Lideri si afaceri Mureș Ultimele stiri

AAGES, perfecțiune în domeniul încălzirii prin inducție

Nucleul actual al companiei mureşene AAGES s-a constituit acum 30 de ani, când spiritul antreprenorial al asociaților s-a afirmat în cadrul filialei Tîrgu Mureș a Institutului de Cercetare pentru Electrotehnică București. De atunci, firma și-a rafinat în permanență oferta dedicată partenerilor săi, mai ales că, din cauza dispariției clienților interni, AAGES și-a internaționalizat piața.
 
Într-o secție a filialei târgumureșene a Institutului de Cercetare pentru Electrotehnică București, un grup de 10 cercetători pasionați de munca lor au închegat în anii 1980 o oază de libertate într-o economie centralizată cum era cea românească dinainte de 1989.
Printre reușitele echipei s-a numărat și realizarea primelor convertizoare statice destinate încălzirii prin inducție a metalelor. Nu bănuiau la acea vreme că peste ani suflul acela de independență va fi determinant pentru ca AAGES, puternica firmă ce s-a afirmat în domeniul proiectării și construcției echipamentelor electrice și electronice, să fie printre primele “Asociaţii cu scop lucrativ” care s-au înfiinţat în 1990 în Tîrgu Mureş.
„Am pornit împreună în 1984 – 1985. În 1990 când am înfiinţat firma deja a fost o echipă care venea din acele vremuri foarte grele în care oamenii vroiau să facă ceva. Noi munceam în anii 80 pentru că ne plăcea. Eram pe cont propriu, eram un grup de cercetători, aveam temele noastre şi vroiam să rezulte ceva palpabil după munca noastră, de aceea au rămas în acest grup doar acei oameni care aveau o viziune similară. În anii 80 am făcut prototipuri, am propus la vremea aceea la Electromureş ca să fabrice acele prototipuri”, își amintește Molnár Gábor, directorul general al companiei.
În 1991, AAGES s-a înregistrat sub forma juridică societate cu răspundere limitată. Compania era înființată, echipa exista, de clienți nu păreau să ducă lipsă, așa că erau toate premisele ca AAGES să devină o afacere profitabilă. În plus, au primit și o mână de ajutor din exterior.
Deoarece partenerii care s-au asociat în AAGES nu dispuneau de resurse financiare, au reușit să îi convingă pe cei de la BRD să le acorde un credit. Relația dintre companie și bancă s-a păstrat de atunci încoace, de fiecare dată când AAGES avea nevoie să își susțină cheltuielile materiale, care reprezintă 65% din preţul final al instalațiilor, unitatea de credit amintită i-a sprijinit cu împrumuturi.
Însă nu au fost ani ușori, mai ales până în 1999, când, rând pe rând, au dispărut numeroși clienți români ai companiei.
„Spre regretul nostru, în lipsa unei politici economice convergente și gândite pe termene care să depășească un ciclu electoral, mulți dintre primii clienți ai firmei au dispărut și cu ei s-a pierdut și o mare parte din cultura tehnică cumulată de-a lungul anilor. Însă lucrările din anii ’90 au făcut posibile pentru AAGES cumularea experienței practice în toate domeniile principale ale încălzirii prin inducție, începând de la topirea metalelor, la încălzirea în masă pentru forjare și pentru călire prin inducție”, explică Molnár Gábor.
Compania avea colaborări cu multe firme din Baia Mare, Braşov unde managerii  au încercat tot ce au putut ca să menţină industria românească în viaţă şi să crească.
„Îi am în minte pe acei directori care în ciuda condiţiilor foarte grele au investit, au încercat să modernizeze şi în aceste trei oraşe, în special, am întâlnit un mediu receptiv”, povestește Molnár Gábor.
 
Spre lumea largă
 
Nu a fost suficientă voința acestora, iar multe dintre companii s-au prăbușit. Pentru AAGES, dispariția unei cote însemnate a pieței interne a echivalat cu regândirea întregii filosofii a firmei, astfel încât managementul a început vânătoarea piețelor externe, convins că poate exporta produsele companiei.
“Întreaga noastră filosofie a fost să ţinem acasă inteligenţa şi să exportăm rezultatele, produsele lor. Şi faptul că am ajuns astăzi aici dovedeşte că se poate, deşi mi-ar fi plăcut, bineînţeles, să fie mai uşor, mi-ar plăcea să ştiu că de aici va fi uşor şi bine.
În al doilea rând, firma a crescut fiindcă, pe de o parte, asociaţii s-au lăsat convinşi să creştem, pe de altă parte am avut colaboratori, angajaţi foarte buni, care, de asemenea, au vrut să îşi creeze un rost în viaţă acasă”, deconspiră Molnár Gábor ingredientele și sintetizează secretele din spatele succesului AAGES.
Compania a ajuns astfel să numere la sfârșitul anilor ’90 nu mai puțin de 50 de salariați, iar producția s-a diversificat, oferind instalații de încălzire complete pentru toate cele trei mari tipuri de aplicații.
În plus s-a produs și o schimbare radicală, parteneriatul cu o firmă din Germania. Împreună cu aceasta, echipa de proiectanți ai AAGES a dezvoltat în mai puțin de un an seria de convertizoare cu tranzistoare, care sunt fabricate și în prezent după ce au mai suferit îmbunătățiri de-a lungul timpului.
Din această gamă s-au vândut 1500 de exemplare pe toate cele cinci continente ale Globului. Mai mult, acest pas uriaș în istoria firmei a însemnat și o turnură în ceea ce privește piața de desfacere, peste 70 % dintre produse fiind exportate către companii de renume. Astfel, în portofoliul furnizorului AAGES se regăsesc HILTI, Daimler Mercedes, Linamar, Valeo, INA Schaeffler și mulți alții.
“Piaţa internă este destul de mică şi mai specială, fiindcă firmele vestice îşi mută de obicei unităţile de producţie aici şi aduc şi instalaţii vechi aici în loc să facă investiţii noi acolo. Şi de aceea firme româneşti, autohtone, care să facă investiţii sunt relativ puţine, iar firmele mari care vin au nevoie doar după câţiva ani de alte instalaţii. Din acest motiv noi vindem la export, peste 70 %”, conchide Molnár Gábor.
În plus, AAGES și-a cucerit piața și altfel, a făcut multe depanări pentru că sunt multe firme care nu mai asigură service-ul după ce vând o instalație. “Am fost noi, le-am reparat, au mai funcţionat cât au mai funcţionat şi când au văzut că nu se mai pot repara, le-au demontat şi au cumpărat de la noi. Nu a fost o piaţă uşoară, nu a fost uşor de cucerit, aşa am început, spre exemplu, în Turcia”, ne explică Simion Oprea, inginerul care se ocupă de partea de service și de vânzările externe ale companiei.
Recomandările clienţilor au contat iarăşi foarte mult şi le-a asigurat o promovare, pentru că AAGES și-a făcut cunoscută oferta la conferinţe de turnătorie, târguri internaţionale, a ajuns cu propriul stand care simula la scară mică exact ce se întâmpla în secțiile fabricii din India până în Germania.
Astăzi, compania și-a stabilit cartierul general la Sângeorgiu de Mureș, fiind ridicate mai multe hale și sediul firmei pe o suprafață de peste 3300 mp. Fiul directorului general, Molnár Tamás, recunoaște că era sceptic că acel câmp pe care l-a văzut la cumpărare se va transforma vreodată în fabrica de acum. Anual, managementul și echipa de 100 de salariați reușesc să obțină o cifră de afaceri de 4,5 – 5 milioane de euro.
 
Punctul zero, proiectarea
 
Unul dintre cele mai importante secții din cadrul AAGES este proiectarea. În prezent, compania are 14 proiectanți preocupați să ofere produse noi, fiabile, eficiente și cu un grad ridicat de automatizare, pe de o parte, și să ofere front de lucru pentru atelierele de producție, pe de altă parte, ne explică directorul general.
Prezent în firmă de 22 de ani, inginerul Simon József își amintește și astăzi prima lucrare și cum a evoluat secția de proiectare de-a lungul timpului. „Calculatorul era şi pe atunci indispensabil, de atunci tot mai mult au fost făcuţi paşii de proiectare pe suport electronic”, explică inginerul.
Câteodată este vorba doar de o adaptare a unei soluţii bine cunoscute la cerinţele clientului, în alte cazuri trebuie să sape mai adânc, să proiecteze o placă electronică câteodată, să scrie programele. Câteodată trebuie să meargă şi mai departe, să gândească soluţia de la zero.
“Câteodată creăm noi soluţia, deşi nu ne-am gândit niciodată să brevetăm soluţiile. Am realizat mai multe circuite de control al diferitelor invertoare, produsul nostru de bază”, povestește Simon József.
Semn al evoluției tehnice și tehnologice mai este unul de care ne amintește inginerul proiectant. “În 2004 am creat un circuit complet digital. Astăzi, unde am reuşit să eliminăm circuitele analogice, am făcut-o”, povestește Simon József.
Însă inginerii de la proiectare se pot lăuda și cu alte lucrări, circuite de control de tot delul, maşini de călire dezvoltate orizontal şi vertical, mai ales că acestea reprezintă 40 % din producţia AAGES. Multe sunt unicate, mai exact peste 90 % din echipamentele proiectate și produse.
După ce plăcile, echipamentele sunt proiectate, acestea ajung în următoarele secții.
“Noi le testăm pe masă şi le punem în parametri iniţiali de pornire, după care se predau înapoi în magazie, se montează de către colegii electricieni în instalaţii, iar noi începem punerea în funcţiune. Când e totul terminat, se alimentează şi începem probele electrice şi probele tehnologice, după care instalaţia este dusă la client şi noi mergem la punerea în funcţiune. Punerea în funcţiune înseamnă probe tehnologice, de faţă cu clientul ca să vedem dacă e mulţumit de ceea ce a contractat”, ne prezintă, succint, inginerul Simion Oprea un proces complex care poate dura între o lună și o lună și jumătate.
Echipe din companie fac chiar training la sediul clientului, client care se poate afla pe unul dintre cele cinci continente, cu personalul ce urmează să manipuleze mașina.
Așa au ajuns maşinile de călire mai ales în Turcia, în industria auto, instalaţiile de topire în Germania, România, Ungaria și instalațiile de forjare în România sau Ungaria, spre exemplu.
Aceleași echipe AAGES se ocupă apoi de service, garanţie şi post-garanţie. Până acum, spune cu mândrie Simion Oprea, nu a fost semnalată nicio problemă, “deşi avem sute spre 1000 de instalaţii pe care le-am produs şi pus în funcţiune”.
Ligia VORO
ligia.voro@transilvaniabusiness.ro

Related posts

Nu mai avem o țară low-cost și alte concluzii la forumul franco-român

Ligia Voro

Scrumbia afumată de Dunăre, produs românesc recunoscut oficial de Comisia Europeană

redactia

Seroussi, eleganta business-ului

Mobila pictată în Transilvania a ajuns în toată lumea: transformă o casă banală într-un muzeu

Stefana Muresan

TEDxBaiaMare revine în noiembrie cu o nouă ediție – „Building Bridges”

A. I.

Club Aventura Praid, unicul parc subteran de aventură din Europa. Investiţie de circa 250.000 de euro

redactia

Turcii se întorc pe Autostrada Transilvania

Nora Dumitrescu

Peste 55 de milioane de lei pentru reabilitarea termoficării din Oradea

Traian Dan

Metroul de Cluj a fost deblocat

Nora Dumitrescu

Maxagro din Timiş țintește afaceri de 30 de milioane de euro

Stefana Muresan

Brașov: 15 start-up-uri din domeniile Energie și Smart City au învățat cum să atragă investiții pentru a-și dezvolta afacerile. Primarul, în juriu

Papuc Irina

Ordonanța militară cu numărul 8: se interzice și se suspendă exportul de grâu, orz, porumb, orez, floarea soarelui, ulei de semințe și produse de brutărie

Papuc Irina

Bucureşti, Cluj şi Timiş- cele mai multe imobile vândute în februarie

Stefana Muresan

Narcis Neaga: Acordul de mediu la autostrada Sibiu – Piteşti, până la sfârșitul anului. După aceea, noi licitații

redactia

Antreprenoriatul, tehnologia și inovarea socială, în dezbatere la UVT

redactia

CONAF propune Guvernului să ia măsuri pentru sprijinirea mediul de afaceri: acces gratuit la utilitățile publice pentru minim 90 de zile

Papuc Irina

Finanțare europeană de 212 mil. lei pentru realizarea Centurii de Est a municipiului Arad

Stefana Muresan

Cum reduci costurile de operare ale clădirilor

Ligia Voro

Ajutoare de stat de peste 22 de milioane de lei pentru cinci aeroporturi regionale: două sunt din Transilvania

Ion Surdu

FUTURE: Programul dedicat studenților – angajaților – profesorilor se lansează oficial la Cluj-Napoca

Stefana Muresan

Aerogara din Cluj își instalează echipamente de scanare de 6 milioane euro

Nora Dumitrescu

ADR Vest: Conexiuni rutiere de milioane de euro în Timiș

redactia

FOTO-VIDEO: A tale of 13th Century by Transilvania Business

Ligia Voro

Teraplast a inaugurat fabrica de producţie de panouri sandwich din Serbia, singura deţinută de o firmă românească în afara graniţelor ţării

Stefana Muresan

Leave a Comment