Ne e atât de ingrat să explicăm de ce Transilvania Business scrie doar economic și doar pozitiv și cât se poate de mult de pe teren, într-o media pe baricadele lui cine e cel ce dă mai repede pe online crima, violul, explozia, masacrul, exclusivitatea aflată de altfel pe buzele tuturor și a uzitatului, până la decădere din sens, a lui breaking news până la cel mai penibil loc comun. Încât părem o raritate: avem atât de multe afaceri în Ardeal și Banat, din România, de care nici nu am auzit, devine un deja vu după lectura unei reviste print…
Am scris, vreme de 10 ani buni, presă de investigație consistentă. Și nu a fost ușor, și nu a fost fără tensiuni și fără presiuni. Pe vremea când nu erau protocoale și nici comunicate gata prefabricate. Și a fost foarte greu. Arhivele din biblioteci dovadă stau că mult adevăr e în acele anchete. În ultimul deceniu am pornit cu o echipă mică, dar interesată de noile abordări și extrem de rezistentă la intemperiile epocii în viața ziaristului și publicitarului de presă scrisă economică. La o primă vedere pe cine interesează cum crește bobul de grâu și de ce grânarul curge înspre portul Constanța, atât de dorit în portofoliul altor mari jucători portuari de pe planetă? … De ce lavanda e o oportunitate nu doar pentru fetele ce ies elegant din PR sau cum de o cultură de nuci poate deveni un plan de afaceri pentru urmași? … De ce un singur crotal de vită Angus într-un anume registru de rasă face și 1400 euro în fiecare an și ce a făcut oare posibilă explozia de branduri și denumiri de vinuri deja mai numeroase decât cuvintele din cea mai lungă frază recunoscută care-i aparține lui Victor Hugo? Câți am intrat într-o fabrică de automotive sau i-am trimis pe copii elevi în vremea „Școlii altfel” să vadă noile joburi pentru cei ce vor școală profesională și inginerie? Fabrici de componente auto, dar și de utilaje și mașini agricole, pentru aviație, ori tramvaie și vagoane de trenuri… Câți am cerut consilierului local să promoveze proiecte de clădiri de birouri – office – de categoria A+ în municipiu pentru că fără altfel de sedii nu vor veni investitorii străini în noile fabrici? Pe cine interesează necesitatea investițiilor în elitele medicale ce au mai rămas sau pe care vrem să le creștem și păstrăm, nu doar în clădiri și aparatură și tehnici de sănătate la standarde? Cât de necesară e dezbaterea despre imboldul și subvențiile ce au generat arhitectura IT cu exporturile sale și aportul la PIB-ul țării? Totul în contextul trecerii IT-iștilor români de la croitorașii cei viteji ai outsourcing-ului multinaționalelor la proiecte cu validitate mondială în industrie, la primul unicorn și la proiecte cu rezonanță pentru marile branduri de profil. Că tot se apropie FOREN-ul – forumul energiei românești de la Costinești, în contextul euro-asiatic și global, câți doritori de informații de la fața locului, surprinzător, sunt, mai ales în noile abordări apărute și în Transilvania Business – de la oglinda energiei românești la hubul energetic sau la noua provocare – Marea Neagră cu țitei și gaz ori despre conductele ruso-asiatice înspre Europa Centrală. Cât echilibru să avem pentru a da voce și investitorilor români, mulți revoltați în bună măsură pentru lipsa de predictibilitate financiară și de sprijin firesc al statului față de propriii antreprenori versus facilitățile fiscale acordate investițiilor străine, de vreme ce avem nevoie de ambele linii directoare ale creșterii economice din țară. Toți banii sunt buni, atunci de ce să-i abordăm diferit, în funcție de locul nașterii?! Sau de monedă? Și nu avem defel ruble în portofoliu sau numai lei ori exclusiv dolari sau euro!…
… E mult mai greu de scris pe economic și din cauza noilor gardieni – din lumea domnițelor din PR și a domnilor din comunicare, și cu toții verii și nepoții lor cu toate sinonimele… Dar și din lipsa de promovare corectă a lucrurilor mărețe în conotațiile atât de puțin folosite ale cuvântului aflat sub zodia dominatoare aproape unilateral a tv și online-ului românesc.
Am fost la alegerile de la BRAT unde Silviu Ispas a trecut președinte de onoare și Dragoș Stanca a fost ales noul șef al auditului românesc. Arina Ureche, confirmată director executiv peste echipa BRAT. Un semnal clar, benefic, inovativ: industria de publicitate și presa vor cunoaște noi abordări. Va fi un an de revigorare pentru presa scrisă de specialitate cu suport online și conținut video, dar și cu bună organizare pe zona de eveniment!
Aurelian GRAMA
Citește și:
Pavilionul României la Bienala de Arhitectură, Veneția 2023 va fi expus în premieră la Timișoara
Pavilionul României la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2023 vine în țară și va fi expus în…
8 decembrie 2023
Hidroelectrica semnează cu UCMR pentru transferul de afacere
Hidroelectrica a semnat astăzi contractul cadru pentru transferul de afacere de la Uzina Constructoare de Mașini Reșița (UCMR),…
8 decembrie 2023
Protecție climatică cu ajutorul noilor tehnologii și al soluțiilor inovatoare la SUMMIT COP28, Dubai
COP28, Summitul mondial pentru acțiuni climatice (30 noiembrie-12 decembrie) inițiat de ONU este în plină desfășurare la Dubai,…
8 decembrie 2023
Azomureș nevoit să-și suspende producția de amoniac și îngrășăminte în luna decembrie
Azomureș, un important producător român de îngrășăminte, a oprit producția de amoniac și îngrășăminte pentru luna decembrie, din…
8 decembrie 2023
18 GYM FITNESS & BEAUTY – Călătoria noastră continuă cu deschiderea celei de-a 26-a locații în Alba Iulia
18 GYM FITNESS & BEAUTY, un nume sinonim cu fitnessul de înaltă calitate și angajamentul față de sănătate,…
8 decembrie 2023
Topul județelor în care cele mai multe firme și-au sistat activitatea. Analiză Transilvania Business
E tot mai greu să fii antreprenor în România. Asta ne arată datele pe ultimele 10 luni din…
8 decembrie 2023
Mizele fondurilor de investiții în 2024: energia și băncile
Administratorii lor vor direcționa banii investitorilor mai ales către sectoarele energetic și financiar-bancar, dar și spre transportul maritim,…
7 decembrie 2023
Turismul românesc se bazează pe români, doar 15% sunt din străinătate
Industria turismului din România atrage în proporție de 85% turiști români și doar 15% consumatori de produse turistice…
7 decembrie 2023
Zi de Zi știri economice:
