Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Ardealul de Nord aspiră la aeroporturi independente energetic

AIM
Aerogara clujeană are mai multe proiecte de dezvoltare pe termen mediu și lung | Foto: AIAIC, AIM

Aeroportul Internațional Maramureș (AIM) cere finanțare pentru parcul fotovoltaic de 2,5 MW cu parking, investiție de 15 milioane €, iar Aeroportul Avram Iancu Cluj (AIAC) țintește independența energetică în trei ani.

„Am depus cererea de finanțare pentru implementarea proiectului privind construirea unui parc fotovoltaic de 2,5 MW și a unui sistem de stocare cu baterii. Investiția va asigura necesarul de energie electrică al AIM.



Sistemul de panouri fotovoltaice va fi de tip Carport, rezultând și 300 de locuri de parcare acoperite. Va fi compus din 5.943 de panouri fotovoltaice, fiecare cu o putere de 430 W și 25 de invertoare montate pe structura de susținere, fiecare având o putere de 100 kW.

Valoarea proiectului este de 61 milioane lei. Finalizarea lucrărilor este estimată până la sfârșitul lui 2026. Acest proiect va contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră generate indirect prin consumul de energie electrică din surse convenționale și optimizarea consumului energetic la nivelul infrastructurii aeroportuare”, a precizat conducerea AIM.

AIM

Investiție de 9,2 milioane € la Cluj

În 2024, AIM a inaugurat prima dintre cele trei investiții programate, de 63 milioane €, din fonduri europene: remiza PSI, drumul perimetral (6,9 milioane). Alte investiții erau noul terminal de pasageri (42,8 milioane), dotările cu echipamente (14,2 milioane). Concelex București se ocupă de proiectarea și execuția noului terminal ce va asigura deservirea a 450 pasageri/oră, cu o suprafață desfășurată de 12.209 mp.

Directorul AIAIC, David Ciceo, anunța că noul parc fotovoltaic cu baterii de stocare va face aeroportul clujean independent energetic. Investiția de 9,2 milioane €, fără TVA, are ca termen de finalizare martie 2027, pe un teren de 82.319 mp. Puterea instalată va fi de 5 MW, capacitatea de stocare, de 12 MWh, reducerea de emisii de carbon estimată, de 55%.

AIM

„Strategia noastră este de zero emisii de carbon până în 2050, în concordanță cu cele ale județului Cluj și municipiului Cluj-Napoca de a fi un oraș și un județ “verde”. În plus, colaborăm și cu entitățile din perimetrul AIAIC împreună cu care să stabilim măsuri clare, încât toate să ajungă la zero emisii de CO2”, a spus Ciceo.

AIM

Marile proiecte ale AIAIC

  • Terminal nou de pasageri. Actualele terminale au o capacitate de 3,5 milioane pasageri, cu aglomerări la controlul de securitate și zonele de regrupare, ținta fiind de 10 milioane până în 2045.
  • Pistă de aterizare / decolare de 3,4 km. Cea de 2,1 km nu permite zboruri intercontinentale. Proiectul presupune devierea Someșului Mic de către Apele Române și exproprieri de terenuri de către Consiliul Județean.
  • Transport intermodal de marfă și pasageri. Terminalul vizat va creşte traficul cargo, numărul de pasageri şi marfa transportată pe distanţe lungi (ci reducerea timpilor de transport), dezvoltarea economică a regiunii.
  • Nou turn de control în colaborare cu ROMATSA. Prelungirea pistei impune construirea sa, ţinând cont de vizibilitatea cerută de controlorii de trafic. Are menirea de a asigura securitatea traficului aerian şi a supraveghea vizual activităţile aeroportuare pe o suprafaţă mult extinsă.
  • Parc fotovoltaic. Proiectul se concentrează asupra realizării unității cu putere instalată de 5 MW, în vederea producerii energiei electrice din surse regenerabile, cu reducerea emisiilor de CO2.
  • Iluminat la platformă. Presupune instalarea de piloni ce conţin nacele cu reflectori de iluminat pe timp de noapte pentru platforma de îmbarcare a pasagerilor. Amplasamentul pilonilor va fi pe partea de sud-est a viitoarei platforme extinse pentru îmbarcarea-debarcarea pasagerilor.

AIM

200 milioane € din Fondul de Modernizare

Administratorii aeroporturilor civile din România au oportunitatea de a accesa finanțare nerambursabilă pentru implementarea unor proiecte de energie verde, care includ centrale fotovoltaice și sisteme de stocare a energiei electrice în baterii. Bugetul estimat al schemei se ridică la 200 milioane € , reprezentând sume nerambursabile din Fondul pentru Modernizare pentru perioada 2023-2028 și va fi alocat de furnizor în cadrul mai multor proceduri succesive până la epuizarea bugetului.

Valoarea maximă a finanțării nerambursabile (ajutor de stat) nu poate depăși 30 milioane € de beneficiar. Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de investiții în capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile, inclusiv stocarea energiei electrice. Costurile de operare, costul investiției pentru pompe de căldură, taxa pe valoarea adăugată nu sunt eligibile.

AIM

Articol publicat în nr. 140 al revistei Transilvania Business





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Boom-ul containerelor în România. Piața a crescut cu 19%. Câți producători de containere au profitat de trendul ascendent

Articolul următor

CTP va livra o extindere de 4.000 mp pentru fabrica IWIS din CTPark Oradea City

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share