Dan Spătaru, un fermier din Brașov, și vărul său din Brăila au lansat în luna decembrie Proiectul Meat Box, care constă în livrarea unui pachet de carne proaspătă, evitând astfel să lucreze cu supermarketurile. Spătaru deține, la Făgăraș, o fermă de porci cu o capacitate de 2.000 de capete pe ciclu, adică 6.000 de capete anual. Partenerul său din Brăila are o fermă de dopuă ori mai mare ca și capacitate. Ei spun că proiectul s-a născut din disperare.
„Supermarketurile au o politică foarte complicată. Există niște stocuri de stat, rezerve de stat, în țări precum Spania, Polonia, Belgia. Ei fac o congelare pentru 6 luni și apoi stocurile acelea trebuie vândute și le vând la un preț foarte mic. Au învățat că la noi există graficul acesta de sărbători, Crăciun, Paște, și consumul din vară și așa au făcut să scoată atunci stocurile acestea masive pe care le trimit către România. În general, supermarketul și procesatorii de carne nu cumpără carne proaspătă pentru că interesul lor este să fie ieftină, nu proaspătă. Și, până la urmă, cu ce pun ei acolo, e important să aibă gust. Dar calitatea produsului este dată și de prospețimea cărnii sau de calitatea cărnii”, a povestit Dan Spătaru pentru AgroInfo.
„Noi, crescătorii de porci din România, din pricina subvențiilor, scoatem producțiile de trei ori pe an, pentru că așa e ciclul făcut și atunci ne dăm singuri în cap ca și crescători interni. Pentru că trebuie să luăm și subvenția, altfel nu supraviețuim. Și abatoarele fac și jocul mârșav: păi, mai bine import din Spania, Polonia, Belgia.
Astăzi, prețul este 5,2 lei/kg de carne de porc, dar nu vă spun că anul trecut, în ianuarie, a fost și 3,8 lei/kg. Prețul de cost al unui porc este de la 5,3 lei/kg. Fermele noastre sunt moderne, am investit și trebuie să ne amortizăm investițiile. Și atunci am ajuns la un prag de disperare. Mulți crescători și-au făcut magazine, dar nu a mers. E greu, sunt costuri mari și nu reușești să te menții în piață”, dezvăluie fermierul Dan Spătaru, potrivit sursei citate.
Așa a apărut ideea unui proiect unic și cei doi fermieri au ales să fie pionieri. Proiectul Meat Box (carne la pachet, în traducere liberă) a demarat în decembrie 2016. Până acum, cei doi fermieri români și-au format deja o rețea de 300 de clienți și și-au propus ca țintă ca până la finele lui 2017 să aibă 2.000 de abonați ai serviciului.
Crearea paltformei online a durat aproape un an. Costurile sunt ridicate pentru un magazin online, iar reclama are prețuri pe măsură.
„Noi, producătorii de carne, așteptăm perioada subvențiilor, să vedem ce bani avem de investiții. Rămân puțini bani, după ce plătești furnizorii și e destul de complicat pentru că trebuie muncit în plus ca să faci un astfel de proiect. Pe lângă asta, am avut probleme și cu autoritățile pentru că e o chestie nouă. Nici măcar nu se credea că există varianta să autorizezi așa ceva. A fost destul de complicat și greoi. Sunt o grămadă de lucruri de pus la punct. Nu doar pe partea de vânzare. Mai e partea din spate, ca să aduci produsul la o formă cât mai în regulă pentru client. Pentru tranșare colaborăm cu niște abatoare, dar livrarea o facem cu mașinile proprii. Noi încercăm să eliminăm toți intermediarii din lanțul respectiv. Am văzut că s-a dat o ordonanță de Guvern și urmează să ne facem propriile centre de sacrificare – tranșare în interiorul fermelor”, povestește fermierul.
Deocamdată, livrarea pachetelor cu carne se face în București, capitala e cea mai receptivă pentru mediul online, și Brașov pentru că acolo este ferma lui Dan Spătaru.
Citește și:
Planuri și decizii strategice la Adama România
Compania Adama România și-a prezentat planurile și deciziile strategice adoptate pentru anul 2024, care țin cont atât de tehnologiile…
27 martie 2024
Corteva Agriscience , dedicație pentru inovație și performanță
Corteva Agriscience a venit, la primul Simpozion tehnic al DAFCOCHIMAgro din acest an, cu o delegație numeroasă: Jean…
27 martie 2024
În Harghita s-au plantat 150 de „𝐶𝑜𝑝𝑎𝑐𝑖 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑣𝑖𝑎𝑡̦𝑎̆”
Consiliul Județean Harghita, în parteneriat cu Școala Gimnazială „Petőfi Sándor” din Cristuru Secuiesc, Parohia Unitariană Avrămești, Parohia Reformată…
27 martie 2024
Bee Smart, Bee Healthy, un proiect finalist la EIP-AGRI Innovation Awards 2024
Proiectul Bee Smart, Bee Healthy trecut un riguros proces de selecție din partea EU CAP Network este nominalizați pentru finala…
26 martie 2024
Cele mai eficiente soluții de combatere a buruienilor în postemergență la cultura porumbului
Așa cum am văzut în ultimii ani, condițiile climatice din primăvară sunt din ce în ce mai provocatoare…
26 martie 2024
Mospilan 20 SG – știința și tehnologia japoneză în slujba ta
În urmă cu ceva timp eram într-o fitofarmacie. Un domn cere vânzătoarei “un Mospilan”, ceva pentru grădină. Gândul…
26 martie 2024
Parteneriat al Excelenței, la Simpozionul Tehnic DAFCOCHIM Agro
Tradiționalul Simpozion Tehnic de Primăvară DAFCOCHIM Agro, eveniment la care au participat aproximativ 600 de fermieri transilvăneni, și-a…
26 martie 2024
WineUp Fair in Transylvania transformă Clujul în capitala vinului și a gastronomiei exclusiviste.
În perioada 5-7 aprilie, WineUp Fair in Transylvania transformă Clujul în capitala vinului și a gastronomiei exclusiviste. Cel…
26 martie 2024