Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

COVER STORY. Despre consolidarea industriei farmaceutice și viziunea pe termen lung cu Mihai Fugarevici, GM STADA România

Fabrica STADA din Turda a împlinit un an de la inaugurarea oficială, un moment de cotitură pentru industria farmaceutică românească. „Pe lângă poziționarea geografică strategică, am avut în vedere și talentul pe care îl găsim în zonă atunci când am ales Turda. Orașul se află în apropierea a două centre universitare farmaceutice importante, cum ar fi UMF Cluj și UMFST Târgu Mureș, care pregătesc anual absolvenți farmaciști.”
Mihai Fugarevici, GM STADA România

Fabrica STADA din Turda a împlinit un an de la inaugurarea oficială, eveniment care a marcat un moment de cotitură pentru industria farmaceutică românească. Unitatea de producție ultramodernă este prima investiție de tip greenfield realizată de o companie multinațională în România în ultimele trei decenii, iar succesul ei confirmă viziunea strategică a lui Mihai Fugarevici, General Manager STADA România, și a echipei sale.



Mihai Fugarevici, General Manager STADA România

Absolvent de Medicină în cadrul Universității Carol Davila din Capitală și al unui program Executive Management la IMD Lausanne, Fugarevici conduce compania din 2017, timp în care a crescut cifra de afaceri de la 3 milioane de euro la 60 de milioane de euro în 2023.

Realizările din primul an de fabrică sunt notabile. Echipa a livrat peste 1.300 de loturi, însumând peste 30 de milioane de cutii de medicamente ambalate la Turda și livrate pacienților din mai mult de 20 de țări din Europa. Un alt indicator de succes este creșterea echipei din fabrică, al cărei număr aproape s-a dublat de la lansare, ajungând la aproximativ 400 de angajați.

La nivel național, succesul investiției din Turda consolidează și extinde amprenta companiei. În prezent, întreaga echipă STADA România numără aproximativ 1.000 de angajați, acoperind atât operațiunile de producție, cât și pe cele comerciale.

STADA România

Despre proiectul ambițios din Turda s-a vorbit pentru prima oară în ianuarie 2021. STADA România a făcut atunci publică investiția, estimată inițial la 48,3 milioane de euro, pentru o unitate de producție de medicamente ce urma să fie construită în Parcul Industrial Arieș a orașului.

Locația fabricii a fost aleasă strategic, deoarece Turda oferă acces rapid la autostradă, facilitând astfel conexiunea cu depozitul logistic major al companiei și cu laboratorul de testare a produselor, ambele situate la Timișoara. Totodată, această poziționare permite legături rapide pentru transportul medicamentelor către toate piețele europene pe care le deservește STADA.

„Pe lângă poziționarea geografică strategică, am avut în vedere și talentul pe care îl găsim în zonă atunci când am ales Turda. Orașul se află în apropierea a două centre universitare farmaceutice importante, cum ar fi UMF Cluj și UMFST Târgu Mureș, care pregătesc anual absolvenți farmaciști. În plus, zona Cluj – Turda – Mureș se dezvoltă acum ca o axă farmaceutică importantă pentru România, numărând aproximativ 7-8 fabrici”, a spus Mihai Fugarevici, GM STADA România.

Lucrările de construcție au început la finalul anului 2022 și s-au încheiat cu succes în mai 2024. Un moment simbolic și important a avut loc în februarie 2023, odată cu instalarea primului stâlp pentru fundația viitoarei unități de producție. 

Acum, fabrica modernă se întinde pe o suprafață generoasă, cu un spațiu desfășurat de peste 25.000 de metri pătrați. Aceasta include laboratoare de analiză moderne și 12 linii de producție de ultimă generație pentru forme solide, având o capacitate de aproximativ 150 de milioane de cutii de medicamente pe an. Un rol esențial în susținerea acestui flux îl are depozitul complet automatizat, capabil să proceseze până la 60 de paleți pe oră, asigurând astfel o logistică rapidă și eficientă.

„De obicei, când auzi că o construcție a fost rapidă, te gândești că nu este un semn bun. Însă, în cazul nostru, lucrurile stau diferit. Vorbim aici despre o fabrică germană, construită la calitate germană, cu echipamente de ultimă oră”, împărtășește directorul general.

Întregul efort, de la instalarea primului stâlp și până la finalizarea lucrărilor, a culminat pe 30 octombrie 2024 cu inaugurarea oficială a fabricii. Evenimentul a reunit autorități naționale și locale, personalități din lumea medicală și farmaceutică, plus parteneri. Pentru a celebra această etapă majoră, întreaga echipă STADA România a participat la un moment emoționant dedicat lor, unde cu toții au tăiat o panglică lungă, de 200 de metri, marcând astfel o nouă eră în dezvoltarea companiei pe plan local.

„Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o este că în spatele oricărui proiect de succes se află o echipă de experți pasionați. Simt cu tărie că echipa STADA România e formată din profesioniști și a fost important să sărbătorim împreună această reușită. Viziunea unei fabrici moderne, a unui proiect ambițios care s-a conturat în timp record, a fost posibilă cu ajutorul lor”, declară Fugarevici.

„Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o este că în spatele oricărui proiect de succes se află o echipă de experți pasionați. Simt cu tărie că echipa STADA România e formată din profesioniști și a fost important să sărbătorim împreună această reușită. Viziunea unei fabrici moderne, a unui proiect ambițios care s-a conturat în timp record, a fost posibilă cu ajutorul lor”, declară Fugarevici.

Visul unei fabrici moderne necesită nu doar investiții consistente din mediul privat, ci și un sprijin concret din partea statului. Fabrica STADA de la Turda este un exemplu de succes al unui parteneriat public-privat reușit. Investiția finală a proiectului depășește 70 de milioane de euro, din care 21 de milioane de euro reprezintă ajutor de stat acordat de Guvernul României.

Această contribuție guvernamentală a funcționat ca un catalizator și a oferit un sprijin real companiei pentru a asigura o aprovizionare fiabilă și sustenabilă cu medicamente esențiale, atât pentru pacienții din România, cât și pentru cei din Europa.

„Atunci când investești în producția locală, o dezvolți, o susții, la rândul tău câștigi o scădere a costurilor și o îmbunătățire a fluxului de aprovizionare pentru tratamente critice destinate românilor,” a declarat Fugarevici. „Ca să asiguri siguranță în aprovizionare, prețuri competitive și stabilitate în industria farmaceutică, trebuie să te folosești de talent și resurse locale. Nu poți face asta fără să investești, fără să beneficiezi de ajutor și suport guvernamental concret.”

Mihai Fugarevici, General Manager STADA România

Deși România vrea să își facă medicamentele acasă, o nevoie susținută inclusiv de Ministrul Sănătății Alexandru Rogobete, momentul deciziilor strategice în industrie nu mai trebuie întârziat. Cu o experiență de peste 20 de ani în domeniu, Mihai Fugarevici înțelege îndeaproape provocările industriei și oportunitățile sale de dezvoltare. Conștientizând deficitul de personal calificat, infrastructura și tehnologia învechită din fabrici și o populație îmbătrânită cu nevoi medicale tot mai mari, înțelegem că o schimbare este mai mult decât necesară. Fugarevici propune un model inspirat de alte state europene, menționând exemplul Greciei, care compensează 30% din valoarea investițiilor în industria farmaceutică prin taxa claw-back plătită de producător. O astfel de abordare ar asigura un mediu stabil și atractiv pentru investiții în producție, cercetare și dezvoltare, dar și un mediu atractiv de alocare și desfacere pe piața din România a produselor farmaceutice critice.

„Prin exemplul Greciei, am menține forța de muncă educată și am garanta autonomia națională în aprovizionarea cu medicamente, un aspect vital, mai ales în situații de criză,” susține Fugarevici.

În plus, educația și dezvoltarea continuă a farmaciștilor trebuie să fie o prioritate. Fugarevici consideră că, oferindu-le farmaciștilor acces la studii clinice, date despre calitate și standardele de fabricație interne, s-ar crea premisele ca medicamentele „Made in România” să fie promovate mai activ și cu încredere în farmacii. După stabilirea diagnosticului, pacientul se bazează pe farmacist pentru a alege un produs de calitate dintre alternativele existente, iar atunci când i se recomandă un produs autohton de calitate, farmacistul consolidează încrederea pacientului, devenind un ambasador al producției locale.

Când vine vorba despre soluții de sănătate, portofoliul STADA România deține peste 200 de produse – de la medicamente inovative și biosimilare, la medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale. Branduri precum Hepathrombin, Minimarțieni, Proenzi, Urinal Akut și Bronhoklir, produse inovative ca Zaldiar, Lecigon, Apo-Go, Kympeigo și cele destinate spitalelor (Hidrocortizon, Refen, Lemod, Clindamicina si solutii perfuzabile) poartă logo-ul STADA. Integrarea operațiunilor Walmark în 2022 și investiția de la Turda au consolidat poziția companiei pe piața farmaceutică din România, dar și viziunea pe termen lung a directorului general.

„În strategia noastră, genericele sunt pilonul accesibilității, iar Specialty Care este pilonul inovației pentru afecțiuni complexe. Ambele segmente sunt cruciale și le prioritizăm în funcție de nevoile pacienților. Astfel, ne asigurăm că oferim soluții eficiente pacienților și sustenabilitate sistemului de sănătate.”

În același timp, consolidarea portofoliului CHC, care reprezintă de fapt componenta de prevenție a portofoliului STADA,  a fost marcată în anul 2025 prin două lansări majore: Proenzi Complex, o formulă avansată pentru susținerea sănătății articulațiilor, în format inovator de plicuri, și Urinal Blue, un nou produs dedicat sănătății tractului urinar, cu o compoziție eficientă, ce răspunde nevoilor pacienților fideli segmentului de albastru de metilen.

Fabrica STADA, Turda

Grija pentru sănătatea oamenilor ca un partener de încredere rămâne misiunea companiei STADA, iar singurul mod în care poți ajuta pacienții și consumatorii este să le înțelegi îndeaproape nevoile, nemulțumirile și obiceiurile lor legate de sănătate.

Din 2014, la nivel global, grupul german STADA realizează anual un raport prin care analizează starea de sănătate a europenilor, examinând evoluția sistemelor medicale, atitudinile generale față de un stil de viață sănătos și comportamentele legate de starea de bine fizică și mentală. România a fost inclusă în raport din 2022.

„STADA Health Report este cel mai amplu raport în domeniul sănătăţii realizat în Europa, iar pentru noi, să înțelegem nevoile consumatorilor români este vital. Rezultatele survey-ului pe România ne arată o realitate delicată, dar ne aduc și vești încurajatoare. Spre exemplu, când vine vorba despre încrederea în sistemul de sănătate public românesc, 52% dintre respondenți se declară nemulțumiți. Paradoxal, când ne uităm la prevenția medicală, 62% dintre români au spus că nu merg la controale, fie pentru că nu le consideră necesare (30%), fie pentru că nu știu ce ar trebui să facă (21%). Totuși, la capitolul sănătate mintală, 84% dintre respondenți își descriu starea mintală ca fiind bună”, a declarat Fugarevici.

Misiunea STADA, „Grija pentru sănătatea oamenilor ca partener de încredere”, nu se limitează doar la pacienți și produse, ci se reflectă și în cultura internă a companiei. La nivel global, STADA se concentrează pe crearea unui mediu de lucru sănătos, în care angajații sunt un pilon esențial al succesului.

„Pentru noi, sănătatea și starea de bine a angajaților sunt o prioritate esențială. Nu doar că sprijinim colegii în momentele dificile, dar îi și încurajăm constant să adopte un stil de viață sănătos. Toți angajații beneficiază de acces gratuit la aplicația Kyan Health pentru terapie și coaching, de participarea la competiția Step Challenge pentru activitate fizică și se pot implica în comunitate prin evenimentul anual Caring Day. Prin acest eveniment, încurajăm colegii să doneze sânge și să îmbrățișeze acțiuni de voluntariat în comunitatea lor”,spune directorul general.

Cariera lui Mihai Fugarevici în industria farmaceutică, începută la intersecția dintre studiile de medicină și pasiunea pentru sănătate, a culminat cu proiectul fabricii din Turda. Pentru unitatea de producție, Fugarevici are în vedere proiecte și investiții pe termen lung, de la extinderea si multiplicarea liniilor de producție până la diversificarea portofoliului în segmente precum cel al soluțiilor injectabile și perfuzabile. 

Întrebat care au fost deciziile care l-au adus în poziția actuală, directorul general spune simplu „curaj, încredere și dedicare”. În cele două decenii de carieră, Fugarevici a investit constant în expertiza sa și a avut încredere în viziunea de a atrage investițiile unei companii multinaționale pe piața românească, o decizie care a necesitat multă muncă, un pariu pe o echipă tânără și perseverență.

Definiția succesului personal și profesional depășește pentru Fugarevici cifrele financiare, iar în percepția sa, leadership-ul adevărat se câștigă atunci când construiești ceva de impact pentru binele celorlalți. Fabrica de la Turda este tocmai această moștenire, o confirmare a viziunii sale de a consolida industria farmaceutică românească, lăsând în urmă o structură menită să fie aici mai multe generații.

Pentru un tânăr care aspiră la o carieră în acest domeniu, sfaturile lui Fugarevici sunt clare: principii solide, curaj, ambiție, investiție în propria educație și multă muncă. Aceste calități, dublate de tenacitatea, ambiția și orientarea către oameni pe care le apreciază cel mai mult la colegii săi, sunt ingredientele necesare pentru a excela în acest sector vital al sănătății.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

România și Germania – 145 de ani de parteneriat solid bazat pe încredere, valori comune și viziune europeană

Articolul următor
CIC

Cluj International Committee mizează pe tigrul economic polonez

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Citeste mai mult

Recomandare de weekend-Visit Timiș

Simple legende pentru unii, trasee de poveste pentru cei pasionați de mister și istorie. În acest weekend, de…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share