O uzină fotovoltaică de 7 Mw este pregătită pe 10 ha de teren administrat de către Aeroport
Aeroportul Internațional ”Traian Vuia” Timișoara a făcut un SF și cere avizul de mediu pentru a putea vâna razele ultraviolete. Mai exact un parc fotovoltaic care se întinde pe 10 ha și care este programat să aibă o capacitate de producție, pentru autoconsum, de 7 Mw ce va avea integrat un sistem de stocare a energiei de 10 MW și a unui sistem de pompe de căldură (2 x 350 kW) reprezentând 20% din necesarul de încălzire calorică a terminalului de pasageri. Finanțarea proiectului se intenționează prin Fondul pentru Modernizare („Schema de ajutor de stat privind Sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produsă din surse regenerabile pentru autoconsumul aerodromurilor, inclusiv sisteme de stocare a energiei”).
Strategie de aeroport verde
În anul 2021, în urma unor discuții cu compania Ragnarok Media și cu specialiști, directorul aeroportului și cel de investiții au discutat despre adoptarea unei strategii prin care Aeroportul Internațional „Traian Vuia” din Timișoara să devină primul aeroport verde. Se aveau în vedere realizarea unui parc fotovoltaic, reducerea consumului de energie, care însuma în medie 300 Mw lunar dar și adoptarea de tehnologii smart, care să simplifice și să ușureze traficul și activitatea pe aeroport. Daniel Stamatovici se pregătește să predea ștafeta la aeroport, după ce a preluat și pregătit strategia de aeroport verde, demarând documentația tehnică și studiile necesare dar și primirea dreptului de administrare a terenului, pentru ca acest proiect de parc fotovoltaic să poată fi depus. Lucian Taropa, noul director, va trebui să se ocupe de realizarea propriu zisă a investiției.

Reducerile de costuri sunt în trend
„În prezent, costurile cu energia electrică anuale sunt de aproximativ 4.000.000 lei, iar prin implementarea acestui obiectiv de investiții apreciem că reducerea costurilor cu energia produsă pentru autoconsum va fi de cel puțin 60%” ne transmite purtătorul de cuvânt al instituției. Și trebuie avut în vedere că nu se obține doar energie electrică ci și o parte de energie termică, necesară pentru încălzirea terminalelor de călători.
„Soluția tehnică propusă prin studiul de fezabilitate a fost adaptată astfel încât să răspundă efectelor schimbărilor climatice, atenuarea efectelor acestora și reziliența în fața dezastrelor. Instalația fotovoltaică conține următoarele echipamente primare:
– Sistemul de panouri fotovoltaice;
– Structura metalică de susținere a panourilor fotovoltaice;
– Invertoarele;
– Sistemul de monitorizare;
– Sistem de stocare;
– Echipamente electrice de conexiune (curent continuu și alternativ)
– Conectarea la Sistemul Energetic National prin Stația electrica proprie” ne-a mai transmis purtătorul de cuvânt al instituției.
Ministerul prelungește termenul de depunere
Ministerul Transporturilor, Autoritate de Management a acestui apel din cadrul Fondului de Modernizare, a anunțat că prelungește perioada pentru depunerea proiectelor până la 1 august 2025. Potrivit calendarului actualizat publicat de către Ministerul Transporturilor, anul 2026 va aduce vestea bună a proiectelor admise la finanțare, urmând ca până la finele lui februarie 2026 să fie semnate și contractele de finanțare. În Planul de Investiții al AI Timișoara în doar 6 luni construcția parcului ar trebui finalizată iar investiția ar deveni operațională.
În anul 2024, traficul de pasageri a cunoscut pe Aeroportul Internațional Timișoara o scădere cu 2%, înregistrând un număr de 1.323.690 pasageri, în timp ce traficul de marfă a înregistrat în anul 2024 o creștere de 7% față de valorile din anul 2023. De asemenea, la nivelul Aeroportului Timișoara, s-a înregistrat și o scădere cu 5% a numărului total de mișcări de aeronave, de la 16.418 mișcări aeronave în anul 2023 la 15.568 mișcări de aeronave în anul 2024.
Evoluție
Pe anul 2025, Aeroportul Internațional Timișoara Traian Vuia S.A. a programat venituri aferente unui număr de 1.370.040 pasageri, reprezentând aproximativ 86% din nivelul realizat în anul 2019, conform prognozelor ACI emise în luna mai 2024 și un număr de 15.900 mișcări aeronave.
Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 140 a revistei Transilvania Business (31 iulie – 27 august 2025)
												
												
												
												
				


