Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

POZITIV TB: Dr. Sebastian Văduva – „Criza este și un fenomen economic de curățire a sistemului”

Dr. Sebastian Văduva este un profesor și antreprenor româno-american cu o extensivă experiență internațională în companii din România cât și în Statele Unite ale Americii. În 2004 a fost recrutat de comisia Fulbright ca și director de program MBA internațional, iar în 2005 a fost numit decanul Griffiths School of Management din cadrul Universității Emanuel din Oradea. El este de părere că această criză poate fi o oportunitate în domeniul tehnologiei, sănătății, agriculturii și furnizării de bunuri care tradițional au fost produse în China. Sebastian Văduva crede că această criză are un element benefic pentru sectorul global de IT&C, și anume transformă comportamentul și disponibilitatea oamenilor de a folosi tehnologia.

Puteți estima acum ce impact economic va avea criza Covid-19 în România și la nivel global?

Este dificil să prognozăm cu exactitate criza economică globală, însă cred că va fi mai dificilă decât cea din 2008 – 2010. Se prognozează că economia globală se va contracta cu aproximativ $4 trilioane: China va avea cea mai mică rată de creștere economică (3-4%) de la moartea lui Mao Zedong, SUA va stagna sau va scădea cu 2-3% și un posibil șomaj de 15 – 20%, iar economia Uniunii Europene s-ar putea să se contacteze cu până la 10%.

În România, economia probabil va scădea cu 3 – 4%, iar șomajul s-ar putea să ajungă până la 15-20%. Dintre cele 500 de mii de IMM-uri românești, s-ar putea ca 15-20% să falimenteze cu sectoare precum turismul, HoReCa, automotive, imobiliare, cele mai negativ afectate. Oportunități vor fi în domeniul tehnologiei, sănătății, agriculturii și furnizării de bunuri care tradițional au fost produse în China. Marea necunoscută în contextul românesc o reprezintă diaspora: nu știm câți români se vor repatria și nu știm dacă aceștia se vor întoarce pentru a deveni antreprenori, pentru a se angaja sau dacă vor avea nevoie de ajutor social.

Ce rol ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România?

Deja guvernul României și cel al Uniunii Europene au semnalizat că se vor împrumuta pentru a oferii ajutor mediului de afaceri din România. Din nefericire prioritățile guvernelor nu sunt IMM-urile când sănătatea și administrația publică au nevoie urgentă de sustenabilitate. Cele mai bune politici guvernamentale pe timp de criză este un parteneriat public-privat de investiție în infrastructură și supra structură. Statul ar putea susține mediul privat prin contracte private de investiții în infrastructură tradițională, infrastructura digitală, renovări și tehnologizare. În egală măsură, și poate și mai important, statul ar putea susține sectorul ONG-urilor care sunt implicate în învățământ, cercetare, tehnologizare și internaționalizare. Închipuiți vă cum ar arăta țara noastră dacă în 2022 am avea infrastructură (tangibilă și digitală) și suprastructură (obiceiuri și mentalități) moderne.

Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor din România?

  1. Gestionați și negociați aspectele financiare cu maximă atenție!

Perioada de criză necesită mai mult ca oricând un management profesionist și pro-activ în gestionarea situației financiare. Soluția istorică macro și micro economică este îndatorarea pe vremuri de criza. Nu vă fie frică de împrumuturi, însă accesarea lor trebuie făcută cu maximă precauție. Un împrumut ar trebui accesat doar după ce cheltuielile au fost reduse și negociate la maximum.

  1. Investiți în echipă și în structura organizațională!

Experții ne spun că și în vremurile bune, productivitatea tipică a unei echipe este de aproximativ 50%. Două lucruri creează contextul ideal pentru creșterea productivității: timpul disponibil și motivația. Pe timp de criză, oamenii sunt dispuși să facă lucruri neobișnuite și extraordinare. Acum este timpul să evaluați modelul de business, productivitatea angajaților, gradul de satisfacție a clienților, etc. Acum puteți investi în website-uri și prezență online, în sisteme CRM (customer relationship management) și în sisteme ERP (enterprise resource planning). Cel puțin, puteți pune la punct fișa postului, organigrama instituțională și un sistem de evaluare internă.

  1. Investiți în întreținere, educație și dezvoltare personală!

Într-o economie liberă de piață, perioadele de creștere economică sunt urmate de un REPAUS. Stresul, frustrarea și blamarea deciziilor guvernamentale sunt contraproductive și contagioase. Chiar dacă „alergarea” era activitatea noastră tradițională și probabil va trebui să continuam să o facem, vremea de repaus necesită o schimbare de paradigmă, înspre muncă inteligentă în detrimentul activității constante. Acum este timpul să ne deprindem cu tehnologia, să ne punem la punct cu contabilitatea și finanțele și să aducem la zi baza de date cu clienți. Este un timp potrivit pentru a identifica acele bune practici pe care le-am putem implementa în propria noastră activitate. De asemenea, este important să investim în sănătate, în familie și în comunitate!

  1. Nu uitați binefacerea și ajutorul dat altora!

Vremurile de criză sunt și o oportunitate extraordinară de a ne dovedi caracterul și spiritul civic. Chiar dacă ne este greu să credem, ca antreprenori suntem privilegiați față de conaționalii noștri și ca și români suntem privilegiați față de restul lumii. Cred că avem o responsabilitate de generozitate față de semenii noștri cu nevoi reale, în special bătrâni și copii, care sunt victimele acestor crize medicale și economice. Dacă aveți posibilitatea, vă recomand să identificați oportunități de binefacere.

De cealaltă parte, recomand să fim precauți în ceea ce privește ajutorarea altor antreprenori. Nu cred că este responsabilitatea noastră să-L înlocuim pe Dumnezeu sau Statul în ajutorarea altor firme. Dacă doriți și aveți posibilitatea să ajutați, vă recomand să negociați în bună credință, însă să documentați totul în scris și cu dovezi. Criza este și un fenomen economic de curățire a sistemului. Unele firme care nu au un avantaj concurențial sau care au făcut greșeli irecuperabile se vor închide. Acest lucru este un fenomen absolut natural și pentru mulți antreprenori a constituit o lecție inestimabilă în dezvoltarea lor personală și profesională, așa că nu-i văduviți de această experiență.

Cum va recepționa industria IT din România efectele acestei crize și ce particularități există în acest sector?

În faza inițială industria IT&C din România va fi la fel de afectată ca și celelalte sectoare în special firmele de outsoursing care sunt expuse la spațiul european și la sectoarele afectate precum turismul, liniile aeriene, industria auto, etc. Dacă judecăm însă după criza din 2008 – 2010 firmele de IT care au supraviețuit s-au întărit și au devenit și mai puternice în perioada post-criză prin oferirea de servicii net superioare. Această criză are un element benefic pentru sectorul global de IT&C, și anume transformă comportamentul și disponibilitatea oamenilor de a folosi tehnologia. Dacă și ajutoarele de stat vor fi folosite pentru investiție în infrastructura digitală, sectorul de IT&C are posibilitatea să crească și cantitativ, dar în special calitativ prin inovație și noi produse digitale.

Putem contura deja imaginea relațiilor de afaceri din perioada post-criză?

Personal cele mai mari îngrijorări le am din spațiul geo-politic și social. Presupunând că NU vom experimenta tulburări majore în aceste domenii, economia globală pe termen lung poate fi mult mai sănătoasă și mai inovativă. Istoria crizelor economice ne învață că sistemul va fi curățat de firme non-performante, iar criza va obliga firmele supraviețuitoare să inoveze și să se reinventeze. Provocarea acestei crize cred că va fi colaborarea dintre guverne și firme, și dintre locuri de muncă și tehnologie.

Despre Sebastian Văduva

dr. Sebastian Văduva, MBA

Director al Griffiths School of Management & IT

Dr. Văduva este un profesor și antreprenor româno-american cu o extensivă experiență internațională în companii din România cât și în Statele Unite ale Americii.

Emigrând în 1989, și-a început prima afacere în 1994 la vârsta de 17 ani. De atunci a fost implicată în peste 20 de startup-uri cu diferiți parteneri și diferite instituții, cel mai notabil succes fiind Școala Informală de IT din Cluj.

După finalizarea studiilor universitare cu specializare în marketing, și-a obținut MBA-ul de la Weatherhead School of Management din cadrul CWRU. În 1999 a devenit unul dintre cei mai tineri profesori de Marketing și Afaceri Internaționale din cadrul University of Akron. În aceeași perioadă a co-gestionat un grant considerabil al US State Department sub tutela căruia căruia și-a desfășurat și studiile doctorale în cadrul ASE București. În 2004 a fost recrutat de comisia Fulbright ca și director de program MBA internațional, iar în 2005 a fost numit decanul Griffiths School of Management din cadrul Universității Emanuel din Oradea. În anul 2012 și-a terminat cel de al 2-lea doctorat în politologie de la SNSPA.

Ca și managing director al Soluții Avansate, Sebastian a livrat peste 9.000 de ore de training la nivel executiv în domeniile leadership, mentalitate antreprenorială și intraprenorială, comunicare și prezentări, vânzări și marketing, orientare spre client, managementul echipei și motivare etc.

În ultimii ani eforturile sale au fost orientate cu precădere înspre sectorul IT din România în care continuă să livreze traininguri, să mentoreze și să desfășoare muncă de coaching în numeroase companii, în domeniul larg al dezvoltării talentelor. De asemenea, este Președinte și co-fondator al Școlii Informale de IT, entitate care livrează cursuri de pregătire și specializare în programare, testare și project management în IT.

Total
0
Shares
Articolul anterior

Aeroportul clujean își trimite angajații în șomaj tehnic

Articolul următor

Fujikura va produce viziere anticoronavirus la Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Luna mai e Luna Maramureșului

Luna Maramureșului este o inițiativă ce își propune să aducă în prim planul vieții culturale, comorile acestui județ.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share