Real Estate Ultimele stiri

Colliers: Vânzările retailerilor de produse nealimentare au revenit la nivelul de dinainte de criza provocată de Covid-19, chiar dacă magazinele au fost închise în perioada stării de urgență

2020 a fost cel mai dificil an pentru retailul românesc de la recesiunea din 2009-2010 încoace, cu centre comerciale complet închise în primăvară timp de două luni, dar impactul general rămâne inegal. Retailerii care aveau deja magazine online au fost câștigători, având în vedere că vânzările online au crescut cu aproximativ 30% în primele 9 luni ale acestui an, ceea ce a contribuit la revenirea vânzărilor globale la nivelurile anterioare Covid-19. În același timp, sectorul non-alimentar a înregistrat creșteri de 4%, potrivit raportului ”ExCEEding Borders. Retailul în pandemie în țările din regiunea CEE-17”, publicat de Colliers International.

Cu o piață a muncii într-o formă destul de bună – creștere modestă a șomajului, creșterea salariilor rămâne pozitivă, deși mai lentă decât înainte de criză -, industria retailului din România a început să-și revină și a înregistrat chiar o tendință pozitivă. În prezent, consumul este deja peste nivelul maxim înregistrat înaintea crizei, deși într-o structură diferită. Cheltuielile au migrat de la unele categorii, cum ar fi îmbrăcămintea, la altele, precum articolele de uz casnic și articole sportive. Alte cinci țări din regiune – Estonia, Lituania, Polonia, Serbia și Slovacia-, au reușit aceeași performanță,adică depășirea nivelurilor lor de vânzări ante-Covid.

Consultanții Colliers observă o creștere bruscă a activității consumatorilor în segmentul comerțului electronic, care a devenit un element fundamental al transformării continue a retailului, alături de dezvoltarea tehnologiei și schimbările în comportamentul consumatorilor. De asemenea, s-a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de persoane cu vârsta de peste 55 de ani care trec acum de la cumpărături în magazinele fizice la magazinele online.

„Pandemia i-a obligat pe retaileri să se adapteze noii realități în doar câteva săptămâni, ceea ce a însemnat îmbunătățiri operaționale, concentrându-se pe marketingul online sau lansarea vânzărilor online de la zero, colaborarea cu companiile de livrare sau supermarketurile ca locuri de colectare a comenzilor, implementarea măsurilor de siguranță, corelarea stocului cu cererea în schimbare etc. Acest lucru duce la o recuperare relativ rapidă a vânzărilor după blocajul din timpul stării de urgență și chiar la o ușoară creștere a vânzărilor pentru anumite categorii, cum ar fi produsele alimentare, produsele de uz casnic, articolele sportive sau produsele cosmetice. Aceștia sunt comercianții prezenți de obicei în parcurile de retail sau în unități independente, astfel încât performanța acestui tip de scheme nu a fost aproape deloc afectată de Covid-19. Investitorii au recunoscut acest lucru și s-au concentrat mai mult pe acest tip de produs de investiții, ceea ce duce la creșterea cererii pe acest segment și la o ușoară compresie a randamentelor în marile orașe”, spune Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.

Totuși, în centrele comerciale traficul este semnificativ sub nivelul de anul trecut, dar valoarea medie a bonului de cumpărături pentru cei care intră în mall-uri a crescut. Mai exact, raportul exCEEding Borders al Colliers International arată o scădere cu 40% a vizitelor lunare la centrele comerciale în prima jumătate a lui 2020, comparativ cu 2019. În prezent, în România există 89 de centre comerciale moderne, cu o suprafață disponibilă pentru închiriere de 2,77 milioane metri pătrați.

„Deși obiceiurile consumatorilor au fost afectate de pandemie, oferta de spații comerciale din România a crescut. În prima jumătate a anului a fost inaugurat un parc de retail, în Miercurea Ciuc, cu puțin sub 12.000 de metri pătrați. În timp ce mai multe proiecte de retail au fost întârziate pe fondul stării de urgență, altele au continuat să avanseze, cum este Shopping City Târgu Mureș al NEPI (aproape 40.000 mp), finalizat în iulie, iar AFI Brașov (45.000 mp) și Dâmbovița Mall al Prime Kapital (33.000 mp) au fost deschise cu mici întârzieri, în toamnă. În perioada imediat următoare ne așteptăm să vedem cea mai mare parte a investițiilor în centre și parcuri de retail mai mici și proiecte de conveniență”, precizează Simina Niculiță.

În general, pandemia Covid-19 a influențat atât funcționarea, cât și dezvoltarea piețelor imobiliare de retail la nivel mondial, precum și în țările CEE-17. Restricțiile guvernamentale impuse funcționării magazinelor, punctelor de servicii, gastronomiei, divertismentului și agrementului au condus la o creștere dinamică a vânzărilor de comerț electronic și la schimbări în comportamentul consumatorilor. Toate acestea au dus la o scădere cu 20-45% (în funcție de țară) a traficului în centrele comerciale, comparativ cu datele de la mijlocul anului 2019.

A existat în schimb o creștere a numărului de formate mici de centre comerciale și parcuri de retail, considerate atât de către dezvoltatori, cât și de către chiriași, drept investiții profitabile, iar de către consumatori ca fiind locuri apropiate și sigure pentru cumpărături. În prezent, există aproximativ 670 de astfel de centre mai mici care funcționează în țările CEE-17, cu o suprafață totală disponibilă pentru închiriere de 6 milioane de metri pătrați. În total, în regiunea CEE-17, există aproape 1.670 de centre comerciale, care ocupă 34,6 milioane de metri pătrați, ceea ce este comparabil cu dimensiunea medie a unuia dintre sectoarele Bucureștiului.

Related posts

Antreprenor din Odorheiu Secuiesc, franciză pentru magazinele Ambient din Bistriţa, Mediaş, Sighişoara şi Sighetul Marmaţiei

Stefana Muresan

Maramureșul va avea fond de solidaritate cu famiile afectate economic

Nora Dumitrescu

Firmele brașovene din sectorul serviciilor au făcut mai mulți bani în anul 2018: creștere de 11,5% a cifrei de afaceri

Papuc Irina

România faptelor bune – performerii CSR ai României

Ligia Voro

Şeful BNR, Mugur Isărescu, anticipează o scădere a inflaţiei până la Paşte

Traian Dan

Oradea: Contract de finanţare europeană a pasajelor subterane din Piaţa Gojdu, investiție de 111,2 milioane lei

redactia

O nouă piață digitală internațională dedicată jucătorilor din sectorul agricol, lansată

Ligia Voro

MIPIM 2018 announces bumper edition for hotel & tourism

Ionut Oprea

Germanii de la Lufthansa, interesați de Aeroportul Internațional Brașov

Papuc Irina

Guvernul de la Budapesta alocă 1,7 milioane de euro pentru agricultorii din Bazinul Carpatic; majoritatea banilor, destinați celor din Transilvania

Stefana Muresan

Program integrat de stimulare a antreprenoriatului în mediul urban din Regiunea Nord-Vest

Stefana Muresan

CBRE preia administrarea Ethos House

Papuc Irina

Aproape 2 milioane de euro sprijin pentru producătorii din sectorul pomicol

Traian Dan

Magazine de stat cu produse exclusiv românești, bursă a peștelui și clustere agricole – investiție guvernamentală de 100 mil. euro

Stefana Muresan

Zilele Recoltei vor avea loc și în anul acesta la Cluj

Nora Dumitrescu

Aeroportul Cluj a înregistrat, luni, cel mai mare număr de pasageri din istorie – 10.189

Stefana Muresan

Clujul ia fața Capitalei – centură metropolitană, în lungime de 38 de kilometri

Stefana Muresan

Compania de leasing operaţional a BRD se extinde la Cluj, Timișoara și Iași

Stefana Muresan

Angajări pe timp de criză: peste 100 de companii internaționale continuă să caute personal

Ion Surdu

BT oferă clienților posibilitatea să plătească cu ceasul inteligent

redactia

Estimare: Numărul magazinelor cu peste 1.000 de comenzi pe zi se va tripla în urmatorii 3 ani

Ion Surdu

Universitatea Tehnică va produce roboți sociali

Nora Dumitrescu

Turismul rural poate ajuta România să fie competitivă cu orice țară europeană dezvoltată turistic

Ion Surdu

Castrul roman de la Turda, reabilitat cu fonduri europene

Stefana Muresan

Leave a Comment