Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Gulermak și Alstom vor construi metroul de Cluj. Turci contra turci la licitație

Municipalitatea a anunțat câștigătorul licitației pentru proiectarea și execuția lucrărilor de infrastructură la magistrala I de metrou Cluj.

Aceasta este asocierea compusă din societățile Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut – Gulermak Spolka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia – Alstom Transport – Arcada Company. Ele se vor ocupa de proiectarea și execuția lucrărilor de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizarea traficului, racordarea la alimentare cu energie electrică.



Oferta câștigătoare este de 9,05 miliarde de lei (fără taxa pe valoarea adăugată), dintre care lucrări de execuție de 8,6 miliarde, proiectare de 398 milioane lei. Durata totală a contractului este de 96 de luni.

Asocierea Gulermak a obținut maximul de 55 de puncte la componenta financiară și 36 din cele 45 de puncte la componenta tehnică, adică un total de 91 din 100 de puncte. Pierzătorul licitației este asocierea Dogus Insaat Ve Ticaret – Tekfen Insaatt Ve Tesisat.

Printre proiectele realizate de către ofertantul câștigător se numără sistemul feroviar de transport public Istanbul Otogar – Bagcilar (executarea lucrărilor electromecanice și livrarea vehiculelor), linia de metrou II din Varșovia (proiectare și construire).

Magistrală de 21 de kilometri

“Activitățile principale descrise in documentația de atribuire care a stat la baza licitației deschise sunt proiectarea și execuția de lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică aferente magistralei I Cluj, ceea ce va permite punerea în funcțiune după executarea tuturor lucrărilor și dotarea completă.

Aceasta este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, în tehnologie de șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală / maximă la interval de 90 secunde: 15.200 / 21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).

Prin acordul de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluare strategică adecvată pentru obiectivul de investiții „tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida”, Primăriile Cluj-Napoca, Florești, Gilău, Apahida, Baciu, Jucu și Bonțida au convenit realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate și mediu pentru proiect, alocând fonduri pentru a evalua fezabilitatea metroului.

În octombrie 2021, ca urmare a contractului încheiat în aprilie 2020, cu o echipă de proiectanți și consultanți cu experiență în proiecte de transport, condusă de SWS Engineering, pentru efectuarea studiilor, a fost finalizat studiul de fezabilitate. Indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții au fost aprobați.

În octombrie 2022 a fost emisă hotărârea pentru reaprobarea indicatorilor aferenţi obiectivului de investiţii „tren metropolitan Gilău – Bonțida, etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – componenta 1, magistrala I de metrou Cluj”, a precizat municipalitatea.

Cum arată traseul metroului

Traseul liniei de metrou ușor începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații deservesc zonele de locuințe de densitate medie din Florești, stațiile 4 și 5, zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorului spital regional de urgență și centrul comercial Vivo.

Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la P-ța Mărăști.

O ramură a liniei continuă înspre zona industrială Bd. Muncii, asigurând legătura cu calea ferată și viitorul tren metropolitan, iar alta deservește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.

Istoricul proiectului

În ianuarie 2022 a fost încheiat acordul între Primăriile Cluj-Napoca şi Floreşti privind realizarea în parteneriat a procedurilor de achiziţie publică, necesare pentru realizarea obiectivului de investiție tren metropolitan Gilău – Bonțida, etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – componenta 1, magistrala I de metrou.

Finanţarea va fi asigurată prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), cu titlul „Proiecte cu finanţare din sumele componentei de împrumut a PNRR”, de la bugetele de stat și local, din alte surse legal constituite. În 29 decembrie 2022 a fost semnat contractul de finanțare între MTI și Primăria Cluj-Napoca pentru implementarea proiectului.

Au lucrat la magistrale de metrou din Dubai, Pune și Hanpur

Gulermak este o companie turcă de construcții, în special pentru transportul feroviar, înființată în 1958. Aceasta a fost implicată în construirea a 260 km de tuneluri subterane și a 120 de stații de metrou. Potrivit Engineering News-Record, în 2020 compania a avut venituri de 699 milioane de dolari. Compania are birouri în Turcia, Polonia, Emiratele Arabe Unite, Suedia, India.

Printre lucrările sale se mai numără centrala hidroelectrică Kargi – Corum (Turcia), autostrada S2 (Polonia), metrourile din Dubai, Pune și Kanpur. Gulermak face parte din consorțiul ExpoLink, alături de Alstom și Acciona. Proiectele companiei, în special cele tunelare, cu ajutorul mașinilor de forat tuneluri, au fost discutate în lucrări de specialitate.

Licitație cu repetiție la București

Asocierea Gulermak – Somet a câștigat licitația restrânsă, inițiată de compania publică Metrorex pentru secțiunea Băneasa – Aeroportul Otopeni a magistralei 6 a metroului din capitală, contract de 1,3 miliarde de lei, fără TVA, pentru structura a șase stații.

Acesta poate fi semnat dacă, în termen de 10 zile, asocierea contracandidată, Dogus – Alsim Alarko, nu depune contestații. Contractul este finanțat dintr-un credit luat de la Banca Japoniei. Durata de proiectare și execuție este de patru ani. Magistrala 6 va avea în total 12 stații, pe 14 km.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

A doua strigare pentru dotarea Centrului de zi pentru copiii din comunități marginalizate

Articolul următor
Acest lucru va avea loc pe fondul nivelului ridicat al presiunilor inflaționiste, cu impact pentru venitul real disponibil al populației și dinamicii consumului privat, relevă analiza BT.

Banca Transilvania: economia României, în pierdere de turație

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share