Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Încep studiile pentru fezabilitatea metroului și trenului metropolitan de Cluj

Primarul Emil Boc și Radu Gabriel Dumitru, reprezentantul asocierii SWS, au semnat contractele care au ca obiect studiile de prefezabilitate și fezabilitate în vederea realizării proiectului metrou și tren metropolitan Cluj.

Serviciile de elaborare de studii de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată se referă la obiectivul de investiţii tren metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida, etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții.

“Realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan este cel mai important proiect de infrastructură din istoria Clujului. Acest proiect integrat își propune să contureze viitorul Clujului pentru mai multe investiții, pentru mai multe locuri de muncă bine plătite și pentru a asigura mobilitate locuitorilor din Cluj și din întreaga zonă metropolitană.

Proiectul are practic în vedere dezvoltarea economică viitoare a Zonei Metropolitane Cluj (ZMC). Prima componentă este legată de trenul metropolitan. Avantajul e că avem deja infrastructura pentru tren, calea ferată și proiectul Ministerului Transporturilor de modernizare a căii ferate între Cluj și Episcopia Bihor.

Noi avem în vedere dezvoltarea pe o rază de 100 km, de la Huedin la Dej, iar trenul metropolitan va permite mobilitatea forței de muncă, noi investiții, locuri de muncă mai bine plătite, astfel încât Clujul să aibă viitor și își mențină atractivitatea economică și de calitate a vieții. 

Metroul, inclusiv varianta de suprafață pe raza localităților Gilău și Florești, împreună cu centura metropolitană vor decongestiona radical traficul sufocant și vor crește calitatea vieții la Cluj”, a declarat Emil Boc.

Valoarea contractului este de 35 de milioane de lei, cu taxa pe valoarea adăugată inclusă. Pentru metrou studiul de prefezabilitate va fi livrat în termen de cinci luni de la semnarea contractului, planul urbanistic zonal (PUZ) în 16 luni, iar studiul de fezabilitate, în 26 de luni.

Pentru trenul metropolitan, au fost stabilite următoarele termene: la finele lunii 12 pentru PUZ și la finele lunii 14 pentru studiul de fezabilitate final (inclusiv acordul de mediu, documentația pentru exproprierea terenurilor și alte reglementări).

Conform municipalității, necesitatea implementării unui sistem de transport rapid metropolitan va consta în transport feroviar pe infrastructura existentă – tren metropolitan; construirea unei linii de metrou pe principala axă vest-est a zonei metropolitane (Gilău – Florești sud – Mănăștur – centru – Mărăști).

Pe infrastructura actuală, se propune implementarea unui sistem de transport rapid de tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe 43 km. Se vor păstra punctele de oprire actuale și vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu).

O altă propunere este relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare protejate de intemperii, coșuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case). Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).

Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească mai puncte principale de interes. În prima etapă vor fi comuna Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului (respectiv zona Aurel Vlaicu / Pod IRA). În a doua etapă va fi legătura comunei Florești cu Gilău.

Având în vedere importanța relativă a comunei Gilău în ZMC, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău și capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via A3 – pentru trenul metropolitan). Se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană. 

 

Total
2
Shares
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Acord fără precedent în lupta cu COVID-19: 6 giganți farmaceutici de pe piața produselor cu plasmă vor să dezvolte un tratament, fără branding. Și alte companii pot să se alăture

Articolul următor

Claudia Indreica: “Digitalizarea va reduce bugetarii, cu inserarea lor în mediul privat”

Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Total
2
Share