Nucleul actual al companiei mureşene AAGES s-a constituit acum 30 de ani, când spiritul antreprenorial al asociaților s-a afirmat în cadrul filialei Tîrgu Mureș a Institutului de Cercetare pentru Electrotehnică București. De atunci, firma și-a rafinat în permanență oferta dedicată partenerilor săi, mai ales că, din cauza dispariției clienților interni, AAGES și-a internaționalizat piața.
Într-o secție a filialei târgumureșene a Institutului de Cercetare pentru Electrotehnică București, un grup de 10 cercetători pasionați de munca lor au închegat în anii 1980 o oază de libertate într-o economie centralizată cum era cea românească dinainte de 1989.
Printre reușitele echipei s-a numărat și realizarea primelor convertizoare statice destinate încălzirii prin inducție a metalelor. Nu bănuiau la acea vreme că peste ani suflul acela de independență va fi determinant pentru ca AAGES, puternica firmă ce s-a afirmat în domeniul proiectării și construcției echipamentelor electrice și electronice, să fie printre primele “Asociaţii cu scop lucrativ” care s-au înfiinţat în 1990 în Tîrgu Mureş.
„Am pornit împreună în 1984 – 1985. În 1990 când am înfiinţat firma deja a fost o echipă care venea din acele vremuri foarte grele în care oamenii vroiau să facă ceva. Noi munceam în anii 80 pentru că ne plăcea. Eram pe cont propriu, eram un grup de cercetători, aveam temele noastre şi vroiam să rezulte ceva palpabil după munca noastră, de aceea au rămas în acest grup doar acei oameni care aveau o viziune similară. În anii 80 am făcut prototipuri, am propus la vremea aceea la Electromureş ca să fabrice acele prototipuri”, își amintește Molnár Gábor, directorul general al companiei.
În 1991, AAGES s-a înregistrat sub forma juridică societate cu răspundere limitată. Compania era înființată, echipa exista, de clienți nu păreau să ducă lipsă, așa că erau toate premisele ca AAGES să devină o afacere profitabilă. În plus, au primit și o mână de ajutor din exterior.
Deoarece partenerii care s-au asociat în AAGES nu dispuneau de resurse financiare, au reușit să îi convingă pe cei de la BRD să le acorde un credit. Relația dintre companie și bancă s-a păstrat de atunci încoace, de fiecare dată când AAGES avea nevoie să își susțină cheltuielile materiale, care reprezintă 65% din preţul final al instalațiilor, unitatea de credit amintită i-a sprijinit cu împrumuturi.
Însă nu au fost ani ușori, mai ales până în 1999, când, rând pe rând, au dispărut numeroși clienți români ai companiei.
„Spre regretul nostru, în lipsa unei politici economice convergente și gândite pe termene care să depășească un ciclu electoral, mulți dintre primii clienți ai firmei au dispărut și cu ei s-a pierdut și o mare parte din cultura tehnică cumulată de-a lungul anilor. Însă lucrările din anii ’90 au făcut posibile pentru AAGES cumularea experienței practice în toate domeniile principale ale încălzirii prin inducție, începând de la topirea metalelor, la încălzirea în masă pentru forjare și pentru călire prin inducție”, explică Molnár Gábor.
Compania avea colaborări cu multe firme din Baia Mare, Braşov unde managerii au încercat tot ce au putut ca să menţină industria românească în viaţă şi să crească.
„Îi am în minte pe acei directori care în ciuda condiţiilor foarte grele au investit, au încercat să modernizeze şi în aceste trei oraşe, în special, am întâlnit un mediu receptiv”, povestește Molnár Gábor.
Spre lumea largă
Nu a fost suficientă voința acestora, iar multe dintre companii s-au prăbușit. Pentru AAGES, dispariția unei cote însemnate a pieței interne a echivalat cu regândirea întregii filosofii a firmei, astfel încât managementul a început vânătoarea piețelor externe, convins că poate exporta produsele companiei.
“Întreaga noastră filosofie a fost să ţinem acasă inteligenţa şi să exportăm rezultatele, produsele lor. Şi faptul că am ajuns astăzi aici dovedeşte că se poate, deşi mi-ar fi plăcut, bineînţeles, să fie mai uşor, mi-ar plăcea să ştiu că de aici va fi uşor şi bine.
În al doilea rând, firma a crescut fiindcă, pe de o parte, asociaţii s-au lăsat convinşi să creştem, pe de altă parte am avut colaboratori, angajaţi foarte buni, care, de asemenea, au vrut să îşi creeze un rost în viaţă acasă”, deconspiră Molnár Gábor ingredientele și sintetizează secretele din spatele succesului AAGES.
Compania a ajuns astfel să numere la sfârșitul anilor ’90 nu mai puțin de 50 de salariați, iar producția s-a diversificat, oferind instalații de încălzire complete pentru toate cele trei mari tipuri de aplicații.
În plus s-a produs și o schimbare radicală, parteneriatul cu o firmă din Germania. Împreună cu aceasta, echipa de proiectanți ai AAGES a dezvoltat în mai puțin de un an seria de convertizoare cu tranzistoare, care sunt fabricate și în prezent după ce au mai suferit îmbunătățiri de-a lungul timpului.
Din această gamă s-au vândut 1500 de exemplare pe toate cele cinci continente ale Globului. Mai mult, acest pas uriaș în istoria firmei a însemnat și o turnură în ceea ce privește piața de desfacere, peste 70 % dintre produse fiind exportate către companii de renume. Astfel, în portofoliul furnizorului AAGES se regăsesc HILTI, Daimler Mercedes, Linamar, Valeo, INA Schaeffler și mulți alții.
“Piaţa internă este destul de mică şi mai specială, fiindcă firmele vestice îşi mută de obicei unităţile de producţie aici şi aduc şi instalaţii vechi aici în loc să facă investiţii noi acolo. Şi de aceea firme româneşti, autohtone, care să facă investiţii sunt relativ puţine, iar firmele mari care vin au nevoie doar după câţiva ani de alte instalaţii. Din acest motiv noi vindem la export, peste 70 %”, conchide Molnár Gábor.
În plus, AAGES și-a cucerit piața și altfel, a făcut multe depanări pentru că sunt multe firme care nu mai asigură service-ul după ce vând o instalație. “Am fost noi, le-am reparat, au mai funcţionat cât au mai funcţionat şi când au văzut că nu se mai pot repara, le-au demontat şi au cumpărat de la noi. Nu a fost o piaţă uşoară, nu a fost uşor de cucerit, aşa am început, spre exemplu, în Turcia”, ne explică Simion Oprea, inginerul care se ocupă de partea de service și de vânzările externe ale companiei.
Recomandările clienţilor au contat iarăşi foarte mult şi le-a asigurat o promovare, pentru că AAGES și-a făcut cunoscută oferta la conferinţe de turnătorie, târguri internaţionale, a ajuns cu propriul stand care simula la scară mică exact ce se întâmpla în secțiile fabricii din India până în Germania.
Astăzi, compania și-a stabilit cartierul general la Sângeorgiu de Mureș, fiind ridicate mai multe hale și sediul firmei pe o suprafață de peste 3300 mp. Fiul directorului general, Molnár Tamás, recunoaște că era sceptic că acel câmp pe care l-a văzut la cumpărare se va transforma vreodată în fabrica de acum. Anual, managementul și echipa de 100 de salariați reușesc să obțină o cifră de afaceri de 4,5 – 5 milioane de euro.
Punctul zero, proiectarea
Unul dintre cele mai importante secții din cadrul AAGES este proiectarea. În prezent, compania are 14 proiectanți preocupați să ofere produse noi, fiabile, eficiente și cu un grad ridicat de automatizare, pe de o parte, și să ofere front de lucru pentru atelierele de producție, pe de altă parte, ne explică directorul general.
Prezent în firmă de 22 de ani, inginerul Simon József își amintește și astăzi prima lucrare și cum a evoluat secția de proiectare de-a lungul timpului. „Calculatorul era şi pe atunci indispensabil, de atunci tot mai mult au fost făcuţi paşii de proiectare pe suport electronic”, explică inginerul.
Câteodată este vorba doar de o adaptare a unei soluţii bine cunoscute la cerinţele clientului, în alte cazuri trebuie să sape mai adânc, să proiecteze o placă electronică câteodată, să scrie programele. Câteodată trebuie să meargă şi mai departe, să gândească soluţia de la zero.
“Câteodată creăm noi soluţia, deşi nu ne-am gândit niciodată să brevetăm soluţiile. Am realizat mai multe circuite de control al diferitelor invertoare, produsul nostru de bază”, povestește Simon József.
Semn al evoluției tehnice și tehnologice mai este unul de care ne amintește inginerul proiectant. “În 2004 am creat un circuit complet digital. Astăzi, unde am reuşit să eliminăm circuitele analogice, am făcut-o”, povestește Simon József.
Însă inginerii de la proiectare se pot lăuda și cu alte lucrări, circuite de control de tot delul, maşini de călire dezvoltate orizontal şi vertical, mai ales că acestea reprezintă 40 % din producţia AAGES. Multe sunt unicate, mai exact peste 90 % din echipamentele proiectate și produse.
După ce plăcile, echipamentele sunt proiectate, acestea ajung în următoarele secții.
“Noi le testăm pe masă şi le punem în parametri iniţiali de pornire, după care se predau înapoi în magazie, se montează de către colegii electricieni în instalaţii, iar noi începem punerea în funcţiune. Când e totul terminat, se alimentează şi începem probele electrice şi probele tehnologice, după care instalaţia este dusă la client şi noi mergem la punerea în funcţiune. Punerea în funcţiune înseamnă probe tehnologice, de faţă cu clientul ca să vedem dacă e mulţumit de ceea ce a contractat”, ne prezintă, succint, inginerul Simion Oprea un proces complex care poate dura între o lună și o lună și jumătate.
Echipe din companie fac chiar training la sediul clientului, client care se poate afla pe unul dintre cele cinci continente, cu personalul ce urmează să manipuleze mașina.
Așa au ajuns maşinile de călire mai ales în Turcia, în industria auto, instalaţiile de topire în Germania, România, Ungaria și instalațiile de forjare în România sau Ungaria, spre exemplu.
Aceleași echipe AAGES se ocupă apoi de service, garanţie şi post-garanţie. Până acum, spune cu mândrie Simion Oprea, nu a fost semnalată nicio problemă, “deşi avem sute spre 1000 de instalaţii pe care le-am produs şi pus în funcţiune”.
Ligia VORO
ligia.voro@transilvaniabusiness.ro
Citește și:
Povestea de succes „Piața 9”, spusă de Daniel Galea într-un eveniment IMM Club
Cred că sunt puțini orădenii sau bihorenii care nu a auzit de „Piața 9”. De fapt, povestea a…
6 iunie 2025
Desant maramureșean de business în Basarabia. De la producție industrială, la vinurile de Cricova
Delegația din care au făcut parte cinci manageri de companii a avut întâlniri de afaceri în trei orașe,…
6 iunie 2025
Delgaz Grid primenește rețeaua din Câmpia Turzii
Proiectul de înlocuire a conductelor și branșamentelor precede lucrările de modernizare de străzi prin Programul Național Anghel Saligny…
6 iunie 2025
Clujenii de la CO Angels au câștigat marele premiu la Innovation Labs
În finala competiției, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a fost reprezentată de două echipe, fiecare propunând soluții tehnologice inovatoare.…
6 iunie 2025
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
ARL Cluj – Strabag a ridicat o treime din Pasajul Italsofa
Constructorul clujean toarnă structurile de susținere și lucrează la rampa de acces, breteaua de legătură Șomcuta și terasamentele…
6 iunie 2025
Untold va porni caravana Blood Network
Festivalul de la Cluj va declanșa Blood Network, cea mai longevivă inițiativă de donare de sânge din România.…
6 iunie 2025
Pompierii Aeroportului Cluj, campioni județeni
Echipa de pompieri din cadrul Serviciului de Urgență Privat al Aeroportului Internațional Cluj (AIAIC) a câștigat locul I…
6 iunie 2025
Investiții
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
Trenul electric PESA, prezentat în 22 mai la Oradea, a intrat în probe
După sosirea în țară, prezentat în cadrul Conferinței de Operatorie Feroviară și Material Rulant, organizată de Club Feroviar,…
5 iunie 2025
Se montează grinzile la pasajul suprateran din Oșorhei pe DN1, la ieșirea spre Aleșd
Săptămâna aceasta a început montarea grinzilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd. Pasajul va…
5 iunie 2025
Fabrica elvețiană de înaltă tehnologie – VAT, și-a inaugurat noul sediu la Arad
O nouă investiție cu capital străin s-a concretizat în județul Arad: fabrica elvețiană VAT, specializată în tehnologii industriale…
5 iunie 2025
Timișorenii, interesați de mobilitatea urbană
Miercuri seară la Co Work Timișoara a avut loc lansarea oficială și prima prezentare a Invest, un accelerator…
5 iunie 2025
Lufthansa a inaugurat oficial legătura între Aeroportul Oradea și Munchen
Marți, 3 iunie 2025, Lufthansa a inagurat oficial cursele dintre Aeroportul Oradea și Aeroportul din Munchen. Vor fi…
3 iunie 2025
Alte 11 contracte „Anghel Saligny” au fost semnate, în valoare de 135 milioane lei
Noi contracte în valoare de 135,51 milioane lei au fost semnate prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Infrastructură
ARL Cluj – Strabag a ridicat o treime din Pasajul Italsofa
Constructorul clujean toarnă structurile de susținere și lucrează la rampa de acces, breteaua de legătură Șomcuta și terasamentele…
6 iunie 2025
Exproprierile pe Centura Metropolitană a Clujului costă 200 milioane €
Primăria Cluj-Napoca (PCN) a dat liber la proiectarea tronsonului cel mai consistent al viitoarei șosele de mare viteză…
5 iunie 2025
Euras are un an să reabiliteze Palatul Administrativ din Cluj
Conducerea Instituției Prefectului Cluj i-a pus în vedere antreprenorului termenul limită în care trebuie să se încadreze cu…
5 iunie 2025
Clujul marilor proiecte pe hârtie
Metroul, trenul metropolitan și centura metropolitană propriu-zisă încă nu au ajuns în faza de șantier, conform listei proiectelor…
5 iunie 2025
Se montează grinzile la pasajul suprateran din Oșorhei pe DN1, la ieșirea spre Aleșd
Săptămâna aceasta a început montarea grinzilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd. Pasajul va…
5 iunie 2025
“Expresul” de Tureni, funcțional din 1 iulie
Conexiunea dintre Autostrada Transilvania (A3) și Drumul Național 1 (DN1) menită să ocolească municipiul Turda va fi circulabilă…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Trenul metropolitan Brașov – licitație pentru a prinde 230 milioane euro
Asociația de Transport Brașov a reluat licitația pentru transportul feroviar metropolitan pe un sistem cu trei magistrale: Stupini…
2 iunie 2025
Turism
Bihorul va avea strategie de dezvoltare turistică pe termen mediu și lung
Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor, a semnat marți, 2 iunie 2025, contractul pentru elaborarea Strategiei de Dezvoltare…
5 iunie 2025
Trenul electric PESA, prezentat în 22 mai la Oradea, a intrat în probe
După sosirea în țară, prezentat în cadrul Conferinței de Operatorie Feroviară și Material Rulant, organizată de Club Feroviar,…
5 iunie 2025
NTT DATA a actualizat varianta de mobil pentru Via Transilvanica
Asociația Tășuleasa Social (ATS) a anunțat noua unealtă digitală pentru descoperirea traseului turistic care străbate România. „Ești pregătit…
4 iunie 2025
Lufthansa a inaugurat oficial legătura între Aeroportul Oradea și Munchen
Marți, 3 iunie 2025, Lufthansa a inagurat oficial cursele dintre Aeroportul Oradea și Aeroportul din Munchen. Vor fi…
3 iunie 2025
Băile Felix, gazda EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference)
În perioada 2-6 iunie 2025, stațiunea balneară Băile Felix găzduiește EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference),…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Încă 6,6 milioane euro în reabilitarea Palatului Principilor Transilvaniei
Palatul Principilor Transilvaniei din Alba Iulia beneficiază de încă o finanțare în valoare de 6,6 milioane euro, pentru…
2 iunie 2025
S-a stabilit data lansării oficiale a grupului BNI Oradea – BNI Varadinum
Sala Toscana de conferințe de la Ramada by Wynham Oradea a găzduit, miercuri, 29 mai 2025, ultima întâlnire…
2 iunie 2025
Educație
Clujenii de la CO Angels au câștigat marele premiu la Innovation Labs
În finala competiției, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a fost reprezentată de două echipe, fiecare propunând soluții tehnologice inovatoare.…
6 iunie 2025
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
KESZ a ridicat structura de rezistență a Institutului de Cercetare în AI
Universitatea Tehnică a marcat simbolic momentul prin așezarea unui copac în cel mai înalt punct al clădirii, conform…
5 iunie 2025
Cum s-au autoclasificat universitățile din Cluj
Patru instituții de învățământ superior din oraș se vor a fi de educație și cercetare avansată, iar alte…
5 iunie 2025
Civitas va preda servicii de extensie agricolă la Cluj după modelul american
Fundația Civitas pentru Societatea Civilă Cluj, Romanian-American Foundation (RAF) și University of Georgia (SUA) au prezentat programul pilot…
4 iunie 2025
TenarisSilcotub a schimbat designul spațiilor de interacțiune și recreere de la UTCN
Cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici a inaugurat un proiect de design…
4 iunie 2025
Aradul, pe radarul Elveției: Planuri pentru investiții și reforme în educație și sănătate
Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a avut o întâlnire de lucru cu Excelența Sa Massimo Baggi, ambasadorul…
3 iunie 2025
Băile Felix, gazda EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference)
În perioada 2-6 iunie 2025, stațiunea balneară Băile Felix găzduiește EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference),…
3 iunie 2025
Zi de Zi știri economice:
