Transilvania Business
Auto Bihor Brașov Cluj Energie Energy Mirror Of Romania Industrie Investitii IT&C Mureș Sălaj Sibiu Slider Ultimele stiri

Pasiune în educație. Ce proiecte au dezvoltat sau sprijnit companiile ardelene?

Unul dintre domeniile în care atât managementul și angajații companiilor cât și dascălii se implică este educația. Câteva proiecte vi le prezentăm în această ediție…

 

Fondul Științescu este o mișcare națională pornită în 2015 în patru oraşe pilot: Iaşi, Bucureşti, Cluj şi Sibiu. Este un proiect care-i încurajează pe cei pasionați să le arate copiilor – prin experiment, activități practice și joc – acea latură a disciplinelor științifice care cu greu poate fi descrisă în manuale. Științescu, a cărui menire e să-i ajute pe copii să descopere sensul ultim al științelor, le oferă mentorilor – profesori, elevi, studenți, profesioniști din toate domeniile – finanțări, resurse, îndrumare, sprijin.

“În Bihor, programul este implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, alături de Federaţia Fundaţiilor Comunitare din România, cu sprijinul Romanian-American Foundation, a partenerilor locali și a donatorilor individuali. Noi ne-am alăturat Fondului Ştiinţescu în 2016”, spune Claudia Abrudan, director executiv al Fundaţiei Comunitare Oradea.

Cu toate acestea, Oradea este fruntaşă la număr de proiecte finanţate în cadrul Fondului Ştiinţescu, 57. În fiecare din cei trei ani de când participă la Fondul Ştiinţescu, Fundaţia Comunitară Oradea a depus cele mai multe proiecte.

În ultima ediţie a Fondului Ştiinţescu au fost depuse 21 de proiecte: „Geosera”, „CSI Junior”, „Cu paşi mici spre descoperiri mari”, „Coder Dojo Oradea”, „Solar Monitoring Salonta”, „E Gojdiştiinţa”, „Minitehnicus Hope Music”, „Mini ecosistem – laborator în aer liber”, „ORADEAstronomie”, „Imprimăm viitorul”, „DonAqua”, „Urmând tradiţia spre noi orizonturi”, „De la 2D la 3D”, „Ştiinţa step by step”, „GoRobo”, „WOW Science”, „IT Generation”, „RobotEM V2”, „Robo Car”, „Simbolurile vitalităţii”, „Învaţă şi mergi mai departe”.

„Dacă ar fi să punem cap la cap toate orele dedicate lui Științescu Oradea 2.0 ale celor 226 de educatori implicați, ar însemna o muncă voluntară zilnică a câte 12 ore timp de 365 de zile. Fie că vorbim despre experimente de chimie și fizică, de cunoașterea lumii prin lentilele microscopului, de activități privind utilizarea energiei regenerabile sau de studiul biologiei în aer liber, cele 486 de ateliere desfășurate au dat sens utilității practice a științelor”, subliniază Claudia Abrudan.

„Cel mai aplicat la ceea ce noi ne dorim prin program este proiectul doamnei Daniela Berchez. Ea a primit două finanţări, în prima ediţie şi în a doua ediţie. Este vorba de proiectul «E Gojdiştiinţa». În prima ediţie a primit o finanţare pentru ateliere în domeniul meteorologiei. În a doua ediţie a extins domeniul meteorologiei şi a mers pe energiile regenerabile. Mai departe de asta, ea a atras nişte elevi pasionaţi de meteorologie. Alex Trandafir, elevul ei, va fi coodonatorul unor ateliere de meteorologie, care se vor adresa nu doar elevilor din cadrul Colegiului Emanuil Gojdu, ci tuturor celor care doresc din Oradea”, a precizat Teodora Albiter, manager de proiecte în cadrul Fundaţiei Comunitare Oradea.

Daniela Berchez este supranumită „profesoara cu coșulețul”. Elevii ei o alintă așa pentru că ea vine mereu la ore înarmată cu diverse experimente, cu care încercă să-și facă materia mai prietenoasă. Daniela este profesoară de fizică de peste 15 ani la Colegiul Național “Emanuil Gojdu”. A fost de când se știe pasionată de natură.

Deși a avut și are elevi foarte buni, a observat că noile generații de tineri sunt tot mai puțin motivați. În mod firesc s-a întrebat, de ce? Răspunsul l-a găsit alături de alți colegi, profesori de fizică din toată țara, înscriși în programul „Fizica altfel” derulat de Centrul pentru Evaluare și Analize Educaționale. Căutând tot mai multă informație legată de această problematică, a aflat despre educația STEM (abrevierea provenită de la ştiinţe, tehnologie, inginerie şi matematică). Căutarea ei s-a dovedit a avea corelații cu ceea ce făcea la ore – cu învățarea bazată pe investigație.

Așa a pornit în ianuarie 2017 proiectul „Gojdiştiinţa” – „Gojdu știe știință” – un nume inspirat de liceul la care predă, o abordare interdisciplinară a unor aspecte legate de fizică, geografie, biologie. Au construit anemometre, giruete, pluviometre, termometre, barometre și au explorat multe alte activități care au avut mare priză la elevi. Acesta a fost motivul pentru care în 2018 Daniela a mai aplicat pentru încă o finanțare la Științescu, câștigând-o. Numelui proiectului i-a adăugat un „E” în față, de la „Energia în viața de zi cu zi”. La fel ca în cadrul primei finanțări, prin care a stimulat munca în echipă și învățarea prin cooperare, de această dată elevii au fost familiarizați cu mai multe tipuri de energie – mecanică, radiantă, sonoră, chimică, termică, nucleară, electrică, – precum și stabilirea unei baze de cunoștințe despre energia regenerabilă pe care elevii o pot folosi în activități suplimentare. Prin numeroase activități practice, elevii au explorat o gamă largă de subiecte științifice în contextul aplicațiilor inginerești referitoare la viața noastră de zi cu zi.

Proiectul „E Gojdiştiinţa” a primit o finanţare de 9.000 de lei, activităţile sale derulându-se în perioada aprilie – iunie 2018. Beneficiarii proiectului fiind 32 de elevi cu vârste între 13 şi 14 ani.

Un alt proiect deosebit este cel al învăţătoarei Mărioara Donca de la Colegiul Naţional Iosif Vulcan.

 

Fondul Științescu-Richter pentru chimie

Echipa Științescu Mureș și Fundația Comunitară Mureș au lansat oficial, în luna februarie, Fondurile Științescu Mureș 3.0 și Științescu-Richter pentru Chimie. Este pentru prima oară când există un fond dedicat chimiei, în cadrul programului Științescu, iar acest fapt se datorează companiei Gedeon Richter România, care și-a oferit sprijinul ca partener.

Zayzon Zsuzsanna, PR Manager Gedeon Richter România a oferit mai multe detalii despre implicarea companiei în cadrul noului proiect Științescu, pe care îl sprijină cu 24.000 de lei.
„Compania Gedeon Richter s-a alăturat proiectului încă de la prima ediție, din 2016, și iată că astăzi, împreună cu Fundația Comunitară Mureș, avem ocazia să lansăm Fondul Științescu-Richter pentru chimie. Credem în proiectele prin care putem trezi interesul elevilor pentru științele exacte și în special cele prin care elevii pot descoperi frumusețea chimiei. La vârsta școlară, copiii învață, de fapt, bazele științelor și este important felul în care sunt introduși în tainele științelor, în această perioadă. Dacă participă activ la proiecte interesante, interactive, cu siguranță acești copii vor fi interesați de științe, de chimie, de fizică în viitor, și poate vor descoperi vocația înspre științe. Acesta este, de fapt, rolul Fondului Științescu și a Fondului Științescu Richter pentru chimie, să susțină acele proiecte interesante prin care copiii vor descoperi frumusețea științelor. Prin prisma celor doi ani de când colaborăm cu Fundația Comunitară Mureș prin Fondul Științescu Mureș am văzut foarte multe proiecte interesante și aici este momentul să felicităm copiii și dascălii, care au participat anul trecut cu proiecte. Am convingerea că și anul acesta vom avea foarte mulți aplicanți la Fondul Științescu – Richter pentru chimie și Fondul Științescu Mureș 3.0!“, le-a urat Zayzon Zsuzsanna atât organizatorilor, cât și viitorilor participanți în cadrul proiectului.

Sándor Gál, director executiv al Fundației Comunitare Mureș, a făcut o prezentare a edițiilor anterioare ale Fondului Științescu, subliniind dezvoltarea lor continuă.

Astfel, cea de-a doua ediție a Fondului Științescu a beneficiat de o finanțare de 105.000 lei, având parte de contribuții proprii în valoare de 102.721,45 lei. Au fost implicate 26 de școli, 105 elevi au făcut parte din proiect, iar numărul beneficiarilor direcți a fost de 1.282.

În cadrul celei de-a doua ediții au fost finanțate 14 proiecte: Aplicații ale științelor și tehnologiei în alimentație, Arduino și Raspberry Pi – platforme de programare, Biotech II, ECDL – 3D Printing, Educație prin experimente, Lego Challenge I Jucării STEM pentru îmbogățirea cunoștințelor școlare (clasele primare), Micii Radioamatori, Minerale, roci, fosile (desfășurat la Școala Gimnazială „Florea Bogdan“ Reghin), Minilaboratorul magic, Modelio, Modernizare cu 3D printing, Monede și zaruri măsluite, PapiȘtii – Spectacolul Științelor 2.0 și Robotică și echipamente electronice programabile.

Cristian Man, coordonator Științescu Mureș, speră ca programul să continue.
„Noi ne dorim foarte mult să continuăm Fondul Științescu. Am avut un parteneriat cu Fundația Româno-Americană pe trei ani care tocmai acum se încheie. Va urma o evaluare în această vară a programului la nivel național și nu știm încă dacă ei se vor implica mai departe, dar noi vrem să continuăm. Până acum, jumătate din banii pe care îi adunam era de la ei, iar noi trebuia să venim cu încă jumătate de la companiile din județul Mureș. Acum, dacă vrem să continuăm, pentru anul următor va trebui să adunăm toți banii de la companii, ceea ce ar însemna cel puțin 100.000 lei“, a specificat acesta.

 

“Cărțile Copilăriei”, by Azomureș

Azomureș susține din acest Fondul Științescu 3.0, însă în ultimii ani, compania a sprijinit o serie de proiecte și campanii de responsabilitate socială pe diferite ramuri: educația, sport, cultură și sănătate și aici se pot enumera următoarele proiecte: Cărțile copilăriei, susținerea unor taberelor naționale de chimie și tabere de lectură, primirea studenților de la diferite Universități în stagii de practică, Crosul ASCOTID, Mureș Half Marathon, Aqua Marathon, Academia Sighișoara și lista poate continuă.

“În ultimii ani, preocupările legate de responsabilitate socială au avut un rol extrem de important în ceea ce privește managementul din cadrul Grupului Ameropa, iar unul dintre obiectivele noastre este susținerea educației în comunitățile agricole. Astfel, în anul 2014 am consolidat un parteneriat cu Asociația “Curtea Veche” dar și cu clienții noștri și am pus bazele programului “Cărțile Copilăriei”. Acest proiect are rolul de a facilita accesul la cărți a copiilor din comunitățile defavorizate și să le oferim celor mici lecturile potrivite vârstei, încercând să le dăruim o experiență memorabilă care să le provoace motivația pentru lectură pe termen lung și să prevenim abandonul școlar. În ultimii 4 ani au fost donate peste 20.000 de cărți, în 30 de localități din România. Stârnirea emoției copiilor și bucuria de a primi o carte care ii va ajuta la dezvoltarea emoțională, morală și spirituală sunt argumentele noastre pentru atașamentul față de proiectul “Cărțile Copilăriei”. Printr-o implicare responsabilă considerăm că putem ajuta și inspira generațiile viitoare”, a subliniat Monica Căbuț, Administrative Support Manager – Azomureș.

 

Inițiator al Școlii Profesionale Germane Kronstadt

 

Schaeffler România se află în topul celor mai performante companii din județul Brașov. Pe lângă activitatea principală a companiei, respectiv componente pentru industria auto și rulmenți grei pentru aplicații industriale, acțiunile de responsabilitate socială fac parte din strategia de succes a companiei. Urmărind direcții concrete de dezvoltare, precum educație, sănătate, cultură sau comunitate, portofoliul acțiunilor și proiectelor de CSR marca Schaeffler România a devenit unul foarte complex. Printre cele mai importante proiecte pe care Schaeffler le-a inițiat se numără Școala Profesională Germană Kronstadt, prima școală cu sistem de învățământ dual din România.

„Numărându-se printre inițiatori, Schaeffler România a revoluționat sistemul de învățământ la nivel național, reușind să aducă schimbări, atât la nivel de legislație, cât și la nivel de atitudine și mentalitate în ceea ce privește învățământul profesional. Și, poate, cea mai mare realizare este constituirea școlii în sine, alături de capacitatea de a pune la aceeași masă companii de renume mondial prezente în Brașov, autorități publice, toate conlucrând în aceeași direcție: revitalizarea forței de muncă și dezvoltarea comunității locale”, menționează Sorin Poteraș, director General, Schaeffler România.

„Astăzi ne mândrim cu 6 ani de existență ai Școlii Profesionale Germane Kronstadt și cu 5 generații de absolvenți. Peste 300 de elevi ai acestei școli își desfășoară stagiul de practică la Schaeffler România, iar în vara anului 2018, alți 88 de absolvenți au devenit angajați activi în fabrică. În total, în acești 6 ani, Schaeffler România a instruit și continuă să instruiască peste 680 de elevi”, a adăugat acesta.

De asemenea, pe parcursul anului 2018 compania Schaeffler a derulat 11 proiecte educaționale în care au fost implicați peste 1.000 de participanți: elevi, studenți, masteranzi și profesori. Dintre acestea, menționăm Bursele de Excelență „10 pentru 10”, dedicate celor mai buni studenți din Brașov, Programele de Master dezvoltate împreună cu Universitatea Transilvania și laboratoarele special dotate de Schaeffler în cadrul acesteia, precum și evenimentul ”Schaeffler Day”, ce presupune, printre altele, prelegeri din partea celor mai mari specialiști din domeniul auto și industrial, veniți din Germania pentru acest eveniment, și programul „Școala Altfel”.

De-a lungul anilor, Schaeffler a investit în dezvoltarea și amenajarea parcului Livada Poștei, care poartă acum numele companiei, iar unul dintre cele mai inedite activități de responsabilitate socială este adopția ursoaicei Catarina, prin asumarea costurilor necesare hranei și întreținerii acesteia în cadrul sanctuarului pentru urși bruni, Leaberty, de la Brașov.

În completarea acțiunilor orientate către comunitate, compania Schaeffler investește în proprii angajați.

„În strategia noastră de responsabilitate socială, sportul ocupă un loc deosebit de important, deoarece pentru noi responsabilitatea socială nu se traduce doar prin atenția acordată comunității și mediului înconjurător, clienților și furnizorilor, ci și prin cea acordată angajaților și familiilor lor. Astfel, oferim în mod concret oportunități multiple pentru ca aceștia să se mențină sănătoși și fericiți: Cupele interne de Fotbal, de Pescuit, de Badminton și Tenis de Masă, competiții externe de mare anvergură, precum Corporate Games și Winter Corporate Games și competiții pentru angajați și familie, precum Bike Sunday și Ski Sunday. Acțiunilor sportive li se alătură acțiunile de mediu, cuprinzând campanii de ecologizare, campanii de plantare, concursuri cu teme de mediu și echipa noastră de pompieri voluntari de top”, menționează Ana Bobancu, Manager Comunicare & Branding, Schaeffler România.

 

Proiecte prin formare și instruire profesională

Cu o vechime de peste 130 de ani pe piața românească, Compa a căutat să investească în oameni cu potențial. Fiind preocupată să angajeze cei mai buni profesioniști, compania a înțeles de la început că va reuși numai dacă și-i va forma singură. Așa au început primele parteneriate cu Liceul Tehnologic Henri Coandă din Sibiu, dar și cu Universitatea Lucian Blaga din Sibiu și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.

Pornind de la faptul că pregătirea profesională și consolidarea componentei de pregătire practică la angajator sunt orientări în învățământul profesional și tehnic atât la nivel european, cât și la nivel național, încă din anul 2016 învățământul în sistem dual funcționează la Liceul Tehnologic „Henri Coandă”, în baza unui contract de parteneriat cu Compa.

„Am fost printre primele companii care au sprijinit învățământul dual la nivel de școală profesională, începând de la idee până la punerea în practică. Elevii beneficiază pe lângă burse private de rechizite la începutul fiecărui an școlar în valoare de 100 lei, decontarea taxelor de cazare (80 lei/lună) și masă (15 lei/zi) pentru elevii căminiști, o masă/zi pentru toți elevii pe parcursul practicii comasate, abonamente de transport, echipamente de muncă și protecție, premii pentru cei cu rezultate bune în activitatea școlară și, foarte important, la absolvire au un loc de muncă asigurat în cadrul firmei”, explică Ioan Firiza, director Management Organizațional și Resurse Umane din cadrul Compa. Bursa diferă în funcție de anul de studii, începe de la 200 și ajunge la 350 de lei.

În cei 43 de ani de când funcționează Facultatea de Inginerie din Sibiu, compania a ales să se implice în diverse etape ale studierii și cercetării, de la realizarea de teme de licență pentru studenți și teme de cercetare pentru masteranzi și doctoranzi, până la consiliere și orientare profesională, stagii de pregătire practică, platformă tehnică pentru efectuarea laboratoarelor, burse de studiu.

Compania are de aproape zece ani un parteneriat și cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca. Zeci de studenți ai universității vin la Sibiu pentru stagii practice. „Studenții de la specializarea automatică și calculatoare vin la Sibiu și fac stagiul practic, care durează șase săptămâni, în laboratorul de componente electronice. Suplimentar, acordăm și burse”, precizează Ioan Firiza.

De asemenea, din resurse proprii dar și cu fonduri europene, în cadrul companiei este funcțional din anul 2005 Centrul de Formare Profesională Compa. Specialiștii de aici porniseră încă de acum un deceniu și jumătate cu o misiune curajoasă: să aplice standardele europene de formare, să facă posibilă reconversia profesională, dar și să dezvolte relația școală-întreprindere.

În tehnică și echipamente au fost investiți mai mult de jumătate de milion de euro, iar acum Centrul de formare dispune de 10 săli de curs dotate cu echipamente moderne; platformă tehnică ultramodernă cu 4 mașini cu comandă numerică dedicate exclusiv formării profesionale; 20 mașini și utilaje aflate pe liniile de producție, care parțial sunt utilizate și pentru procesul de formare; laborator pentru testarea, diagnosticarea și depanarea echipamentelor electronice și de automatizări; precum și de standuri pentru simulări și încercări, verificatoare de ultimă generație specifice fiecărui domeniu de măsurare și mașini de măsurat 2D și 3D. În total, o rețea 70 de formatori – specialiști Compa sunt pregătiți să asigure instruire pentru aproximativ zece calificări.

Deși compania a atras fonduri europene, investiția din surse proprii a fost foarte mare, menționează directorul Ioan Firiza.

„Uneori, autoritățile nu realizează cât este de importantă contribuția mediului privat în formarea angajaților. Deși compania nu beneficiază de venituri financiare semnificative din acest centru de formare, suntem hotărâți să investim în continuare în formarea specialiștilor, întrucât de valoarea oamenilor și de atașamentul lor față de companie depinde menținerea societății în rândul liderilor producătorilor de componente auto din România”.

În afară de formarea specialiștilor, Compa este din 2018 principalul finanțator al echipei sibiene de baschet BC CSU Sibiu. Tradițional, investește în evenimente sportive anuale, cum ar fi Turul Ciclist al Sibiului și Maratonul Internațional Sibiu. „Am ales să susținem activitățile sportive pentru că suntem convinși că spiritul sportiv românesc poate să-și continue tradiția doar ajutat de comunitatea economică, printr-un sprijin avantajos pentru toate părțile implicate”, conchide Ioan Firiza.

 

Marquardt sprijină robotica din România

În ultimii trei ani, compania Marquardt România, cu sediul la Sibiu, a susținut acțiuni de responsabilitate socială corporativă în valoare de aproape jumătate de milion de euro, cu un accent sporit pe educație.

Comunitatea asociază numele Marquardt de Campionatul Național de Robotică al României RobotX sau cel european EUrobot, după mai multe ediții în care compania a fost sponsorul principal pentru echipele de tineri de la Sibiu.

„În 2018 Marquardt România a susținut peste 60 de acțiuni și campanii de responsabilitate socială, prin care oferim sprijin comunității locale. Marquardt a ales să sprijine educația și cercetarea, astfel încât aceste acțiuni sunt orientate către studenții Facultății de Inginerie ai Universității din Sibiu, care pot studia în laboratoare moderne. Rezultatele se văd: echipele studențești din Sibiu au în fiecare an mare succes la Campionatului European de Robotică EUrobot, în care ajung până în etapa sferturile de finală”, a menționat Mourad Halilou, General Manager, Marquardt România.

Susținerea pe care compania o acordă pentru tinerii pasionați de inginerie, IT sau cercetare pornește în baza unui parteneriat firesc cu Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Marquardt și-a asumat angajamentul să renoveze și să doteze cu tehnică patru laboratoare ale Facultății de Inginerie  – de Mecatronică, Electronică, IT și Injecție Mase Plastice. Aici, studenții își pot îmbogăți cunoștințele folosind tehnologii de ultimă generație aplicate în industrie; astfel are loc prima interacțiune dintre companie și un potențial cercetător care, cine știe, susținut în parcursul său de la școală către carieră, nu va mai vedea în emigrare unica sa soluție de afirmare.

“Marquardt este unul dintre sponsorii principali ai echipelor de robotică din cadrul Facultății de Inginerie. Susținerea financiară a companiei se îndreaptă spre Campionatul de roboți autonomi – Powered by Marquardt, dar și spre cele două echipe ale facultății participante la campionatul european de Robotică – EUrobot. Activitățile de proiectare, realizare, testare și logistice sunt susținute financiar de către Marquardt. Roboții mobili autonomi proiectați și realizați de studenți pot fi asimilați și dezvoltați pentru aplicații industriale, ca platforme autonome de transport inter-operațional, sau, în cazul dotării cu brațe robotice, chiar și pentru activități de manipulare, sortare sau depozitare. Datorită sistemelor senzoriale avansate aceștia pot lucra alături de operatorul uman în condiții de siguranță”, a arătat Gabriel Racz, directorul Departamentului Mașini și Echipamente Industriale, Universitatea Lucian Blaga, Sibiu.

Instituția de învățământ superior beneficiază de ajutor pentru a cumpăra componentele necesare pentru roboți, foarte scumpe de altfel. Cheltuielile de drum, cazare și alte cheltuieli ce implică prezența lor la competiții, sunt finanțate tot de Marquardt. Recent, compania s-a numărat printre finanțatorii a două echipe liceene – Quaternion și Valak – care s-au calificat în turneul final al concursului internațional de robotică Zero Robotics High School, organizat de Massachusetts Institute of Technology, în parteneriat cu NASA și ESA (European Space Agency). Echipa Quaternion a Colegiului Național Gheorghe Lazăr a luat premiul 3 în Finala ISS Zero Robotics, în cadrul căreia roboții au evoluat la bordul Stației Spațiale Internaționale, iar echipa Valak a Colegiului Octavian Goga a luat premiul 1 la competiția secundară Virtual Zero Robotics.

De asemenea, anual, Marquardt investește în dezvoltarea Roboticii și Mecatronicii sibiene prin finanțarea Campionatului Universitar de Roboți în Linie, care se află la a patra ediție în acest an și a atras participarea a 30 de echipe din țară și din străinătate, formate din tineri pasionați de mecatronică, robotică, sisteme de producție digitale, tehnologia informațiilor și calculatoare.

Alte proiecte de responsabilitate socială în care se implică Marquardt țin de cultură și sport, precum Festivalul de Film ESTE, Festivalul 25 de Ore de Teatru, Festivalul Artmania, Sibiu Guitar Meeting, dar și evenimente sportive foarte îndrăgite de comunitatea locală, printre care Maratonul Internațional Sibiu, Sibiu Nightcross, Duathlon Challenge Sibiu sau Sibiu Cycling Tour, competiție de categoria 1 în calendarul continental UCI.

O formă foarte importantă de responsabilitate socială a companiei este îndreptată chiar înspre angajații proprii și copii lor, cărora firma le oferă un program de asigurări private de sănătate.

 

Finanțare pentru excelență cu sprijinul MOL

 

Valoarea celor patru mari programe sociale inițiate în țara noastră de-a lungul anilor de către grupul petrolier MOL trece de 14 milioane de lei. Protejarea ariilor naturale, promovarea talentelor din arte și sport, premierea celor mai buni profesori, finanțarea școlii de șoferi pentru copiii defavorizați sau sprijinirea tinerilor cu maladii grave se numără printre cele mai importante.

Compania şi-a propus să răspundă nevoilor reale, stringente din societate pentru care nu exista o soluţie. “Fondurile sunt limitate, de aceea compania depune eforturi pentru a se asigura că fiecare ban este utilizat cu maximă eficienţă, astfel încât numărul beneficiarilor să fie cât mai mare”, explică Erzsebet Felmeri, coordonator CSR.

Premiile Mentor îi vizează pe acei profesori, antrenori și mentori care au descoperit și au lansat tinere talente, care au sprijinit din umbră primii pași pentru generații de copii și i-au pus în valoare. Sunt premiați 10 profesori și antrenori cu rezultate excepţionale, pe baza unor nominalizări prealabile care pot fi făcute de orice persoană, în nume propriu sau al unui grup.

De multe ori ei sunt necunoscuți, deși munca și devotamentul lor stau la baza performanțelor a mii de copii cărora le schimbă viețile. Adesea, astfel de personalități nu sunt recunoscute pe măsura muncii și a rezultatelor obținute. Nominalizarea trebuie să conțină o justificare cu cele mai importante rezultate, momentele de vârf din carieră, calitățile profesionale și umane ale persoanei propuse.

Tinerii din medii defavorizate beneficiază de sprijin financiar ca să își acopere costurile necesare obținerii permisului de conducere (școala de șoferi și cheltuielile adiacente), de orice categorie. Vizați sunt cei cu posibilități materiale reduse, pentru care permisul este o condiție sau poate fi un avantaj în obținerea unui loc de muncă ori menținerea și extinderea atribuțiilor de serviciu.

Aici sunt eligibili tinerii de 17-25 de ani, din medii defavorizate, care vor să obțină permis de conducere de orice categorie (B, C sau D). Inclusiv tractoare agricole sau forestiere, troleibuze și tramvaie. Programul s-a dovedit a fi de mare succes, numărul celor care se înscriu fiind în creștere în fiecare an: reușita îi motivează și pe tinerii din apropierea celor care devin posesori de permis.

 

Energie în școlile copilăriei

Grupul E.ON este foarte implicat în comunitate, cum aminteam deja, iar educația și protecția mediului sunt două din domeniile principale spre care își îndreaptă sprijinul.

“Îmi este foarte dificil să aleg un singur proiect fiindcă de toate sunt ataşată. Avem multe proiecte frumoase şi cu impact mare în comunităţile în care activăm.

Cu toate acestea, unul din proiectele dragi mie este „Energie în şcolile copilăriei”, prin care ne-am propus să contribuim la oferirea unui cadru propice învăţării, prin îmbunătăţirea condiţiilor din mai multe unităţi de învăţământ. De la începutul implementării acestui program, compania noastră a investit circa 3 milioane de euro. Investiţia a constat în principal în schimbarea surselor de iluminat, în 54 de şcoli din 16 judeţe, având peste 35.000 de elevi şi profesori ca beneficiari direcţi. Noile sursele de iluminat ecologice asigură o reducere a consumului de energie cu aproximativ 16%, concomitent cu o creştere de aproximativ 30% a luminozităţii. În plus, nu trebuie să neglijăm faptul că prin intervenţia noastră, aceste unităţi şcolare se alătură eforturilor globale de protejare a mediului înconjurător”, a punctat, pentru Transilvania Business, Cristina Sissons, manager CSR E.ON România.

 

Bursele Roberto Rocca

Producătorul de țevi TenarisSilcotub investește anual în educație. Sute de tineri au primit până acum bursele Roberto Rocca; la fiecare ediție există 200 de aplicații, din care sunt aleși 40 de bursieri. “Studenți din patru universități tehnice partenere sunt aleși pe baza rezultatelor excepționale de la școală și a unui interviu prin care evaluăm potențialul lor de lideri și pasiunea pentru inginerie. Bursele se acordă pe parcursul întregului an, inclusiv lunile de vacanță, și nu impun nicio obligație față de companie”, detaliază reprezentanții Tenaris.

În infrastructura școlară, compania a dotat laboratoare cu echipamente de ultimă generație, identice cu cele folosite în industrie, astfel încât absolvenții de liceu să fie pregătiți pentru provocările reale de pe piața muncii. “Elevii de azi învață tainele unor meserii care poate încă nu s-au inventat. Tehnologia se schimbă, iar prin acest program ajutăm școlile tehnice să țină pasul cu aceasta”, constată Mihaela Popescu, președinte al TenarisSilcotub. Anual 160 de elevi devin bursieri.

Bursele tehnice sunt un mod de a încuraja și de a susține elevii din învățământul tehnic liceal și profesional. Bursa se plătește lunar, dar le cere beneficiarilor să nu aibă note scăzute la purtare, absențe nemotivate sau corigențe, indiferent de materie, fapt care s-a dovedit a fi o modalitate eficientă de a-i susține pe cei care își doresc cu adevărat un viitor în domeniu.

Elevii sunt aleși pe baza mediilor din anul școlar anterior, dar și a unor teste și interviuri în fața specialiștilor companiei. Din 2015, bursele tehnice s-au extins și la unități școlare aflate în afara Zalăului: la Liceul Tehnologic Octavian Goga din Jibou ori la Liceul Danubius din Călărași.

Pe partea de consiliere școlară, elevii sunt invitați să completeze un chestionar pe internet care le arată profilul psihologic și abilitățile native pe care se pot baza în alegerea viitoarei cariere. TenarisSilcotub a găzduit cursuri demonstrative și un exercițiu de laminare pentru începători, tinerii descoperind în acest mod una dintre cele mai importante operațiuni industriale.

Cei de la liceele Alessandru Papiu Ilarian și Mihai Viteazul au fost sprijiniți să participe la un proiect Erasmus în colaborare cu unități de învățământ similare din Suedia, Germania și Italia. Pentru a cunoaște realitatea muncii din industrie, elevii din Jibou au primit câte un set complet de echipament individual de protecție.

Mai mulți profesori de specialitate au fost angrenați într-un curs de specialitate de operator de mașini cu comandă numerică sau la cursuri postuniversitare de reconversie profesională în scopul de a deprinde ultimele tehnologii.

Liceenii cu cele mai mari medii anuale au beneficiat de burse de merit de 1.500 de lei, participând și la sesiuni de prezentări susținute de campionii fiecărei școli, cu un format similar deja celebrelor conferințe TEDx.

Un program de formare de tineri lideri derulat la Câmpina, Călărași și Zalău, în parteneriat cu Clubul Liderii Mileniului Trei, a vizat deprinderea de abilități de comunicare, inteligență emoțională, negociere, gestionarea conflictelor și leadership.

În al doilea semestru, câțiva dintre liceeni devin la rândul lor traineri. Programul include 10 licee, cu 300 de elevi formați în fiecare an, iar cei mai activi participă la o tabără de vară, la nivel național, pentru a crea proiecte.

Elevii de la Școala Porolissum sunt angrenați într-un program special de patru ore, după cursuri, care include masă de prânz, ajutor la teme, 1 oră de științe bazată pe experiment, 1 oră de arte (pictură, percuție, obiecte decorative), 1 oră de recreere prin activități sportive.

TenarisSilcotub organizează, de asemenea, un festival al filmelor latino, a contribuit la publicarea primei monografii etnografice a Sălajului, dar și la transferarea unei case istorice în muzeul în aer liber de la Iaz.

 

Inteva: „Ne pasă de comunitatea noastră”

Inteva este un furnizor global de top în domeniul auto, care oferă produse inovatoare, fiabile și ecologice ce sporesc calitatea, siguranța și performanța vehiculelor. Nicoleta Sotoc, responsabil CSR Inteva Oradea, a punctat, pentru Transilvania Business, proiectele în care compania s-a implicat.
“Inteva Oradea, prin angajaţii săi, s-a implicat în diverse proiecte de responsabilate socială, una dintre valorile companiei fiind „Ne pasă de comunitatea în care trăim” (We care for the world and our community). Ne-am implicat în „Swimathon” şi „Fondul de burse”, proiecte organizate de Fundaţia Comunitară Oradea, dar am şi gândit şi organizat noi, pe plan intern, proiecte gen: strângere de fonduri pentru Centrul de Plasament nr. 2 din Oradea şi „Plantare de copaci” în colaborare cu Direcţia Silvică. Alegem proiectele în funcţie de nevoile pe care le identificăm în comunitatea din care facem parte şi de impactul pe care îl preconizăm că-l vor avea, dar şi de preferinţele angajaţilor noştri”, a subliniat aceasta. “În toate proiectele în care ne-am implicat, am pus suflet şi de toate suntem atasaţi. Dar, poate, pentru că a fost o acţiune colectivă, în care au participat chiar toţi angajaţii, ne însufleţim şi acum când vorbim de plantarea celor 5.000 de puieţi în Pădurea de la Ineu, Bihor”, a completat aceasta.

de Irina PAPUC, Ligia VORO, Traian DAN, Călin POENARU, Andrei VORNICU

Articol publicat în ediția TB 84, martie 2019, în secțiunea specială dedicată CSR

Comentarii

Comentarii

Related posts

La Casa Maniu s-a făcut, din nou, lumină

Stefana Muresan

Oradea, tot mai atractivă. Fitch: ratingul Oradiei – ''BBB minus'', cu perspectivă stabilă

Stefana Muresan

Sovata, turism 100% și în 2016

Stefana Muresan

Comentarii

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More