumători, toate afumători naturale, cu fum de rumeguș, fără prafuri. Investiția a permis să extindă vânzările și către magazine și restaurante, dar și către zonele învecinate, cum este Oravița. Claudiu spune că a sperat și în două contracte mai mari cu magazine din Timișoara dar nu s-au concretizat. Dar crede că următorul pas în dezvoltarea prăvăliei este distribuția în Timișoara.
Financiar, pentru Măcelăria Uzoni, anul 2024 a fost unul extrem de pozitiv, căpătând o capcitate de producție mult mai mare față de anii trecuți, chiar dacă financiar nu a fost ceva spectaculos. ”Inclusiv în perioada aceasta, prețul la carcasă a crescut cu 1 leu datorită problemelor din Ungaria. Nici tranzit nu a fost permis prin Ungaria. Marfa vine din Germania, dar prețul este mult mai mare. Nu mai este stabilitatea care era odată! De la o săptămână la alta sunt fluctuații de preț” spune măcelarul reșițean. E optimist și în privința lui 2025, an în care și-ar dori liniște și stabilitate. Ca prognozele din ziar. Că la Biblioteca de afumături mezelurile sunt învelite în ziar, ca pe vremuri. Un „ziar” propriu care, de fapt, este tipărit pe o hârtie cerată și creat special cu un design specific, pentru a pute fi folosit ca hârtie de împachetat… mezeluri cu gust. Ca într-o Bibliotecă de afumături unde gustul autentic este „ca la neamț în șpais”.