Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Analiza DTZ: retail in Bucuresti

Stocul de retail modern din Bucuresti a ajuns la finalul anului trecut la 1,225 milioane de metri patrati, dupa ce dezvoltatorii au finalizat doua centre comerciale noi cu o suprafata inchiriabila de aproape 100.000 mp.
Sectorul 6 din Bucuresti, care cuprinde cartiere precum Militari, Crangasi si Drumul Taberei, continua sa dispuna de cea mai mare suprafata de spatii comerciale moderne din Bucuresti, ajungand la un stoc cumulat de 301.000 de metri patrati la finalul anului 2016, potrivit studiului Bucharest Retail Market realizat de DTZ Echinox.
Pe a doua pozitie la nivelul Bucurestiului se afla sectorul 3 (cartierele Titan, Vitan, Dristor), cu un stoc de 270.000 mp, astfel ca in cele doua zone sunt concentrate 47% din spatiile de retail modern din Bucuresti.
Spre comparatie, stocul de retail modern din Timisoara, cel mai dezvoltat oras din tara pe acest segment, este de 220.000 mp, sub nivelul inregistrat in sectoarele 3 si 6 ale Capitalei.
In timp ce in sectorul 3 a fost finalizat anul trecut proiectul Parklake Plaza, in sectorul 6 a fost extins proiectul Militari Shopping. Per total, la nivelul Capitalei au fost finalizate anul trecut spatii comerciale noi cu o suprafata inchiriabila de aproape 100.000 de metri patrati.
Cresterea semnificativa a consumului inregistrata anul trecut, de circa 14%, se reflecta si in gradul de ocupare al proiectelor comerciale din Bucuresti, care se situeaza la 96%. Centrele comerciale dominante au un grad de ocupare egal sau apropiat de nivelul de 100%, in timp ce spatii disponibile mai mari pot fi gasite in anumite proiecte din sectoarele 3, 4 si 5.
Densitatea medie de spatii comerciale moderne a ajuns la un nivel de 650 mp / 1.000 de locuitori, cel mai ridicat nivel fiind inregistrat in sectorul 1 (967 mp / 1.000 de locuitori), care gazduieste proiectul Baneasa, cea mai mare dezvoltare comerciala din Romania, cu o suprafata cumulata de 140.000 mp (Baneasa Shopping City, Galeria Feeria si Baneasa Retail Park). De altfel, in Baneasa se inregistreaza si cele mai ridicate chirii prime la nivelul Bucurestiului, spatiile cu o suprafata de aproximativ 100 de metri patrati fiind tranzactionate la un nivel cuprins intre 70 – 80 de euro/mp/luna.
Zona cel mai slab reprezentata pe harta de retail a Capitalei este sectorul 5, pe raza caruia sunt situate doar trei proiecte cu o suprafata inchiriabila cumulata de 65.000 mp si o densitate de doar 239 mp / 1.000 de locuitori. Totusi, cei peste 270.000 de locuitori ai sectorului sunt deserviti si de o serie de proiecte precum AFI Palace Cotroceni, Auchan Dr. Taberei, Carrefour Orhideea sau Unirea Shopping, situate la granita sectorului.
In 2017, urmeaza a fi inaugurata o noua extensie a proiectului AFI Palace Cotroceni, in timp ce in nordul Capitalei dezvoltatorii au in diverse faze de pre-dezvoltare o serie de proiecte noi sau extensii ale unor scheme de retail functionale.
Cristi Moga, Research Consultant DTZ Echinox: „In ultimii 18 ani, de la deschiderea Bucuresti Mall, piata de retail din Capitala s-a transformat radical, adaptandu-se constant la noile cerinte ale retailerilor si ale consumatorilor, iar aceasta tendinta va continua si in urmatorii ani. Aceasta evolutie va implica si aparitia unor noi proiecte dominante, cu optiuni tot mai variate pentru petrecerea timpului liber, dar si scheme de proximitate, care sa asigure un cos de cumparaturi minim necesar cu un efort cat mai redus”.
In prezent, stocul din Bucuresti este format din 15 centre comerciale, 11 parcuri de retail si sase galerii comerciale care gazduiesc aproximativ 2.700 de magazine si dispun de peste 50.000 de locuri de parcare.
Sinteza raport DTZ:
• La sfarsitul anului 2016, stocul de retail modern din Bucuresti era de 1,225 milioane de metri patrati;
• Sectorul 6 continua sa detina cea mai mare suprafata de spatii comericale moderne din Bucuresti (301.000 mp), urmat de sectorul 3 cu 270.000 mp;
• Cel mai mare proiect de retail livrat anul trecut este Parklake Plaza (69.000 mp);
• Gradul de ocupare al proiectelor comerciale din Bucuresti se ridica la finalul anului 2016 la 96%;
• Densitatea medie de spatii comerciale moderne din Capitala a ajuns la un nivel de 650 mp / 1.000 de locuitori, cel mai ridicat nivel fiind inregistrat in sectorul 1 (967 mp / 1.000 de locuitori);
• In 2017 este asteptata finalizarea extinderii proiectului AFI Palace Cotroceni;
• Chiria prime la nivelul Capitalei este de 70-80 euro/mp/luna.
DTZ a fuzionat cu Cushman & Wakefield in 2015, la nivel global. Noua companie opereaza sub brandul Cushman & Wakefield, are peste 43.000 de angajati, gestioneaza peste 4 milioane de metri patrati la nivel global, in numele clientilor institutionali, corporate si privati si va avea venituri de peste 5.5 miliarde de dolari.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Parcul de Vânătoare Șarlota, 112 ani de istorie

Articolul următor

17% crestere pentru stocul de spatii logistice si industriale

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Lacul Ursu – comoara județului Mureș

Consiliul Judeţean Mureş a aprobat recent finanțarea unui proiect denumit Lacul Ursu – comoara județului Mureș. Evenimentul va…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share