Inaugurarea variantei ocolitoare este programată în 15 noiembrie, iar anul viitor va fi terminat traseul Mihăiești – Zimbor – Poarta Sălajului al Autostrăzii Transilvania.
“Conform informațiilor oficiale de la Inspectoratul Județean în Construcții (IJC) transmise către Instituția Prefectului Sălaj (IPS), circulația pe Centura Zalău, tronsonul 2, de la Meseș la Aghireș, se va deschide pe 15 noiembrie. Abia aștept să vedem această infrastructură vitală finalizată, după ani de eforturi și întârzieri.
Cu un stadiu fizic de 99% la terasamente, consolidări și poduri / viaducte, și 88% la structura rutieră, pe cei 5,5 km de drum, suntem aproape de capăt. Îmi amintesc că lucrările la tronsonul 1 Hereclean – Aghireș au început în 2008 și s-au finalizat în doi ani, iar în 2010 s-a dat în folosință acel segment.
Acum, după 15 ani, vom avea întreaga centură funcțională – un pas uriaș pentru fluidizarea traficului în Zalău și dezvoltarea economică a zonei. Întârzierile au fost frustrante, dar rezultatul merită așteptarea. Această centură va reduce ambuteiajele, va spori siguranța și va atrage investiții în județul nostru”, a anunțat senatorul Paul Pintea.

Contract de 48 de milioane de euro
Lucrarea executată de asocierea Sinohydro Corporation (China) și Good Prod (România) cuprinde cinci viaducte și două poduri. Până acum sunt gata părțile de trasare, decapare, terasamente, consolidări și ziduri de sprijin.
Contractul de finanțare câștigat de chinezi pentru tronsonul 2 al centurii, între Drumul Național 1F și Drumul Județean 191C, se derulează prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Valoarea proiectului era de 240 milioane lei. Traseul variantei este unul sinuos, cu 5 viaducte, 2 poduri şi 15 podeţe.
Drumul va avea o lăţime de 10 m, cu 7 m partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată. Varianta ocolitoare va asigura legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191 C. Zalăul are acum o şosea de centură incompletă şi cu utilitate limitată, în lipsa segmentului dintre Aghireş şi DN 1F.
Sălajul își triplează kilometrii de autostradă
IPS a primit o informare din partea Secției de Drumuri Naționale (SDN) Zalău a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere privind stadiul lucrărilor pe A3 de pe teritoriul Sălajului (79 km), între limitele cu județele Cluj și Bihor.
Subsecțiunile din Sălaj sunt 3B1 Mihăiești – Topa Mică – Zimbor (12 km); 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului 12 km; 3B3, 3B4 Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km); 3B5 Nușfalău – Suplacu de Barcău (13 km); 3C Marca – Limită Bihor.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

Care este stadiul A3 în Sălaj
3B1 Mihăiești – Zimbor (finalizare, ianuarie 2026)
- Executanți: Spedition UMB, Tehnostrade, Electromontaj
- Nod rutier: Zimbor
- Trasare, decapare strat vegetal 100%
- Terasamente: săpături, umpluturi 98,90%
- Structură rutieră: 30%
- Lucrari de artă: 98% (podețe 100%, poduri, pasaje, viaducte 95%, ziduri sprijin 99%)
3B2 Zimbor – Poarta Sălajului (finalizare, iunie 2026)
- Executanți: SA&PE Construct, Spedition UMB, Tehnostrade
- Noduri rutiere: Românași
- Trasare și decapare strat vegetal: 100%
- Terasamente: 87%
- Structură rutieră: 74%
- Lucrări de artă: 95% (podețe 100%, poduri, pasaje, viaducte 91%, ziduri de sprijin 96%
3B3–3B4 Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău
- Stadiu: proiectare
- Finanțare: Programul Transport
- Durata: 78 luni (18 proiectare, 60 execuție)
- Lucrări de artă: 65 structuri, de 13 km
- Tunel Meseș: 2 galerii de câte 2,9 km
- Execuție: lucrări nedemarate
- Termen finalizare: necunoscut
3B5 Nușfalău – Suplacu de Barcău
- Lucrări finalizate și recepționate
- Executant: Nurol
- Lucrări de artă: 7 viaducte, 5 poduri
- Nod rutier: Nușfalău, descărcare provizorie la Marca
3C Marca – Limită Bihor
- Executant: Construcții Erbașu
- Lungime: 1,6 km în Sălaj
- Trasare: 100%
- Decapare strat vegetal: 100%
- Terasamente: 68%
- Consolidări: 40%
- Structură rutieră: 0%
- Lucrări de artă: podețe 91%, pasaj pe DC95 – termen necunoscut
Sursa: SDN Zalău
Cadastru prioritar pe culoarele rutiere
Ședința Colegiului Prefectural a județului Sălaj a cuprins o informare despre privind stadiul fizic al lucrărilor pe cele trei șantiere din cadrul proiectului A3 (IJS) și un raport privind acțiunile întreprinse de administratorii drumurilor pentru asigurarea unor condiții normale de circulație în sezonul rece (SDN).
Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Sălaj a prezentat stadiul activităților specifice, cu accent pe programul de înregistrare sistematică și prioritizarea sectoarelor incluse pe culoarele de infrastructură rutieră din județ.
“Prin aceste prezentări, instituțiile implicate au adus în atenția membrilor Colegiului Prefectural informații concrete și actualizate privind domenii esențiale pentru dezvoltarea județului și pentru siguranța cetățenilor”, a declarat prefectul Sălajului, Claudiu Bîrsan.
