Analize Slider Ultimele stiri

Succesul în afaceri, varianta pentru oameni pragmatici

De la idee la succesul în afaceri este un drum lung și anevoios. În linii mari, la nivel internațional, 20% dintre afaceri eșuează în primul an de activitate, 30% în cel de-al doilea, jumătate falimentează în primii 5 ani de viață.

În România, antreprenoriatul este un demers curajos, care nu are maturitatea oferită de niște generații anterioare de întreprinzători, ca în țările cu tradiție capitalistă, stimulat pe de o parte de modele de succes, inspiraționale, ca Elon Musk, Steve Jobs, sau altele, autohtone, și de o serie de programe guvernamentale (ca Start-up Nation, de exemplu), pe de altă parte. Un studiu recent realizat de Ernst & Young România arată că 68% dintre antreprenorii chestionați au o percepție negativă asupra eșecului în afaceri („ratarea carierei”, „bariera pentru inițiative viitoare”, „indică lipsa abilităților necesare”).

Așa stând lucrurile, ofertele care promit rezultate spectaculoase în afaceri, „peste noapte” și cu minim de efort, sunt foarte atractive. Și atunci, care este formula magică a succesului în afaceri? Am apelat la experiența unui om care a văzut îndeaproape peste 3.000 de business-uri, în 11 ani de activitate, Claudiu Aiftimiei, director general al URS Certificări.

Mirajul câștigului fără efort este extrem de puternic, confirmă Claudiu, și în același timp, nociv. Vă dau câteva exemple de mituri, apetisante, dar păguboase:

  • Există o rețetă care îți aduce succesul în 3, 5 …x … pași
  • Am o idee genială și asta e suficient ca să devin milionar peste noapte
  • Mă pricep mai bine la orice activitate din firmă decât angajații mei
  • Cu reclama potrivită, vinzi orice.

În plus, trebuie să luăm în considerare și faptul că există o presiune socială spre un anumit tip de succes, cuantificat în bani, mașini, relații, impact social, promovat intens prin tabloide și că societatea românească taxează destul de dur eșecul.

REP.: Bun, dar sunt exemple de antreprenori care au dat lovitura, cu o idee genială, revoluționară…

C.A.: „Sunt și astfel de cazuri. Procentual, foarte puține din totalul afacerilor de succes. De aceea subliniez că, pe lângă ideea genială, este vital ca un antreprenor să știe cum să își construiască și gestioneze business-ul.”

REP.: Și de unde vor ști antreprenorii aceste lucruri? Statistica arată o încredere scăzută în relevanța diverselor cursuri de management, fie din oferta universitară, fie din zona de consultanță.

C.A.: În esență, informațiile sunt cam aceleași pentru că există niște metode de management consacrate și, în jurul lor, s-au conturat diverse soluții, aplicații și oferte de business. Diferența o face perseverența în aplicarea metodelor.

REP.: Și cum pot fi antreprenorii perseverenți?

C.A.: Ai auzit de ISO 9001?

REP.: O hârtie colorată, ștampilată, dă bine să o pui pe perete … Costă câteva sute de euro.

C.A.: Poate fi așa, o hârtie colorată cu care nu faci nimic sau poate fi firul Ariadnei, prin labirintul succesului în afaceri.

REP.: Cam poetic pentru un tip care face certificare ISO…

C.A.: E normal, zic eu, fiindcă nici URS Certificări nu e ca ceilalți. Avem o viziune partenerială asupra relației cu clienții noștri, putem să ne dezvoltăm doar dacă ne merge bine împreună. Certificăm performanța, ne place nouă să zicem. Revenind, ISO 9001, standardul pentru managementul calității, impune un mod de lucru organizat, bazat pe niște principii de management sănătoase, valabile indiferent de domeniul de activitate al companiei. Faptul că relația e una de durată, punctată prin întâlniri (audituri) în care urmărim modul în care compania funcționează, rezultând de aici recomandări, semnale de alarmă, validări, după caz, de care clienții noștri țin cont, aduce cu sine acea perseverență în aplicarea unui management profesionist în ansamblul funcțiunilor firmei și, implicit, rezultate.

REP.: Care sunt, după tine, cei mai vulnerabili antreprenori, dacă e să ne gândim la succesul unei afaceri?

C.A.: Cred că antreprenorii care beneficiază cel mai mult de implementarea ISO 9001, sau chiar a unui sistem integrat de management al calității și mediului, sunt cei care au sau vor să înființeze start-up-uri.

REP.: Jumătate din businessuri eșuează în primii 5 ani de viață…

C.A.: Se leagă lucrurile. Pentru că aproximativ jumătate dintre antreprenorii de start-up-uri declară că definirea și optimizarea modelului de afaceri sunt pe ultimele locuri în lista lor de investiții financiare, fapt confirmat de un studiu realizat de Ernst & Young in 2016. Deci, fără un model clar și bun (aș îndrăzni eu) de business, șansele de succes se înjumătățesc. Tocmai asta e frumusețea și genialitatea lui ISO 9001. Îți dă un cadru funcțional, corect. Care poate fi adaptat la specificul fiecărui client, în concordanță cu viziunea lui.

REP.: Și nu-i stufos, rigid?

C.A.: E destul de tehnic. S-a simplificat mult prin ediția din 2015, e mai digerabil. Dar încercăm să facem mai mult decât un audit mecanic, pe cerințe. Căutăm, împreună cu colegii noștri, să dezbatem scenarii de lucru, să ascultăm cât mai multe opinii, să organizăm evenimente de business proprii – sub marca Fortress. Următorul va avea loc în 12 aprilie, la Târgu Mureș.

REP.: Cu ce altă problemă gravă se confruntă business-urile, în experiența ta?

C.A.: Nu-și ascultă clienții. Ori banii… de acolo trebuie să vină.

REP.: Ce înseamnă să îți asculți clienții?

C.A.: Să știi cine cumpără produsul sau serviciul tău și de ce, ce obiceiuri are, ce îi place și ce nu-i place în general și ce gândește despre companie, ce așteptări are de la produsul tău … Ca să poți mulțumi un client, să îi îndeplinești niște nevoi, e important să înțelegi cum funcționează persoana respectivă.

REP.: Şi cum afli? Cu chestionare?

C.A.: Mai simplu, și mai în pas cu tehnologia. Dar, da, la bază, ideea e să întrebi oamenii. Noi propunem un sistem format dintr-un aparat (Express Pod), dotat cu 5 butoane intuitive – gen emoticoane prin care clienții sau angajații răspund la întrebările care îi interesează pe antreprenori și un soft care face agregarea datelor și analizează tendințele, permite comparații în timp și între locații etc. L-am botezat URS Insights și e produs de Ombea, Suedia.

REP.: E o soluție relativ nouă pentru România. Cum e receptată?

C.A.: Feed-back-ul este foarte încurajator și avem încredere că tot mai mulți oameni de afaceri vor îmbrățișa soluții eficiente pentru a-și fundamenta deciziile, cum este URS Insights.

REP.: Ce sfaturi le poți da antreprenorilor, mai ales celor la început de drum, dincolo de colaborarea cu compania voastră?

C.A.: Sfaturi pentru antreprenori? Același după care mă ghidez și eu: încearcă sa nu devii un om de succes, ci, mai bine, un om de valoare – Albert Einstein și, după cum zice Chris Grosser: „oportunitățile nu se întâmplă, pur si simplu. TU le creezi”.

URS Certificări

URS CERTIFICĂRI SRL reprezintă în România, de 11 ani, grupul United Registrar of Systems Ltd. cu sediul în Marea Britanie şi birouri în 36 de țări, una din cele mai mari organisme  de certificare din lume. Principalele produse și servicii sunt: certificare ISO, cursuri de calificare autorizate, sisteme de monitorizare a satisfacției clienților.

Related posts

Piata de citrice din Romania, interes sporit din Turcia

Ionut Oprea

Workshop gratuit pentru antreprenori, organizat de Raiffeisen Bank la Oradea

Traian Dan

Școală duală din Cluj-Napoca, cu 11 firme româneşti, germane, olandeze şi franceze partenere

Stefana Muresan

Păstrăvul de Sfăraș va fi comercializat în rețeaua Metro

Nora Dumitrescu

Timișoara: Concurs de soluţii pentru construirea unui pasaj pietonal pe sub Spitalul Militar

Stefana Muresan

Podul care va decongestiona traficul industrial la Cluj

Nora Dumitrescu

Complexul Energetic Hunedoara, servicii de sistem de 400 de MW până în 2020

redactia

MAE: Summitul UE de la Sibiu, moment-cheie în Calendarul preşedinţiei României la Consiliul UE

redactia

Martin Slabbert – Prime Kapital: Iaşiul este noul Cluj. Proiect de 100.000 mp de birouri

redactia

Tradiție și performanță la Facultatea de Farmacie

Stefana Muresan

S-a lansat programul ”prima împădurire”. Buget de 16 milioane de euro

redactia

Bugetul comunei Baciu din Cluj, orientat spre investiții

Stefana Muresan

Instalații fotovoltaice în valoare de 20.000 de lei pentru persoanele fizice, decontate de stat

redactia

Inaugurare TRC Park Cluj, etapa I

Ionut Oprea

Angajatori din Transilvania, în topul celor mai doriți din România

Nora Dumitrescu

Povestea unei chimiste din Timișoara și a unui sociolog din Oradea care au livrat cu bicicleta săpun de 20.000 de euro, în 2018

redactia

Fortech atinge pragul de 700 de ingineri software

redactia

Cluj-Napoca, cel mai important Digital Innovation Hub din centrul și estul Europei

Stefana Muresan

“Greii” Europei, aduși la Cluj. Șansa agriculturii României: președinția UE

redactia

Proiectele câștigătoare Culturepreneurs 2018: Art to Go, Circ Contemporan – Circus Fairies, Gaming și Fotopia Collective Festival

redactia

Danezii de la Ingleby exploatează mii de hectare în Timiș

Stefana Muresan

Peste 140 milioane de lei pentru modernizarea drumurilor din Timis, prin PNDL

Stefana Muresan

Deșeurile din județul Bihor, gestionate printr-o aplicație pe fonduri europene

Traian Dan

Eveniment online: “Scade costurile controlului și înregistrării facturilor cu până la 90%. Case study Carrefour”

Ion Surdu

Leave a Comment