Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Rabla Local, lansat la Cluj. “Eliminăm 10.000 de mașini poluante din trafic”

dministrația Fondului de Mediu (AFM) a alocat 100 milioane lei pentru ca mijloacele de transport vechi, poluante, să fie scoase din circuit prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus.
Ministerul Mediului a stabilit o țintă de un sfert de milion de mașini vechi scoase din uz | Foto: Rematinvest

Municipalitatea clujeană va disponibiliza fonduri pentru scoaterea din circuit a câteva mii de autovehicule vechi în acest an.

“Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a alocat 100 milioane lei pentru ca mijloacele de transport vechi, poluante din județul Cluj să fie scoase din circuit prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus. Au fost alocări de 20 milioane lei pentru persoanele fizice care și-au schimbat astfel mijloacele de transport. În 24 martie lansăm extinderea Rabla Clasic și Plus”, a declarat ministrul mediului, Barna Tanczos.

“Rabla Local va fi un program nou, despre care am vorbit mult cu primarul Emil Boc în cadrul Asociației Municipiilor din România, for care aduce față în față autoritățile locale și ministerele, cu rol important în negocierea, pregătirea programelor naționale de acest fel.

Inițial, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a avut o propunere de alocare “fifty-fifty” cu autoritățile locale, însă primarul Boc ne-a convins ca povara locală să ajungă doar la 20%, iar MMAP să vină cu 80% Mă bucur că am ajuns la acest consens, iar acum putem să implementăm programul. Rabla Local pornește în 21 aprilie.

Înainte de acest termen se înscriu în program autoritățile, de aceea fac un apel către toate unitățile administrativ teritoriale (UAT) să grăbească adoptarea hotărârilor de consiliu. Din acea dată, cetățenii încep să se înscrie pe o platformă unică națională, însă ulterior implementarea se face de către primării – analiza dosarelor și plata.

Multiplicăm astfel capacitatea de operare a AFM, o instituție mult încercată de multitudinea de programe pe care o derulează și de creșterea exponențială a numărului beneficiarilor care primesc diverse moduri de sprijin”, consideră oficialul MMAP.

Înscrierea mașinilor în platformă, “doar cu buletinul”

Edilul clujean ne-a explicat mecanismul de acordare a banilor prin Rabla Local. “Din subvenția de 3.000 de lei care se dă pentru predarea unei mașini vechi, 2.400 de lei pune MMAP, 600 de lei punem noi. Scoatem, astfel, de pe domeniul public mașini vechi care și poluează și care ni-l ocupă în diverse zone ale orașului. Urmărim să eliminăm, anul acesta, 10.000 de mașini vechi din Cluj-Napoca.

Între 24 martie și 21 aprilie, noi, primăriile, ne înscriem în acest program. Cetățenii se vor înscrie în platformă doar cu buletinul; vin apoi la primărie și își completează dosarele cu celelalte documente, de la Agenția Națională de Administrare Fiscală, Registrul Auto Român, condiționalități pe care le impune programul.

Cetățeanul aduce dovada predării mașinii la o entitate ce reciclează – pe baza acesteia primește 3.000 de lei de la primărie, iar noi ne recuperăm 2.600 de lei de la AFM. Ne-am bugetat, la Cluj-Napoca, pentru 10.000 mașini”, a precizat Boc.

Restricții de finanțare impuse de Fisc

“AFM impune o limitare: vom stabili un număr maxim pentru orașele de peste 500.000 de locuitori, pentru cele 300-500.000 de locuitori. Am stabilit o limită pentru că de atâția bani dispunem; aceasta vine de la restricțiile de buget, aprobat de Ministerul Finanțelor Publice, un filtru prin care trebuie să trecem mereu în ciclul bugetar.

Avem 240 de milioane de lei disponibili pentru acest program în 2023. Țintim eliminarea din trafic a 80.000 de autovehicule în 2023, primul an de Rabla Plus. Sunt convins că va fi un program de succes, care suscită un interes deosebit, însă avem limitările de rigoare, deoarece nu putem să finanțăm tot pe măsura cererii.

Totuși, dacă nu se înscriu toate primăriile și va rămâne buget după primul apel, vor fi redistribuiți banii pentru UAT-urile care mai pot asigura buget propriu ca să acorde cota parte de finanțare a programului. Nu cred că vom ajunge la 100.000 de mașini eliminate, dar va însemna un progres semnificativ, urmând ca din al doilea apel să mai primim cereri de finanțare, inclusiv de la Cluj-Napoca”, spune Tanczos.

Număr dublu de mașinile vechi eliminate, în 2022

El a precizat că fondurile alocate la nivelul României sunt de 780 de milioane de lei pentru Rabla Plus, 560 de milioane pentru Rabla Clasic, cu un total de 1,5 miliarde de lei pentru cele trei programe în acest an.

“Avem un buget record și realizăm ținta din Planul Național de Redresare și Reziliență, de 250.000 de mașini poluatoare eliminate din trafic încă din 2023, dacă implementăm toate trei programele până la finele anului. În 2022, prin instituirea regulii de 2 rable pentru 1 mașină nouă, am reușit să dublăm numărul anual al mașinilor vechi scoase din trafic, ajungând la 100.000. Cu Rabla Local avem șansa să ne apropiem de 200.000 în acest an”, spune ministrul.

“Sistemul va fi ca la fondurile europene: primul apel – pentru toată lumea, iar dacă mai sunt fonduri neconsumate, se va face un al doilea apel pentru UAT-urile care au epuizat fondurile și încă au cereri. În faza inițială, nu toate primăriile vor reuși să consume alocările din buget și nu toate mașinile înscrise la început vor fi eligibile pentru program”, a menționat Boc.

Cum se derulează programele naționale Rabla

Prin programul de înnoire a parcului auto Guvernul urmărește scoaterea de pe piață a autovehiculelor vechi. Prin Rabla Clasic 2023 se acordă un tichet (primă de casare) de 7.000 lei pentru o mașină cu o vechime mai mare sau egală cu șase ani, înmatriculată în țară, care este casată, cu scopul achiziționării unei mașini noi cu noxe reduse.

Pentru achiziția unui autoturism nou se pot folosi două tichete Rabla, prima pentru două mașini fiind de 10.000 lei. Participantul poate beneficia și de alte ecobonusuri dacă mașina pe care o cumpără generează emisii de maximum 120 g CO2/km (1.500 lei), are sistem GPL (1.500 lei), este hibridă – nouă (3.000 lei) sau mașina existentă e mai veche de 15 ani, cu normă de poluare Euro 3 sau mai mică (1.500 lei).

Rabla Plus 2023 se referă la achiziționarea de mașini noi 100% electrice sau Plug-in Hybrid. Aici se acordă o primă de 26.000 lei la casarea unui singur autoturism sau de 29.000 lei pentru două autoturisme vechi de peste șase ani, cu emisii de maximum 80 g CO2/km.

Un ecotichet de 51.000 lei se acordă la casarea unui singur autoturism sau de 54.000 lei pentru două autoturisme cu vechime de peste șase ani, în vederea achiziției unei mașini electrice 100% sau a unei mașini noi cu pilă de combustie cu hidrogen, dar maximum 50% din prețul de comercializare, cu condiția ca valoarea autovehiculului pur electric sa nu depășească 75.000 euro, inclusiv TVA.

Un ecobonus de 1.500 de lei se dă pentru fiecare mașină mai veche de 15 ani, Euro 3 inclusiv. Cumpărarea unui autovehicul nou prin Rabla Plus 2023 este posibilă doar cu casarea a 1-2 mașini rulate.

Care sunt cerințele noului program

Rabla Local are ca scop eliminarea rapidă a mașinilor vechi, fiind un program complementar pentru Clasic sau Plus. Pot participa doar persoanele fizice. Demararea sa a fost întârziată fiindcă primăriile au refuzat să participe, în 2022, pe motiv că ar risca un blocaj financiar, cerând fonduri în avans. Prima de casare se ridică la 3.000 de lei.

Persoanele fizice nu vor putea cumpăra, timp de trei ani de la obținerea banilor, o mașină cu normă de poluare Euro 4 sau mai mică. Ele trebuie să verifice dacă primăriile lor participă în program și să nu caseze autovehiculul înainte, deoarece în Rabla Local se încadrează doar autovehiculele casate și radiate după lansarea sesiunii de înscriere.

Beneficiarii trebuie să aibă domiciliul / reședința pe raza primăriei unde se face solicitarea; să dețină un autovehicul uzat înmatriculat pe numele lor de cel puțin cinci ani; să nu aibă restanțe la plata taxelor, impozitelor, amenzilor către bugetele de stat și local; să nu folosească mașina pentru finanțare prin Rabla Clasic sau Plus; să nu aibă condamnări pentru infracțiuni împotriva mediului.

Mașina de casat trebuie să fie mai veche de 15 ani inclusiv de la data fabricației și să aibă Euro 3 sau mai puțin. Vehiculul trebuie să conțină componente esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, catalizator, echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului prevăzute din fabricație).

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Conducerea Transilvania Investments Alliance a propus Adunării Generale Ordinare ca profitul net realizat în exercițiul financiar 2022 să fie repartizat, oferind acționarilor dividende de 30,2 milioane de lei (0,014 lei/acțiune).

Transilvania Investments dă dividende de 6 milioane de euro

Articolul următor

Proiect de 27,5 milioane de lei pentru energie geotermală la Sântana

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share