Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

De la Sibiu la Paris și în toată lumea: succesul Somarest și povestea lui Patrick Moleins

Patrick Moleins, director general Somarest Sibiu

Într-o lume a modei unde fiecare oră contează, Patrick Moleins conduce Somarest cu inspirația unui lider vizionar. Fost director la SNR Rulmenți, a schimbat fierul cu pielea și a transformat atelierul de la Sibiu într-o veritabilă poartă către Paris. Adaptarea continuă, învățarea permanentă și un lead time spectaculos de scurt sunt atuurile prin care Somarest și-a câștigat locul într-o piață extrem de pretențioasă și volatilă. Componentele pentru genți realizate manual la Sibiu nu doar că sunt expuse în vitrinele magazinelor consacrate, dar devin adevărate „vedete” pe Instagram și la televizor. Află din interviu cum Patrick Moleins și echipa sa au construit o cultură a excelenței și a pasiunii pentru detaliu, într-un oraș care, asemenea produselor Somarest, își rafinează constant imaginea și prestigiul.

Pe parcursul documentării, am observat că ați obținut diploma de inginer la Polytech Annecy, Franța. E un loc fabulos, l-am vizitat în repetate rânduri. Este un oraș cochet, micuț, care proiectează acea imagine romanțată a Franței, la fel cum Somarest, prin produsele pe care le manufacturează, oferă o perspectivă diferită Sibiului, iar „breslei” marochinerilor șansa să reînvie și să se dezvolte pe principii moderne, de data aceasta. Însă întrebarea mea e ce v-a determinat să faceți tranziția de la rulmenți (director SNR Rulmenți Sibiu – companie cu capital francez) la aceste produse speciale, marca Somarest?



Patrick Moleins, director general Somarest: Am lucrat 32 de ani la aceeași firmă, SNR Rulmenți, trecând prin multiple etape: de la tehnician de calitate până la poziția de director general, conducând un atelier de aproape 1.200 de persoane la Sibiu. Alegerea mea a fost întotdeauna să rămân aici, în România. După o ședere inițială de trei ani, am continuat încă trei ani pentru a finaliza proiectele începute. Ulterior, m-am mutat în Franța pentru a coordona un alt atelier mare, dar gândul meu s-a întors mereu la Sibiu.

E adevărat că am schimbat tot: de la fier am trecut la piele, de la 80% bărbați în firmă am trecut la 80% femei, iar de la produsele pentru sectorul automotive am făcut tranziția către componente pentru genți.

Adaptarea nu a fost dificilă, pentru că mereu caut să învăț ceva nou. Cu sprijinul firmei, m-am integrat rapid și am avut răgazul să cresc odată cu echipa. Acum, după cinci ani, pot spune că am găsit aici locul în care vreau să fiu.

Așa cum ați evidențiat și dumneavoastră, drept o trăsătură de caracter, învățarea continuă, adaptarea permanentă sunt vitale mai ales în industria în care activați și pentru o piață care are nevoie de produse la o calitate excepțională, livrate într-un timp cât mai scurt, în serii restrânse. Cu alte cuvinte, depindeți și de sezonalitate, adică de modă, de trenduri. Cum reușiți să mențineți acest ritm și să vă motivați colegii?

P.M.: Sunt mari diferențe față de industria de automotive, unde un proiect nou dura câțiva ani. În schimb, aici e vorba de câteva ore sau zile, nu mai mult. Echipa Somarest este obișnuită cu acest mod de lucru. Trebuie să ne adaptăm continuu cu moda și noile designuri. Avem o echipă de dezvoltare de aproape 40 de persoane, care sunt în contact direct cu designerii de la Paris, pentru care realizăm machete și adaptăm produsul în funcție de model, de stil, de cum se țin în mână. După aprobare tot noi facem toate documentele necesare și le producem aici sau în alt atelier din cadrul grupului. Pentru noi este o normalitate să avem sute de produse noi pe an. Fără să venim cu noutăți realizăm că în 6 luni se poate să nu mai avem de lucru, riști să nu mai exiști în piață. Noi trebuie să ne adaptăm tot timpul, iar lead time-ul trebuie să fie scurt și respectat. Zilele de Crăciun sau Valentine’s Day sunt în date fixe și trebuie să ne respectăm deadline-urile. Mai mult, trebuie să livrăm produsele la cel mai înalt nivel de calitate pentru că avem clienți exigenți, așa cum e și normal să fie.

În industria automotive se vorbește despre maximum 5 defecte per milion componente produse. Cu clienți exigenți ca ai dumneavoastră presupun că standardul privind precizia este extrem de ridicat și în cazul dumneavoastră. Vă rog să ne spuneți exact ce componente produceți în acest moment și cum reușiți să mențineți un standard ridicat?

P.M.: Noi nu facem nici bombe, nici produse farmaceutice. Exploatarea prin utilizare a produselor noastre nu prezintă riscuri de securitate sau de sănătate. Rezultatele de calitate vin din pasiune, din lucrul făcut cu plăcere. Munca manuală presupune un grad ridicat de pasiune și implicare. Realizăm produse în serii mici, nu facem o muncă repetitivă. Cred că există o satisfacție atunci când produsele noastre sunt văzute la televizor sau postate pe Instagram.

Produsele Somarest sunt văzute peste tot prin lume și, evident, sunt apreciate, și asta se datorează, cum spuneați, personalului dedicat și implicat, atent la detalii. Pentru că un artizan marochiner trebuie să demonstreze dexteritate, talent și voința să-și depună tot talentul în munca pe care o face. Mai găsiți în arealul Sibiului oameni pe profilul Somarest?

P.M.: E adevărat că suntem într-un oraș potrivit pentru industria automotive, unde se lucrează cu mașini automate, de control și de precizie în dimensiuni. În cazul nostru, esențiale sunt aspectul vizual și fabricarea produsului așa cum a fost el conceput și dezvoltat. Ce-i drept, nu e simplu să găsim persoanele potrivite. Avem șansa ca anul acesta și anul viitor să facem angajări, în contextul în care numeroase firme și-au redus personalul. Promovăm foarte mult ideea că lucrăm în mod artizanal și că suntem în căutarea oamenilor pasionați, care nu lucrează doar pentru un salariu și care să fie entuziasmați, motivați că în fiecare zi lucrează la produse noi. Procesele sunt 100% manuale și sunt complexe, iar fără dexteritate, fără rigoare, e complicat să reușim, pentru că nu e ușor în această industrie.

Care sunt demersurile pe care le inițiați pentru a identifica marochinerul Somarest?

P.M.: Ne focusăm acum și pe segmentul tineri. Am sponsorizat Olimpiada de Artă la Muzeul Astra pentru a încuraja tinerii preocupați de lucrul artizanal.

Cea mai mare problemă pe care o sesizez e faptul că nu există o școală profesională pentru marochineri. În România a existat, dar s-a pierdut. Am încercat să organizăm o școală cu învățământ dual, dar nu am avut succes din lipsă de candidați.

Dincolo de nevoia noastră, cred că este util pentru România să se pună din nou accentul pe școala profesională. Ar trebui să eliminăm ideea că fără Bacalaureat sau diplomă universitară nu poți obține o slujbă bună. Dimpotrivă, cu pasiune, dedicare și un interes pentru învățare continuă poți evolua pas cu pas.

La Somarest investim constant în dezvoltarea oamenilor. Îi însoțim încă de la început printr-o perioadă de formare și integrare, pentru a le dezvolta competențele manuale. Avem o echipă dedicată de formatori și specialiști care îi sprijină pas cu pas, astfel încât pasiunea și dedicarea să se transforme în abilități reale și performanță pe termen lung.

Când faceți un interviu de angajare, cum arată proba practică?  Le puneți în mână acul și ața?

P.M.: Da, propunem o probă practică pentru a evalua dexteritatea și interesul candidatului. Acesta este doar primul pas. Ne concentrăm pe cusători și vopsitori, însă mai presus de toate căutăm pasiune pentru lucrul manual și spirit de echipă. Pentru noi, potențialul și atitudinea sunt cele mai importante: dacă un candidat manifestă voință și dorință de a învăța, este pe drumul cel bun. Nu angajăm sute de persoane, ci doar pe cei care sunt cu adevărat interesați și conectați la valorile Somarest.

Trecând prin rezultatele financiare ale companiei, am sesizat trendul crescător pe care se află, cu un ritm de creștere a cifrei de afaceri de 12% în 2024 versus anul anterior, cu un profit sănătos pentru pentru un producător activ în industria modei și cu un venit per angajat solid. Cum reușiți să mențineți aceste performanțe în condițiile în care produsele pe care le realizați nu constituie o necesitate, ci, mai degrabă, o dorință, o aspirație?

P.M.: Nu ne confruntăm cu o scădere a vânzărilor și continuăm să ne dezvoltăm. Echipa a înțeles cât de important este să livrăm produse de calitate superioară, într-un timp foarte scurt, și toți au adoptat această mentalitate. Sistemul nostru de lucru este flexibil, permițându-ne să accelerăm sau să încetinim ritmul în funcție de comenzile primite. Toate comenzile sunt speciale și unice, nu pentru stoc, astfel că răspundem întotdeauna exact nevoilor fiecărui client.

Anul acesta am reușit să devenim mai agili, să reducem timpul de livrare și să menținem calitatea la cel mai înalt nivel. Ceea ce producem azi se află deja mâine seară în Franța, la peste 2.000 de kilometri distanță. Producția unei comenzi se încheie la 15:00 și pleacă imediat spre client, astfel răspundem rapid cerințelor și primim feedback pozitiv.

Aveți un timp de livrare mai rapid chiar decât produsele perisabile.

P.M.: Da, probabil că da. Așa funcționează piața modei: trebuie să acționăm rapid. Vorbim despre colecții speciale și comenzi unice, iar adaptarea se face zi de zi, în funcție de cerințele clienților.

Pare că resursa umană se află la un nivel de maturitate care vă permite să gestionați foarte eficient aceste schimbări în ritmul de producție. Credeți că și compania a atins apogeul sau mai e loc de creștere?

P.M.: Somarest există de peste 20 de ani și avem mulți angajați cu vechime care înțeleg atât nevoile companiei, cât și pe cele ale clienților. Știm că adaptarea continuă și agilitatea sunt esențiale, mai ales pentru portofoliul nostru divers de produse. Avem un sistem de producție și un supply chain foarte matur, pe care îl îmbunătățim constant pentru a obține performanțe ridicate de calitate și livrare. La Sibiu, centrul nostru de dezvoltare deservește întregul grup, concepând și dezvoltând majoritatea componentelor pentru genți, și suntem foarte mândri de această realizare.

Așa cum ați spus la început, întâi de toate a fost Sibiul. Întâi v-ați îndrăgostit de Sibiu. Apoi a venit și oportunitatea Somarest. Cum vedeți acum Sibiul după atâta vreme și ce vă place la Sibiu?

P.M.: Îmi plac oamenii, apreciez respectul care se manifestă între persoane, spiritul de echipă, liniștea pe care o afișează oamenii. Și dacă vorbim despre oraș, în Sibiu mereu se întâmplă ceva. E un oraș în care te simți în siguranță, indiferent de oră.

Sibiul este un oraș care se dezvoltă pas cu pas, an de an, deși mai sunt multe de făcut, mai ales în ceea ce privește infrastructura rutieră. Orașul are un potențial imens, atât pentru locuitori, cât și pentru turism, care încă nu a atins punctul maxim. Poziția sa centrală în România reprezintă un avantaj major. Când sunt în Franța, mă simt ca un ambasador al Sibiului și al României, pentru că orașul încă nu este suficient cunoscut sau apreciat așa cum merită. Mă simt sibian de mulți ani și tot mai mult cu fiecare zi petrecută aici.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

GoTech World 2025 revine cu o nouă ediție

Articolul următor

How to Web București, scena tehnologică a Europei

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Citeste mai mult

Fie să renască!

Autoritățile din Timiș au fost cuprinse de „spiritul Poli” și spun că în câțiva ani stadioanele și bazele…
Turism
Citeste mai mult

Județul Arad, promovat la Budapesta

Centrul Național de Informare și Promovare Turistică al Județului Arad și Complexul Muzeal Arad promovează potențialul turistic al…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed

The Voices of Business


This will close in 22 seconds

Total
0
Share