Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

CNAIR analizează cele trei trasee pentru Centura Aleșdului propuse de CJ Bihor

Marți, 29 decembrie 2020 a fost făcută o primă analiză a celor trei trasee de către comisia tehnico-economică a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Prima variantă, propusă în anul 2010, presupune un traseu cu o lungime de 16,8 kilometri, care traversează râul Crișul Repede în sud și o zonă deluroasă și accidentată în nord. Lungimea și complexitatea lucrărilor ar urca valoarea proiectului la 102 milioane de euro cu TVA inclus, adică 6 milioane de euro/ km.

Al doilea traseu are o lungime de 6,4 km, la o valoare estimată de 27 de milioane de euro, ceea ce înseamnă 4,2 milioane de euro/km. Cea de-a treia variantă presupune un traseu de 5,9 km, realizabil la un cost de aproximativ 25 de milioane de euro.

Azi a fost această primă analiză, s-a făcut o trecere în revistă a avantajelor și dezavantajelor a fiecăreia dintre variante. Varianta a 3-a are un preț la un sfert din cel gândit inițial pentru prima variantă din 2010 și o lungime de trei ori mai mică. Este proiectul pe care Consiliul Județean Bihor îl susține. Vorbim de exproprieri de terenuri și doar o singură clădire. Avem un acord de principiu al comisiei tehnico-economice a CNAIR. A doua variantă presupune mai multe exproprieri, pentru că intrăm în zona unor societăți comerciale și, de asemenea, înseamnă lucrări foarte mari de consolidare în albia Crișului Repede. Până în data de 12 ianuarie acest proiect va fi accesibil publicului cu toate detaliile, pentru ca cei care au observații să ni le poată transmite. Între timp, lucrăm la toate datele pentru a definitiva toate argumentele legate de o variantă sau alta, proiectanții vor fi în teren, vor începe să facă studiile topografice și celelalte studii necesare și ne propunem ca la finalul lunii ianuarie, în urma acestei consultări și a analizelor, să venim cu varianta finală care să fie aprobată atât în ședința Consiliului Județean Bihor, cât și în comisia tehnico-economică a CNAIR. În aceste condiții am putea avea până la sfârșitul lunii mai studiul de fezabilitate cu toate datele necesare pentru această centură și, odată aprobat, să demarăm procedura de proiectare și execuție a acestei centuri, inclusiv partea de exproprieri, astfel încât la finalul anului 2023, proiectul fiind cuprins în actuala perioadă de finanțare pe POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare), să avem o centură nouă și traficul prin Aleșd pe relația Oradea-Cluj să nu mai fie o problemă, așa cum este astăzi”, a declarat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.

Ultima variantă, cea de 5,9 kilometri, este cea recomandată de proiectant și susținută de către Consiliul Județean Bihor după ce, în urma unei analize multicriteriale, a obținut cel mai mare punctaj. Scenariul 3 este investiția cu cele mai reduse costuri, realizabilă în termenul cel mai scurt și cu cele mai mici cheltuieli de întreținere și operare. De asemenea, lucrările de execuție nu ar afectata aria protejată ROSCI0050 (Râul Crișul Repede, amonte de Oradea).

Sugestiile cu privire la cele trei trasee propuse pot fi trimise pe adresa de email sugestii@cjbihor.ro până la data de 12 ianuarie 2021.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Choose your horizon | Bucharest – skyline transformation 2025

Articolul următor

Toate clădirile ce vor fi construite din 2021 trebuie să aibă consum energetic aproape zero

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share