Doi dintre cei peste 5.000 de oameni care au fost interesați să vadă în timp real cum se produc cutiile de viteză automate, în 5, 7 și 9 trepte, în cele două subsidiare Daimler în România, Star Transmission Cugir şi Star Assembly Sebeş, a fost echipa revistei Transilvania Business. La Noaptea Lungă a Industriei, la fabrica din Sebeș, ne-a fost dat să vedem linii de producție super tehnologizate, din care factorul uman a fost exclus aproape în totalitate sau, dimpotrivă, un modul mic, unic în cadrul companiilor din grup, unde o echipă de specialiști în domeniu construiește cutii hand-made. Pentru că mi-a plăcut comparația, Coco Chanel al cutiilor de viteză.
Am plecat din Tîrgu Mureș înainte de ora 16, în ideea că până la Sebeș sunt 135 de km și dacă mergem cu vreo 60 de km/h, tot ajungem pe la 18. Ca să aibă dreptate Murphy sau creatorii zicerilor românești care spun că „Planul de acasă nu se potrivește cu cel din târg”, am ajuns la fix 3 ore la sediul Star Assembly Sebeș. Nu îndrăznesc cât pierd companiile pentru că infrastructura românească e încă la pământ.
Încă de pe șosea, i-am văzut pe vizitatori, sute de copii și adulți, așteptând să intre la un tur de fabrică, iar alte zeci se revărsau spre poarta de acces dinspre parcările amenajate de companie pe teritoriul fabricii.
Ghid ne-a fost Alexandra Mateică, PR-ul companiei, dar la eveniment a fost prezent și Falk Pruscha, CEO Star Transmission &Star Assembly, care avea să ne spună mai târziu că este foarte mulțumit și de eveniment, și de cifrele companiei.
Prima oprire pe care am făcut-o în turul nostru de observare a procesului de producție în real time a fost în hala unde se fabrică cutiile cu 7 viteze cu dublu ambreiaj.
Am trecut rapid pe lângă o linie de alimentare cu piese, pentru a ne opri la D400 unde începe să se monteze carcasa.
“Aici vine carcasa care e prelucrată, intră pe linie, se montează un sistem de parcare, cel care imobilizează mașina în momentul în care aceasta este în poziția de parcare, trece pe linie și se montează cămășile la rulmenții de la axe, apoi ajunge la robot unde se împerechează o carcasă cu un grup de roți dințate”, ne-a povestit unul dintre angajați.
Roboții sunt marca Kuka, companie care este activă și în România, la Sibiu.
În drumul nostru spre următorul punct de interes – așa au denumit organizatorii fiecare zonă unde ne-am oprit – am zărit un echipament de răcire cu azot pentru piese, care sunt răcite astfel și se contractă și sunt potrivite, apoi, în carcasă. Logic, cu o metodă clasică, durata de răcire ar fi fost mai lungă.
Trecem pe lângă șiruri, șiruri de piese, de echipamente și utilaje și nu putem să nu remarcăm incredibila dezvoltare tehnologică din sectorul automotive și, pe de altă parte, curățenia de laborator și disciplina germană.
La următorul punct de interes ne este prezentată placa hidraulică de control.
“Sistemul electro-hidraulic”, ne spune Alexandra, “este creierul cutiei de viteză, pentru că am înțeles de la colegi, el, pur și simplu, copiază comportamentul șoferului și timpii de reacție”.
Participanții au putut, de asemenea, să vadă la acest punct de interes cum funcționează dublul ambreiaj, care permite conducătorului auto ca atunci când schimbă viteza, indicatorul nu coboară la zero, iar trecerea dintr-o viteză în alta este mult mai lină.
Ne continuăm turul și ajungem la linia de testare, unde cutia de viteză este testată cu ulei, mai exact un roboțel verifică dacă este etanșă sau nu. Aici ar trebui să fie ultimul punct înainte să fie livrată cutia.
“Cutiile care nu sunt conforme sunt trimise automat în zona de arbeit unde sunt reparate, apoi reintroduse în linia de testare, iar dacă sunt bune sunt livrate clientului”, ne explică un alt angajat al companiei.
La următorul punct de interes ne intersectăm cu unul dintre grupurile care se află deja în fabrică. Angajatul desemnat să le explice vizitatorilor ceea ce văd de vorbește despre operațiile care sunt aplicate metalului, înainte ca acestea să devină piese în cutia de viteze – strungire, canelură prin extrudare, călire prin inducție, sudură cu laser, sudură prin înmagazinare, găurire, frezare, spălare, spălare cu presiune mare de 650 de bari.
“Ca să aveți o idee despre ce e vorba, spălătoriile de mașini folosesc în jur de 100 de bari, noi folosim una foarte ridicată pentru motive de calitate, calitatea la noi este pe primul loc”, își încheie acesta prezentarea. De altfel aici se încheie și turul nostru în prima hală.
Coco Chanel al cutiilor de viteză
A doua hală în care continuă turul, cu o suprafață generoasă de 8,8 ha, este cea în care se fabrică cutii de viteze automate în 9 trepte, cea mai avansată tehnologie la această oră, la nivel mondial.
“Hala este foarte specială pentru că întotdeauna, oriunde ai merge, are structura unui os de pește, o dată ai linia pe care se montează, în cealaltă parte ai liniile de unde se aduc toate piesele și atunci este un flux continuu. Fiecare linie este independentă. Avem aici un modul mare pentru producția de piese și subansamble pentru producția în serie, iar modulul mic ne dă posibilitatea să fim mai flexibili din punct de vedere al cerințelor pieței”, ne povestește PR-ul companiei la intrarea în fabrică.
Vedem iarăși linii de producție automatizate, roboții Kuka și angajații care își văd de producția care merge ca un ceas elvețian pentru că nu există opriri în proces chiar dacă ajung pe linie piese neconforme, deoarece sunt înlocuite rapid.
Într-un paralelipiped zărim câteva persoane, inclusiv doamne, care ne privesc pe furiș curioase. La fel, și noi.
Aflăm că ne aflăm lângă camera etanșă unde sunt niște dispoziții de securitate foarte stricte pentru că aici se montează și placa hidraulică de control pentru și trebuie să fie foarte, foarte curată.
Ajungem la următorul punct de interes, unde doi angajați, unul este o femeie, ne spun că suntem la modulul mic unde se construiesc cutiii de viteză pentru mașinile mari și ne prezintă o parte din subansamblele acestora, cuplaje și altele. Ne familiarizăm ușor cu programul de testare al cutiei de viteză automate, unde operatorului nu îi poate scăpa, printre altele, cel mai mic zgomot nelalocul lui.
“Cutiile noastre sunt pentru legende. De ce spun asta? Pentru că modelul G Classe are o cutie pe care doar noi o producem, nu se produce în altă parte a companiei. Ne puteți spune Coco Chanel sau Botezatu al cutiilor deoarece la noi cutiile de viteză se construiesc hand-made, adică fără roboți”, își continuă ghizii noștri prezentarea.
Vedem și o cutie de viteză “explodată”, cum funcționează efectiv un motor și unde ajunge la ultima testare versiunea finală a cutiei de viteză. Dacă totul este în regulă, se ambalează pentru a fi livrată clientului.
Pentru că mai devreme am trecut pe lângă un centru de formare, iar echipamentele și utilajele sunt de ultimă generație ca tehnologie nu pot să nu întreb cum sunt pregătiți angajații.
“Se fac stagii de calificare în Germania, acum depinde de proiect, 3 luni, 6 luni
Suntem parteneri ai Școlii Profesionale Duale Germane și avem în jur de 28 de elevi/ciclu care vin să facă practică aici și la Cugir. Avem și summer internship, am avut și studenți din Germania care au venit să facă practică vara aici”, îmi răspunde Alexandra Mateică, PR-ul companiei.
Când am ieșit din fabrică, după un tur de aproximativ o oră, curtea fabricii era la fel de animată, zeci de persoane așteptându-și rândul la vizită, adulții care deja au vizitat halele se întrețineau la un pahar de cafea sau o băutură răcoritoare, copiii se dădeau în biciclete, mai mergeau până la taraba cu ciocolată. Atmosfera vie, curioasă și veselă ne-a binedispus și mai tare.
Un nou record
Anul acesta, tururile au început la ora 17 și s-au încheiat la 23, 130 de voluntari fiind implicați pe ambele locații. Evenimentul organizat în timpul săptămânii tocmai pentru ca vizitatorii să vadă efectiv procesul de producție, să poată admira roboții, de care copiii sunt fascinați – am spune că nu doar ei. Printre vizitatori se numără și familiile angajaților Star Assembly & Star Transmission, ne spune Alexandra Mateică, și astfel aceștia văd ce fac membrii lor de familie efectiv și cum arată locul de muncă. Cu toții, numărul vizitatorilor, pe cele două locații ale companiei producătoare de componente şi subansamble pentru autoturismele Mercedes-Benz, a depășit 5.000 de persoane.
“Suntem mândri să organizăm o nouă ediție a evenimentului Noaptea Lungă a Industriei, care demonstrează încă o dată impactul prezenței de peste 20 de ani a companiei Daimler în România. Acest eveniment se regăsește deja la cea de-a patra ediție şi suntem foarte mândri să vedem că tot mai mulți oameni participă an de an și își manifestă în același timp aprecierea față de activitatea noastră. Acesta este impulsul de care avem nevoie pentru a continua să deschidem porţile vizitatorilor noştri an de an. Oamenii sunt coloana vertebrală a întregului business, iar când spunem Star Transmission şi Star Assembly, spunem oameni, maşini şi procese industrializate, care funcționează în echilibru perfect. Creștem de peste 17 ani şi este foarte satisfăcător faptul că familii şi prieteni pot să experimenteze ceea ce apropiații lor realizează aici zi de zi”, au declarat organizatorii.
În fiecare locație, pe invitați i-au așteptat expoziții de autoturisme Mercedes-Benz, concursuri cu premii-surpriză, prezentări de tehnologii și alte activități interactive.
Nelipsită a fost şi partea de suflet a acestui eveniment, campania de responsabilitate socială care a strâns o mulțime de doritori să pedaleze în scop caritabil. În urma campaniei derulate pe pagina de Facebook a companiei, 10.000 euro vor fi donați ariei care a strâns cele mai voturi.
Am plecat de la Sebeș cu satisfacția că și în România, unde parcă nimic nu merge bine, se creează plusvaloare, cu oamenii de aici.
Drumul prelungit spre miezul nopții avea să fie mult mai scurt, presărat de impresiile unui tur pe care îl recomandăm oricui dorește să ia pulsul producției în timp real.
Star Transmission, Star Assembly sunt cele două companii subsidiare Daimler în România şi numără în prezent peste 3.000 de angajaţi. La Cugir se produc în serie componente pentru motoarele şi cutiile de viteze destinate Mercedes-Benz, prototipuri şi dispozitive, în timp ce la Sebeş sunt asamblate cutii de viteze automate în cinci, șapte și nouă trepte.
de Ligia VORO
Articol publicat în ediția 77 a revistei Transilvania Business, iunie 2018
Citește și:
Bateria Velionic – instalată deja în peste 200 de locuințe din România
Veltol Energy aduce inovație în stocarea energiei pentru consumatorii care vor mai mult decât statutul de prosumator. Compania…
30 iunie 2025
Afaceri de peste 9 miliarde de lei, derulate de primele 10 companii din Satu Mare
La 9.181,25 milioane de lei se ridică cifra de afaceri cumulată a primelor zece firme din județul Satu…
30 iunie 2025
Apare un parc fotovoltaic de 5 milioane € în Sudul Bistriței
Noul obiectiv din extravilanul municipiului este finanțat prin Fondul de Modernizare (FM) și trebuie să fie gata până…
30 iunie 2025
Edilul Kölnului: “Clujul devine un hub economic vibrant în IT și tech”
Dr. Ralf Heinen, “primarul cu papion”, ne-a explicat, într-un interviu în exclusivitate mijlocit de Clubul Oamenilor de Afaceri…
30 iunie 2025
Colliers Romania appointed to coordinate the repositioning process for Unirea Shopping Centre in Bucharest and Brașov
Colliers Romania has been appointed to coordinate the repositioning process for two shopping centres – Unirea Shopping Centre…
30 iunie 2025
Alba va avea un campus de învățământ profesional de 20 milioane €
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca va oferi programe de inginerie mecanică și economică industrială, dar și de tehnologia construcțiilor…
30 iunie 2025
Se dărâmă un mit: digitalizarea nu aduce profit în industria auto
Tehnologiile digitale moderne cresc rapid eficiența utilizării activelor, însă nu contribuie la creșterea profitabilității în domeniu, arată cercetătorii…
30 iunie 2025
Business sustenabil: Cum reduce Lava Knitting costurile cu 50% fără să scadă producția
Într-o industrie în care eficiența este adesea privită ca o simplă reducere de costuri, Lucian Fetea, directorul general…
30 iunie 2025
Investiții
Afaceri de peste 9 miliarde de lei, derulate de primele 10 companii din Satu Mare
La 9.181,25 milioane de lei se ridică cifra de afaceri cumulată a primelor zece firme din județul Satu…
30 iunie 2025
Edilul Kölnului: “Clujul devine un hub economic vibrant în IT și tech”
Dr. Ralf Heinen, “primarul cu papion”, ne-a explicat, într-un interviu în exclusivitate mijlocit de Clubul Oamenilor de Afaceri…
30 iunie 2025
Business sustenabil: Cum reduce Lava Knitting costurile cu 50% fără să scadă producția
Într-o industrie în care eficiența este adesea privită ca o simplă reducere de costuri, Lucian Fetea, directorul general…
30 iunie 2025
Goldbach Group demarează un proiect de retail în cartierul Maurer Residence din Târgu Mureș
Goldbach Group, holding ce reunește opt companii care se implică activ în dezvoltarea și implementarea unor proiecte complexe…
30 iunie 2025
Biblioteca „Gheorge Șincai” se reinventează: digitalizare și cafenea literară
Lucrările de modernizare a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” din Oradea se apropie de final, cu un stadiu de…
28 iunie 2025
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Business de 8 miliarde lei în Arad: Ce companii au dominat economia județului în 2024
La peste 8,04 miliarde de lei se ridică cifra de afaceri pe anul 2024 a primelor 10 firme…
27 iunie 2025
Investiții de aproape 100 de milioane de lei în modernizarea a cinci parcuri orădene
În perioada următoare vor fi semnate contractele de lucrări pentru modernizarea a cinci parcuri importante din Oradea. Modernizarea…
27 iunie 2025
Infrastructură
Hidronic, povestea unei companii din Cluj-Napoca care mișcă apa și transformă comunitățile.
Hidronic a început cu ambiția de a construi local ceea ce alții aduceau din afară. Astăzi, compania este…
27 iunie 2025
Incursiune în istoria Inteligenței Artificiale
„Aducem 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥𝐢𝐠𝐞𝐧𝐭̗𝐚 𝐀𝐫𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥𝐚̆ mai aproape, în Regiunea Vest” a fost sloganul impus de ADR Vest, aceștia reușind ca…
26 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
O asociere condusă de Global Industrial va executa pasajul subteran Oneștilor din Oradea
Asocierea formată din Global Industrial (lider), CML.RO și DP Proiect va avea la dispoziție 15 luni pentru finalizarea…
24 iunie 2025
Antreprenorul DPB consolidează în timp record DN 68A
Compania Drumuri și Poduri Banat a finalizat, înainte de termen, lucrările la DN 68A Coșava – Margina, unul…
24 iunie 2025
Noua parcare, pe 5 niveluri, de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor, gata în august
Drum Asfalt (lider de asociere) și Grup Construcții Est (asociat) au ajuns cu lucrările la parcarea supraetajată de…
23 iunie 2025
Gala Aniversară Transilvania Business 15 ani
Gala Aniversară Transilvania Business a marcat 15 ani de la apariția primei ediții a publicației economice. Evenimentul găzduit…
20 iunie 2025
Daniela Hagmann, CEO Geodata Services: Economiile produse de digitalizarea administrației publice cât bugetul Ministerului Sănătății
În pas cu constructorii consacrați, administrațiile publice evoluează pe linia digitalizării și, implicit, a standardizării proceselor înspre eficientizarea…
20 iunie 2025
Turism
Fostul ministru MIPE, Marcel Boloș, s-a întors director general la ADR Nord – Vest
Marcel Boloș, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) s-a întors, cu gânduri mari, pe poziția de…
27 iunie 2025
Se deschide complet Inelul Rutier Metropolitan Oradea – a doua centură a Oradiei
Cei care călătoresc dinspre Arad spre Cluj Napoca nu vor mai trebui să treacă pe Centura Oradiei. La…
25 iunie 2025
Peste 300 de vinuri de top, de la 24 de crame, la Salonul Vinurilor Millésime
Salonul Vinurilor Millésime și-a consumat cea de-a VII-a ediție, în weekendul 13 – 15 iunie 2025 în Cetatea…
23 iunie 2025
Gala Aniversară Transilvania Business 15 ani
Gala Aniversară Transilvania Business a marcat 15 ani de la apariția primei ediții a publicației economice. Evenimentul găzduit…
20 iunie 2025
Festivalul Medieval revine în perioada 4-6 iulie 2025, în Oradea
Noutățile Festivalului Medieval de la Oradea sunt bătăliile cu vikingi de pe Crișul Repede și demonstrațiile trupelor de…
20 iunie 2025
În weekend se deschide oficial sezonul de vară la Ghioroc – „Litoralul Vestului”
În cadrul unui peisaj estival, la doar câțiva kilometri de Arad, pe plaja de la Ghioroc, s-a deschis…
19 iunie 2025
,,Gusturi și tradiții DE BIHOR” în Ștei
Sâmbătă și duminică, 5 și 6 iulie 2025, va fi organizată prima ediție a evenimentului ,,Gusturi și tradiții…
19 iunie 2025
La Oradea s-a lansat primul grup BNI Platinum din România – BNI Varadinum
Cel mai mare grup BNI din România a fost lansat marți, 17 iunie 2025 la Oradea. Grupul are…
19 iunie 2025
Educație
Alba va avea un campus de învățământ profesional de 20 milioane €
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca va oferi programe de inginerie mecanică și economică industrială, dar și de tehnologia construcțiilor…
30 iunie 2025
Ovidiu Oltean învață antreprenorii cum să scape de frica vorbitului în public
Un eveniment marca Connect Timișoara, parte a Bizz.Club, care are obiectiv atât realizarea unui serios networking între antreprenorii…
29 iunie 2025
Fără cozi, fără hârtii: AJOFM Bihor mută serviciile în online
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bihor anunță implementarea la nivel local a Platformei PULS, un…
29 iunie 2025
Vicepreședintele Comisiei Europene a ajuns la Cluj
Roxana Mînzatu a analizat, la sediul celei mai mari universități din România, noul proiect european „Union of Skills”.…
28 iunie 2025
Marketing și networking pentru antreprenorii bănățeni la Connect Timișoara
Călin Biriș a fost invitat de BizzClub și Connect Timișoara să vorbească antreprenorilor bănățeni despre marketing în cele…
28 iunie 2025
Digitalizare cu fonduri europene pentru bibliotecile din județul Arad
11 biblioteci din Municipiul Arad și din județul Arad fi vor dotate cu echipamente informatice, banii provenind din…
26 iunie 2025
Start în forță: șase afaceri creative intră în Incubatorul Cresc Oradea Mare
Șase startup-uri din domenii precum energie regenerabilă, publicitate, branding sau încălțăminte personalizată și-au găsit locul în Incubatorul de…
26 iunie 2025
Ministrul educației: “Dăm burse de 1,7 miliarde € fără să fim o forță economică”
Daniel David consideră că România are unul din cele mai generoase sisteme europene de burse, însă impactul acestuia…
25 iunie 2025
Zi de Zi știri economice:
