Potrivit raportărilor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC, valoarea cumpărăturilor online a depășit pragul de 1,8 miliarde de euro în 2016, cu aproape 30% mai mult decât în 2015, când s-au înregistrat 1,4 miliarde de euro, se arată într-un comunicat de presă dat publicității. Dacă am face o medie, acest lucru ar însemna că românii cheltuiesc aprox. 5 milioane de euro în fiecare zi pentru cumpărături prin Internet, susține analiza publicată de gpec.ro.
În plus, cifra de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) comercializate online și nu la servicii, plăți de facturi la utilități, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervări hoteliere, vacanțe și călătorii etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.
GPeC este, de 12 ani, cel mai important eveniment de e-commerce din România care, printre altele, centralizează datele și publică în fiecare an raportul oficial al pieței românești de comerț electronic. Iată care sunt principalele statistici pentru anul recent încheiat, potrivit raportului.
11,2 milioane de utilizatori de internet și o rată de penetrare a internetului de 58%
Conform ultimelor cifre disponibile, populația României a scăzut de la 19,8 milioane de locuitori în 2015 la 19,4 milioane de locuitori în 2016. Dintre aceștia, aprox. 11,2 milioane sunt utilizatori de internet, într-o ușoară creștere de la 11 milioane de internauți, cât se înregistrau la finalul anului 2015. Astfel, rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% în 2015 la 58% în 2016.
Achizițiile făcute de pe telefoane mobile au ajuns la 35-40% din totalul cumpărăturilor online
O creștere considerabilă a cunoscut rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone – de la 50% în 2015 la 70% în 2016 – tot mai mulți români deținând un telefon inteligent. Drept urmare, magazinele online importante din România au înregistrat creșteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului.
În plus, numărul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a crescut și el: dacă în 2015 acesta se situa între 25 și 30%, la finalul anului trecut achizițiile făcute de pe mobil au ajuns la 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online.
Însă, potrivit Consumer Report 2016 românii nu folosesc smartphone-urile prioritar pentru cumpărăturile prin Internet. Principalele activități online de pe dispozitivele mobile sunt, în ordine: Social Networking, E-Mail, vizualizarea de Conținut Video, Browsing și Gaming.
“Mobile” a fost trend-ul anului 2016, dar se păstrează și pentru anul în curs, iar magazinele online românești au înțeles acest lucru și și-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile. Totuși, principala provocare rămâne optimizarea temei de mobil din punct de vedere al dimensiunii acesteia și al numărului de scripturi apelate, în așa fel încât timpii de încărcare să fie cât mai mici.
Creșterea salariilor, scăderea TVA și, implicit, a prețurilor au contribuit la creșterea consumului în economia românească în 2016. Acest lucru s-a reflectat și în comerțul online. Astfel, un cumpărător online a făcut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2015 când media era de 8,2 dar și față de 2014 când cifra se situa la 8,1 achiziții/an.
De Black Friday românii au cumpărat online de aproximativ 130 de milioane de euro
Doar de Black Friday (noiembrie 2016) românii au cumpărat produse în valoare de aprox. 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro înregistrată de Black Friday 2015. De fapt, creșterile de la an la an de Black Friday sunt în media întregii industrii, fiind cuprinse între 25 și 30%: 75 mil. EUR Black Friday 2014 – 100 mil. EUR Black Friday 2015 – 130 mil. EUR Black Friday 2016.
Apetitul românilor pentru reduceri a determinat magazinele online să desfășoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului 2016. Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfășoară campaniile de discount-uri, acestea aduc creșteri în vânzări de aprox. 30%.
Creștere de 44.9% a plăților online prin card
În ceea ce privește plățile online prin card, volumul total înregistrat la finalul anului trecut a crescut considerabil față de 2015, respectiv aprox. 745 milioane EUR comparativ cu 514 milioane EUR, cât se înregistraseră în 2015, ceea ce înseamnă o creștere de 44,9%. Bilanțul se referă atât la e-tail (produse tangibile), dar mai ales la servicii (facturi la utilități, bilete de avion, rezervări de hoteluri, vacanțe, călătorii, bilete la spectacole etc.).
Din cele 745 de milioane de euro, RomCard a procesat 575 milioane EUR în sistemul 3D Secure, diferența de aprox. 170 milioane EUR fiind procesată de Netopia mobilPay. Ambele companii au înregistrat creșteri spectaculoase comparativ cu 2015 când RomCard procesase 394 milioane EUR, iar mobilPay 120 milioane EUR.
Românii aleg să plătească online prin card mai ales dacă achiziționează servicii și mai puțin dacă este vorba de e-tail, unde procentele de plată prin card au rămas similare cu 2015, respectiv 6-7%. În continuare, metoda de plată preferată în cazul e-tail-ului rămâne plata ramburs (numerar la livrare) într-o proporție de aprox. 90%, iar 2-3% din plăți reprezintă alte metode de plată (ex.: online banking, micro-plăți prin sms etc.).
În 2016, 64% din valoarea plăților online cu carduri Visa s-a îndreptat către comercianții online internaționali, românii cheltuindu-și banii la companiile aeriene (bilete de avion), la agențiile de turism și hoteluri pentru vacanțe și călătorii, dar și pe site-urile adult sau la cazinourile online.
Creșterea consumului din economia românească de pe parcursul anului trecut s-a resimțit și în valoarea medie a tranzacțiilor făcute de pe cardurile Visa, valoare care a crescut de la aprox. 40 EUR în 2015 la aprox. 50 EUR în 2016.
Îmbucurător este că e-tail-ul a intrat pe locul al doilea în clasamentul categoriilor de produse și servicii achitate online prin card. Astfel, potrivit statisticilor Visa, românii își folosesc cardurile online în primul rând pentru a achita facturile la utilități, în al doilea rând pentru a cumpăra produse de pe Internet, iar în al treilea rând în cazul serviciilor telecom. Retailul diversificat nu făcea parte din clasament în 2015, așadar românii au început (ușor, dar sigur) să își folosească cardurile și atunci când cumpără produse fizice de la magazinele online, nu doar pentru servicii.
Aprox. 5.000 de magazine online în România
Din punct de vedere al numărului de magazine online, principalii jucători împreună cu GPeC estimează că acesta a rămas asemănător cu cel din 2015, respectiv aprox. 5.000 de magazine online care sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi în așa fel încât să poată fi luate în calcul. Totuși, cercetările arată că există peste 20.000 de website-uri pe domeniu .RO care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton.
Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2016 (exclusiv e-tail) a rămas neschimbat față de 2015, fiind în această ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).
Pentru magazinele online din categoria Home & Deco, 2016 a însemnat o dublare a valorii medii a tranzacțiilor
Comparativ cu 2015, valoarea medie a tranzacțiilor a scăzut pe aproape toate categoriile de mai sus cu o singură excepție, respectiv produsele pentru casă și decorațiuni, unde valoarea medie a tranzacției a crescut de peste două ori. Astfel, în cazul magazinelor online cu profil Home & Deco, românii au cheltuit 474 de lei/tranzacție, comparativ cu 220 de lei/tranzacție în 2015.
Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a cunoscut o ușoară scădere de la 680 lei în 2015 la 669 lei în 2016. Același lucru s-a întâmplat și în cazul verticalei de Fashion & Beauty: de la 180 lei în 2015, coșul mediu a scăzut la 161 lei în 2016, iar magazinele care comercializează produse pentru copii s-au încadrat în același trend, valoarea medie a tranzacțiilor scăzând de la 210 lei la 203 lei.
Piața de e-commerce din România a crescut cu aproape 30% în 2016 comparativ cu 2015
Chiar dacă românii au cheltuit mai puțin la fiecare cumpărătură, numărul de tranzacții a crescut: “2016 a păstrat tendința de creștere specifică ultimilor ani, aducând un plus de aprox. 30% industriei de e-commerce autohtone. Cum spuneam și anul trecut, comerțul electronic este printre puținele industrii românești care crește constant și semnificativ de la an la an”, este de părere Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.
“De asemenea, cred că 2016 este primul an în care am început să asistăm la profesionalizarea industriei, toți actorii implicați în e-commerce fiind mult mai responsabili, mai focusați și dând dovadă de maturitate în business. Inclusiv consumatorii români au evoluat și mulți din ei sunt foarte bine pregătiți și informați în privința cumpărăturilor online. Tocmai de aceea, trend-ul anului 2017 va fi focusul pe client și pe nevoile lui, servicii de vânzare și post-vânzare calitative, anticiparea dorințelor consumatorilor și oferirea unor experiențe plăcute indiferent de touch point-ul în care se regăsește clientul, fie el online sau offline”, adaugă Andrei Radu.
Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt (în ordine alfabetică): 2Performant, Breeze Mobile, Consumer Report 2016, GPeC, Internet World Stats, mobilPay, RomCard, Visa România.
Citește și:
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Românii se răzgândesc: munca în străinătate nu mai e visul de altădată
Tot mai puțini români vor să lucreze în afara țării. Aplicările pentru job-urile din străinătate au ajuns la…
13 noiembrie 2025
MerchantPro Compass: ziua de Black Friday 2025 revine pe creștere, cu +10% la numărul tranzacțiilor.
Românii schimbă prioritățile de cumpărare: sănătatea, cultura și pasiunile urcă în topul vânzărilor, în timp ce Fashionul și…
13 noiembrie 2025
Viitorul liderilor umani se scrie acum, la The Human Shift Oradea
Leadership-ul se rescrie la Oradea: acolo unde tehnologia accelerează deciziile, iar oamenii le dau sens. Într-o lume în…
10 noiembrie 2025
Duval Furniture – tradiție, inovație și viziune made in Bihor
În spatele brandului „Duval Furniture”, cunoscut pentru scaunele și mesele elegante și personalizate din lemn, se află doi…
10 noiembrie 2025
Parcurile inteligente ale Ardealului, promovate în Baden-Württemberg
Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest și Camera de Comerț Româno-Germană au organizat o misiune economică de trei zile…
10 noiembrie 2025
MINA a adus 200.000 de vizitatori la Cluj. Aniversare cu show rock imersiv
Cel mai mare centru de acest gen din Europa a marcat evenimentul prin spectacolul “Amplified – The Immersive…
9 noiembrie 2025
Cresc Oradea Mare: locul unde ideile devin afaceri și afacerile devin povești de succes
Antreprenorii din Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare, inspirați de povești de succes și noi parteneriate. Rezidenții Incubatorului…
8 noiembrie 2025
Investiții
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Rețele Electrice Banat investește masiv în digitalizare în Caraș-Severin
Rețele Electrice Banat, parte a grupului PPC România, a demarat un program amplu de investiții pentru modernizarea infrastructurii…
13 noiembrie 2025
Sonaca a inaugurat o hală de producție și a creat 160 de noi locuri de muncă
În urma semnării a trei contracte cu Airbus, Sonaca, unul dintre liderii globali ai industriei aerospațiale, își dublează…
13 noiembrie 2025
PORR Construct și CJ Bihor au semnat contractul pentru pasajul rutier peste linia de tram-tren
Miercuri, 12 noiembrie 2025, la sediul Consiliului Județean Bihor, a fost semnat contractul pentru proiectarea și execuția unui…
12 noiembrie 2025
Duval Furniture – tradiție, inovație și viziune made in Bihor
În spatele brandului „Duval Furniture”, cunoscut pentru scaunele și mesele elegante și personalizate din lemn, se află doi…
10 noiembrie 2025
Knauf Insulation – botez oficial al unei investiții de peste 140 de milioane euro
Cea mai modernă unitate de producție de vată minerală din Europa Centrală și de Est – inaugurată Povestea…
10 noiembrie 2025
Sebastian Lascu preia funcția de City Manager al Municipiului Oradea
Începând de luni, 10 noiembrie 2025, medicul stomatolog Sebastian Lascu a preluat, cu titlu interimar, funcția de City…
10 noiembrie 2025
Costul energiei, ajutoarele de stat și deficitul de automatizare apasă industria din România
„În total, în România există aproximativ 4.000 de roboți industriali în producție. Spre exemplu, în Turcia numărul roboților implicați în producție este de 35.000, iar în Polonia aproximativ 200.000”, - Ersu Han, T-Rob Robotics.
9 noiembrie 2025
Infrastructură
Sălăjenii vor circula pe autostradă până la Viena
Anul viitor va fi dat în trafic tronsonul Nușfalău – Borș al Autostrăzii Transilvania (A3), susține deputatul Lucian…
15 noiembrie 2025
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Rețele Electrice Banat investește masiv în digitalizare în Caraș-Severin
Rețele Electrice Banat, parte a grupului PPC România, a demarat un program amplu de investiții pentru modernizarea infrastructurii…
13 noiembrie 2025
PORR Construct și CJ Bihor au semnat contractul pentru pasajul rutier peste linia de tram-tren
Miercuri, 12 noiembrie 2025, la sediul Consiliului Județean Bihor, a fost semnat contractul pentru proiectarea și execuția unui…
12 noiembrie 2025
Dimex 2000 și Kareol Serv reabilitează rețeaua de apă-canal a Băii Mari
Cele două companii de construcții vor acționa pe străzile Coșbuc, Silviculturii și Anton Pann din municipiul maramureșean. În…
12 noiembrie 2025
Conexiunea dintre Maramureș și autostrăzile Europei costă 1 miliard de euro. Cum arată traseul final
Proiectul Drumului Expres (DEx) Baia Mare – Satu Mare a primit aviz favorabil din partea Companiei Naționale de…
7 noiembrie 2025
Apare a doua bucată de autostradă funcțională în Sălaj
Mobilizarea pe șantierul secțiunii Zimbor – Poarta Sălajului a Autostrăzii Transilvania (A3) este una bună, apreciază șeful CNAIR,…
7 noiembrie 2025
Topul constructorilor de drumuri Bihor: Drum Asfalt, lider incontestabil!
Drum Asfalt, parte a Grupului Selina, și-a reconfirmat poziția de lider, clasându-se pe primul loc la categoria Întreprinderi…
5 noiembrie 2025
Turism
Campionii gustului tradițional, în duel la Festivalul „D’ale Porcului” 2025
Adevărații campioni la Turneul Campionilor de la Festivalul-Concurs „D’ale Porcului”, ediția a XII-a, desfășurat în 15 și 16…
15 noiembrie 2025
Operatorii din turismul românesc fac echilibristică între afaceri și politică
Foști membri ai Guvernului României dau vina pe cei actuali pentru prăbușirea acestui sector până pe ultimul loc…
14 noiembrie 2025
Pe urmele Marii Uniri, la Arad – orașul unde s-a scris istoria României moderne
Circuitul turistic al clădirilor Marii Uniri a fost recunoscut oficial drept rută cultural-turistică de către Ministerul Economiei, Digitalizării,…
13 noiembrie 2025
Darius Mârza: “Am creat Wonderland prin 400 de tranzacții imobiliare”
Fondatorul celui mai mare complex turistic din Ardeal, deținător al unui business de 150 milioane € pe Dealul…
11 noiembrie 2025
Visit Timiș a devenit membru oficial în una dintre cele mai importante rețele de promovare a turismului global
Visit Timiș a devenit membru oficial în una dintre cele mai importante rețele de promovare a turismului global,…
10 noiembrie 2025
Vinul, legenda și renașterea unei metropole a Transilvaniei sub ochii lui Turrepitz
Weinfest Mediaș Schmecker 2025
9 noiembrie 2025
Atlàss Experience by Ramada Sibiu
O nouă eră a evenimentelor corporate, în cel mai mare și mai modern centru de conferințe din Sibiu
9 noiembrie 2025
Cresc Oradea Mare: locul unde ideile devin afaceri și afacerile devin povești de succes
Antreprenorii din Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare, inspirați de povești de succes și noi parteneriate. Rezidenții Incubatorului…
8 noiembrie 2025
Educație
Campionii gustului tradițional, în duel la Festivalul „D’ale Porcului” 2025
Adevărații campioni la Turneul Campionilor de la Festivalul-Concurs „D’ale Porcului”, ediția a XII-a, desfășurat în 15 și 16…
15 noiembrie 2025
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Pe urmele Marii Uniri, la Arad – orașul unde s-a scris istoria României moderne
Circuitul turistic al clădirilor Marii Uniri a fost recunoscut oficial drept rută cultural-turistică de către Ministerul Economiei, Digitalizării,…
13 noiembrie 2025
Proiectul „MERIT”, un pas important pentru medicina orădeană
Facultatea de Medicină și Farmacie a Universității din Oradea, în parteneriat cu instituții din Ungaria, a lansat proiectul…
13 noiembrie 2025
Românii se răzgândesc: munca în străinătate nu mai e visul de altădată
Tot mai puțini români vor să lucreze în afara țării. Aplicările pentru job-urile din străinătate au ajuns la…
13 noiembrie 2025
Viitorul liderilor umani se scrie acum, la The Human Shift Oradea
Leadership-ul se rescrie la Oradea: acolo unde tehnologia accelerează deciziile, iar oamenii le dau sens. Într-o lume în…
10 noiembrie 2025
Sebastian Lascu preia funcția de City Manager al Municipiului Oradea
Începând de luni, 10 noiembrie 2025, medicul stomatolog Sebastian Lascu a preluat, cu titlu interimar, funcția de City…
10 noiembrie 2025
Cresc Oradea Mare: locul unde ideile devin afaceri și afacerile devin povești de succes
Antreprenorii din Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare, inspirați de povești de succes și noi parteneriate. Rezidenții Incubatorului…
8 noiembrie 2025



