Prin intermediul Inițiativei celor Trei Mări, Polonia a convins Statul Român să includă Via Carpatia între priorități.
Via Carpatia este o rețea de autostrăzi menită să lege Marea Baltică de Marea Neagră și de Marea Mediterană. Oradea apare pe harta acestei rețele de infrastructură rutieră, devenind o veritabilă placă turnantă, la granița cu Ungaria. Guvernul Poloniei insistă pentru această autostradă cu rol strategic economic și militar, iar Guvernul României se raliază, finalmente, scrie aradon.ro.
Pe tronsonul Viei Carpatia din România, Oradea – Arad – Lugoj reprezintă trunchiul autostrăzii, care ulterior se bifurcă, spre Sibiu și mai departe, spre Constanța, către Marea Neagră, respectiv către Calafat și, mai departe, prin Bulgaria, până la portul Salonic de la Marea Egee.
Summit-ul Inițiativei celor Trei Mări, găzduit în România, la București, a însemnat definirea a trei priorități pentru cele 12 state membre ale Inițiativei: infrastructura rutieră, infrastructura energetică și digitalizarea.
Iar obiectivul concret în materie de infrastructură rutieră este chiar Via Carpatia. În România, ar trebui realizate de la zero tronsoanele Oradea – Arad, Lugoj – Calafat (granița cu Bulgaria), Sibiu – Pitești, centura Bucureștiului și, desigur, finalizarea tronsonului Lugoj – Deva.
Din discuțiile purtate de o delegație din Bihor cu reprezentanții Ministerului Transporturilor, s-a concluzionat că Guvernul a inclus între prioritățile sale punerea în practică a autostrăzii Via Carpatia și pe teritoriul României, cu includerea autostrăzii Oradea – Arad pe lista cu priorități.
„România agreează Via Carpatia și e și Oradea pe hartă. Însă doar atunci când se identifică o sursă de finanțare. România vrea să facă acest pas doar când e identificată 100% sursa. Însă principiul contează”, a declarant, pentru sursa citată, Pasztor Sandor, președintele CJ Bihor.
În martie a.c., la inițiativa Consiliului Județean și a Prefecturii Bihor, județele Bihor, Arad, Timiș și Satu Mare semnaseră un protocol de colaborare pentru construirea drumurilor ce vor compune Via Carpatia în România.
Polonia are în plan realizarea a 700 km de autostradă în estul Poloniei, ca parte integrantă în proiectul strategic Via Carpatia. De asemenea, Ungaria vrea să lege orașul Miskolc de Slovacia și, implicit, de Debrețin, după care traseul ajunge la Oradea.