George-Alexandru Ivan, director Achiziţii, Comercial şi Relaţii Internaţionale în cadrul Companiei Naționale Aeroporturi București, a explicat, într-un interviu acordat revistei Transilvania Business, care sunt cauzele risipei în sectorul public şi a lipsei de predictibilitate în elaborarea şi modificarea constantă a strategiilor, bugetelor, termenelor. Directorul a venit și cu o veste bună – prezența a noi companii aeriene pe Aeroportul “Henri Coandă” din București până la finalul anului 2018.
Aţi avut parte de mai multe experienţe în structurile unor entităţi importante: Electrica Serv, Electrificare CFR SA, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), în funcţii de conducere sau ca membru în Consiliul de Administraţie. Cât de apropiată este funcţionarea acestor entităţi de aşteptările pe care le au contribuabilii, ce aţi găsit, ce aţi schimbat, ce trebuie schimbat?
George-Alexandru Ivan, Director Achiziții, Comercial și Relații Internaționale al CNAB: Întotdeauna contribuabilul, fiind beneficiarul final al serviciilor acestor companii, are așteptări la servicii de cea mai înaltă calitate. Din păcate, de cele mai multe ori, calitatea serviciilor nu se ridică la nivelul acestor așteptări. Am identificat o încetinire a ritmului până la stagnarea activității, cauzată de profesionalismul îndoielnic și experiența limitată a unor angajați care fac parte din conducerea executivă sau sunt în funcții de execuție, cât și din cauza unor proceduri de lucru neactualizate care încetinesc fluxul documentelor, ducând, astfel, la întârzierea sau creșterea duratei de timp necesară finalizării diferitelor lucrări sau proiecte.
Ocupând poziții care presupun coordonarea și organizarea activității de achiziții si comercial, am început prin a întocmi un program de achiziții centralizat care să fie corelat cu bugetul de venituri și cheltuieli și care să corespundă strict nevoilor companiei. În același timp am revizuit procedurile interne necesare desfășurării activității, corelându-le cu celelalte direcții de specialitate. Astfel am obținut atât economii importante în raport cu anii precedenți cât și uniformizarea produselor și serviciilor achiziționate.
Cum caracterizaţi risipa în sistem şi lipsa de predictibilitate în elaborarea şi modificarea constantă a strategiilor, bugetelor, termenelor?
George-Alexandru Ivan: Cred că lipsa de predictibilitate este cauzată, în primul rând, de faptul că nu există o viziune unitară și pe termen lung. O altă problemă care apare în strânsă legătură cu viziunea este schimbarea la intervale scurte de timp a managerilor. Aceste schimbări, în absența unei strategii pe termen lung asumată de către toate entitățile implicate și responsabile, nu duc decât la întârzierea sau nerealizarea obiectivelor propuse. Risipa din sistem este un produs al profesionalismului îndoielnic și al productivității scăzute și poate fi redusă prin eficientizarea muncii și un mai bun “time management”.
Există în spaţiul public opinii, analize care vorbesc despre rezistenţa la schimbare a unor funcţionari, care supravieţuiesc tuturor schimbărilor de management, în condiţiile în care entităţile nu fac performanţa aşteptată. Care sunt constatările dumneavoastră?
George-Alexandru Ivan: Rezistența la schimbare se întâlnește îndeosebi la funcționarii cu altă mentalitate și mult prea confortabili în pozițiile ocupate, la care se adaugă lipsa unor evaluări reale de performanță. Opinez că ar trebui făcută o evaluare reală, semestrială sau măcar anuală, a fiecărui angajat și oferite traininguri specializate care ajută la o educație continuă a acestuia. Numai în acest mod putem transforma rezistența la schimbare a unor funcționari în plus valoare și performanță pentru companie.
Cum vedeţi atenuarea nemulţumirilor societăţii faţă de lipsa de performanţă din zona investiţiilor în domeniile energiei şi infrastructurii şi cum priviţi intervenţia în aceste zone suport ale economiei?
George-Alexandru Ivan: Lipsa de performanță din zona investițiilor în energie și infrastructură este rezultatul absenței unor planuri strategice clare, etapizate și impredictibilității managementului proiectelor de investiții pe termen lung. Este nevoie de strategii de investiții pe termen lung, asumate de către toate entitățile implicate și responsabile care să nu fie perturbate pe perioada desfășurării de către diferiți factori externi decât cu o fundamentare temeinică, ce nu afectează termenele de finalizare. O îmbunătățire a legii achizițiilor publice prin care să se poată reduce întârzierile contractării serviciilor, produselor sau lucrărilor ar putea îmbunătăți performanța din această zonă.
Care sunt primele decizii care ar trebui luate în momentul de faţă pentru creşterea performanţei entităţilor din zona energie și/infrastructură? Sunt probleme generale ale sistemului sau specifice ale acestor domenii?
George-Alexandru Ivan: Cred că în România lipsa performanței entităților din zona energiei și infrastructurii sunt o problemă de sistem care se regăsește și în alte ramuri ale economiei. Primele decizii care ar trebui luate ar fi restructurarea organizațională, bazată pe evaluarea și eficientizarea activității angajaților, și existența unui plan strategic de investiții care să îmbunătățească activitatea și rezultatele companiilor.
Aţi avut şi aveţi funcţii de conducere în zona Achiziţii – Comercial la entităţi importante. Cum poate fi oprită plata penalităţilor unor companii de stat către parteneri din zona privată şi de stat şi de ce se ajunge aici? Un exemplu din 2018 sunt penalităţile plătite de CNAIR către SALROM.
George-Alexandru Ivan: Plata de penalități către parteneri din zona privată poate fi oprită doar prin respectarea cu strictețe a contractelor și o urmărire constantă a îndeplinirii termenilor și condițiilor contractuale. Atât timp cât caietul de sarcini a fost clar și nu lasă loc de interpretări, iar obiectul contractului între cele două entități este realizat conform caietului de sarcini și în termenele stabilite, nu există motive pentru plata de penalități.
Care sunt concluziile dumneavoastră după aceste câteva luni la CNAB, ce decizii aţi luat şi cum vedeţi evoluţia companiei în 2018?
George-Alexandru Ivan: CNAB este o companie de perspectivă datorită creșterii exponențiale a traficului aerian. Această creștere a CNAB nu poate continua fără un plan strategic de dezvoltare pe termen lung a infrastructurii aeroportuare. Din poziția de director Achiziții, Comercial și Relații Internaționale al CNAB am îmbunătățit și eficientizat atât activitatea de achiziții, prin luarea unor decizii punctuale, cât si activitatea comercială, compusă din venituri din activități aeronautice și non-aeronautice. În activitatea de achiziiții am prioritizat nevoile urgente ale companiei și am organizat procedurile de licitații centralizate reducând costurile anuale în comparație cu anii precedenți. În activitatea comercială am renegociat contractele cu beneficiarii obținând creșterea veniturilor din aceste activități. Ca rezultat al activității comerciale coordonate, în urma discuțiilor și negocierilor purtate, noi companii aeriene vor fi prezente pe Aeroportul “Henri Coandă” din București până la finalul anului 2018.
Citește și:
Transylvanian Grand Prix 2025 – la un pas de primul titlu mondial al României la Adulți Standard
Sibiul devine, în acest weekend, capitala mondială a dansului sportiv. În perioada 31 octombrie – 2 noiembrie 2025, Sala…
31 octombrie 2025
Institut de Cercetare în Inteligență Artificială la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) face un pas decisiv în direcția consolidării cercetării și inovării în România, prin…
31 octombrie 2025
Tehnologie pentru medicina viitorului, la UMF Cluj Transfer Days
Evenimentul organizat de Universitatea de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu aduce în prim-plan inovația, colaborarea interuniversitară și ideile…
30 octombrie 2025
TeraPlast merge pe profit. Cum a influențat grupul achiziția Aquatica Experience
Grupul bistrițean a avut o creștere în primele trei trimestre ale anului, afacerile sale urcând cu 26%, iar…
30 octombrie 2025
Horațiu Moldovan: „E timpul pentru asigurări complementare în România”
Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Horațiu Moldovan, a declarat că România are nevoie de un…
30 octombrie 2025
Prețurile la apartamentele din Cluj s-au triplat în 10 ani
Valoarea unei locuințe la bloc în “capitala” Transilvaniei a urcat până la o medie de 3.150 €/mp, cea…
30 octombrie 2025
COVER STORY. Guido Retter: Viziunea unui inginer care a transformat perfecțiunea în strategie de business
Guido Retter, CEO Retter Projectmanagement
29 octombrie 2025
Comoara pierdută a Transilvaniei. Mai poate fi salvată Salina Praid?
Exploatarea sării este exclusă, însă turismul poate fi relansat dacă situația se stabilizează în zonă, concluzionează experții europeni…
29 octombrie 2025
Investiții
COVER STORY. Guido Retter: Viziunea unui inginer care a transformat perfecțiunea în strategie de business
Guido Retter, CEO Retter Projectmanagement
29 octombrie 2025
Ungaria aduce cele mai multe firme în Bihor, Olanda cei mai mulți bani
Datele Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Bihor arată că la 30.06.2025 în județul Bihor erau înregistrate 5.254…
27 octombrie 2025
Oradea a fost desemnată Capitala Tineretului din România 2027
Municipiul Oradea a fost desemnat ”Capitala Tineretului din România 2027”, în urma competiției naționale derulate în cadrul programului…
25 octombrie 2025
Revoluție verde la Seleuș – Arad: adio lemne, bun venit energiei verzi!
Seleuș, prima comună din România care renunță la încălzirea pe lemne. O centrală pe biogaz va asigura căldura…
24 octombrie 2025
Ionuț Țața și Iceberg+ catalizează inovația în mobilitate urbană la Timișoara prin inVest Accelerator Demo Day
Ecosistemul de inovare și business din Regiunea Vest a fost în centrul atenției pe 22 octombrie, la Timișoara,…
23 octombrie 2025
Viitorul e verde! Workshop pe energie regenerabilă la Oradea Arena
Energia verde a fost subiectul central al unui workshop desfășurat miercuri, 22 octombrie 2025, la Oradea Arena, în…
22 octombrie 2025
Locuri de muncă verzi și colaborare româno-maghiară la Oradea Arena
Aproape 700 de locuri de muncă, dintre care majoritatea în domeniul energiilor regenerabile, au fost oferite miercuri, 22…
22 octombrie 2025
S-a semnat contractul pentru construcția Drumului Expres Oar–Satu Mare
„Someș Expres” va fi construit de Construcții Erbașu și va lega municipiul Satu Mare de frontiera cu Ungaria.…
21 octombrie 2025
Infrastructură
COVER STORY. Guido Retter: Viziunea unui inginer care a transformat perfecțiunea în strategie de business
Guido Retter, CEO Retter Projectmanagement
29 octombrie 2025
Varianta finală a Drumului Expres Cluj – Dej, agreată de primarii de pe traseu
Consiliul Județean (CJ) Cluj a fost gazda unei consultări publice care a avut drept scop agrearea, de către…
29 octombrie 2025
S-a semnat contractul pentru construcția Drumului Expres Oar–Satu Mare
„Someș Expres” va fi construit de Construcții Erbașu și va lega municipiul Satu Mare de frontiera cu Ungaria.…
21 octombrie 2025
Pâncota–Buteni, drumul care deschide Aradul spre turism și investiții
Consiliul Județean Arad se pregătește să finalizeze modernizarea drumului județean Pâncota–Târnova–Buteni, una dintre cele mai importante investiții în…
21 octombrie 2025
Pasajul Oșorhei, aproape gata: o gură de oxigen pentru traficul Oradea – Cluj
Veste bună pentru șoferii care tranzitează cea mai aglomerată porțiune de drum din Bihor: lucrările la pasajul suprateran…
17 octombrie 2025
Șeful CNIR a luat pulsul lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia din A3 – Transilvania
Directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), Gabriel Budescu și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor…
10 octombrie 2025
Constructorii de la Aedificium deschid șantier după șantier
Proiectele în care este implicată compania clujeană de construcții sunt poziționate în județele Brașov, Hunedoara, Timiș, dar și…
9 octombrie 2025
Aeroportul Internațional Sibiu – primul aeroport din România pe care devine operațional Sistemul de Intrare/Ieșire (EES) la controlul de frontieră
Începând de duminică, 12 octombrie 2025, ora 10:30, la Aeroportul Internațional Sibiu devine operațional Sistemul de Intrare/Ieșire (EES…
9 octombrie 2025
Turism
Comoara pierdută a Transilvaniei. Mai poate fi salvată Salina Praid?
Exploatarea sării este exclusă, însă turismul poate fi relansat dacă situația se stabilizează în zonă, concluzionează experții europeni…
29 octombrie 2025
Silicon Valea. Casele centenare care prind suflet
Investitori români stabiliți în SUA s-au alăturat unei familii de întreprinzători care în pandemie a dat confortul Clujului…
28 octombrie 2025
Oradea a fost desemnată Capitala Tineretului din România 2027
Municipiul Oradea a fost desemnat ”Capitala Tineretului din România 2027”, în urma competiției naționale derulate în cadrul programului…
25 octombrie 2025
Pâncota–Buteni, drumul care deschide Aradul spre turism și investiții
Consiliul Județean Arad se pregătește să finalizeze modernizarea drumului județean Pâncota–Târnova–Buteni, una dintre cele mai importante investiții în…
21 octombrie 2025
Hotel Mercure, cea mai importantă investiție în turism realizată în Alba Iulia după Revoluție
Construcția primului hotel afiliat internațional din orașul Marii Uniri a depășit 10,5 milioane de euro Mercure Alba Iulia,…
20 octombrie 2025
Invitație Visit Timiș: concert în peșteră
Dacă în ultimele săptămâni v-am trimis pe la diferite târguri de gastronomie din Timiș, duminica aceasta luăm o…
17 octombrie 2025
Încă un pas spre construirea „Aquapark-ului Transilvania Terme Tășnad”
Șase asocieri de firme au depus oferte pentru construirea „Aquapark-ului Transilvania Terme Tășnad”, o investiție majoră de circa…
17 octombrie 2025
Oradea a intrat în circuitul artei contemporane europene cu NOCA
Oradea marchează un moment definitoriu în evoluția sa culturală prin inaugurarea NOCA (New Oradea Contemporary Art), primul centru…
16 octombrie 2025
Educație
Tehnologie pentru medicina viitorului, la UMF Cluj Transfer Days
Evenimentul organizat de Universitatea de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu aduce în prim-plan inovația, colaborarea interuniversitară și ideile…
30 octombrie 2025
Cercetătorii Universității din Oradea – Medalia de aur la „Salonul Inovării și Cercetării UGAL INVENT” 2025
În perioada 23 – 24 octombrie 2025, la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, s-a desfășurat cea de-a VII-a ediție…
29 octombrie 2025
Adriana Sohodoleanu și Cosmin Dragomir lansează o nouă carte de bucate
„Sărut-mâna pentru masă! Carte de(spre) bucate” de Adriana Sohodoleanu și Cosmin Dragomir, lansată pe 3 noiembrie la București.…
29 octombrie 2025
UMF Cluj Technology Transfer Days 2025 – UMF „Iuliu Hațieganu” promovează inovația cu aplicabilitate reală în sănătate
Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca organizează, în perioada 29-30 octombrie 2025, cea de-a patra ediție…
28 octombrie 2025
Cursuri digitale gratuite pentru profesioniștii din construcții și arhitectură
Proiectul „Competențe digitale pentru DEzvoltarea IMM-urilor 2.0”, derulat de Camera de Comerț și Industrie (CCI) Bihor, pregătește specialiștii…
28 octombrie 2025
Aura Cadiș, Montessori: “Finalizăm campusul în doi ani”
Zonele de echitație și sere ale megacampusului educațional de 20 milioane € – cu piscină, sală de escaladă,…
27 octombrie 2025
Cercetare UBB: știrile false influențează percepția asupra brandurilor
O echipă de cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai a…
27 octombrie 2025
Oradea a fost desemnată Capitala Tineretului din România 2027
Municipiul Oradea a fost desemnat ”Capitala Tineretului din România 2027”, în urma competiției naționale derulate în cadrul programului…
25 octombrie 2025



