Real Estate

CBRE: Stocul național de spații de retail moderne a ajuns la circa 3,5 milioane de metri pătrați

• 16 proiecte de retail, dintre care 11 noi și 5 extinderi în construcții existente, vor fi livrate în 2018 și 2019, însumând circa 302.100 m2, conform estimărilor CBRE;
• Principalele tendințe pe segmentul de retail: creșterea zonei de food court; mărirea și diversificarea spațiilor destinate divertismentului; îmbinarea componentelor de online și offline în funcționarea magazinelor;
• Schimbarea structurii segmentului de retail se reflectă și în scăderea numărului de proiecte noi, în favoarea extinderilor și renovărilor.
CBRE, liderul mondial și național pe piața de consultanță imobiliară, anunță primele concluzii legate de evoluția pieței de retail în 2018. Principalele tendințe includ majorarea ponderii spațiului pe care zona de food court îl ocupă într-un centru comercial. Astfel, spațiile destinate comercializării și consumării preparatelor alimentare au ajuns să ocupe o suprafață mult mai mare față de anii precedenți. Conform reprezentanților CBRE, stocul modern de spații de retail se situează în prezent la circa 3,5 milioane de metri pătrați, dintre care aproximativ 1,1 milioane de metri pătrați se află în București. În 2018 și 2019 sunt programate pentru livrare, în București și în țară, 16 proiecte de retail, care vor însuma o suprafață de circa 302.100 m2.
În prezent, la nivel național sunt în dezvoltare 11 noi proiecte de spații de retail, cu date de finalizare în 2018 și 2019:
• Patru proiecte dezvoltate de NEPI, care totalizează 74.100 m2 suprafață închiriabilă și vor fi livrate în Satu Mare, Sibiu, Târgu Mureș și Vaslui;
• Patru proiecte dezvoltate de Prime Kapital care însumează 59.600 m2 suprafață închiriabilă și vor fi livrate în Roman, Focșani, Slobozia, Balotești;
• Un proiect dezvoltat de AFI Europe în Brașov, cu o suprafață închiriabilă de 45.000 m2;
• Un proiect dezvoltat de Element Development în Bistrița, cu o suprafață închiriabilă de 15.000 m2 , deja finalizat;
• Un proiect cu o suprafață închiriabilă de 8.800 m2, dezvoltat la Mioveni de Mitiska REIM.
În ceea ce privește extinderile, în 2018 și în 2019 sunt programate următoarele livrări, în cinci proiecte:
• 47.000 m2 dezvoltați de Iulius Mall în Timișoara, în cadrul Openville;
• 22.100 m2 dezvoltați de Catinvest în Craiova, în Electroputere Parc;
• 16.5000 m2 dezvoltați de Nova Imobiliare în București, în Colosseum Retail Park;
• 6.000 m2 dezvoltați de Prodplast Imobiliare în București, în Veranda Shop&Stay;
• 8.000 m2 dezvoltați de NEPI în Ploiești, în Ploiesti Shopping City.
“Una dintre tendințele importante pe care le-am remarcat este scăderea numărului de noi centre comerciale aflate în construcție și creșterea numărului proiectelor de extindere sau reamenajare. Un alt trend major este și schimbarea tipului de expunere a chiriașilor. Zonele de food court și cele destinate relaxării devin punctele de atracție. Astfel, în afară de diversificarea și mărirea food
court-ului, asistăm și la apariția tot mai multor spații destinate experiențelor de realitate virtuală, jocurilor de aventură de tip escape rooms, diferitelor sporturi cum sunt: cățărările, săriturile pe trambuline, surfingul și scufundările”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.
În ultima perioadă s-a remarcat și o schimbare în ceea ce privește utilizarea spațiilor de către magazine. Acestea își măresc suprafața destinată unei singure unități, în detrimentul deschiderii de noi magazine în alte centre comerciale. Spațiile sunt folosite atât pentru vânzare, cât și pentru expunere, în vederea sprijinirii componentei de comerț online. Creșterea accelerată a achizițiilor online este astfel susținută și integrată în activitatea offline.
“Magazinele devin din ce în ce mai mari, funcționând atât ca spațiu de vânzare, cât și ca showroom pentru susținerea comerțului online. În acest mod, componenta online și offline se sprijină reciproc în economia unui centru comercial, determinând nevoia de spații mai mari, deci de extinderi și reamenajări. Această tendință este firească în era tehnologiei, a aplicațiilor mobile prin care poți beneficia de cabine virtuale de probă, în care poți face cumpărături 24/7 și poți fi informat în timp real în legătură cu noile colecții, produse etc. ”, a adăugat Carmen Ravon.

Related posts

A Hungarian development of record value is appearing at MIPIM 2019

Stefana Muresan

Werk Property Group investeste 14 mil. euro intr-un proiect rezidential unic in Romania

Ionut Oprea

Expansiunea imobiliară în Cluj-Napoca. Studiu Coldwell Banker Transilvania

Ligia Voro

The MIPIM 2020 finalists

Ionut Oprea

Standul comun al României, pentru prima dată la transport logistic München

Ligia Voro

Rockwell Automation opens new office in Romania

Conferințele Transilvania Open 4 Business debutează astăzi

Ligia Voro

WDP, noi investitii la Oradea

Stefana Muresan

Interviu cu Gigi Nacev, manager Tempini România si speaker in cadrul evenimentului CUIB

redactia

Avocatul și rolul său în real estate

Ligia Voro

CTP, active de 364 milioane euro in Romania

Ionut Oprea

Globalworth, the largest corporate bond issue in the history of the Bucharest Stock Exchange

Ionut Oprea

Atos, client major in Openville

Ionut Oprea

ATENOR report: first quarter 2017

Ionut Oprea

Ruukki a lansat un nou website pentru sistemele de acoperisuri rezidentiale

tIMOn: premieră pentru Arena Națională!

Stefana Muresan

Weerts Group a finalizat Unirii View, cea mai inalta cladire de birouri din centrul Bucurestiului

redactia

Mediul Adaptiv de Lucru

Stefana Muresan

Cereri pentru proiecte rezidentiale si mixte

Ionut Oprea

Investițiile imobiliare din România depășesc 117 milioane de euro, în primul trimestru din 2019

Stefana Muresan

Spaces închiriază 3.000 mp în Unirii View

Stefana Muresan

Kinstellar advises a joint venture between Resolution Property and Zeus Capital Management on the acquisition of Floreasca Park, one of the largest transactions closed in Romania in 2020

Papuc Irina

Provocarea Hyperion Towers: achiziția biroului de catre IMM-uri

Papuc Irina

Ariston Thermo Romania: Mai putin de 10% dintre romani fac revizia tehnica anuala a centralelor termice

Papuc Irina

Leave a Comment