Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Concluzii după cea mai importantă conferință dedicată concurenței 

PRIAevents, împreună cu Consiliul Concurenței, au organizat, la IAȘI, conferința PRIA Competition în 9 iulie  2019 – eveniment care a reunit toate sectoarele economiei direct interesate din Iași –  IT, industrie, sănătate și farmaceutice, financiar – bancar, asigurări, retail, energie, telecom, auto, mediu, juridic, agricultură, construcții și real estate, servicii și nu numai.

 

Toate companiile trebuie să se supună legilor concurenței. De aceea, acest eveniment important a fost de interes pentru top manageri – președinti, directori generali, antreprenori, directori de dezvoltare, directori de strategie, directori de operațiuni, directori juridici, consilieri  juridici și avocați, dar și pentru asociații profesionale, camere de comerț, ambasade, consultanți, investitori, economiști, profesori și jurnaliști.

Participanții au aflat că membrii asociațiilor profesionale trebuie să știe care sunt liniile care nu trebuie depășite când vine vorba despre concurență și că este foarte important ca fiecare companie care este interesată de achizițiile publice să afle care sunt barierele pe care nu trebuie sa le treacă companiile care participă la licitații.

De asemenea, în timpul evenimentului s-a punctat faptul că fiecare manager trebuie să știe care sunt clauzele contractuale pe care să le includă în contracte sau să le accepte de la parteneri astfel încât să nu încalce legea concurenței, să aibă grijă când stabilește prețul și șă nu recurgă la concurență neloială.

Asadar, concurența este un mecanism vital al economiei românești, Consiliul Concurenței având un rol foarte important pentru asigurarea unui mediu concurențial sănătos. Astfel se încurajează eficiența şi inovația şi se reduc prețurile. De asemenea, companiile sunt încurajate să ofere consumatorilor bunuri şi servicii în termenii cei mai favorabili.

Piețele nu funcționează întotdeauna eficient, făcând rău economiei, consumatorilor și societății. Atunci când se întâmplă așa, autoritățile de concurență verifică ce se întamplă în acele sectoare ca să înțeleagă dinamica concurenței în aceste sectoare, iar astfel pot să identifice motivele pentru funcționarea slabă a sectorului și să recomande diverse politici sau acțiuni pentru rezolvarea problemelor.

Printre subiectele importante care s-au dezbătut la această ediție regăsim: concurența și sectoarele cheie precum financiar – bancar, asigurări, retail, sănătate și farmaceutice, energie, turism, telecom, auto, mediu, juridic, agricultură, construcții și real estate, IT, industrie, concurența pentru membrii asociațiilor patronale și profesionale; concurența și achizițiile publice.

Focusul este în continuare asupra luptei împotriva cartelurilor, a abuzului de poziție dominantă a companiilor în sectorul lor de activitate, precum și asupra fuziunilor și achizițiilor, a concurenței neloiale, a prețurilor și a altor practici de concurență.

Prezent la eveniment, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a declarat că “prioritățile Consiliului Concurentei sunt partea de energie, în mare masură conectările la rețea, achizițiile publice, pentru a depista înțelegerile între firmele participante la licitații publice, și, nu în ultimul rând, partea de servicii financiare. Anul trecut am finalizat investigația pe firmele de asigurări care vând RCA, anul acesta ne uităm la partea de leasing, inclusiv la băncile-mamă ale companiilor care au firme de leasing, indiferent că este vorba despre leasing operațional sau financiar. Mai avem sectoare în care facem analize pentru a înțelege cum funcționează piața, să sfătuim Guvernul privind legislația și să descoperim eventuale indicii de comportament anticoncurențial. Recent am lansat în dezbatere publică raportul preliminar pe partea de carburanți. Vom finaliza în curând analiza sectorului bancar. Ne-am uitat și la modul în care se exploatează comercial lemnul în Romania. În acest caz este investigată toată piața, toți cei care cumpară de la Romsilva, inclusiv cele trei mai companii exploatatoare. O zonă nouă la care ne uităm este cea a medicamentelor, ma refer aici la cele care se vând fără rețetă și la suplimentele alimentare”.

Mihaela Ion, partener Popovici Nitu Stoica și Asociații, coordonator al departamentului de concurență din cadrul aceleiași societăți, a vorbit în timpul evenimentului despre “Înțelegerile între concurenți. Limite. Riscuri”.

Tema relațiilor dintre concurenți și, în special, a limitelor în care aceștia se pot întâlni, discuta, coopera, acționa, devine cu atât mai interesantă cu cât devine focusul activității Consiliului Concurenței. Raportat la ultimele decizii de sancționare emise, constatăm atenția sporită a Consiliului Concurenței pe înțelegeri orizontale (carteluri) care au la bază schimburi de informații sensibile, coordonări în special sub umbrela unor asociații, întelegeri de trucare a licitațiilor.

În acest context, un comunicat de presă, un anunț de prețuri, o minută a unei asociații, o corespondență în vederea constituirii unui consorțiu de participare la o licitație, furnizarea de informații în scopul realizării unui studiu de piață, realizarea unor anumite studii de piață la nivelul unor industrii și chiar poziții comune manifestate de societăți cu privire la diverse proiecte legislative, pot fi calificate de Consiliul Concurenței drept potențiale indicii ale unei întelegeri între concurenți.

Conform Mihaelei Ion avocat specializat în dreptul concurenței – partener în cadrul Popovici Nitu Stoica și Asociații, devin esențiale pentru o societate cel puțin următoarele 3 măsuri: (a) aplicarea unei grille la nivel de societate pentru identificarea partenerilor care pot fi calificați ca și concurenți (inclusiv cei potențiali) și stabilirea unei abordări speciale de securizare a informațiilor sensibile, în special în relațiile duale (furnizori care sunt totodată și concurenți cu clientul/distribuitorul) (b) implementarea la nivelul societăților a unor ghiduri de conformare cu legislația concurențiaă care să includă reguli speciale pentru: participările la asociațiile profesionale, furnizarea de informații în vederea intocmirii de studii de piață, condițiile de selectare a unui partener pentru constituirea unui consorțiu conform cu reglementările legale, limitele oricăror acțiuni comune, inclusiv demersuri legale alături de societăți concurente (c) documentarea internă a strategiei interne comerciale pe baza elementelor specifice societății în cauză -aceasta pentru a demonstra oricând va fi nevoie elementele obiective interne ce prevalează oricăror suspiciuni de “înțelegeri subiective” cu societăți concurente. ”

Dr. Cipriana Ștefănescu, președintele Comitetului Științific al Cluster-ului IMAGO-MOL a prezentat  importanța clusterului pe imagistică medicală și a subliniat faptul că este singulul cluster din România cu acest specific, o inițiativă de admirat, care a luat naștere în Iași.

Andrea Grigoraș, avocat specializat în dreptul concurenței, Managing Associate la Reff și Asociații, societatea de avocați membră a rețelei globale Deloitte Legal, a vorbit în cadrul evenimentului despre situațiile în care trebuie notificat Consiliul Concurenței cu privire la tranzacțiile prin care investitori privați achiziționează participații în structura corporatistă a proiectului investițional, pe care le exercită în perioada de demarare pentru a crește randamentul investiției.

“În cazul investițiilor speculative, în care investitorii contribuie cu resurse financiare urmând ca, după maturitate, să revândă proiectul, este important să se știe că, în măsura în care drepturile pe care investitorii le exercită depășesc sfera protejării intereselor lor financiare și presupun decizii cu privire la strategia comercială a întreprinderii, este necesară notificarea Consiliului Concurenței”, a declarat Andreea Grigoraș, avocat specializat în dreptul concurenței, Managing Associate la Reff și Asociații, societatea de avocați membră a rețelei globale Deloitte Legal.

Paul Butnariu, președintele Camerei de Comert și Industrie Iași, ne-a spus că “Orașul Iași este un pol de dezvoltare al industriei IT, este noul tigru al Romțniei în ceea ce privește partea aceasta de industrie. Datele statistice ne arată că în ceea ce privește produsul intern brut Iașul excelează în mod deosebit pe partea de industrii creative. În lipsa unor resurse naturale, cea mai importantă resursă a Iașului este inteligența și preocuparea de dezvoltare a activităților inteligente. Neavând infrastructură, nu putem produce bunuri de volum foarte mare. Delphi, de exemplu, produce cel mai mic ansamblu din industria automotive cu cea mai mare valoare adaugată, ma refer la pompele de injectie. Creația este specificitatea Iașului. Concurența este destul de mare în domeniu și încet-încet trebuie să ne raportăm la legile din acest domeniu”. 

În cadrul conferinței PRIA Competition s-a beneficiat de aflarea noutăților legislative în ceea ce privește concurența, de analize la un nivel înalt și de studii de caz.

Particpanții au avut  ocazia să întâlnească cei mai importanți lectori din domeniu, dar și să facă schimb de opinii și experiență cu participanții preocupați de aceleași subiecte ca și voi, de a afla cum vă pot ajuta consultanții juridici, de a vedea care sunt opiniile asociațiilor și ale companiilor din industria dvs. Exemplele, studiile de caz și noutățile vor fi adevărate surse de învățare și dezvoltare pentru activitatea pe care o desfăsurați.

Conferința PRIA Competition IASI a făcut parte din seria conferinţelor organizate de PRIAevents  care aduc în atenție cele mai importante și mai actuale teme de dezbatere din fiecare domeniu și beneficiază de o prezență mare a participanților și a mass – mediei. Cu o experienţă de peste 12 ani în organizarea evenimentelor premium, echipa PRIAevents este recunoscută pentru organizarea evenimentelor bine documentate din cele mai reprezentative sectoare ale economiei.

PRIAevents este recunoscută de multă vreme ca o platformă independentă și echidistantă de discuții despre cele mai importante teme, despre schimbări legislative, politici în toate sectoarele de business, trend-uri și s-a transformat într-o comunitate apreciată a top managerilor care doresc să  se întâlnească, să schimbe idei și să afle cele mai importante detalii pentru afaceri.

Mai multe detalii despre evenimentulu PRIA Competition puteți găsi pe www.priaevents.ro şi pe https://priaevents.ro/pria-competition-iasi-2019/.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Jidvei lansează cea de-a V-a ediție a campaniei „Must de la Jidvei”  

Articolul următor

Primul magazin online din România care introduce căutarea vocală

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share