• Cercetarea CBRE analizează percepția angajaților asupra mediului de lucru și este defalcată pe patru generații din variate domenii de activitate;
• Studiul s-a desfășurat in cursul anului 2018 și s-a concentrat pe 500 de angajați din clădiri de birouri aflate în capitală;
• Până în 2020, generația Y (25 – 34 ani) va avea o pondere de 50% din forța de muncă.
CBRE, liderul mondial și național pe piața de consultanță imobiliară, a realizat primul studiu referitor la importanța mediului de lucru în activitatea angajaților, nevoile acestora, precum și calitatea spațiilor de birouri, identificând criteriile relevante în conturarea percepțiilor.
Cercetarea s-a derulat pe o perioadă de nouă luni și a inclus 500 de angajați care își desfășoară activitatea în birouri din București. Participanții au fost împărțiti în patru categorii de vârstă: generația Z (18 – 24 ani), generația Y (25 – 34 ani), generația X (35 – 49 ani) și generația seniorilor sau baby-boomers (50 – 64 ani). Din punct de vedere pondere, din totalul răspunsurilor, 9% aparțin proaspeților angajați (generația Z), 35% generației Y, 49% generației X și 7% seniorilor.
Rezultatele arată că majoritatea participanților la studiu (55%) petrec între 30 și 60 de minute pentru a ajunge de acasă la birou, iar cei care petrec sub 30 de minute sunt mult mai mulțumiți de locul de muncă. Cel mai mare grad de satisfacție în ceea ce privește amplasarea biroului (76%) este dat de accesul facil la mijloacele de transport în comun. Cele mai importante aspecte care țin de amenajările interioare sunt mobilierul ergonomic (82%), spațiile adecvate pentru a lua masa (78%) și existența birourilor individuale (72%).
“Condițiile de muncă au un impact major în ceea ce privește starea de bine a angajatului și, implicit, productivitatea sa. Îmbunătățirea standardelor de wellness este o tendință globală care, în ultimii ani, a devenit din ce în ce mai puternică și pe piața locală. Noi suntem preocupați de calitatea mediului de lucru de mult timp și, din fericire, am observat că majoritatea dezvoltatorilor și marilor companii din România au înțeles importanța livrării unor proiecte care să răspundă cât mai bine așteptărilor și nevoilor angajatului. Dar, ca să poți oferi cel mai bun produs, trebuie să știi exact ce își dorește utilizatorul, așadar trebuie să îl cunoști. Iată scopul cel mai important al acestui studiu la care CBRE lucrează de aproximativ un an și căruia i s-a dedicat echipa de Research împreună cu cei mai experimentați consultanți ai noștri”, a declarat Mihai Păduroiu, Head of Advisory & Transaction Services | Investor Leasing al CBRE Romania
Cei 500 de participanți la studiu lucrează în birouri situate în diferite zone ale Bucureștiului, după cum urmează: 26% în zona de vest, 22% în zona de nord, 22% în zona centrală, 14% în Pipera, 11% în CBD (zona Piața Victoriei, Piața Charles de Gaulle), 5% în zona de est și 3% în sudul capitalei.
În ceea ce privește domeniul de activitate, 23% dintre participanții la studiu lucrează în IT, 20% în companii care oferă servicii externalizate, 11% au activități în zona financiară și în asigurări, 9% în retail, iar restul de 27% se împart între sectorul serviciilor de afaceri, sectorul public și cel al producției industriale și al energiei. Se poate observa că majoritatea participanților (43%) lucrează în domeniile IT și servicii externalizate, România având în continuare potențial crescut pentru a atrage noi investiții din partea unor jucători de pe aceste nișe de piață.
Viața personală și, implicit, un echilibru între timpul petrecut la muncă și cel dedicat activităților de relaxare din afara programului au o importanță diferită, în funcție de generația căreia îi aparține respondentul. Astfel, generația Z consideră timpul pentru viața personală un criteriu extrem de important în alegerea unui loc de muncă – în proporție de 68%, urmată fiind de generația Y cu 47%, generația X cu 51% și baby-boomers cu 35%.
Factorii importanți care influențează timpul liber al angajatului și care depind de condițiile de muncă și de amplasarea biroului sunt: distanța față de casă și gradul de accesibilitate cu mașina sau transportul în comun, includerea spațiilor de retail în proiectul de birouri, posibilitatea de a merge la o sală de sport sau de a veni cu bicicleta la muncă, existența dușurilor, a vestiarelor și a spațiilor destinate relaxării și meditației etc.
CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), Fortune 500 și S&P 500 cu sediul central în Los Angeles este cea mai mare companie de servicii comerciale și investiții în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2017. Compania are peste 80.000 de angajați (fără a include afiliații), răspunde nevoilor dezvoltatorilor imobiliari și deservește proprietari și chiriași prin intermediul celor peste 450 de birouri (excluzând filialele) din întreaga lume. CBRE oferă o gamă extinsă de servicii integrate, inclusiv administrare și coordonare de tranzacții și management de proiecte, managementul proprietății, administrarea investițiilor, evaluare, închiriere de proprietăți, consultanță strategică, vânzări de proprietăți, servicii ipotecare și servicii de dezvoltare. Vizitați site-ul www.cbre.ro.