Analize Importate

Agenția Italiană pentru Comerț Exterior, 90 de ani de existență

În anul în care Italia sărbătorește 70 de ani de la proclamarea Republicii Italiene, Agenția Italiană pentru Comerț Exterior (ICE) marchează 90 de ani de existență. Directorul ICE, Luca Gentile, a acordat un interviu revistei Transilvania Business, în care mărturisește ce scop avea Agenția în urmă cu aproape un secol și cu ce se ocupă astăzi, cum a fost anul 2015 pentru companiile italiene prezente în România, ce părere are despre potențialul economic al țării noastre în următorii ani, dar și despre cea de-a opta ediție a Festivalului Italian.

Reporter: Anul acesta, Italia sărbătorește a 70-a aniversare de la proclamarea Republicii Italiene și a ICE. Ce mesaj ați dori să transmiteți comunității investitorilor italieni din România cu această ocazie?

Luca Gentile, directorul Agenției Italiene pentru Comerț Exterior (ICE): Sunt foarte încântat să sărbătoresc în Romania cea de-a 70-a aniversare a proclamării Republicii Italiene. Anul acesta, sărbătoarea din 2 iunie ne găsește implicați în organizarea celei de-a opta ediții a Festivalului Italian, un program de evenimente cu caracter comercial și de promovare, care demonstrează calitățile manufacturii italiene (made in Italy). Cei 70 de ani de Republică coincid anul acesta cu o altă aniversare: 90 de ani de existență ICE.

Când a luat ființă, aproape acum un secol, ICE avea un scop limitat aproape în întregime asupra susținerii exportului produselor de tip legume și fructe. Astăzi, ne ocupăm de multe alte sectoare: de la manufactura tradițională până la tehnologia informației și atragerea altor investitori externi.

Faptul că după aproape un secol suntem încă aici, confirmă utilitatea constantă în timp a serviciilor pe care le-am pus la dispoziția companiilor prin contribuția adusă proceselor de export, precum și integrarea progresivă antreprenorială în diverse contexte internaționale.

În România, antreprenorii noștri au venit încă de la începutul anilor ’90 și această țară a reprezentat unul dintre primele laboratoare de internaționalizare pentru companiile italiene. De fapt, chiar aceste companii au fost cele care înainte de declanșarea crizei economico-financiare şi-au evidențiat prezența pe mai multe piețe, acelea care au știut cel mai bine să facă față dificultăților din ultimii ani.

Aceste companii au avut încredere în Romania și vice-versa. În felul acesta, cele două țări au devenit deja parteneri strategici. Companiile italiene se disting printr-o calitate care nu se teme de concurență, investind în cercetarea, dezvoltarea și tehnologia viitorului, iar profesionalismul și experiența lor au fost profund apreciate de către prietenii români.

Rep.: Cum a fost anul 2015 pentru companiile italiene prezente în România?

Luca Gentile: Italia s-a dovedit a fi un partener decisiv, a doua țară pe plan comercial și prima în ceea ce privește numărul de companii înregistrate. Schimbul comercial dintre țările noastre a atins o valoare de 13,4 miliarde euro cu o creștere de 8,5 % față de 2014, ceea ce înseamnă că Italia dorește să investească în România, deoarece crede în această țară și în constanta ei de căutare de nou pentru consumatorii cu gusturi din ce în ce mai sofisticate și cu nevoi din ce în ce mai numeroase și mai variate, vrând totodată să se lanseze din ce în ce mai mult.

Investițiile italiene includ toate sectoarele, de la manufacturierul tradițional, la sectorul agro-industrial, trecând la infrastructuri transporturi și energie. Companiile noastre investesc, creează parteneriate cu societățile locale, transferă tehnologie, contribuie la formarea de capital uman. Aceste companii se stabilesc în țară, susțin creșterea și dezvoltarea societăților locale.

Există colaborări în câteva regiuni din Transilvania, ca de exemplu Cluj-Napoca, create de expansiunea fabricilor de componente auto și de investițiile în sectorul informatic, sau Timișoara, unde de ceva timp există producție textilă și o industrie a pielăriei înfloritoare. În câteva regiuni, a devenit chiar dificilă recrutarea forței de muncă în vederea atingerii capacității maxime a posturilor disponibile.

Anul 2015 s-a caracterizat și prin cererea masivă de informații despre fondurile structurale ale Uniunii Europene. Am răspuns acestei presiuni din partea companiilor organizând conferințe, evenimente și întâlniri, chiar și la sediul nostru, pentru a explica oportunitățile care derivă din accesarea fondurilor programului european 2007-2013, care a fost prelungit până la sfârșitul anului 2015, în care s-a remarcat un interes în continuă creștere din partea companiilor italiene de a participa la concursurile de antreprenoriat din România. Câteva dintre ele au câștigat furnizori importanți, mai ales în sectorul de infrastructură.

Rep.: Care sunt previziunile pentru anul 2016?

Luca Gentile: Cu siguranță, pozitive. România avansează vertiginos în clasamentul celor mai atractive țări datorită investițiilor externe, iar acest lucru contribuie la menținerea ideii potrivit căreia antreprenorii noștri sunt motivați să investească în această țară.

Nu ar trebui să subapreciem totuși numeroasele aspecte care vor face din România în viitor o țară cu un mare aflux de capital. Cu precădere oportunitățile puse la dispoziție de fondurile europene 2014-2020 și interesul companiilor în vederea accesării acestora se reflectă în cererile de informații care ne parvin și în participarea activă la evenimentele pe această temă pe care le-am organizat recent.

Ca să nu mai vorbim de celelalte axuri din industria României și, deci, proiectele de investiții prevăzute în sectoarele de infrastructură, transport și energie, existența unei industrii textile stabile, capacitatea de dezvoltare a agriculturii, precum și costul deopotrivă competitiv a forței de muncă calificate.

Profit de ocazie pentru a specifica faptul că în 2016, alături de activitățile de tip tradițional, precum misiunile de operatori din Italia, participarea la târguri sectoriale, activitatea de promovare în colaborare cu GDO, vom avea în vedere și o serie de inițiative pentru a îmbunătăți crearea de noi oportunități de business, precum seminarii tematice în prezența experților, workshop-uri sectoriale cu întâlniri bilaterale, participarea la târguri și expoziții autonome.  

Și mai este, desigur, Festivalul Italian, un amplu program de activități comerciale care se desfășoară cu ocazia celebrării Sărbătoririi Republicii din 2 iunie, având un numitor comun, acela de a promova imaginea Italiei la diverse nivele: mâncare, modă, amenajări, precum și publicații și cultură. Evenimentul este sponsorizat de către Ambasada Italiană și evenimentul reprezintă ocazia perfectă pentru Agenția ICE de a vehicula activități și inițiative de promovare, implicând în același timp și companiile italiene din România.

Rep.: Ce părere aveți despre potențialul economic din România în următorii ani?

Luca Gentile: Toate instituțiile economice și financiare internaționale prevăd pentru anii următori o creștere a PIB-ului românesc în contextul european, cu o medie de 4% în perioada 2015-2018. Comisia de evaluări estimează, printre altele, o creștere a economiei române de 4,2% în 2016 și 4,3% în 2017. Creșterea de 3,7% în 2015 a PIB-ului dovedește că o astfel de ipoteză de creștere este fezabilă.

În acest moment, în Europa de Est, printre țările asupra cărora se privește cu interes se numără în special România și Polonia. Nu în zadar cineva le-a definit drept noii tigri europeni datorită numerelor (de care vorbeam mai sus) care stau drept mărturie unei creșteri constante și de acum structurală a economiilor lor.

Polonia se află totuși într-un moment dificil din motive interne și externe, iar această situație transformă România într-o opțiune ideală pentru cine vrea să se remarce peste granițe. De altfel, această țară este una dintre cele mai mari piețe din Europa central-orientală, se laudă cu o poziție geografică optimă, la răscrucea dintre trei coridoare pan-europene de transport, dispune de forță de muncă calificată la prețuri competitive, incidență de impozitare non-excesivă, o prezență variată a instituțiilor de credit (trei bănci sunt italiene) și nu în ultimul rând accesul la fondurile structurale.

Se fac anumite modificări ale codului fiscal în vederea susținerii consumului, modificări ale normativei achizițiilor publice, pentru a îmbunătăți procedurile și se remarcă o mare implicare a autorităților în procesul de simplificare a birocrației administrative în scopul transparenței sale.

În mare, între aportul public și finanțările europene, vom beneficia de finanțări importante de peste 40 miliarde euro în perioada 2016-2023. Dacă ținem cont de faptul că și capacitatea de a-i absorbi a crescut destul (circa 70% a fost folosit în ultimii 7 ani) se poate înțelege care sunt oportunitățile și avantajele companiilor.

Rep.: Ce dezavantaje are România pentru investitorii italieni care doresc să vină?

Luca Gentile: Cine dorește să investească în această țară trebuie să aibă în vedere și câteva dezavantaje, mai ales la nivel de infrastructură, birocrație și acces la credit. Companiile italiene ne semnalează faptul că uneori durata pentru obținerea aprobărilor și a autorizațiilor necesare, precum și decontarea TVA-ului este prea lungă.

De asemenea, că procedurile pentru achiziționarea terenurilor și a bunurilor imobiliare nu sunt suficient de sigure. Cu toate acestea, mediul de afaceri românesc rămâne unul dintre cele mai atractive pentru investițiile externe, mai ales în sectoarele de infrastructură, de producere a energiei, agricultură, protecția mediului, care include și gestiunea deșeurilor, transformarea alimentară, industria metalurgică, sistemul sanitar și serviciile de outsourcing.

Totodată, activitățile anti-corupție au înregistrat progrese importante, obținând astfel rezultate excepționale pentru al treilea an consecutiv, potrivit Mecanismului de verificări al Uniunii Europene. Se observă totuși o anumită nesiguranță politică, care precedă alegerile locale și parlamentare, precum și o oarecare teamă față de cursul finanțelor publice, dar agențiile de rating prevăd un rezultat stabil.

Rep.: Cum vedeți dumneavoastră viitorul economic comun al țărilor noastre?

Luca Gentile: România are cu țara noastră puncte în comun ce depășesc mediul afacerilor. Nu pot să nu menționez legătura istorico-culturală care ne unește, tradiția rădăcinilor latine, atât de prezenta în limbile noastre vorbite, cat și faptul că românii reprezintă în Italia primul loc în comunitățile de imigranți.

Întorcând-ne la aspectul economic, România rămâne unul dintre cei mai importanți parteneri ai Italiei și cifrele o confirmă. Italia continuă să fie de mai bine de 10 ani, principala țară investitoare ca și număr de companii înregistrate (1 din 5 fiind italiană), în timp ce deține locul 8 al investitorilor de capital investit 4,0 %. Atât puternica prezență italiană în România, cât și numeroasa comunitate română în Peninsulă contribuie la consolidarea raporturilor dintre țările noastre.

Agricultura este la ora actuală unul dintre sectoarele de interes pentru investitorii italieni, atât pentru calitatea excelentă a solului românesc, cât și pentru condițiile climatice care permit recolte de calitate mai ales in sectorul bio (în puternică creștere), cât și cel al vinurilor. Astfel de caracteristici însoțite de tradiționalele capacități ale agricultorilor români și de lunga experiență a italienilor în acest sector, pun bazele unei colaborări eficiente și puternice.

Merită să fie menționate tehnologia informației și de outsourcing, sectoare care au înregistrat un interes constant din partea investitorilor străini în ultimii ani și în care companiile italiene se pot bucura de un rol de protagonist. Din punctul meu de vedere, vom asista în viitor la o perioadă de legătură și de schimb între români și nemți, dar Italia își va menține o poziție de căpătâi și sunt convins că în viitorul apropiat va găsi destul spațiu pentru a putea concura la același nivel si cu Germania.

Va fi și responsabilitatea ICE din București, în strânsă colaborare cu Ambasada Italiană și cu celelalte instituții și organizații antreprenoriale să monitorizeze cu atenție sporită toate posibilitățile pe care această piață le oferă, conștientizând că în ciuda dominantei cote de piață pe care Italia o deține, se mai pot face încă multe în interesul comun al ambelor părți.

Închei cu cele mai sincere urări de sănătate și prosperitate adresate tuturor italienilor prezenți în România, cat și prietenilor români. Împreuna creăm în fiecare zi noi oportunități pentru a putea lucra și construi împreună.

Despre ICE

ICE activează în România din 1969 este acreditat ca și secție de promovare și schimburi a Ambasadei Italiei la București. Sediul este competent și pentru Republica Moldova.

Ca și instituție publică, Agenția ICE are rolul de a promova, îmbunătăți și dezvolta schimburile comerciale ale Italiei cu celelalte țări din lume. Sediul adună informații despre piețe și despre posibilitățile lor de schimburi printr-o monitorizare continuă a fluxurilor comerciale și a investițiilor.

Serviciile Agenției ICE se extind de la analiza concurenței până la verificarea gradului de receptivitate a unui produs, la evaluarea completă a contextelor operative normative și tehnice în care vor putea activa societățile italiene, iar astfel de servicii pot fi clasificate în patru tipologii: analiză de piață, parteneriate, promovarea companiei și asistență operativă locală.

Prin intermediul târgurilor internaționale, a convențiilor, a acțiunilor de comunicare și a altor inițiative ale programei de promovare publică, Agenția ICE intensifică oportunitățile de afaceri și susține consolidarea companiilor pe piețele de desfacere, susținând imaginea calităților manufacturii italiene (made in Italy).

Ionuț ȚÎRDEA

Traducere în limba română: Laura DOBRESCU

Related posts

Cum scoți un oraș din Depresie. Cluj Napoca – un caz școală

redactia

Traficul de internet mobil s-a dublat in prima jumatate a acestui an fata de aceeasi perioada din 2016

Stefana Muresan

Helios Phoenix extinde cu peste 10,000 m2 parcul industrial Olympian Park din Brașov

Energia interesului național

SunGarden Therme își deschide porțile

CITR: OG 6 – colacul de salvare pentru companiile cu datorii la bugetul de stat

Ligia Voro

Efectele crizei CoVid-19 asupra fondurilor de pensii private

Traian Dan

Turism tematic, solutii tailored

Normele Codului Vamal explicate. În practică

Accenture, noi orizonturi la Iasi

Transilvania Business

Feeric Fashion Week începe în weekend la Alba Iulia

Germania, Franţa şi Italia, primele trei ţări care controlează subgrupuri de întreprinderi din România

Stefana Muresan

Kromatic Brasov, în top 10 cele mai bune spalatorii mondiale

Finanțare de 24 000 euro pentru Europe Direct

Transilvania Business

Andre Vivan da Silva, membru de Board FIC – soluții, priorități și direcții pentru România

redactia

Perspective pentru România de la Franz Weiler, CEO Uniqa Asigurări și președinte Foreign Investors Council

redactia

Romgaz: Complexul structural Caragele are perspective promiţătoare

Gala Elitelor Medicale Clujene, Ediția I

VIVO! în România

Transilvania Business

Incepe Transylvania Horse Show, a sasea editie

Achiziţia activelor SAB Miller, cea mai mare tranzacţie în 2016

Stefana Muresan

Clinica Medicover in Liberty Technology Park

Opening of the T2 satellite

Transilvania Business

Hygia Consult aplică cu succes conceptul “patru ochi” în accesarea fondurilor europene

Leave a Comment