Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Termoizolarea, element fundamental în alegerea locuinței

Asociația Producătorilor de Polistiren Expandat din România (ROMPES), înființată în urmă cu 12 ani, și-a propus să contribuie la promovarea celui mai răspândit material termoizolator din lume, dar și să susțină un standard înalt de calitate pentru produsele și serviciile de pe piața românească de profil. Delia Filip – director executiv ROMEPS, explică în interviul acordat revistei Transilvania Business ce a reușit asociația în peste un deceniu de activitate.

Care este povestea ROMEPS? Ce obiective v-ați propus?


Ideea de asociere apare de obicei atunci când oamenii se gândesc la faptul că lucrurile bune și frumoase trebuie făcute în echipă. Așa s-a întâmplat și cu ROMEPS, asociație care la început a avut patru membri – firme europene cu tradiție, dar și primul mare producător român – care cunoșteau avantajele, dar și problemele din această industrie și care s-au gândit că împreună pot să informeze, să educe consumatorii, dar și să îndrume producătorii și constructorii, astfel încât lucrările de reabilitare termică să aibă un randament maxim și să fie executate corect.
 
Bineînțeles, la început ne-am propus să discutăm strict despre produsul nostru – polistirenul expandat, însă în scurt timp ne-am trezit că suntem puși în situația de a oferi consultanță pentru întreaga lucrare de termoizolare. Acest lucru ne-a ajutat să înțelegem că avem un rol important și că trebuie să ne îndeplinim misiunea cu foarte mare responsabilitate.

Obiectivul nostru principal a fost întotdeauna să promovăm standardele de calitate în domeniul în care activăm, iar, de cele mai multe ori, acest lucru a însemnat să lucrăm cu oameni din toate categoriile, persoane care s-au arătat disponibile să pună umărul la îmbunătățirea procesului de reabilitare termică în România.
 
Misiunea ROMEPS este reglementarea pieței și protejarea clienților, atrăgând din ce în ce mai des atenția companiilor care activează în domeniu cu privire la sectoarele sensibile, pe care ar trebui să le abordeze fiecare producător în parte și suntem atenți constant la modul cum se poate îmbunătăți piața de construcții eficiente în România, prin producerea de materiale termoizolante din polistiren expandat.

Totodată, avem și o serie întreagă de obiective pe care încercăm să le susținem, și anume: actualizarea legislației din domeniu în acord cu problemele întâlnite în practică, protejarea consumatorilor prin informarea lor asupra caracteristicilor tehnice ale polistirenului expandat utilizat pentru lucrările de reabilitare termică, promovarea produselor din polistiren expandat pentru lucrările ce au ca scop reducerea consumului de energie, colaborarea cu asociații de profil și autorități competente pentru îmbunătățirea mecanismelor de control în domeniul construcțiilor, precum și identificarea de soluții care pot aduce îmbunătățiri polistirenului expandat în scopul scăderii efectelor asupra mediului. Bineînțeles, prin îndeplinirea tuturor acestor obiective, ROMEPS vizează să devină principalul furnizor de expertiză pe piața de profil.

În prezent, asociația are 13 membri – Arcon, Austrotherm, Congips, Euroconf Impex, Firos, Hirsch, Isopor, Masterplast, Mecatronics, Mindo, Onebrand, Plastics Europe, Swisspor.

Enumerați câteva activități derulate de ROMEPS care au determinat reacții pozitive în piață.

Sunt cel puțin două lucruri care au generat o creștere a calității lucrărilor de termoizolare. Primul este parteneriatul cu Liga Habitat, oportunitate care ne-a așezat exact lângă beneficiarii acestor lucrări, lângă președinții asociațiilor de locatari.

În urma evenimentelor organizate împreună sau la care am participat ca invitați, tot mai mulți români și-au manifestat interesul pentru calitatea anvelopei cu care a fost izolat imobilul lor. În scurt timp am ajuns ca zilnic să primim apeluri telefonice în care ni se adresează întrebări referitoare la regulile de execuție sau la circumstanțele în care se realizează acest proces. Credem cu tărie că acest lucru a determinat o creștere a calității lucrărilor de termoizolare.

Totodată, ROMEPS a avut o campanie puternică de informare pe tema produselor din polistiren expandat care au parametrii tehnici necesari pentru utilizarea într-un termosistem conform. Acest lucru a determinat în 2015 creșterea consumului de produse conforme cu aproximativ 50%, iar asta în condițiile în care în anii precedenți producătorii ROMEPS au semnalat în repetate rânduri faptul că cea mai mare parte a produselor comandate de distribuitori nu este reprezentată de produse potrivite pentru anveloparea clădirilor.

Am lansat acest program, denumit Calitate Certificată, deoarece credem că este imperativ să acordăm o atenție deosebită marcării produselor conform cu standardele tehnice în vigoare și să informăm beneficiarii asupra proprietăților minime ale polistirenului expandat. De multe ori, nu doar în domeniul în care activăm, produse pe care le achiziționăm pot avea denumiri de marketing înșelătoare, care duc în eroare consumatorul final.
 
De asemenea, ROMEPS a mai derulat un program pe care îl va continua și în 2016. Se numește Quality Control și urmărește protejarea consumatorilor prin respectarea și promovarea standardelor în construcții și prevede o activitate permanentă de monitorizare a calității pentru tot polistirenul comercializat pe teritoriul țării.

Într-un fel, proiectele asociației au legătură între ele, după cum se poate observa din descrierea programului Calitate Certificată și a Quality Control. Însă, ce facem prin Quality Control este să transmitem periodic către Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) sesizări privind neconformitățile identificate în piață. Astfel, încercăm să reducem, împreună cu organele abilitate, riscurile de nerespectare a legislației din domeniul construcțiilor.

Piața de construcții și-a revenit în ultimii doi ani, mai ales din perspectiva domeniului rezidențial. Ce impact are acest lucru asupra producătorilor de polistiren?

Izolarea termică este importantă atât pentru clădirile vechi, pentru care se dorește o creștere a clasei energetice, cât și pentru imobilele nou construite. Faptul că s-a înregistrat o revigorare a pieței construcțiilor influențează pozitiv și piața polistirenului expandat, însă avem și alți factori determinanți. Spre exemplu, deblocarea liniilor de finanțare europeană pentru reabilitările termice a influențat pozitiv activitatea din 2015.

Cert este că, în anul 2015, piața de polistiren din România a fost peste cea a Bulgariei și chiar a Poloniei din punct de vedere calitativ, deoarece țara noastră a implementat normativele europene în ceea ce privește randamentul termic al termoizolației.

În plus, trebuie să menționăm faptul că producătorii ROMEPS au observat un avans semnificativ la nivelul cererii de produse care îndeplinesc parametrii tehnici pentru utilizarea în domeniul construcțiilor, iar acest lucru se datorează, după cum precizam anterior, și datorită campaniilor ROMEPS de informare și educare realizate.

Care sunt recomandările ROMEPS  pentru constructori de locuințe, dezvoltatori imobiliari, dar și pentru clienții finali?

De fiecare dată când cineva ne întreabă care este cel mai important lucru atunci când vine vorba despre termoizolări, răspunsul nostru este: calitatea.

Responsabili pentru aceasta sunt atât producătorii de materiale de construcții, care trebuie să respecte standardele în vigoare, cât și constructorii, care asigură executarea acelei lucrări. Totodată, problema este și în “curtea” clienților finali, care nu trebuie să aibă în vedere doar prețul cel mai mic.

Problema calității este una complexă, pentru că în tot acest lanț de acțiuni este suficient să existe o singură breșă pentru ca performanța termosistemului să nu mai fie cea preconizată. Ai un produs bun, dar dacă nu este utilizat corespunzător, nu ai eficiență, sau ai o lucrare de termoizolare bună, corectă, dar nu ai locatari care să respecte regulile unei astfel de clădiri, respectiv aerisirea.

Recomandarea noastră este ca fiecare categorie să atingă maximul în ceea ce face, să realizăm un ansamblu de acțiuni și măsuri care să ducă la eficientizarea energetică reală a clădirilor din România.

Cum va fi anul 2016?

Au fost stabilite câteva direcții de acțiune pentru anul acesta. În primul rând ne bucurăm de intenția ISC de intensificare a controalelor în acest domeniu. Din ceea ce știm, urmează și o redimensionare a aparatului de lucru, ceea ce înseamnă că vor exista resursele necesare pentru ca lucrările făcute necorespunzător să fie întrerupte în timp util, înainte de a periclita performanța termosistemului.

O prioritate este și rezolvarea anumitor chestiuni de ordin tehnic, documente care încă nu sunt fie armonizate, fie ridică încă probleme de interpretare.

Nu în ultimul rând, ne-am propus ca anul acesta să avem un dialog constant cu toți factorii decizionali din sectorul construcțiilor și dezvoltării, pe teme legate de comportamentul la foc al sistemelor compozit cu EPS, soluții pentru creșterea eficienței energetice și îmbunătățirea caietelor de sarcini dedicate programelor de creștere a performanței energetice a clădirilor.  

Noi, ca asociație, încurajăm reabilitarea termică a blocurilor cu fonduri europene sau prin programele naționale existente și promovăm constant aceste oportunități de finanțare. Tocmai de aceea, în ceea ce privește anul 2016 din perspectiva a ceea ce se va întâmpla în sectorul reabilitărilor termice, preconizăm o creștere a numărului de lucrări.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Topul exportatorilor, dominat de companiile cu capital străin

Articolul următor

„Drumul Sării”, noua atracţie turistică a Sovatei

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share