Transilvania Business
Fonduri Europene Infrastructura Investitii Ultimele stiri

Peste 95% din valoarea proiectelor majore de infrastructură (37 miliarde lei), în Transilvania și București

Date oficiale, transmise de Ministerul Transporturilor și citate de Proiect Moldova, confirmă faptul că peste 95% din valoarea proiectelor majore de infrastructură se concentrează în Transilvania și regiunea București. Mai precis, e vorba de proiectele majore aflate în implementare și transmise Comisiei Europene pentru a fi finanțate cu fonduri europene în exercițiul 2014-2020 și care au o valoare totală de peste 37 miliarde lei.

 

Proiectele majore pe fonduri europene în implementare și în pregătire pe infrastructura de transport

 

Pe finalul anului trecut, această listă a fost transmisă de Ministerul Transporturilor la solicitarea deputatului  de Vaslui Daniel Olteanu.

Informațiile complete sunt în tabelul de mai jos (cursul utilizat: 1 euro = 4,65 lei).

 

Valoarea totală a proiectelor majore în infrastructură aflate în implementare: 37.128.214.810 lei, adică 7.984.562.324,73 euro.

 

Valoarea totală a finanțării europene: 21.817.810.248,76 lei, adică 4.692.002.204 euro

 

Valoarea totală a cofinanțării: 7.285.412.838,53 lei, adică 1.566.755.449,06 euro

 

Valoarea totală a cheltuielilor neeligibile: 8.024.991.722,61 lei, adică 1.725.804.671,529 euro

 

Valoarea totală a cheltuielilor de la bugetul de stat (cofinanțare + cheltuieli neeligibile):

15.310.404.561,14 lei, adică 3.292.560.120,64 euro

 

Structura acestora pe regiuni:

 

Transilvania: 19.966.303.762 lei, adică 4.293.828.766,02 euro

București (inclusiv Ilfov): 15.922.260.034,22 lei, adică 3.424.141.942,843 euro

Sudul țării (Țara Românească + Dobrogea, fără București – Ilfov): 1.239.651.013,68 lei, adică 266.591.615, 84 euro

Moldova: 0.

 

Obiectivele în care se vor investi aceste fonduri, peste 37 miliarde lei, sunt din sfera infrastructurii rutiere, feroviare și maritime, și au un calendar de implementare între 2014-2023, unele fiind fazate din perioada 2007-2013.

 

Infrastructura rutieră are o alocare de 15.073.268.228,66 lei (3.241.563.059,92 euro), dispusă astfel:

 

Transilvania: 6.929.032.957,54 lei, adică 1.490.114.614,52 euro

 

București (+ Ilfov): 7.327.494.923,12 lei, adică 1.575.805.359,81 euro

 

Sudul țării (Țara Românească și Dobrogea, fără București – Ilfov): 816.740.348 lei, adică 175.643.085,59 euro

 

Moldova: 0 (zero)

 

Proiectele de cale ferată sunt localizate în Transilvania și au o alocare de 12.913.057.287,18 lei, adică 2.777.001.567,13 euro.

 

Proiectele de metrou au o valoare de 8.594.765.111,10 lei, adică 1.848.336.583,03 euro.

 

La cele de mai sus se adaugă un proiect de modernizare ecluze, echipamente și instalații în valoare de 547.124.183,38 lei, adică 117.661.114,70 euro.

 

 

Tabel: Lista proiectelor majore avute în vedere de Ministerul Transporturilor pentru a fi finanțate cu fonduri europene

 

Nr. crt. Denumire proiect Valoarea totală (lei) Valoarea UE (lei) Cofinanțarea (lei) Calendar de implementare
1 Construcția Autostrăzii Lugoj – Deva LOT, LOT 3 și LOT 4 (Sectorul Dumbrava – Deva) – Faza II 2.489.019.454,44 1.491.619.008,58 497.206.336,20 2014 – 2020
2 Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova (faza II) 402.695.289 253.796.556 84.598.852 2014 – 2019
3 Autostrada Timișoara – Lugoj și VO Timișoara la nivel de autostradă 81.677.494,92 40.726.144,97 13.575.381,66 2014 – 2019
4 Magistrala M4, Racordul 2, Secțiunea Parc Bazilescu (PS Zarea) – Străulești 318.285.293,61 150.723.909 50.241.303 2016 – 2023
5 Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru circulația trenurilor cu o viteză maximă de 160 km/h, tronsonul Sighișoara – Coșlariu 1.584.117.545,57 894.204.757,53 298.068.252,51 2014 – 2020
6 Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru circulația trenurilor cu o viteză maxima de 160 km/h, tronsonul Coșlariu – Simeria 1.802.172.590,45 861.877.484,06 287.292.494,68 2014 – 2020
7 Linia de metrou Magistrala 5, „Secțiunea Râul Doamnei – Eroilor (PS Operă), inclusiv Valea Ialomiței” 1.813.312.768,49 1.479.894.882,50 369.973.720,25 2016 – 2022
8 Reabilitarea DN76, Deva – Oradea, km 0+000 – km 184+390 590.773.882 342.983.903 114.327.968 2016 – 2020
9 Reabilitare linie cale ferată Simeria – km 614 9.526.767.151,16 6.008.590.277,74 2.002.863.425,91 2014 – 2023
10 Construcția autostrăzii Sebeș – Turda 1.943.786.048 1.211.674.618 403.891.539 2014 – 2022
11 Construcția autostrăzii Câmpia Turzii – Ogra – Tg. Mureș 1.823.776.078,18 1.134.796.304,98 378.265.434,97 2014 – 2019
12 Modernizare ecluze, Echipamente și instalații – Faza II 547.124.183,38 265.300.705,94 88.433.568,60 2016 – 2021
13 Construcția Liniei M6 a metroului din București (1 Mai – Otopeni) 6.463.167.049 2.999.418.838 999.806.279 2019 – 2023
14 Infrastructură integrate pentru zona orbitală a municipiului București 7.327.494.923,12 4.355.481.266,38 1.451.827.088,69 2018 – 2023
15 DN 73 Pitești – Câmpulung – Brașov km 13+800 – 42+850; km 54+050 – 128+250 414.045.059 326.721.592 245.041.194 2014 – 2021

 

 

Conform aceleiași adrese a Ministerului Transporturilor, consultată de Proiect Moldova, următoarele patru proiecte majore pentru care se va încerca accesarea de fonduri europene sunt:

 

– Podul de la Brăila

– Drum expres Craiova – Pitești

– Autostrada Sibiu – Pitești

– Autostrada Nădășelu – Suplacu de Barcău – Borș

 

Promisiunile pentru Moldova sunt pe „termen lung și privesc, în această ordine:

– Autostrada Brașov – Bacău

– Drum expres Ploiești – Pașcani

– Drum expres Focșani – Brăila – Galați

– Drum expres Buzău – Brăila – Tulcea – Constanța

– Autostrada Tg. Mureș – Iași

 

Soluția, spune Olteanu, este o abordare integrată. „Una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac acum politicienii moldoveni este promovarea exclusiv a unei anumite investiții și mă uit cu tristețe, din Vaslui, la modul în care colegi din Iași și Bacău înțeleg să-și susțină numai și numai un proiect: ori Iași – Tg. Mureș, ori Bacău – Brașov. Îi vedeți pe cei din Ardeal spunând ori Tg. Mureș – Borș ori Brașov – Nădlac? Nu. Avem nevoie, în implementare, ca minim cinci din cele 15 proiecte majore să fie în Moldova, dacă vrem să recuperăm din decalajele de dezvoltare. Din punctul meu de vedere, această listă trebuie să includă cele două investiții amintite mai sus, autostrada București – Siret, Drumul de mare viteză Tișița – Albița, care e principalul coridor de transport pe granița de est și portul Galați, dacă nu cumva și o autostradă a Nordului. Avem nevoie de proiecte în această zonă care să acopere fondurile europene din programul 2020 – 2026.”

 

Conform OUG 40/2015, Art. 12 – (1), pentru POIM 2014- 2020 limita până la care Ministerul Transporturilor, prin intermediul OI Transport, este autorizat să încheie contracte de finanțare a căror valoare poate determina depășirea sumelor alocate în euro, la nivel de program din Fondul European de Dezvoltare Regională și Fondul de Coeziune și cofinanțare de la bugetul de stat, cu încadrare în creditele de angajament aprobate anual prin legile bugetare anuale, este de 200%.

 

Tot Ministerul transmite că „având în vedere faptul că alocarea POIM aferentă axelor de transport (UE + buget de stat)” este de 6.809.320.366 euro, din care valoare UE este de 5.006.990.275 euro, rata de contractare la nivelul POIM, până la acest moment, este de 88%.

 

Situația din 2017 se înscrie în același registru, indiferent că vorbim de credite de angajament sau credite bugetare.

 

Transilvania a beneficiat de 85,80%, (credite de angajament) sau 71,28% (credite bugetare) din fondurile Ministerului Transporturilor pentru proiecte în execuție.

 

În același timp, alocările pentru celelalte regiuni au fost conform situației de mai jos:

 

Sursa: Facebook Daniel Olteanu

Materialul complet, aici

Comentarii

Comentarii

Related posts

La Dacia, Uzina Viitorului, s-a încheiat interimatul

redactia

Lucrul “la comun”, noua tendință în România

Stefana Muresan

Investitorii români au plasat 200 de milioane de euro în proprietăţi comerciale, fiind pe locul II în topul după naţionalitate

redactia

Comentarii

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More