Analize Banci Comunitate Finante-banci Slider Ultimele stiri

Cererile de negociere cu băncile prin CSALB au crescut de zece ori din 2016

Până în decembrie 2020 Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit de peste zece ori mai multe cereri de negociere cu băncile și IFN-urile decât în 2016 – primul an de activitate operațională (2.430 de cereri la începutul lunii decembrie 2020 față de 235 cereri în 2016), potrivit CSALB. Efectele crizei sanitare și deciziile de amânare la plată a ratelor au făcut ca apetitul băncilor și IFN-urilor pentru negociere să se diminueze până la nivelul înregistrat în 2018.

Astfel, doar un sfert dintre cereri au fost acceptate de bănci și IFN-uri pentru negociere (545 de dosare formate până în decembrie 2020), cu 20% mai puține față de anul precedent. Chiar și în aceste condiții dificile, nu toți consumatorii care se adresează CSALB solicită beneficii materiale de la băncile cu care intră în negociere.

Ce solicită consumatorii

Sunt o persoană cu simț civic și îmi doresc să văd că lucrurile se mișcă și că suntem respectați. Până acum am apelat la ANPC cu diferite probleme. Dar simțeam nevoia unei instituții în domeniul financiar căreia să mă pot adresa la nevoie. La CSALB nu am ajuns pentru că eram în conflict cu banca, ci pentru că erau lucruri punctuale care mă nemulțumeau. De pildă, aveam un credit de nevoi personale pentru care am făcut o plată în avans, însă abia peste două luni urma să mi se micșoreze rata. Nu mi s-a părut corect din partea băncii, pentru că eu când am luat creditul am plătit dobândă din prima zi, iar când achit în avans beneficiez de acest lucru după mai multe săptămâni. Am cerut explicații prin intermediul dumneavoastră și în urma discuțiilor cu conciliatorul am înțeles cum înregistrează banca plata înainte de scadență. M-a încântat modul de colaborare profesionist, mi s-a părut o treabă serioasă, cu număr de înregistrare, schimb de mailuri și comunicare permanentă cu privire la stadiul dosarului. În plus, mi s-a părut extraordinar că este gratuit”, a declarat Sidonia Fifor, Craiova.

Asistăm, se pare, la primele semne ale creșterii educației financiare și înțelegerii de către consumatori a rolului CSALB, a mecanismului de negociere cu băncile, dar și a drepturilor pe care le au în virtutea contractului și a cadrului de conciliere oferit de Centru. Se înmulțesc solicitările care nu vizează recuperarea unor sume de bani, ci chestiuni principiale. Oamenii vor să fie respectați de bănci, vor să primească explicații cu privire la propriile contracte și cred că acest lucru reprezintă un mare pas înainte pentru îmbunătățirea serviciilor financiar-bancare. Practic, consumatorii forțează băncile să își îmbunătățească serviciile, să se digitalizeze, să instruiască personalul pentru profesionalizarea relației cu clienții băncii. De aceea unii consumatori sunt mirați că în cadrul CSALB dialogul cu băncile este diferit față de ceea ce erau obișnuiți să primească. E drept, în cadrul concilierii beneficiază și de expertiza conciliatorului pe care nu o pot avea în relația directă cu banca, însă către acest model de dialog și înțelegere a nemulțumirilor trebuie să ne îndreptăm”, a precizat Camelia Popa, conciliator CSALB.

Pentru anul 2021, un important impuls pentru negociere ar putea veni prin decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene în cazul Oros (C-269/19). CJUE recomandă instanțelor naționale să invite părțile la negociere pentru stabilirea modalității de calcul a ratei dobânzii, cu condiția ca instanța națională să stabilească cadrul negocierilor respective și să urmărească un echilibru real între drepturile şi obligaţiile contractanţilor, ţinând seama printre altele de obiectivul protecţiei consumatorului”.

Considerăm că prin această decizie CJUE dă un impuls suplimentar chiar aplicării Directivei 11 din 2013 a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum, cea care stă chiar la baza înființării CSALB. În același timp, apreciem că atunci când decizia CJUE face trimitere la «stabilirea cadrului negocierilor», se poate referi la existența unui cadru instituțional deja creat în România prin înființarea Centrului. Mai mult, faptul că aceste negocieri au ca scop stabilirea unui «echilibru real între drepturile și obligațiile cocontractanților» ne duce la ideea că aceste negocieri trebuie purtate în temeiul principiilor de echitate, așa cum procedează, în practică, conciliatorii cu care CSALB colaborează. În concluzie, CSALB poate fi exact destinația pe care instanțele de judecată o pot aduce la cunoștința părților atunci când le invită să negocieze”, a declarat Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Related posts

Se vinde Palatul Andrenyi din Arad, preţ de pornire de 2,5 milioane de euro

redactia

Consiliul Judetean Cluj va reabilita si moderniza peste 156 de km de drumuri judetene din categoria drumurilor de piatra si de pamant

Stefana Muresan

DAbo Doner, de 7 ani în România, și-a propus să nu iasă în pierdere în acest an

Traian Dan

ebm-papst, lider mondial în producția de motoare electrice și ventilatoare, mutare strategică la Oradea

redactia

Bittnet Group a atras peste 9 milioane de lei de la 51 de investitori pe Bursa de Valori București

Ion Surdu

Mind Reset – noul centru medical privat de neurologie, psihiatrie și psihologie clinică din Cluj-Napoca

A. I.

Industria IT dă STARTUL programului Bursele ANIS 2020, dedicat cadrelor didactice

Nicolae Pop

Prof. dr. Ioan Bolovan, ales membru corespondent al Academiei Române

redactia

La Craiova, primul Club de Programare dedicat elevilor cu deficiențe de auz din România Ford Romania

Ligia Voro

Motociclete de intervenție urbană pentru Brașov, Cluj și Timișoara

Nora Dumitrescu

Intalniri economice Franta-Romania

Transilvania Business

Ambasadorul Luca Niculescu, ales preşedinte al Grupului Ambasadorilor Francofoni din Franţa

redactia

Dumitru Budrala, directorul ASTRA Film Festival, decorat de președintele Iohannis

Ligia Voro

Ziua Națională a Contabilului Român, la cea de-a XV-a ediție 

Ligia Voro

Unique Smile, de la zero la o poveste cu multe zâmbete

Nicolae Pop

Iluminare arhitecturală pentru două clădiri Art Nouveau din municipiul Oradea

Traian Dan

Produs alimentar unic în lume, realizat de un cercetător din Oradea

redactia

Încep lucrările la pasajul de sub Bulevardul Magheru din Oradea

Ligia Voro

Carabulea pierde procesul cu Patria Bank, hotârârea poate fi atacată

Ligia Voro

Mai multe clase pentru învățământul dual la Sibiu. ”Clasa Continental”, la Colegiul Tehnic ”Independența”

Stefana Muresan

MG TEC Industry a luat 48 mil. euro de la CEC Bank pentru o fabrică de hârtii igienico-sanitare la Dej

Stefana Muresan

Șeful aeroporturilor din România: “În 15 ani traficul se va dubla”

Nora Dumitrescu

Premiera europeana la Timisoara în 2021 – noul concept ibis Square al Accor

Ionut Oprea

Clujul își revitalizează un parc cu 10 milioane de euro

Nora Dumitrescu

Leave a Comment