Potrivit raportărilor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC, valoarea cumpărăturilor online a depășit pragul de 1,8 miliarde de euro în 2016, cu aproape 30% mai mult decât în 2015, când s-au înregistrat 1,4 miliarde de euro, se arată într-un comunicat de presă dat publicității. Dacă am face o medie, acest lucru ar însemna că românii cheltuiesc aprox. 5 milioane de euro în fiecare zi pentru cumpărături prin Internet, susține analiza publicată de gpec.ro.
În plus, cifra de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) comercializate online și nu la servicii, plăți de facturi la utilități, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervări hoteliere, vacanțe și călătorii etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.
GPeC este, de 12 ani, cel mai important eveniment de e-commerce din România care, printre altele, centralizează datele și publică în fiecare an raportul oficial al pieței românești de comerț electronic. Iată care sunt principalele statistici pentru anul recent încheiat, potrivit raportului.
11,2 milioane de utilizatori de internet și o rată de penetrare a internetului de 58%
Conform ultimelor cifre disponibile, populația României a scăzut de la 19,8 milioane de locuitori în 2015 la 19,4 milioane de locuitori în 2016. Dintre aceștia, aprox. 11,2 milioane sunt utilizatori de internet, într-o ușoară creștere de la 11 milioane de internauți, cât se înregistrau la finalul anului 2015. Astfel, rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% în 2015 la 58% în 2016.
Achizițiile făcute de pe telefoane mobile au ajuns la 35-40% din totalul cumpărăturilor online
O creștere considerabilă a cunoscut rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone – de la 50% în 2015 la 70% în 2016 – tot mai mulți români deținând un telefon inteligent. Drept urmare, magazinele online importante din România au înregistrat creșteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului.
În plus, numărul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a crescut și el: dacă în 2015 acesta se situa între 25 și 30%, la finalul anului trecut achizițiile făcute de pe mobil au ajuns la 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online.
Însă, potrivit Consumer Report 2016 românii nu folosesc smartphone-urile prioritar pentru cumpărăturile prin Internet. Principalele activități online de pe dispozitivele mobile sunt, în ordine: Social Networking, E-Mail, vizualizarea de Conținut Video, Browsing și Gaming.
“Mobile” a fost trend-ul anului 2016, dar se păstrează și pentru anul în curs, iar magazinele online românești au înțeles acest lucru și și-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile. Totuși, principala provocare rămâne optimizarea temei de mobil din punct de vedere al dimensiunii acesteia și al numărului de scripturi apelate, în așa fel încât timpii de încărcare să fie cât mai mici.
Creșterea salariilor, scăderea TVA și, implicit, a prețurilor au contribuit la creșterea consumului în economia românească în 2016. Acest lucru s-a reflectat și în comerțul online. Astfel, un cumpărător online a făcut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2015 când media era de 8,2 dar și față de 2014 când cifra se situa la 8,1 achiziții/an.
De Black Friday românii au cumpărat online de aproximativ 130 de milioane de euro
Doar de Black Friday (noiembrie 2016) românii au cumpărat produse în valoare de aprox. 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro înregistrată de Black Friday 2015. De fapt, creșterile de la an la an de Black Friday sunt în media întregii industrii, fiind cuprinse între 25 și 30%: 75 mil. EUR Black Friday 2014 – 100 mil. EUR Black Friday 2015 – 130 mil. EUR Black Friday 2016.
Apetitul românilor pentru reduceri a determinat magazinele online să desfășoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului 2016. Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfășoară campaniile de discount-uri, acestea aduc creșteri în vânzări de aprox. 30%.
Creștere de 44.9% a plăților online prin card
În ceea ce privește plățile online prin card, volumul total înregistrat la finalul anului trecut a crescut considerabil față de 2015, respectiv aprox. 745 milioane EUR comparativ cu 514 milioane EUR, cât se înregistraseră în 2015, ceea ce înseamnă o creștere de 44,9%. Bilanțul se referă atât la e-tail (produse tangibile), dar mai ales la servicii (facturi la utilități, bilete de avion, rezervări de hoteluri, vacanțe, călătorii, bilete la spectacole etc.).
Din cele 745 de milioane de euro, RomCard a procesat 575 milioane EUR în sistemul 3D Secure, diferența de aprox. 170 milioane EUR fiind procesată de Netopia mobilPay. Ambele companii au înregistrat creșteri spectaculoase comparativ cu 2015 când RomCard procesase 394 milioane EUR, iar mobilPay 120 milioane EUR.
Românii aleg să plătească online prin card mai ales dacă achiziționează servicii și mai puțin dacă este vorba de e-tail, unde procentele de plată prin card au rămas similare cu 2015, respectiv 6-7%. În continuare, metoda de plată preferată în cazul e-tail-ului rămâne plata ramburs (numerar la livrare) într-o proporție de aprox. 90%, iar 2-3% din plăți reprezintă alte metode de plată (ex.: online banking, micro-plăți prin sms etc.).
În 2016, 64% din valoarea plăților online cu carduri Visa s-a îndreptat către comercianții online internaționali, românii cheltuindu-și banii la companiile aeriene (bilete de avion), la agențiile de turism și hoteluri pentru vacanțe și călătorii, dar și pe site-urile adult sau la cazinourile online.
Creșterea consumului din economia românească de pe parcursul anului trecut s-a resimțit și în valoarea medie a tranzacțiilor făcute de pe cardurile Visa, valoare care a crescut de la aprox. 40 EUR în 2015 la aprox. 50 EUR în 2016.
Îmbucurător este că e-tail-ul a intrat pe locul al doilea în clasamentul categoriilor de produse și servicii achitate online prin card. Astfel, potrivit statisticilor Visa, românii își folosesc cardurile online în primul rând pentru a achita facturile la utilități, în al doilea rând pentru a cumpăra produse de pe Internet, iar în al treilea rând în cazul serviciilor telecom. Retailul diversificat nu făcea parte din clasament în 2015, așadar românii au început (ușor, dar sigur) să își folosească cardurile și atunci când cumpără produse fizice de la magazinele online, nu doar pentru servicii.
Aprox. 5.000 de magazine online în România
Din punct de vedere al numărului de magazine online, principalii jucători împreună cu GPeC estimează că acesta a rămas asemănător cu cel din 2015, respectiv aprox. 5.000 de magazine online care sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi în așa fel încât să poată fi luate în calcul. Totuși, cercetările arată că există peste 20.000 de website-uri pe domeniu .RO care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton.
Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2016 (exclusiv e-tail) a rămas neschimbat față de 2015, fiind în această ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).
Pentru magazinele online din categoria Home & Deco, 2016 a însemnat o dublare a valorii medii a tranzacțiilor
Comparativ cu 2015, valoarea medie a tranzacțiilor a scăzut pe aproape toate categoriile de mai sus cu o singură excepție, respectiv produsele pentru casă și decorațiuni, unde valoarea medie a tranzacției a crescut de peste două ori. Astfel, în cazul magazinelor online cu profil Home & Deco, românii au cheltuit 474 de lei/tranzacție, comparativ cu 220 de lei/tranzacție în 2015.
Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a cunoscut o ușoară scădere de la 680 lei în 2015 la 669 lei în 2016. Același lucru s-a întâmplat și în cazul verticalei de Fashion & Beauty: de la 180 lei în 2015, coșul mediu a scăzut la 161 lei în 2016, iar magazinele care comercializează produse pentru copii s-au încadrat în același trend, valoarea medie a tranzacțiilor scăzând de la 210 lei la 203 lei.
Piața de e-commerce din România a crescut cu aproape 30% în 2016 comparativ cu 2015
Chiar dacă românii au cheltuit mai puțin la fiecare cumpărătură, numărul de tranzacții a crescut: “2016 a păstrat tendința de creștere specifică ultimilor ani, aducând un plus de aprox. 30% industriei de e-commerce autohtone. Cum spuneam și anul trecut, comerțul electronic este printre puținele industrii românești care crește constant și semnificativ de la an la an”, este de părere Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.
“De asemenea, cred că 2016 este primul an în care am început să asistăm la profesionalizarea industriei, toți actorii implicați în e-commerce fiind mult mai responsabili, mai focusați și dând dovadă de maturitate în business. Inclusiv consumatorii români au evoluat și mulți din ei sunt foarte bine pregătiți și informați în privința cumpărăturilor online. Tocmai de aceea, trend-ul anului 2017 va fi focusul pe client și pe nevoile lui, servicii de vânzare și post-vânzare calitative, anticiparea dorințelor consumatorilor și oferirea unor experiențe plăcute indiferent de touch point-ul în care se regăsește clientul, fie el online sau offline”, adaugă Andrei Radu.
Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt (în ordine alfabetică): 2Performant, Breeze Mobile, Consumer Report 2016, GPeC, Internet World Stats, mobilPay, RomCard, Visa România.
Citește și:
Unicornul UiPath bate palma cu grupul AROBS
Compania FWF a fost desemnată ca partener al UiPath Fast Track pentru a dezvoltarea și testarea celor mai…
1 iulie 2025
Începe admiterea la Universitatea din Oradea. În premieră, Învățământ dual
Universitatea din Oradea are alocate 2.020 de locuri bugetate pentru sesiunea de admitere 2025. Odată cu luna iulie…
1 iulie 2025
Afaceri de peste 9 miliarde de lei, derulate de primele 10 companii din Satu Mare
La 9.181,25 milioane de lei se ridică cifra de afaceri cumulată a primelor zece firme din județul Satu…
30 iunie 2025
Se dărâmă un mit: digitalizarea nu aduce profit în industria auto
Tehnologiile digitale moderne cresc rapid eficiența utilizării activelor, însă nu contribuie la creșterea profitabilității în domeniu, arată cercetătorii…
30 iunie 2025
Business sustenabil: Cum reduce Lava Knitting costurile cu 50% fără să scadă producția
Într-o industrie în care eficiența este adesea privită ca o simplă reducere de costuri, Lucian Fetea, directorul general…
30 iunie 2025
Hosterion achiziționat de Cyber_Folks pentru 6,7 milioane euro
Cyber_Folks România a achiziționat Hosterion, unul dintre cei mai importanți furnizori independenți de servicii de hosting din România,…
30 iunie 2025
Fără cozi, fără hârtii: AJOFM Bihor mută serviciile în online
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bihor anunță implementarea la nivel local a Platformei PULS, un…
29 iunie 2025
Digitalizarea justiției, pusă pe tapet la Bistrița
Avocații din județ intră în proiectul pilot de acces la Sistemul ECRIS V, platformă de gestiune a dosarelor…
28 iunie 2025
Investiții
Aquaparkul Nymphaea investește 4,08 milioane lei pentru atragerea vizitatorilor
Un bazin de înot, un tun cu spumă cu efect de jet, destinat activităților recreative, o mașină de…
1 iulie 2025
Afaceri de peste 9 miliarde de lei, derulate de primele 10 companii din Satu Mare
La 9.181,25 milioane de lei se ridică cifra de afaceri cumulată a primelor zece firme din județul Satu…
30 iunie 2025
Edilul Kölnului: “Clujul devine un hub economic vibrant în IT și tech”
Dr. Ralf Heinen, “primarul cu papion”, ne-a explicat, într-un interviu în exclusivitate mijlocit de Clubul Oamenilor de Afaceri…
30 iunie 2025
Business sustenabil: Cum reduce Lava Knitting costurile cu 50% fără să scadă producția
Într-o industrie în care eficiența este adesea privită ca o simplă reducere de costuri, Lucian Fetea, directorul general…
30 iunie 2025
Goldbach Group demarează un proiect de retail în cartierul Maurer Residence din Târgu Mureș
Goldbach Group, holding ce reunește opt companii care se implică activ în dezvoltarea și implementarea unor proiecte complexe…
30 iunie 2025
Biblioteca „Gheorge Șincai” se reinventează: digitalizare și cafenea literară
Lucrările de modernizare a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” din Oradea se apropie de final, cu un stadiu de…
28 iunie 2025
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Business de 8 miliarde lei în Arad: Ce companii au dominat economia județului în 2024
La peste 8,04 miliarde de lei se ridică cifra de afaceri pe anul 2024 a primelor 10 firme…
27 iunie 2025
Infrastructură
Dealurile Transilvaniei, sperietoarea “drumarilor”
Alunecările de teren sunt cel mai des invocate de administrație pentru întârzierile de 10-15 ani în concretizarea autostrăzilor,…
1 iulie 2025
Hidronic, povestea unei companii din Cluj-Napoca care mișcă apa și transformă comunitățile.
Hidronic a început cu ambiția de a construi local ceea ce alții aduceau din afară. Astăzi, compania este…
27 iunie 2025
Incursiune în istoria Inteligenței Artificiale
„Aducem 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥𝐢𝐠𝐞𝐧𝐭̗𝐚 𝐀𝐫𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥𝐚̆ mai aproape, în Regiunea Vest” a fost sloganul impus de ADR Vest, aceștia reușind ca…
26 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
O asociere condusă de Global Industrial va executa pasajul subteran Oneștilor din Oradea
Asocierea formată din Global Industrial (lider), CML.RO și DP Proiect va avea la dispoziție 15 luni pentru finalizarea…
24 iunie 2025
Antreprenorul DPB consolidează în timp record DN 68A
Compania Drumuri și Poduri Banat a finalizat, înainte de termen, lucrările la DN 68A Coșava – Margina, unul…
24 iunie 2025
Noua parcare, pe 5 niveluri, de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor, gata în august
Drum Asfalt (lider de asociere) și Grup Construcții Est (asociat) au ajuns cu lucrările la parcarea supraetajată de…
23 iunie 2025
Gala Aniversară Transilvania Business 15 ani
Gala Aniversară Transilvania Business a marcat 15 ani de la apariția primei ediții a publicației economice. Evenimentul găzduit…
20 iunie 2025
Turism
Parc botanic cât un cartier lângă Băile Figa. Proiecte de 70 mil. € la Beclean
Grădina Urbană Transilvania (GUT) și parcul de specializare inteligentă se numără printre marile investiții programate în orașul din…
1 iulie 2025
„Festivalul Părădăicilor” de la Macea: gust autentic și tradiție locală
Evenimentul ajuns la a XV-a ediție devine un model de dezvoltare rurală prin promovarea produselor locale, implicarea comunității…
1 iulie 2025
Aquaparkul Nymphaea investește 4,08 milioane lei pentru atragerea vizitatorilor
Un bazin de înot, un tun cu spumă cu efect de jet, destinat activităților recreative, o mașină de…
1 iulie 2025
Comisia Europeană a făcut team building pe Via Transilvanica
Vicepreședintele instituției, Roxana Mînzatu, a participat, în județul Bistrița-Năsăud, la o dezbatere despre mediul rural și a inaugurat…
30 iunie 2025
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
Peste 300 de vinuri de top, de la 24 de crame, la Salonul Vinurilor Millésime
Salonul Vinurilor Millésime și-a consumat cea de-a VII-a ediție, în weekendul 13 – 15 iunie 2025 în Cetatea…
23 iunie 2025
Gala Aniversară Transilvania Business 15 ani
Gala Aniversară Transilvania Business a marcat 15 ani de la apariția primei ediții a publicației economice. Evenimentul găzduit…
20 iunie 2025
Educație
Cărturești propune pentru RIVUS Cluj-Napoca cea mai mare librărie și cel mai nou concept edutainment din România
O mare varietate de cărți și produse de papetărie, cafenea și spații de joacă, ateliere creative și educaționale,…
1 iulie 2025
Începe admiterea la Universitatea din Oradea. În premieră, Învățământ dual
Universitatea din Oradea are alocate 2.020 de locuri bugetate pentru sesiunea de admitere 2025. Odată cu luna iulie…
1 iulie 2025
Alba va avea un campus de învățământ profesional de 20 milioane €
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca va oferi programe de inginerie mecanică și economică industrială, dar și de tehnologia construcțiilor…
30 iunie 2025
Ovidiu Oltean învață antreprenorii cum să scape de frica vorbitului în public
Un eveniment marca Connect Timișoara, parte a Bizz.Club, care are obiectiv atât realizarea unui serios networking între antreprenorii…
29 iunie 2025
Fără cozi, fără hârtii: AJOFM Bihor mută serviciile în online
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bihor anunță implementarea la nivel local a Platformei PULS, un…
29 iunie 2025
Vicepreședintele Comisiei Europene a ajuns la Cluj
Roxana Mînzatu a analizat, la sediul celei mai mari universități din România, noul proiect european „Union of Skills”.…
28 iunie 2025
Marketing și networking pentru antreprenorii bănățeni la Connect Timișoara
Călin Biriș a fost invitat de BizzClub și Connect Timișoara să vorbească antreprenorilor bănățeni despre marketing în cele…
28 iunie 2025
Digitalizare cu fonduri europene pentru bibliotecile din județul Arad
11 biblioteci din Municipiul Arad și din județul Arad fi vor dotate cu echipamente informatice, banii provenind din…
26 iunie 2025
Zi de Zi știri economice:
