Editorial Slider Ultimele stiri

Mai am un singur dor/Să circul pe A8

În ultima lună și jumătate nu am ajuns pe niciunul dintre șantierele de infrastructură mare rutieră și/sau feroviară, însă am urmărit cu mare interes vâlva stârnită în jurul proiectului Autostrăzii Tîrgu Mureș – Iași – Ungheni sau viceversa, depinde de prin care parte a țării suntem.

Toate forțele politice, un comisar european, organizații civice și cetățeni de pe ambele părți ale Carpaților s-au exprimat asupra proiectului care poate da un boost economic Moldovei, în special.
Proiectul devine și mai interesant dacă ne gândim care este contextul în care se agită spiritele. Anul viitor sunt alegeri europarlamentare, alegeri prezidențiale în România, Comisia Europeană va avea un nou președinte. Logic, fiecare vot este important, mai ales dintr-o țară care ocupă locul 7 după populație într-o Europă, în curând, din nou din 27 de state membre, dacă ne gândim la votul european, și într-o țară în care președintele e un fel de far prin întuneric – raportările și așteptările de la acesta exced, de multe ori, prerogativele pe care le are prin Constituție – dacă mă gândesc la scrutinul intern.
Revenind la mult discutata, disputata, anunțata, amânata, studiata – au fost întocmite câteva bibliorafturi bune de studii de prefezabilitate și fezabilitate pentru cele trei mari tronsoane care ar urma să compună autostrada de circa 310 km, paie pe foc pare să fi pus Guvernul care a anunțat că Autostrada 8 Tîrgu Mureș-Iași-Ungheni, botezată simbolic a Unirii, va fi realizată printr-un parteneriat public-privat (PPP). Disciplinata societate civilă de la Iași – Împreună pentru A8 și Moldova vrea autostradă – care toacă Guvernul, Parlamentul și, mai nou, Comisia Europeană și Administrația Prezidențială nu a avut nevoie de mai mult pentru a critica vremelnicul Executiv și de a cere din nou susținerea și finanțarea proiectului. Însă din fonduri europene. În ajutor le-au sărit și reprezentanți ai Comisiei Europene, cu predilecție comisarul european pentru Politica Regională, Corina Crețu, care au avertizat că instituției europene nu prea îi plac PPP-urile – explicația se află într-un raport al Curții de Conturi europene, respectiv că Uniunea Europeană are fonduri pentru a finanța studiul de fezabilitate pentru autostradă și pentru primele lucrări, urmând ca, în ciclul bugetar viitor, să fie finanțate altele sau celelalte, depinde cât de optimiști suntem. Dar cum Guvernul și Corina Crețu sunt, cel puțin la nivel declarativ, în război deschis, acea cerere de finanțare pentru A8 nu a ajuns dintr-o încăpățânare demnă de o cauză mai bună la DG Regio.
Până și-au tot aruncat săgeți de la tribune Guvernul și CE, firul scurt-circuitându-l și Președinția, scuzați personalizarea unor instituții, Parlamentul s-a gândit să își facă un pustiu de imagine, fără să îmi fie clar cărui partid (după votul aproape unanim) îi va fi favorabilă legea care a ajuns în proiect în mai 2017 la autoritatea legislativă și a ieșit adoptată în 7 noiembrie 2018 din Camera Deputaților, numai bună de promulgare. Și cum nu e prea inteligent să te pui de-a curmezișul acum, va trece liniștit și de președinte.
Acum, legea adoptată de Parlament e un fel de vă dăm un pseudo-ordin, doar noi știm că nu vă putem impune să faceți autostrada și nici nu prea avem, de fapt nici nu ne-am gândit, cum să vă sancționăm. Maxim mai pică un Guvern sau un ministru al majorității.
Ce mi-a mai plăcut în lege este cum identifică parlamentarii potențialele surse de finanțare, fără să indice niciuna în clar, cum sar peste capetele din Guvern pentru a muta responsabilitatea proiectului în curtea Ministerului Transporturilor și, implicit, în cea a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (Executivul aprobă investițiile mari) și cum, în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii – taman cam de Moș Niculae, Ministerul Transporturilor va demara procedurile necesare pentru realizarea autostrăzii.
Însă cu ce ar trebui să rămânem din acest ping-pong ciudat, ținând cont de miza sa uriașă pentru dezvoltarea unei regiuni istorice, este că A8 face parte din rețeaua europeană de transport agreată de UE, adică nu poate să i se schimbe traseul după cum vor mușchii unora sau altora, și din Master Planul General de Transport, că legea dată în Parlament e cumva pe lângă lege și că finanțarea europeană e mai transparentă și mai puțin înrobitoare decât PPP.
Cât despre execuția sa, 2030 mi se pare un termen rezonabil, nu e nici 2020 cum afirma Guvernul că va fi gata Iași-Tîrgu Neamț (în jur de 100 km), nici după 2030 în variantele cele mai pesimiste.

Ligia VORO

Opinie publicată în ediția 81 a TB – noiembrie 2018

Related posts

Studiul de fezabilitate pentru Complexul Sportiv de la Oradea, aprobat de CL

Traian Dan

12 șosele de mare viteză din zona Transilvaniei, finanțate prin PNRR

Nora Dumitrescu

Pulsul cinematografiei românești se ia la Sibiu: 20 de filme esențiale la AFF 2019

Ligia Voro

Romgaz a prelungit mandatul directorului general cu încă două luni

Stefana Muresan

Școala duală, peste universități, în Timișoara

redactia

Opera Plaza din Cluj-Napoca: 80% din clienți sunt din SUA, Marea Britanie, China, Israel sau ţările nordice

Stefana Muresan

FOTO Cum arată șantierul unde se construiește terminalul viitorului Aeroport din Brașov

Ion Surdu

Antreprenorul băimărean Mircea Cirţ a deschis la Cluj un nou centru autorizat Mercedes-Benz

redactia

O asociere clujeană va digitaliza instituția județeană

Nora Dumitrescu

Provocare la reciclare

Ionut Oprea

TeraPlast și-a dublat cifra de afaceri în primul trimestru al anului 2018

Stefana Muresan

IMM-urile din România pot accesa cel puțin 100.000 de euro pentru digitalizare

Traian Dan

Autostrada feroviară spre Ungaria își repornește lucrările

Nora Dumitrescu

Global Vision începe lucrările pentru extinderea fabricii Huf Group de la Arad

Ionut Oprea

Wizz Air și-a anulat maratonul de la Cluj

Nora Dumitrescu

Bugetul Ministerului Transporturilor, suplimentat cu 5 milioane de lei pentru lucrări de urgență

Papuc Irina

250 de arbori au fost plantați în Oradea, în cadrul unei acțiuni de voluntariat

Traian Dan

Monumentele istorice vor fi finanțate în Sălaj

Nora Dumitrescu

USAMV Cluj a trecut la producția de crizanteme

Nora Dumitrescu

Nouă clădire pentru secţia de psihiatrie la Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba Iulia

redactia

Fundația Prințul de Wales lansează primul program în sprijinul micilor fermieri și producători români

Stefana Muresan

Romgaz va investi în acest an 856 de milioane de lei la termocentrala Iernut

Stefana Muresan

New Kopel Car Import, parte a SIXT Group România, devine importator BYD în România

Stefana Muresan

Centrala termică, prima opțiune pentru locuințele noi

Ligia Voro

Leave a Comment