Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Succesul în afaceri, varianta pentru oameni pragmatici

De la idee la succesul în afaceri este un drum lung și anevoios. În linii mari, la nivel internațional, 20% dintre afaceri eșuează în primul an de activitate, 30% în cel de-al doilea, jumătate falimentează în primii 5 ani de viață.

În România, antreprenoriatul este un demers curajos, care nu are maturitatea oferită de niște generații anterioare de întreprinzători, ca în țările cu tradiție capitalistă, stimulat pe de o parte de modele de succes, inspiraționale, ca Elon Musk, Steve Jobs, sau altele, autohtone, și de o serie de programe guvernamentale (ca Start-up Nation, de exemplu), pe de altă parte. Un studiu recent realizat de Ernst & Young România arată că 68% dintre antreprenorii chestionați au o percepție negativă asupra eșecului în afaceri („ratarea carierei”, „bariera pentru inițiative viitoare”, „indică lipsa abilităților necesare”).

Așa stând lucrurile, ofertele care promit rezultate spectaculoase în afaceri, „peste noapte” și cu minim de efort, sunt foarte atractive. Și atunci, care este formula magică a succesului în afaceri? Am apelat la experiența unui om care a văzut îndeaproape peste 3.000 de business-uri, în 11 ani de activitate, Claudiu Aiftimiei, director general al URS Certificări.

Mirajul câștigului fără efort este extrem de puternic, confirmă Claudiu, și în același timp, nociv. Vă dau câteva exemple de mituri, apetisante, dar păguboase:

  • Există o rețetă care îți aduce succesul în 3, 5 …x … pași
  • Am o idee genială și asta e suficient ca să devin milionar peste noapte
  • Mă pricep mai bine la orice activitate din firmă decât angajații mei
  • Cu reclama potrivită, vinzi orice.

În plus, trebuie să luăm în considerare și faptul că există o presiune socială spre un anumit tip de succes, cuantificat în bani, mașini, relații, impact social, promovat intens prin tabloide și că societatea românească taxează destul de dur eșecul.

REP.: Bun, dar sunt exemple de antreprenori care au dat lovitura, cu o idee genială, revoluționară…

C.A.: „Sunt și astfel de cazuri. Procentual, foarte puține din totalul afacerilor de succes. De aceea subliniez că, pe lângă ideea genială, este vital ca un antreprenor să știe cum să își construiască și gestioneze business-ul.”

REP.: Și de unde vor ști antreprenorii aceste lucruri? Statistica arată o încredere scăzută în relevanța diverselor cursuri de management, fie din oferta universitară, fie din zona de consultanță.

C.A.: În esență, informațiile sunt cam aceleași pentru că există niște metode de management consacrate și, în jurul lor, s-au conturat diverse soluții, aplicații și oferte de business. Diferența o face perseverența în aplicarea metodelor.

REP.: Și cum pot fi antreprenorii perseverenți?

C.A.: Ai auzit de ISO 9001?

REP.: O hârtie colorată, ștampilată, dă bine să o pui pe perete … Costă câteva sute de euro.

C.A.: Poate fi așa, o hârtie colorată cu care nu faci nimic sau poate fi firul Ariadnei, prin labirintul succesului în afaceri.

REP.: Cam poetic pentru un tip care face certificare ISO…

C.A.: E normal, zic eu, fiindcă nici URS Certificări nu e ca ceilalți. Avem o viziune partenerială asupra relației cu clienții noștri, putem să ne dezvoltăm doar dacă ne merge bine împreună. Certificăm performanța, ne place nouă să zicem. Revenind, ISO 9001, standardul pentru managementul calității, impune un mod de lucru organizat, bazat pe niște principii de management sănătoase, valabile indiferent de domeniul de activitate al companiei. Faptul că relația e una de durată, punctată prin întâlniri (audituri) în care urmărim modul în care compania funcționează, rezultând de aici recomandări, semnale de alarmă, validări, după caz, de care clienții noștri țin cont, aduce cu sine acea perseverență în aplicarea unui management profesionist în ansamblul funcțiunilor firmei și, implicit, rezultate.

REP.: Care sunt, după tine, cei mai vulnerabili antreprenori, dacă e să ne gândim la succesul unei afaceri?

C.A.: Cred că antreprenorii care beneficiază cel mai mult de implementarea ISO 9001, sau chiar a unui sistem integrat de management al calității și mediului, sunt cei care au sau vor să înființeze start-up-uri.

REP.: Jumătate din businessuri eșuează în primii 5 ani de viață…

C.A.: Se leagă lucrurile. Pentru că aproximativ jumătate dintre antreprenorii de start-up-uri declară că definirea și optimizarea modelului de afaceri sunt pe ultimele locuri în lista lor de investiții financiare, fapt confirmat de un studiu realizat de Ernst & Young in 2016. Deci, fără un model clar și bun (aș îndrăzni eu) de business, șansele de succes se înjumătățesc. Tocmai asta e frumusețea și genialitatea lui ISO 9001. Îți dă un cadru funcțional, corect. Care poate fi adaptat la specificul fiecărui client, în concordanță cu viziunea lui.

REP.: Și nu-i stufos, rigid?

C.A.: E destul de tehnic. S-a simplificat mult prin ediția din 2015, e mai digerabil. Dar încercăm să facem mai mult decât un audit mecanic, pe cerințe. Căutăm, împreună cu colegii noștri, să dezbatem scenarii de lucru, să ascultăm cât mai multe opinii, să organizăm evenimente de business proprii – sub marca Fortress. Următorul va avea loc în 12 aprilie, la Târgu Mureș.

REP.: Cu ce altă problemă gravă se confruntă business-urile, în experiența ta?

C.A.: Nu-și ascultă clienții. Ori banii… de acolo trebuie să vină.

REP.: Ce înseamnă să îți asculți clienții?

C.A.: Să știi cine cumpără produsul sau serviciul tău și de ce, ce obiceiuri are, ce îi place și ce nu-i place în general și ce gândește despre companie, ce așteptări are de la produsul tău … Ca să poți mulțumi un client, să îi îndeplinești niște nevoi, e important să înțelegi cum funcționează persoana respectivă.

REP.: Şi cum afli? Cu chestionare?

C.A.: Mai simplu, și mai în pas cu tehnologia. Dar, da, la bază, ideea e să întrebi oamenii. Noi propunem un sistem format dintr-un aparat (Express Pod), dotat cu 5 butoane intuitive – gen emoticoane prin care clienții sau angajații răspund la întrebările care îi interesează pe antreprenori și un soft care face agregarea datelor și analizează tendințele, permite comparații în timp și între locații etc. L-am botezat URS Insights și e produs de Ombea, Suedia.

REP.: E o soluție relativ nouă pentru România. Cum e receptată?

C.A.: Feed-back-ul este foarte încurajator și avem încredere că tot mai mulți oameni de afaceri vor îmbrățișa soluții eficiente pentru a-și fundamenta deciziile, cum este URS Insights.

REP.: Ce sfaturi le poți da antreprenorilor, mai ales celor la început de drum, dincolo de colaborarea cu compania voastră?

C.A.: Sfaturi pentru antreprenori? Același după care mă ghidez și eu: încearcă sa nu devii un om de succes, ci, mai bine, un om de valoare – Albert Einstein și, după cum zice Chris Grosser: „oportunitățile nu se întâmplă, pur si simplu. TU le creezi”.

URS Certificări

URS CERTIFICĂRI SRL reprezintă în România, de 11 ani, grupul United Registrar of Systems Ltd. cu sediul în Marea Britanie şi birouri în 36 de țări, una din cele mai mari organisme  de certificare din lume. Principalele produse și servicii sunt: certificare ISO, cursuri de calificare autorizate, sisteme de monitorizare a satisfacției clienților.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Grupul Transmec a lansat un nou tren între Oradea și Lodz (Polonia)

Articolul următor

MHS Trucks, fabrică de asamblat mașini pentru pompieri la Sibiu

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share