Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Electrificarea căii ferate Cluj-Napoca – Episcopia, prin 2030. “Pasajul, rușinea Clujului”

Episcopia
Constructorii de pe teritoriul Clujului au lucrat în această vară în ritm „estival” | Foto: API

Intrarea în funcțiune a întregului traseu în regim electrificat nu are nicio șansă pe Planul Național de Redresare și Reziliență, apreciază Asociația Pro Infrastructură (API).

„Primele două loturi din cele patru ale liniei Cluj-Napoca – Episcopia Bihor aflate în reconstrucție sunt singurele cu șanse să devină proiecte funcționale în august 2026 și să salveze o parte din banii europeni alocați prin PNRR. Nu vor fi însă finalizate. Electrificarea, scopul principal al modernizării, nu va fi gata în 2026. Ca să luăm banii, trebuie să demonstrăm Comisiei Europene că linia este funcțională în august 2026.



Episcopia

Putem face asta dacă expediem trenuri diesel, care n-au nevoie de curent electric. Însă și lor le trebuie centralizarea electronică pentru a controla aparatele de cale, semnalele și barierele. Și nu ne e clar că va fi gata. Din experiența monitorizării altor tronsoane feroviare, testele centralizării durează multe luni și e nevoie de instalarea liniilor, a tuturor macazurilor și barierelor.

Plus extradetalii tehnice cu numărătoarele de osii și blocajul din gara Poieni. Concluzia pe românește? S-ar putea să ajungem la circulație în sistem pendulă cu pericol crescut la trecerile la nivel”, potrivit conducerii API. Ambele loturi sunt proiectate și executate de asocierea RailWorks formată din Alstom și Arcada.

Episcopia

Gara Cluj – „în aer”, pasajul – încă neînceput

Cluj-Napoca – Aghireș este la 40% stadiu fizic, progres raportat de CFR Infrastructură de 2% în august față de iulie. “Din dronă se vede activitate minimală în vreo 12 locuri. Gara Cluj-Napoca este unul din obiectivele mai întârziate.

Titlul de rușinea Clujului în infrastructură îl acordăm, fără surprize, pasajului încă neînceput de la Tăietura Turcului, unde bâlbele CFR Infrastructură și ale primăriei vor da naștere unui nefiresc pasaj peste calea ferată care nu elimină trecerea la nivel de dedesubt. Vai și-amar de siguranța cetățenilor, de integrarea urbanistică și funcționalitate!

Episcopia

Aghireș – Poieni a trecut de 50% în teren, fiind cel mai avansat, dar progresul din august față de iulie e de numai 1%. Linia traversează dealurile Căpușului pe un traseu sinuos, ajunge la cea mai mare altitudine, 550 m în zona tunelului Stana, apoi coboară spre Huedin. Activitatea este firavă, vedem doar vreo șapte locuri în care se muncește.

După încheierea tuturor lucrărilor, cândva prin 2028-2030, calea ferată Cluj – Episcopia Bihor va oferi o mobilitate foarte bună între zonele metropolitane Cluj-Napoca și Oradea. Noi estimăm un timp de călătorie de 2 ore cu trenurile InterRegio cu o singură oprire, în confort ridicat dacă punem și material rulant decent.

De asemenea, datorită electrificării, va fi o rută alternativă de conectivitate cu Europa Centrală și țările baltice pentru transportul de marfă, oferind posibilitatea de operare a garniturilor cu locomotive puternice”, consideră API.

Respinși de CFR SA

Fostul deputat Viorel Băltărețu susține că în forma avizată de municipalitatea clujeană, pasajul Tăietura Turcului nu își atinge scopul, rezolvând doar parțial problemele de trafic. Varianta sa presupunea eliminarea trecerii la nivel cu calea ferată, conectarea tuturor fluxurilor de circulație pe pasaj, pasaj subteran pentru pietoni, bicicliști, persoane cu dizabilități, cu costuri reduse de la 73 la 38 milioane lei. „Având în vedere constrângerile de ordin tehnic – declivitatea foarte mare de pe str. Tăietura Turcului către str. Gen. E. Grigorescu, cele de ordin urbanistic și planurile de dezvoltare a zonei, cea mai bună soluție pentru pasajul denivelat a fost realizarea unui pasaj superior pentru fluxul principal de trafic. Pentru fluxurile secundare de trafic, soluția de intersecție cu calea ferată rămâne trecerea la nivel, ținând cont și de îmbunătățirea sistemului rutier și de înlocuire a soluției de semnalizare a pasajului de trecere peste calea ferată. Traficul pietonal va fi deservit de o trecere la nivel, amenajată în vecinătatea trecerii la nivel rutiere, dotată cu toate utilitățile necesare pentru deplasarea în siguranță a pietonilor”, i-a replicat CFR Infrastructură.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Katrin Adt numită CEO al mărcii DACIA

Articolul următor

Forest and Biomass se dezvoltă în continuu, axându-se pe proiecte mari

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Câțcău
Citeste mai mult

Minicentura Dejului devine funcțională

Consiliul Județean (CJ) Cluj a terminat asfaltarea drumului care leagă localitățile Câțcău și Vad, rută ce funcționează ca…
Turism
VT
Citeste mai mult

Via Transilvanica va avea bornă la Roma

Inițiatorul traseului turistic, Alin Ușeriu, va colinda România pentru a-i convinge pe fanii acestuia să devină membri ai…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share