Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Swantje Kortemeyer: “Avem nevoie de o autostradă peste Carpați”

Șefa serviciului economic al Ambasadei Republicii Federale Germania la București ne dezvăluie “rețetele” de atragere a investitorilor și turiștilor germani: investiții în infrastructură și educație, modernizarea administrației, formarea meseriașilor, promovarea României prin acțiuni de PR.

Care este situația actuală a schimburilor economice româno-germane?
Relaţiile comerciale între România şi Germania sunt excelente. Germania este deja de mulţi ani principalul partener comercial al României. Peste 20% din exporturile României sunt derulate cu Germania. În anul 2017, volumul comercial bilateral s-a ridicat la aproape 30 de miliarde de euro. În acest an, suntem încrezători că acest prag va fi depăşit în mod considerabil. Comerţul bilateral se ridica, în prima jumătate a anului 2018, la 16,35 de miliarde de euro.

La sfârșitul anului trecut, Guvernul României a anunțat “revoluția fiscală”. În ce măsură este importantă predictibilitatea pentru investitorii germani?
Predictibilitatea este extrem de importantă pentru investitori. Companiile acţionează şi decid în baza unor planuri de afaceri, calculate adeseori pe termen lung. Însă este important pentru investitori şi din raţiuni tehnice, ca de exemplu modificările fiscale să fie stabilite cu suficient timp în avans. Gândiţi-vă numai la programele de contabilitate pe care trebuie să le adapteze o companie cu mii de angajaţi. De aceea, predictibilitatea este un factor esenţial pentru atragerea de investiţii.

România are una dintre cele mai mari creșteri economice din Europa, însă este una majoritară pe bază de consum. Cum ar trebui să arate o economie sănătoasă?
Într-adevăr, România a înregistrat creşteri impresionante. Acest lucru este şi în beneficiul companiilor germane care activează în România. Majoritatea investitorilor sunt mulţumiţi, în prezent, cu situaţia afacerii lor, însă şi în rândul mediului de afaceri se amplifică îngrijorarea de care aminteaţi: că această creştere nu ar fi sustenabilă. Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană a publicat, la mijlocul lunii septembrie, un raport de conjunctură, din care reiese că firmele iau în calcul o scădere semnificativă a creşterii economice. Sunt necesare investiţii în infrastructură, în educaţie şi reforme pentru modernizarea administraţiei, în vederea promovării unei creşteri sustenabile. De asemenea, este important dialogul între mediul politic şi cel economic, astfel încât România să se poată dezvolta în continuare într-o bună direcţie din punct de vedere economic.

Economia României trebuie să rămână una “low-cost” sau trebuie să se orienteze către produse și servicii cu valoare adăugată mare?
Economia românească s-a dezvoltat în ultimii ani, acesta fiind un aspect important.
Ne bucură foarte mult faptul că mediul de afaceri german desfăşoară din ce în ce mai multă activitate de cercetare şi dezvoltare în România, de exemplu în
domeniul maşinilor autonome. Aici se lucrează în domeniul tehnologiilor viitorului, care pun bazele bunăstării economice a societăţilor noastre. Buna dezvoltare a sectorului IT în România reprezintă un alt exemplu privind direcţia în care se poate dezvolta această ţară. În acest sens, va fi necesară suficientă forţă de muncă bine calificată. De aceea sunt importante investiţiile în domeniul educaţiei.

Investitori din mai multe domenii se plâng că nu găsesc angajați aici. În aceste condiții, de ce ar mai veni ei în România?
Pentru multe companii este o mare provocare să găsească forţă de muncă bine calificată. Cu precădere în multe regiuni din Transilvania, companiile caută cu disperare colaboratori. De aceea am întreprins în ultimele luni, împreună cu domnul ambasador Cord Meier-Klodt, multe călătorii în acele regiuni ale României, în care prezenţa companiilor germane este încă redusă. Există în continuare un mare potenţial de forţă de muncă în România, care – din diferite motive – nu este încă integrată în piaţă. Încurajăm companiile să ia în calcul noi locaţii pentru derularea investiţiilor. Acest lucru nu va putea reuşi, însă, decât în condiţiile unei infrastructuri corespunzătoare. De asemenea, presupune şi o atitudine deschisă a autorităţilor locale.

Construirea de autostrăzi durează foarte mult în România. Care proiect de autostradă este cel mai important pentru companiile germane?
În principiu, unul dintre cele mai importante aspecte pentru mediul de afaceri german din România este dezvoltarea infrastructurii. Acest lucru se referă atât la autostrăzi, cât şi la transportul pe şine. Ar fi deosebit de important pentru dezvoltarea ţării dacă s-ar construi o autostradă peste Carpaţi. Astfel, mai mulţi investitori germani s-ar putea amplasa şi în regiunea de est a României şi nu s-ar mai concentra numai pe zona de vest.

AHK și-a înființat la Cluj prima filială în afara Bucureștiului. Care sunt cele mai atractive zone din România pentru investitorii din Germania?
Economia germană este localizată cu precădere în regiunea capitalei şi în Transilvania. Motivele sunt doar parţial istorice, se datorează în principal infrastructurii. Multe companii germane sunt active în sectorul automotive. Acest domeniu presupune livrarea “just-in-time”. De aceea, companiile au nevoie de autostrăzi, pentru a putea trimite marfa repede către fabricile situate mai la vest. Deschiderea biroului Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germane de la Cluj-ţine seama de prezenţa sporită a companiilor germane în această regiune. Biroul va contribui la dezvoltarea interconectării între companii şi va sta la dispoziţia investitorilor.

Germania vrea să ajungă la emisii aproape zero până în 2050. Ce presupune acest lucru? Vor dispărea mașinile diesel, așa cum se tot aude?
Schimbările climatice reprezintă o provocare centrală a generaţiei noastre. Efectele se fac simţite încă de pe acum. Din acest considerent, guvernul federal se angajează pentru o implementare ambiţioasă a acordului de la Paris privind schimbările climatice. Guvernul federal a adoptat, în noiembrie 2016, „Planul privind protecţia climei 2050”. Politica germană în domeniul climei are ca obiectiv reducerea emisiilor gazelor cu efect de seră până în anul 2030 cu minimum 55% faţă de nivelul anului 1990, obţinând până în anul 2050, pe cât posibil, o societate neutră sub aspectul gazelor cu efect de seră. Acest lucru ar urma să fie realizat prin promovarea energiilor regenerabile sau prin măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice. Ca simplu cetăţean pot contribui la reducerea emisiilor printr-o mai bună izolare a locuinţei. De asemenea, aş putea să mă gândesc dacă doresc să utilizez maşina sau mă deplasez cu bicicleta sau transportul în comun. Ajung astfel la întrebarea dvs legată de viitorul motoarelor diesel. Este greu de prezis dacă autovehiculele pe motorină vor dispărea. Aceasta este şi o chestiune legată de cercetare şi de noi progrese în vederea reducerii emisiilor acestora. Cert este că noile tehnologii de propulsie – cu precădere e-mobility – câştigă în însemnătate şi că în acest domeniu sunt în continuare necesare alte inovări.

Cum se implică Germania în dezvoltarea sistemului dual în învățământul românesc?
Una dintre cele mai mari provocări pentru companiile germane din România este
lipsa din ce în ce mai mare de forţă de muncă – cu precădere calificată. Companiile germane investesc foarte mult în formarea şi în perfecţionarea colaboratorilor lor. Desigur că firmele au nevoie de angajaţi cu studii, însă au neapărat nevoie de specialişti bine pregătiţi – sudori, mecanici CNC. De aceea, multe companii se implică în domeniul pregătirii profesionale în sistem dual, care oferă elevilor şi multă experienţă practică, pe lângă pregătirea teoretică. Acest sistem are o îndelungată tradiţie în Germania şi reprezintă un pilon principal pentru succesul economic al industriei germane. Între timp există mai multe şcoli în România care lucrează după sistemul pregătirii profesionale duale. Mai sunt însă multe de făcut. Pentru noi este deosebit de important să ne adresăm direct părinţilor şi elevilor. Pregătirea profesională oferă bune perspective profesionale, fapt încă prea puţin cunoscut. Printre altele din acest scop, Camera de Comerţ şi Industrie Româno- Germană şi Ambasada Germaniei organizează la 1 noiembrie, la Bucureşti, o importantă conferinţă privind pregătirea profesională. Informaţii privind programul se pot accesa la adresa http://www.eduprosummit.ro.

Turiștii germani sunt printre cei mai pretențioși din Europa. Ce ar vrea să găsească ei aici pentru a veni într-un număr mult mai mare?
România are un potenţial turistic imens. Această ţară minunată are foarte multe de oferit, mai ales turiştilor germani. Gândiţi-vă numai la locaţiile istorice precum bisericile fortificate din Transilvania. Vizitatorii germani pot retrăi în România o parte din propria lor istorie şi cultură. Pe lângă aceasta, România este o ţară turistică sigură, foarte uşor accesibilă din Germania. Cu precădere diversitatea României o transformă într-o minunată destinaţie turistică: de la obiectivele culturale la peisaje şi frumuseţi ale naturii care pot fi descoperite, nu în ultimul rând în Delta Dunării. Pentru a putea utiliza mai bine acest potenţial, este necesară dezvoltarea infrastructurii. În prezent, la călătoriile prin România se pierde foarte mult timp pe şosele. Există cazări minunate, însă adeseori trebuie îmbunătăţite serviciile. Există proiecte de pregătire profesională în sistem dual care pot fi extinse, pentru a obţine personal hotelier calificat. Este, însă foarte importantă promovarea României în Germania. Nu doar prin publicitate, ci şi prin campanii de relații publice ţintite, care să o consacre în minţile turiştilor ca o destinaţie atrăgătoare.

de Călin POENARU

Total
0
Shares
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Să rămânem optimiști!

Articolul următor

Desant german în Transilvania. “Aici se face adevăratul business”

Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Total
0
Share