Date oficiale, transmise de Ministerul Transporturilor și citate de Proiect Moldova, confirmă faptul că peste 95% din valoarea proiectelor majore de infrastructură se concentrează în Transilvania și regiunea București. Mai precis, e vorba de proiectele majore aflate în implementare și transmise Comisiei Europene pentru a fi finanțate cu fonduri europene în exercițiul 2014-2020 și care au o valoare totală de peste 37 miliarde lei.
Proiectele majore pe fonduri europene în implementare și în pregătire pe infrastructura de transport
Pe finalul anului trecut, această listă a fost transmisă de Ministerul Transporturilor la solicitarea deputatului de Vaslui Daniel Olteanu.
Informațiile complete sunt în tabelul de mai jos (cursul utilizat: 1 euro = 4,65 lei).
Valoarea totală a proiectelor majore în infrastructură aflate în implementare: 37.128.214.810 lei, adică 7.984.562.324,73 euro.
Valoarea totală a finanțării europene: 21.817.810.248,76 lei, adică 4.692.002.204 euro
Valoarea totală a cofinanțării: 7.285.412.838,53 lei, adică 1.566.755.449,06 euro
Valoarea totală a cheltuielilor neeligibile: 8.024.991.722,61 lei, adică 1.725.804.671,529 euro
Valoarea totală a cheltuielilor de la bugetul de stat (cofinanțare + cheltuieli neeligibile):
15.310.404.561,14 lei, adică 3.292.560.120,64 euro
Structura acestora pe regiuni:
Transilvania: 19.966.303.762 lei, adică 4.293.828.766,02 euro
București (inclusiv Ilfov): 15.922.260.034,22 lei, adică 3.424.141.942,843 euro
Sudul țării (Țara Românească + Dobrogea, fără București – Ilfov): 1.239.651.013,68 lei, adică 266.591.615, 84 euro
Moldova: 0.
Obiectivele în care se vor investi aceste fonduri, peste 37 miliarde lei, sunt din sfera infrastructurii rutiere, feroviare și maritime, și au un calendar de implementare între 2014-2023, unele fiind fazate din perioada 2007-2013.
Infrastructura rutieră are o alocare de 15.073.268.228,66 lei (3.241.563.059,92 euro), dispusă astfel:
Transilvania: 6.929.032.957,54 lei, adică 1.490.114.614,52 euro
București (+ Ilfov): 7.327.494.923,12 lei, adică 1.575.805.359,81 euro
Sudul țării (Țara Românească și Dobrogea, fără București – Ilfov): 816.740.348 lei, adică 175.643.085,59 euro
Moldova: 0 (zero)
Proiectele de cale ferată sunt localizate în Transilvania și au o alocare de 12.913.057.287,18 lei, adică 2.777.001.567,13 euro.
Proiectele de metrou au o valoare de 8.594.765.111,10 lei, adică 1.848.336.583,03 euro.
La cele de mai sus se adaugă un proiect de modernizare ecluze, echipamente și instalații în valoare de 547.124.183,38 lei, adică 117.661.114,70 euro
Tabel: Lista proiectelor majore avute în vedere de Ministerul Transporturilor pentru a fi finanțate cu fonduri europene
Nr. crt. | Denumire proiect | Valoarea totală (lei) | Valoarea UE (lei) | Cofinanțarea (lei) | Calendar de implementare |
1 | Construcția Autostrăzii Lugoj – Deva LOT, LOT 3 și LOT 4 (Sectorul Dumbrava – Deva) – Faza II | 2.489.019.454,44 | 1.491.619.008,58 | 497.206.336,20 | 2014 – 2020 |
2 | Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova (faza II) | 402.695.289 | 253.796.556 | 84.598.852 | 2014 – 2019 |
3 | Autostrada Timișoara – Lugoj și VO Timișoara la nivel de autostradă | 81.677.494,92 | 40.726.144,97 | 13.575.381,66 | 2014 – 2019 |
4 | Magistrala M4, Racordul 2, Secțiunea Parc Bazilescu (PS Zarea) – Străulești | 318.285.293,61 | 150.723.909 | 50.241.303 | 2016 – 2023 |
5 | Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru circulația trenurilor cu o viteză maximă de 160 km/h, tronsonul Sighișoara – Coșlariu | 1.584.117.545,57 | 894.204.757,53 | 298.068.252,51 | 2014 – 2020 |
6 | Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru circulația trenurilor cu o viteză maxima de 160 km/h, tronsonul Coșlariu – Simeria | 1.802.172.590,45 | 861.877.484,06 | 287.292.494,68 | 2014 – 2020 |
7 | Linia de metrou Magistrala 5, „Secțiunea Râul Doamnei – Eroilor (PS Operă), inclusiv Valea Ialomiței” | 1.813.312.768,49 | 1.479.894.882,50 | 369.973.720,25 | 2016 – 2022 |
8 | Reabilitarea DN76, Deva – Oradea, km 0+000 – km 184+390 | 590.773.882 | 342.983.903 | 114.327.968 | 2016 – 2020 |
9 | Reabilitare linie cale ferată Simeria – km 614 | 9.526.767.151,16 | 6.008.590.277,74 | 2.002.863.425,91 | 2014 – 2023 |
10 | Construcția autostrăzii Sebeș – Turda | 1.943.786.048 | 1.211.674.618 | 403.891.539 | 2014 – 2022 |
11 | Construcția autostrăzii Câmpia Turzii – Ogra – Tg. Mureș | 1.823.776.078,18 | 1.134.796.304,98 | 378.265.434,97 | 2014 – 2019 |
12 | Modernizare ecluze, Echipamente și instalații – Faza II | 547.124.183,38 | 265.300.705,94 | 88.433.568,60 | 2016 – 2021 |
13 | Construcția Liniei M6 a metroului din București (1 Mai – Otopeni) | 6.463.167.049 | 2.999.418.838 | 999.806.279 | 2019 – 2023 |
14 | Infrastructură integrate pentru zona orbitală a municipiului București | 7.327.494.923,12 | 4.355.481.266,38 | 1.451.827.088,69 | 2018 – 2023 |
15 | DN 73 Pitești – Câmpulung – Brașov km 13+800 – 42+850; km 54+050 – 128+250 | 414.045.059 | 326.721.592 | 245.041.194 | 2014 – 2021 |
Conform aceleiași adrese a Ministerului Transporturilor, consultată de Proiect Moldova, următoarele patru proiecte majore pentru care se va încerca accesarea de fonduri europene sunt:
– Podul de la Brăila
– Drum expres Craiova – Pitești
– Autostrada Sibiu – Pitești
– Autostrada Nădășelu – Suplacu de Barcău – Borș
Promisiunile pentru Moldova sunt pe „termen lung” și privesc, în această ordine:
– Autostrada Brașov – Bacău
– Drum expres Ploiești – Pașcani
– Drum expres Focșani – Brăila – Galați
– Drum expres Buzău – Brăila – Tulcea – Constanța
– Autostrada Tg. Mureș – Iași
Soluția, spune Olteanu, este o abordare integrată. „Una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac acum politicienii moldoveni este promovarea exclusiv a unei anumite investiții și mă uit cu tristețe, din Vaslui, la modul în care colegi din Iași și Bacău înțeleg să-și susțină numai și numai un proiect: ori Iași – Tg. Mureș, ori Bacău – Brașov. Îi vedeți pe cei din Ardeal spunând ori Tg. Mureș – Borș ori Brașov – Nădlac? Nu. Avem nevoie, în implementare, ca minim cinci din cele 15 proiecte majore să fie în Moldova, dacă vrem să recuperăm din decalajele de dezvoltare. Din punctul meu de vedere, această listă trebuie să includă cele două investiții amintite mai sus, autostrada București – Siret, Drumul de mare viteză Tișița – Albița, care e principalul coridor de transport pe granița de est și portul Galați, dacă nu cumva și o autostradă a Nordului. Avem nevoie de proiecte în această zonă care să acopere fondurile europene din programul 2020 – 2026.”
Conform OUG 40/2015, Art. 12 – (1), pentru POIM 2014- 2020 limita până la care Ministerul Transporturilor, prin intermediul OI Transport, este autorizat să încheie contracte de finanțare a căror valoare poate determina depășirea sumelor alocate în euro, la nivel de program din Fondul European de Dezvoltare Regională și Fondul de Coeziune și cofinanțare de la bugetul de stat, cu încadrare în creditele de angajament aprobate anual prin legile bugetare anuale, este de 200%.
Tot Ministerul transmite că „având în vedere faptul că alocarea POIM aferentă axelor de transport (UE + buget de stat)” este de 6.809.320.366 euro, din care valoare UE este de 5.006.990.275 euro, rata de contractare la nivelul POIM, până la acest moment, este de 88%.”
Situația din 2017 se înscrie în același registru, indiferent că vorbim de credite de angajament sau credite bugetare.
Transilvania a beneficiat de 85,80%, (credite de angajament) sau 71,28% (credite bugetare) din fondurile Ministerului Transporturilor pentru proiecte în execuție.
În același timp, alocările pentru celelalte regiuni au fost conform situației de mai jos:
Sursa: Facebook Daniel Olteanu
Materialul complet, aici