Anul viitor va fi dat în trafic tronsonul Nușfalău – Borș al Autostrăzii Transilvania (A3), susține deputatul Lucian Bode, care va lega județul de sistemele de șosele de mare viteză din Ungaria și Austria.
“Veștile pentru Autostrada Transilvania sunt foarte bune. Dacă în 2020 s-a vorbit despre “anul A3”, când s-au semnat contracte de execuție a 90 km, Nădășelu – Mihăiești – Zimbor, Chiribiș – Biharia și s-au dat în trafic 30 km, pe traseele Iernut – Chețani și Biharia – Borș, 2026 va fi unul foarte bun pentru A3.
Între localitățile Suplacu de Barcău, Chiribiș și Biharia progresul fizic este de peste 50%, iar între Românași și Mihăiești vorbim despre unul de 90%. Sunt șanse foarte mari ca de la Nușfalău la Borș să circulăm pe 74 km de autostradă, iar între Nădășelu și Poarta Sălajului lucrările să fie finalizate (43 km).
Noi vom circula pe autostradă de la Zalău la Constanța anul viitor, una aproape continuă, în afara celor două tronsoane de 60 km pe Valea Oltului care nu vor fi terminate în 2026. Toate aceste obiective au finanțare din fonduri UE și bugetul de stat.
Pentru anul viitor voi face toate demersurile necesare pentru ca drumurile de mare viteză, dar și cele județene din Sălaj să aibă finanțarea asigurată”, a menționat Lucian Bode, președintele Comisiei pentru transporturi și infrastructură a Camerei Deputaților.
“Capitala” Sălajului iese din calcul
Tronsonul lipsă Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km), care include și tunelul Meseș (3 km) are contractul semnat, însă lucrările nu au început, acestea fiind estimate până în 2031. Așadar, tocmai reședința de județ nu va fi conectată în 2026 la Vestul Europei. De la Borș, A3 se leagă cu autostrăzile M4, M3 și M0 spre Budapesta (Ungaria), apoi cu M1 și A4 spre Viena (Austria). Dacă acum un drum Zalău – Viena se face în 8 ore și jumătate (combustibil și vinietă, 65-75 €), odată cu finalizarea A3 se va reduce până la 6 ore.
Autostradă plimbată între programele europene
„Constructorii A3 Zalău – Cluj vor primi 300 milioane lei, fonduri ce vor asigura continuarea lucrărilor în ritm susținut. După decizia de scoatere din Planul Național de Redresare și Reziliență a tronsonului Poarta Sălajului – Nădășelu, am depus un efort comun pentru a găsi soluția care să garanteze continuarea investiției.
Tronsonul de autostradă va fi transferat pe Programul Transporturi (fondurile europene de coeziune), ceea ce înseamnă finanțare sigură și lucrări fără întreruperi. Ministerul Finanțelor a validat deja plata facturilor pentru lucrările executate.
300 milioane lei vor intra în conturile constructorilor. Astfel, șantierele vor continua într-un ritm foarte bun, iar sălăjenii vor circula, din 2026, pe 42 km noi de autostradă care vor lega Zalăul de Cluj și mai departe de întreaga țară.
Tot în 2026 vom circula pe A3 de la Nușfalău la Oradea și mai departe în toată Europa, transformând după mulți ani de așteptare un vis în realitate”, a menționat Horațiu Cosma, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu Bechtel (SUA), ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial în proiectele București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, de 584 km.

Centura amânărilor
“La Varianta Ocolitoare a Zalăului (VOZ), în intervalul 4-7 noiembrie s-a efectuat inspecția preliminară de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, indicându-se lucrările ce trebuie realizate în următoarele trei săptămâni. Prima parte a lunii decembrie este un termen rezonabil ca etapa 2 a VOZ să fie dată în trafic”, a menționat Bode.
Inaugurarea tronsonului 2 al VOZ, Meseș – Aghireș, era așteptată pentru 15 noiembrie, mutarea sa pentru ultima lună a anului fiind o nouă amânare dintr-o serie foarte lungă. Execuția tronsonului 1, Aghireș – Hereclean, a început în 2008 și s-a finalizat în doi ani.
Lucrările la întreaga VOZ durează, astfel, de 15 ani. Tronsonul 2 este efectuat de asocierea Sinohydro Corporation (China), Good Prod (România), proiectul ridicându-se la 240 milioane lei. VOZ va asigura legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191 C.




