Patru lideri din companii de top, din industrii diferite, au dezbătut la The Human Shift, în cadrul unui panel de discuții, provocările majore ale pieței actuale, de la adaptare la schimbările rapide din retail, la fluctuațiile volumelor din automotive și necesitatea digitalizării accelerate. Conferința The Human Shift a avut loc joi, 20 noiembrie 2025, la Double Tree by Hilton Oradea.
Lucian Fetea – CEO Lava Knitting, Cristian Jurjac – CEO Sogefi Group, Mihai Cristea – CEO Inteva Products Salonta și Massimo Paronitti – Country Manager România și Ungaria, De’Longhi Group, au răspuns provocărilor lansate de Codruța Bala și Eduard Lopez, cofondatori Human 4 Human, în cadrul conferinței The Human Shift.
Participanții la panel, reprezentând sectorul bunurilor de larg consum și automotive, au oferit perspective pragmatice despre cum să supraviețuiești și să te dezvolți într-o economie globală.
Tehnologie adaptată la oameni
Lucian Fetea a subliniat provocarea de a transforma o industrie cu o istorie de 100 de ani – bazată pe ață, fus și ac – într-una modernă și competitivă.
Adevărata provocare a fost integrarea AI și a tehnologiei cu angajații, mulți dintre ei văzând un computer pentru prima dată sau având dificultăți în a citi și scrie.
Decizia luată după șase ani de muncă intensă a fost revelatoare: „Adaptăm tehnologia la oameni. Nu am încercat să schimbăm oamenii pentru tehnologie.”
„O industrie care nu s-a schimbat de 100 de ani a fost nevoită să se transforme într-o industrie de vârf în domeniu, din necesitate, în ultimii patru ani. Acesta a fost un pariu. Un pariu câștigat”, a subliniat Lucian Fetea.
Despre piața de retail și supraviețuire
Viziunea principală a lui Massimo Paronitti este aceea de a deveni un partener strategic pentru retaileri, nu doar un simplu furnizor.
„Visul meu este să fiu chemat de un partener care se află în mari dificultăți,” a spus el, comparând această relație cu cea pe care o ai cu cel mai bun prieten în momentele critice.
În contextul economiei globale și al ascensiunii piețelor online, viteza schimbărilor este extrem de mare. Massimo a subliniat că supraviețuirea retailerilor locali depinde de parteneriatele strategice și de o adaptare rapidă. Acesta a menționat intenția de a renunța la computere și ecrane în birouri, forțând echipa să se concentreze pe ce este cu adevărat important: ceea ce se întâmplă pe ecranul telefonului consumatorului.
„Ai trei secunde să convingi pe cineva că tu ești cel potrivit. Acestea sunt provocări foarte mari care perturbă complet piața, retailerii din aceste țări”, consideră Massimo Paronitti.
Variația volumelor și digitalizarea în Automotive
Mihai Cristea – manager Inteva Products Salonta, a identificat cea mai mare problemă a momentului în industria automotive: fluctuația volumelor clienților.
„Fluctuația volumelor clienților este cea mai mare provocare pe care o văd astăzi. Nimic nu este consistent. Vedem o scădere dramatică a comenzilor curente de la clienți. Nu-și ridică marfa, rămânem cu stoc suplimentar, comandăm materiale din străinătate, ceea ce ne crește stocul de materii prime, atât intern, cât și în tranzit”, a observat CEO-ul Inteva.
Fluctuațiile medii anuale sunt între 20% și 28%, ceea ce pune o presiune uriașă pe operațiuni.
Întrebat despre cum a reușit să transforme operațiunile prin tehnologie și să-și mențină echipa motivată, Mihai Cristea a oferit două concepte cheie: disciplina în locul motivației și datele reale.
„Motivația este bună, dar chiar și cea mai motivată persoană… are zile fără proaste. Singura cale de a reuși, de a fi consecvent, este disciplina. Cu disciplina rezolvi problema motivației”, consideră Mihai Cristea.
Punctul de plecare al digitalizării în 2016 a fost realizarea că fără date reale, în timp real, în locația reală, nu poți lua decizii. Asta a însemnat să înceapă un proiect amplu de la zero (ERP, AI, software customizat) și să treacă de la înregistrările pe hârtie la date digitale. Echipa a fost convinsă de viziune și, mai ales, de rezultatele rapide obținute.
Tehnologie și schimbare de cultură
Cristian Jurjac – manager Sogefi Group Oradea, a descris transformarea culturală necesară în compania sa, care este deja puternic automatizată, ajungând la un nivel de 90-95% robotizare a proceselor.
Deși nu cunoștea produsul la început, a unit echipa printr-o poveste simplă și emoțională despre importanța critică a pieselor lor (arcuri, bare) pentru siguranța activă a mașinii, reamintindu-le că aceștia produc piese pentru mașina în care stau ei și familiile lor.
Având o companie cu personal redus (nu este intensiv în forță de muncă), Cristian a înțeles rapid că cele mai importante active sunt inginerii. A petrecut mult timp alături de ei în producție pentru a înțelege pe deplin procesul.
El a contestat mentalitatea de a da vina pe operator, susținând că inginerul trebuie să pregătească tehnologia astfel încât operatorul să aibă de executat sarcini simple.
Cristian a recunoscut că a trebuit să „dezvețe” inginerii de obiceiul de a fi prea insistenți, transformându-se într-un lider care cooperează, antrenează și îndrumă echipa.
Concluzii
La final, liderii au oferit un sfat concis pentru managerii de astăzi, axat pe provocările generate de tehnologie și noua generație de angajați.
Massimo Paronitti a pus accentul pe parteneriatul cu școlile, companiile primind de la școli „cutii goale”.
„Liderii trebuie să colaboreze cu universitățile și liceele pentru a adapta programele la tehnologia actuală, altfel țările din Asia și America vor rămâne mult în urmă”, consideră managerul De’Longhi Group.
Mihai Cristea este de părere că AI-ul este doar o unealtă și nu va înlocui niciodată viziunea umană. Cel mai important este să schimbi mentalitatea și comportamentul întregii echipe. Când reușești asta, poți „muta munții”.
Cristian Jurjac mizează pe controlul datelor oferite AI.
„AI-ul este foarte bun, dar atenție cine manipulează datele. O putere uriașă în mâini greșite poate duce la rezultate total greșite. Este crucial ca liderii să verifice întotdeauna datele”, a subliniat managerul Sogefi Group.
Lucian Fetea a subliniat importanța triunghiului: lumea, tehnologia și oamenii.
„Nevoia unei «soluții de aur (golden bullet)» este urgentă, deoarece timpul pentru adaptare este limitat”, a conchis Lucian Fetea.
Nokian Tyres a organizat, marți, 18 noiembrie, un eveniment dedicat sustenabilității și viitorului producției industriale responsabile, confirmând statutul…