Transilvania Business
Alba Fonduri Europene Ultimele stiri

Primul contract de mobilitate urbană în Regiunea 7 Centru, la Cugir

Primul contract din Regiunea Centru care vizează reducerea emisiilor de carbon prin îmbunătățirea transportului public și a mobilității urbane a fost semnat azi la sediul Agenției pentru Dezvoltare Regională Centru, de către directorul general Simion Crețu și primarul orașului Cugir, Adrian Teban, în prezența președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel.

Valoarea totală a proiectului depășește 57 milioane lei, din care 98% din valoarea eligibilă sunt sume nerambursabile REGIO – aproape 10 milioane euro. Prin proiect se vor achiziționa autobuze cu propulsie hibridă, biciclete electrice, vor fi modernizate câteva stații de autobuz și vor fi construite de cinci ori mai multe, fiind modernizată și infrastructura stradală, pe o lungime totală de peste 14 km, din orașul Cugir și cele 7 localități componente: Bocșitura, Bucuru, Călene, Fețeni, Goasele, Mugești și Vinerea.

Obiectivul general al acestui proiect, finanțat în cadrul Axei Prioritare 3 a Programului Operațional Regional, este reducerea emisiilor de carbon în orașul Cugir, pe baza direcțiilor de acțiune identificate în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al municipalității, prin optimizarea transportului în comun, promovarea deplasărilor cu mijloace de transport alternative. Nu în ultimul rând se dorește creșterea mobilității urbane și a siguranței traficului, prin reorganizarea intersecțiilor în punctele critice și în zonele cu risc ridicat.

”Traficul din orașul Cugir este în prezent dominat de prezența automobilului privat, care constituie opțiunea prioritară, și uneori unică, de deplasare a locuitorilor. Conform sondajului de opinie printre locuitorii orașului privind calitatea serviciilor de transport public de persoane, un procent de 55% dintre cei chestionați utilizează autovehiculul personal în vederea deplasării zilnice, atât în vederea accesării locurilor de muncă, cât și către instituțiile de învățământ, către cele medicale sau spre alte servicii publice sau private. De asemenea, studiul de trafic realizat a arătat o pondere a automobilelor în trafic de peste 67% pe toate arterele monitorizate. În acest context, primăria Cugir a inițiat proiectul de față, care își propune să contribuie la schimbarea priorităților și a mentalităților, de la o mobilitate bazată pe utilizarea autoturismelor, la o mobilitate bazată pe transportul în comun, ecologic, de înaltă calitate și eficient; pe utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, în sistem bike-sharing, dar și pe mersul pe jos. La baza elaborării proiectului a stat „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a orașului Cugir”, care se referă la perioada 2016 – 2030 și acoperă zona preurbană și urbană, formată din orașul în sine și cele șapte localități componente: Bușitura, Bucuru, Caline, Fețeni, Guașele, Mugești și Vinerea”, a declarat Adrian Teban, primarul orașului Cugir.

Prin proiectul „Reducerea emisiilor de carbon în orașul Cugir bazată pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă” se dorește modernizarea infrastructurii traseelor mijloacelor de transport în comun, cu o lungime totală de 14.182 metri. Concret, va fi reabilitat carosabilul pe următoarele străzi: artera Principală din Vinerea, Strada Victoriei, Strada Stadionului, Strada Ion Budai Deleanu, Strada Mihai Viteazul, Strada ”1 Decembrie 1918”, Strada Rozelor, Strada Ion Creanga, pe traseele 1 și 2, Strada Tineretului, Strada Alexandru Sahia, pe traseul 2, Strada Nicolae Bălcescu, Strada Griviței și Strada Râul Mic. De asemenea, va fi introdusă o nouă rută de transport public local, denumită “Linia T3”, care face legătura între Zona Gară și Zona Suseni, în prelungirea liniei 1. Pentru siguranța circulației rutiere se vor realiza lucrări de semnalizare verticală vor fi reproiectate girațiilor și intersecțiilor din punctele critice și în zonele cu risc ridicat.

O altă componentă a proiectului prevede achiziționarea a 6 autobuze cu propulsie hibridă, cu trei uși și motor vertical; dar și modernizarea a 8 de stații de autobuz existente și construirea a 41 de stații noi, instalarea unor sisteme de afișaj date călători pentru transportul în comun, a unui sistem monitorizare video, precum și a unor automate pentru eliberarea biletelor. Astfel se va realiza un sistem nou de management al traficului, cu investiții menite să asigure informarea cetățenilor asupra timpilor de așteptare a mijloacelor de transport și a timpilor de deplasare. Prin acest sistem se va realiza și eliberarea electronică a biletelor de călătorie – e-ticketing – care include automate de eliberare bilete și reîncărcarea cardurilor de călătorie; monitorizarea video a intersecțiilor și a stațiilor de autobuz, etc.

Nu în ultimul rând, în vederea promovării deplasărilor cu mijloace de transport alternative, proiectul propune o serie de măsuri pentru îmbunătățirea calității rețelei de transport ciclist și pietonal, creșterea siguranței deplasărilor si reducerea timpilor parcurși în condiții de confort sporit. Astfel, pe străzile supuse modernizării vor fi realizate piste de biciclete în suprafață de peste 28.026 m.p. Vor fi achiziționate 70 de biciclete, care vor fi puse la dispoziția locuitorilor pentru utilizare cu titlu gratuit, dar și șapte standuri cu 20 porți, pentru găzduirea bicicletelor și software-ul aferent sistemului de bike-sharing.

Desigur, întregul proiect prevede și reabilitarea și extinderea de trotuare, în suprafață totală de peste patru hectare. Față de suprafața actuală de 9.818 mp, suprafața trotuarelor va fi extinsa de peste 4,5 ori. Impactul scontat al acestor măsuri este promovarea deplasărilor cu mijloace de transport alternative, creșterea numărului de kilometri de infrastructură modernizată, încurajarea locuitorilor orașului Cugir să utilizeze bicicletele sau mersul pe jos, ca principale mijloace de deplasare, contribuind la reducerea poluării orașului și la o creștere sustenabilă a mobilității urbane.

”Măsurile propuse de administrația locală au scopul de a scădea numărul de autovehicule utilizate pentru deplasările zilnice și scăderea gradului de poluare datorită utilizării mijloacelor de transport motorizat. La nivelul județului investim în reabilitarea mai multor artere județene, care fac legătura cu rețeaua națională de transport și, prin acest proiect, putem spune că orașul Cugir este printre primele care răspunde acestei cerințe de eficientizare a transportului urban și acestei priorități europene și naționale care urmărește reducerea poluării și creșterea mobilității cetățenilor și a bunurilor cu metode moderne, prietenoase cu mediul”, a declarat Ion Dumitrel, președintele Consiliului județean Alba.

În acest moment transportul rutier din Cugir se confruntă cu o stare tehnică nu foarte bună a drumurilor, traficul fiind caracterizat de o supraîncărcare pe anumite sectoare de drum și de faptul că rețeaua de circulație rutieră existentă nu deservește toate zonele cu potențial de utilizare. Transportul public de persoane prin curse regulate în orașul Cugir este deservit doar de două linii de transport în comun, care traversează orașul de la nord la sud, făcând, de asemenea, legătura localității aparținătoare, Vinerea, cu orașul. Infrastructura rețelei de transport este nefavorabilă pietonilor și bicicliștilor, atât sub aspect cantitativ, cât și calitativ, cu favorizarea autovehiculelor pe căile de rulare. Pe unele sectoare de drum presiunea exercitată de prezența autovehiculelor staționate și de elementele de mobilier urban face dificilă deplasarea pietonilor pe trotuar, expunându-i la riscuri prin utilizarea căilor de rulare auto.

 

Comentarii

Comentarii

Related posts

Topul judeţelor cu cel mai mare număr de tranzacţii cu terenuri agricole în S1. Străinii, aproape 30% din suprafaţa totală

Stefana Muresan

Misiune economica austriaca la Consiliul Judetean Cluj

Stefana Muresan

Doi clujeni produc mezeluri vegetale și le exportă în Europa

Stefana Muresan

Comentarii

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More