Industrie Ultimele stiri

Demo Metal, Smart Industry 2018

Digitalizarea schimbă în fiecare zi și ireversibil industria. Intervine profund în procesele de producție, în raportul dintre om și tehnologie, dintre management și date și o revoluționează. Smart industry a fost subiectul celei de a IX-a ediții Demo Metal, unul dintre cele mai importante târguri internaționale din domeniul industriei prelucrării metalelor, organizat la Brașov.

Timp de patru zile, între 26 și 29 noiembrie, peste 60 de companii ce au reprezentat branduri internaționale și companii locale au discutat despre integrarea digitalizării și a soluțiilor smart în procesele de producție ale industriei. Miza este revoluționarea proceselor, de la etapa materiei prime, până la produsul finit, cuantificând fiecare secundă și spațiu disponibil, astfel încât productivitatea să crească la cel mai înalt nivel posibil, cu pierderi la nivel zero. Astfel, cele mai importante companii industriale din România și-au împărtășit viziunile și abordările implementării conceptelor Industry 4.0, IIOT și Digital Twin în procesele de producție, toate însemnând soluții și concepte de sincronizare perfectă, tehnologizare, interconectare, inteligență artificială, dar și curaj. De ce curaj? Explică Horia Todoran, director general al Bosch Rexroth: „Digitalizarea generează soluții care prezintă beneficii concrete: economie de energie, oprire neplanificată a producției spre zero etc. Este o economie ce duce în același timp la o creștere a productivității. Primii care vor realiza acest lucru vor avea un avantaj competitiv cert față de ceilalți. Totuși, digitalizarea, în sine, nu te ajută cu nimic dacă nu știi ce vrei. Este, în esență și o discuție de mindset”.

Într-un proces de perfecțiune continuă, fără loc de imprevizibil, marile companii internaționale explorează beneficiile digitalizării, tatonând terenul pentru naționalele ce încă urmăresc transformarea.
„Încă mai sunt foarte multe linii de producție cu posturi manuale și când e greu să găsești angajați cu competențele potrivite, automatizarea reprezintă o soluție. Desigur, ai nevoie de angajați cu competențe înalte, căci treci de la operatorul simplu în zona de robotică și programare, dar asta înseamnă creșterea productivității”, adaugă directorul general al Bosch Rexroth care a susținut o prezentare despre beneficiile rezultate în urma implementării soluțiilor industriei 4.0 în fabricile companiei.

„E primul târg în care am venit cu celelalte divizii Bosch și am prezentat industriei tot ce putem oferi. Discutăm de hidraulică, de tehnică liniară și de montaj, de comenzi și acționări electrice. În cadrul acestui eveniment ne-am focusat pe tot ce înseamnă industria 4.0, a patra revoluție industrială unde conectăm liniile de producție în zona de internet, colectare și prelucrare date, inteligență artificială și suntem prezenți în zona de mentenanță predictivă, căci scopul tuturor fabricilor este să aibă oprire în producție neplanificată spre zero”, conchide Todoran.

Un alt reprezentant la târg, Renishaw – una dintre cele mai importante companii de inginerie și tehnologie științifică din lume – și-a prezentat soluțiile de fabricație aditivă, denumită și imprimare 3D, definită și tehnologia viitorului. Compania furnizează produse și servicii utilizate în aplicații diverse, de la motoare cu reacție și turbine eoliene, până la stomatologie și chirurgia pe creier.

„Produsele noastre ajută producătorii să utilizeze la maximum capacitățile de producție, să reducă semnificativ timpul necesar producerii și controlului reperelor și să mențină funcționarea mașinilor în condiții de fiabilitate ridicată. Mai avem un produs inovativ, foarte promițător în viitorul apropiat. Este un produs de fabricație aditivă”, ne-a explicat Nick Penfold, sales manager al companiei Renishaw.
„Metoda tradițională pentru crearea unei piese din metale este de a lucra cu un material brut pentru a-i da forma pe care o doriți. Fabricarea aditivă pornește de la pudra de metal, aplicată în foarte multe straturi cu ajutorul laserului care consolidează pudra de metal până obțineți un produs final. Rezultatul este fantastic. Ceea ce poți obține prin această metodă complexă, n-ai putea obține niciodată prin metoda tradițională. Ca și companie, credem că această tehnologie va constitui viitorul industriei”, punctează Penfold, precizând că tehnologia este apreciată în industria medicală, cu precădere în tehnologia dentară.
Rămânem aproape și dăm cu ochii de o stație capabilă să verifice conformitatea pieselor, indiferent de mărimea acestora. Soluția aparține Metrom Trading SA. Alexandru Zărnescu, manager operațional al companiei, explică ce face mașinăria: cu ajutorul unul scanner 3D este verificată conformitatea pieselor. Clienții companiei sunt, în mare parte, din industria automotive.

Mitutoyo România, companie specializată în producția de echipamente de măsurare de precizie, a fost prezentă la târgul Smart Industry, iar piesele „de rezistență” au fost o mașină de măsurat în coordonate 3D, cu o precizie de 2,4 μm și un conturograf, cu o precizie de 0,8 μm. „România este o piață emergentă, unde va fi nevoie tot mai mult de instrumente de măsură de înaltă tehnologie”, le-a descris Istvan Simo, sales manager al reprezentanței Mitutoyo România, parte componentă a corporației Mitutoyo.

Școala Profesională Germană Kronstadt, cel mai bun exemplu de învățământ dual din România, a fost reprezentată de câțiva din cei 800 de discipoli ai săi și de unul din profesorii de inginerie, Rodica Hong.
Raul Bordean, în vârstă de 17 ani, este autorul unei demonstrații electro-pneumatice, cu pornire a doi cilindri pneumatici, comanda fiind bazată pe legături electrice și care se poate folosi la mașini, pe liniile de asamblare. I-a luat 2 zile să realizeze schema și 5 ore neîntrerupte pentru asamblare.
Școala Profesională Germană Kronstadt are ca parteneri 18 firme de renume mondial din județul Brașov, care sunt viitorii angajatori pentru tinerii ce obțin prin studii competențe profesionale, dictate de necesitatea industriei.

METAL ȘI PLASTIC

Iridex Grup Plastics SRL, compania autohtonă producătoare inclusiv de manșoane pentru protecția pieselor de metal, și-a prezentat produsele în speranța unei vizibilități mai crescute. Unele companii aleg să cumpere manșoanele din Germania, neștiind că ele există la un pas de loc, chiar la Brașov.
„Suntem producători cu experiență de 25 de ani pe piața din România. Manșoanele sunt produse de noi, nu sunt importate, sunt de o calitate similară celor germane, la care se adaugă costuri de transport mult mai mici”, explică Liviu Feodorov, referent marketing al companiei.

Plastics Bavaria, companie fondată în anul 2003, a prezentat vizitatorilor târgului o celulă completă de producție cu ajutorul căreia erau realizate, în timp real, piese de plastic de mici dimensiuni.
„Compania noastră s-a dezvoltat în domeniul injecției maselor plastice, domeniu pe care îl găsim preponderent în România în industria auto, unde KraussMaffei este reprezentantul principal. În momentul acesta avem o celulă completă care produce live. Echipamentele pe care le vedeți se regăsesc preponderent la colaboratorii noștri, celulele de producție pot fi mai mici sau mai mari, putem porni de la piese foarte mici, până la bordurile mașinilor pe care le conducem. Lucrăm cu IAC Balș, producătorul de componente auto Faurecia, producătorul de expresoare de cafea Delonghi”, a explicat Bogdan Vâlcu, consilier vânzări la Plastics Bavaria.

PROIECTARE 3D, SOFTWARE ȘI TEHNOLOGII AUTOHTONE

Cad Works International, primul distribuitor SOLIDWORKS certificat tehnic și unul dintre fondatorii comunității 3D din România, a fost prezent la târgul tehnologiilor smart cu soluții complexe de software proiectare 3D, echipamente de scanare 3D portabile, sisteme de prototipare rapidă și producție. Este o piață testată timid, în special din cauza prețurilor, spune Ion Dumbravă, manager tehnic CADWorks.

„Există cerere, dar totuși nu există o înțelegere referitor la capacitatea acestor soluții, cum se pot amortiza, nu există o viziune foarte clară pe termen mai lung. Există și problema prețurilor, care sunt mai mari în România, însă nu diferă mult de cele din vestul Europei”, explică Dumbravă. Compania este prezentă pe piața din România de 22 de ani și a colaborat până acum cu peste 500 de companii.

Engineering can be magic (n.r. – ingineria poate fi magică) le spun clienților săi cei de la Magic Engineering, primul partener recunoscut Dassault Systèmes în România, prezent la Demo Metal 2018.
„În calitate de reseller certificat Dassault Systèmes, Magic Engineering propune companiilor din România platforma de business 3D Experience de la Dassault Systèmes, platformă ce oferă soluții software pentru fiecare departament din organizație, de la Marketing la Sales sau Engineering”, spune Attila Papp, director executiv al companiei. Fiind o muncă de consultanță, contează soluțiile pentru clienți, nu vânzările de volum.

„În România vorbim de o piață matură, este o muncă de consultanță în spate, tot timpul stăm foarte aproape de client, ca să putem să definim corect necesitățile lui. Soluțiile furnizate corespund acestor nevoi”, confirmă managerul.

Rămânem în zona soluțiilor software și discutăm cu fondatorii companiei românești Keep it Mobile despre o soluție software pentru trasabilitatea în producție, folosind codurile de bare și terminalele mobile. Această soluție oferă o trasabilitate completă, începând cu recepția materiei prime până la produsul finit, având la bază trei module: planificare producție, gestiune depozit, urmărire execuție produse, fiind concepute după fluxurile companiei Comelf, din Bistrița. În funcție de dorința clientului, cei de la Keep it Mobile pot transpune soluția cât mai aproape de dorința și capacitățile acestuia.

„Majoritatea directorilor generali le este frică că o astfel de digitalizare ar putea să-i încurce mai mult decât să-i ajute. E din cauza angajaților de vârstă înaintată care ar putea întâmpina dificultăți de utilizare a dispozitivelor mobile, ceea ce nu este tot timpul adevărat. De fiecare dată am stat în teren și am învățat modul de lucru al oamenilor și am transpus asta în tehnică, ca soluția noastră să fie ușor de gestionat, mai ales că terminalele folosite de noi au sistemul de operare Android și toată lumea știe acum cum să folosească un Android”, spune Silviu Mâțală, manager vânzări.

Soluția lor, încercată deja cu succes de 3 ani, va fi testată în cadrul unor companii de automotive din Iași. „Un administrator ar trebui să se gândească dacă va putea fi competitiv în anii care urmează dacă nu investește acum în digitalizare. Companiile internaționale cer digitalizare, trasabilitate, informații în timp real”, argumentează antreprenorul.

Totul este posibil cu 25.000 de euro, fără TVA, prețul pentru cele trei module. „Este un preț modest cu care îți poți digitaliza o fabrică întreagă, indiferent de mărimea ei”, conchide Silviu Mâțală.

Evenimentul Demo Metal Brașov 2018 „Smart Industry” a fost susținut de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), Camera Franceză de Comerț și Industrie în România (CCIFER), Organizația Patronală din Industria Aeronautică Română (OPIAR) și Asociația Generală a Inginerilor din România (AGIR), cât și de sprijinul Clubului Economic German (DWK) și al Camerei de Comerț și Industrie Brașov.

de Irina PAPUC

Related posts

Mobila pictată în Transilvania a ajuns în toată lumea: transformă o casă banală într-un muzeu

Stefana Muresan

Wizz Air, noi planuri de dezvoltare in Iasi

Stefana Muresan

L.I.F.T. 2019, prima conferință a creatorilor de conținut online din România

Ligia Voro

Leave a Comment