Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Claudia Indreica: “Digitalizarea va reduce bugetarii, cu inserarea lor în mediul privat”

PhD Claudia Indreica este CEO al Psihoselect, headhunter, cu o experiență de 20 de ani în executive search, psiholog cu expertiză în profilarea candidaților, membru activ al Romanian Business Leaders și DWNT.

 

Puteți estima acum ce impact economic va avea criza Covid-19 în România și la nivel global?

Dacă ne uităm la cifrele care fac referire la criza din sănătate – Imperial College London estimează că efectele acestei pandemii în ceea ce privește sănătatea populației se vor întinde pe minimum 12-18 luni. Cu alte cuvinte, efectele economice le vom simți cel puțin aceeași perioadă.

Am început cu acest shutdown economic. De pe o zi pe alta, companii activând în domeniile HoReCa, turism, transport persoane și-au oprit motoarele. Treptat și celelalte industrii – automotive, servicii – au încetinit, ajungând până la un nivel de avarie. “Work from home” a devenit o realitate normală, acum, la o lună de la introducerea măsurilor de distanțare socială.

Acest lucru nu ne-a scutit, în România, de închiderea în mediul privat a 240.000 de contracte de muncă și suspendarea altor 1.005.000 contracte. SUA estima că va ajunge la 3,5 milioane de contracte de muncă închise, a ajuns la 22 de milioane. Impactul este imens și nicio țară nu era pregătită pentru un astfel de scenariu. 

 

Ce rol ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România? 

Așa cum am văzut în toată Uniunea Europeană, guvernele s-au grăbit să anunțe pomparea în economie a unor sume care să acopere necesarul companiilor lovite din plin de această situație. 

Germania a fost prima care a anunțat injecții de 550 de miliarde de euro în economie, companiile fiind ajutate astfel să treacă peste această perioadă, astfel încât contractele de muncă să rămână funcționale, alimentând și capitalul de lucru necesar.

În România avem câteva inițiative, estimate la 2% din produsul intern brut, care vor acoperi șomajul tehnic – în limita a 75% din salariul mediu brut pe țară, amânarea taxelor, fonduri garantate de stat pentru creditarea companiilor, în special pentru a-și asigura capital de lucru și investiții, rambursarea mai rapidă a taxei pe valoarea adăugată.

Noi toți gândim pe termen mediu și lung. Ca atare, știm că bugetul unei țări este asemănător celui al unei companii. Nu poți lăsa o parte din economie să funcționeze respectând principiile de piață, dar pe de altă parte menținând cheltuielile cu propriul aparat administrativ.

Măsuri greu de luat în an electoral, dar necesare României sunt digitalizarea și transparentizarea cheltuielilor bugetare. Aceste acțiuni ne vor duce în mod automat la o eficientizare a domeniul administrativ. 

Cu reducerea personalului bugetar, dar luând măsuri pentru inserția lui în piața forței de muncă. Dacă într-un an revenim la situația economică premergătoare acestei pandemii, ne vom lovi de același deficit al forței de muncă.

Aceasta este ocazia noastră să acționăm împreună, să contribuim la formarea competențelor necesare mediului privat, astfel încât reforma administrativă să ne permită să integrăm acești oameni într-un mediu competitiv dar și mult mai solicitant. 

Pentru o parte dintre bugetari – atât de demobilizați și demotivați – mulți fiind foarte tineri, fără nici o experiență anterioară – ar fi exact experiența de care au nevoie, pentru a-și construi o carieră.  


Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor din România?
 

Să nu renunțăm; am mai trecut printr-o criză în 2008-2010, iar de data aceasta s-a văzut… eram mult mai pregătiți să luăm decizii rapide. Să rămânem activi și să încercăm să ne mutăm atenția către oportunitățile pe care această perioadă le evidențiază. Poate nu generăm valoare acum, imediat, dar ce vedem azi că oportunitate, mâine, când revenim în operaționalul zilnic, nu mai vedem. 

 

Cum va recepționa industria dvs efectele acestei crize și ce particularități există în acest sector? 

Serviciile de recrutare au cunoscut o încetinire rapidă, mai ales când vorbim de poziții noi. Având în vedere că la Psihoselect ne ocupăm de segmentul executive, middle și top management, avem clienți care în perioada aceasta gândesc achiziții de companii, schimbări de structură, optimizări de business-uri, așadar suntem activi în acest segment. Orice criză trebuie valorificată și tratată ca atare. 

 

Putem contura deja imaginea relațiilor de afaceri din perioadă postcriză?

Criza a însemnat întotdeauna o evidențiere a noastră, așa cum suntem, fără prea mult management al impresiei aplicat. Comportamentul nostru ne evidențiază cel mai bine valorile în care credem, în calitate de antreprenori, manageri, companii. 

Cei care am stat împreună ne-am susținut – prin serviciile oferite, respectarea termenelor de plată, încrederea oferită – vom fi cei care mai departe vom colabora pe termen lung. În viața de business apar astfel de momente când faptul că ești om înainte de orice te leagă mai mult decât orice contract. 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Încep studiile pentru fezabilitatea metroului și trenului metropolitan de Cluj

Articolul următor

Direcția de drumuri a demarat lucrări de estetică pe arterele din Cluj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share