În pofida ciudatelor turbulențe politice mai vechi și mai noi, dinamica economică din România pare să indice faptul că, în sfârșit, politica nu mai poate influența, ca și până acum, mersul economiei și afacerile. E un semn, incipient desigur, al unei maturizări a societății noastre, cu toate că se pot vedea, aproape peste tot, poticneli, stângăcii, politici investiționale incoerente, insolvențe și falimente, care sunt inerente oricărei economii.
Industria automotive, alături de agricultură, IT, construcțiile imobiliare, robotică, de ce nu și sănătatea, este un domeniu care arată că mecanismele economice sănătoase pot funcționa. Marile companii din automotive prezente de ceva vreme în România au absorbit forță de muncă, au generat apariția și dezvoltarea firmelor furnizoare de produse și servicii, au stimulat și structurat modele de business, ne-au pus în contact real cu piețe dezvoltate și cu marii jucători din industria de profil din Germania, Franța, Italia, SUA, Japonia. Pe scurt, relații economice ce implică beneficii directe și indirecte, mai ales pentru România. Ca atare, acele voci care propagă curente de opinie împotriva investitorilor străini sunt rău-voitoare sau nu înțeleg cum funcționează capitalismul.
Revista Transilvania Business a realizat și publicat în octombrie 2017 cea mai amplă analiză a industriei automotive din România, context în care am putut vedea limpede cum investițiile în fabricile de componente auto din România, ca să nu mai vorbim de producția de mașini – Dacia și Ford – au susținut net dezvoltarea economică, chiar dacă luăm în calcul numai contribuțiile directe către bugete, locale și centrale, sau creșterea locurilor de muncă.
În luna noiembrie 2018, revista Transilvania Business va realiza și publica, în parteneriat cu ACAROM, o nouă ediție specială dedicată industriei automotive, în care vom vedea care sunt evoluțiile, mutațiile în piață, trendurile, industria 4.0 și mașinile electrice, aportul inteligenței artificiale, problemele generate de criza forței de muncă și alte informații de actualitate.
Deși economia reală nu mai este dependentă de politică, totuși o ruptură totală nu este posibilă. Infrastructura de transport este apanajul guvernului care trebuie să înțeleagă că investițiile publice în acest sector sunt vitale nu doar pentru investitori, dar mai ales pentru economia românească și pentru populație, în general. Astenia autorităților în această privință, voită sau nu, aduce deservicii majore economiei românești și nu doar din perspectiva actualilor și viitorilor investitori. Precaritatea infrastructurii de transport, legislația amețită și incoerentă în domeniul fiscal, comportamentul general nestimulativ al administrației în raport cu oamenii de afaceri și cu cetățenii în general nu face decât să adâncească sentimentul de nesiguranță și să alimenteze dorința românilor de a pleca pe aiurea. În contrapondere, vedem eforturi colosale din partea companiilor pentru angajarea și pregătirea profesională a forței de muncă, ceea ce, în sine, reprezintă un beneficiu important pentru stat.
Dar suntem optimiști, business-ul nu mai e așa dependent de politică, situaţie care trebuie să devină o regulă.
Nicolae POP