Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de Tram-train metropolitan Oradea”, marcând un pas important pentru transformarea mobilității în zona metropolitană.
Proiectul, cu o valoare estimată la peste 1,35 miliarde de lei (inclusiv TVA), prevede modernizarea liniilor feroviare dezafectate și extinderea infrastructurii de transport prin noi trasee metropolitane. În total, rețeaua va însuma 33,4 kilometri, dintre care 24,2 km vor fi reabilitați și electrificați.
O alternativă modernă la traficul rutier
Noua rețea va lega Oradea de Aeroport, precum și de localitățile Sânmartin, Băile 1 Mai, Băile Felix (Cordău), Borș (zona industrială), Sântandrei, Girișu de Criș, Toboliu și Cheresig. În total, sunt prevăzute 27 de stații, alături de 5 poduri, 3 pasaje pietonale subterane, 9 pasarele pietonale și 39 de treceri la nivel.
Proiectul include și achiziția a 14 vehicule de tip tram-train, capabile să circule atât pe liniile de tramvai din oraș, cât și pe infrastructura feroviară. Acestea vor oferi o alternativă viabilă la transportul auto, într-un context în care tot mai mulți navetiști aleg zilnic mașina personală.
Finanțare europeană, parteneriat local
Inițiativa este propusă pentru finanțare prin Programul de Transport 2021–2027, în cadrul apelului „Trenuri metropolitane în nodurile urbane”. Cererea a fost depusă în decembrie 2024, iar în prezent se află în etapa de evaluare. Urmează lansarea licitației pentru proiectare și execuție.
Proiectul este rezultatul unui parteneriat între Consiliul Județean Bihor, Primăria Oradea, Oradea Transport Local (OTL), Zona Metropolitană Oradea (ZMO) și Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO).
„Un exemplu că se poate”
Prezent în cadrul Conferinței de Material Rulant și Operatorie Feroviară, organizată la Oradea între 21–22 mai, directorul OTL SA, Adrian Revnic, a vorbit despre importanța și inovația acestui proiect.
„Tram-train-ul este un exemplu că se poate. Oradea are capacitatea de a demonstra că se pot face proiecte de amploare. Zona Metropolitană va reactiva între 50 și 60 km de cale ferată – nu le desființează, le pune în funcțiune”, a precizat Adrian Revnic.
Investiția de circa 270 milioane de euro va fi făcută atât pentru reabilitarea și extinderea liniilor, cât pentru achiziția de material rulant.
Tram-train-urile vor funcționa pe două tipuri de alimentare electrică – 25.000 V pentru infrastructura feroviară și 600 V pentru rețeaua de tramvai. O parte dintre vehicule vor fi hibride, cu autonomie de 3 km pe baterii, pentru a permite deplasarea în zone fără rețea electrică.

Adrian Revnic a subliniat importanța unei competiții deschise pentru achiziția vehiculelor, precizând că lungimea acestora va fi cuprinsă între 22 și 27 de metri, tocmai pentru a permite participarea cât mai multor producători.
Directorul OTL a adresat mulțumiri Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, partener esențial în punerea în practică a acestui proiect ambițios.