Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Ramona Crăciun, o poveste despre viață. Viața în Montessori Târgu Mureș

Povestea Montessori Târgu Mureș a început acum 5 ani. Ramona Crăciun a lucrat, ca jurist, la Banca Națională a României, dar în momentul în care trebuia să revină la muncă din concediul de creștere a copilului și-a dat seama că nu își mai dorește să lucreze în acel mediu. Voia altceva și a hotărât să își schimbe profesia. Să lucreze cu copiii. Mai târziu a descoperit Montessori.

Strecurându-mă printre munca la ziare și reviste, am avut privilegiul de a vizita Montessori Târgu Mureș, care își are sediul în Complexul de Agrement și Sport “Mureșul”. Privilegiul pentru că universul educației e atât de fascinant aici, încât preț de câteva ore am admirat clasă după clasă sau casă după casă, pentru că Montessori Târgu Mureș își desfășoară activitatea în trei corpuri de clădire, cum avea să îmi arate ghidul meu, Ramona Crăciun, director educațional, educator Montessori Diplomă AMI 2 1⁄2 – 6+ ani și educator pentru părinți Cercul Siguranței. Fascinant pentru că totul e gândit pe măsura copiilor și pentru dezvoltarea lor independentă. E în același timp și o clasă, dar și o casă. Nu am putut să nu mă gândesc: Cum ar fi fost dacă? Mi-am șters întrebarea rapid din minte. Însă cred că mai corect pentru multitudinea de părinți care își doresc să investească în educația copilului sau a copiilor lor este întrebarea: Cum ar fi dacă? Puțină lumină încercăm să facem povestindu-vă ce și cum am văzut noi universul Montessori Târgu Mureș.

“Aveam asociația „Copilul și Copilăria”, pe care o și am în continuare, și lucram ca psiholog în cadrul ei, în grupuri de dezvoltare timpurie cu copiii, de pe la un an și jumătate sau chiar un an, până la 16-17 ani. Într-o vară, am amenajat un spațiu cu foarte multe lucruri cumpărate de la o firmă. Mă înscrisesem la hipnoză, în Timișoara, și simțeam că în lucrul meu cu copiii aveam nevoie de încă ceva. Nu-mi era suficientă pregătirea pe care o aveam și, luând contact cu hipnoza, am zis: „OK, voi face hipnoză și voi lucra cu copiii.”

Și, în acea vară, am organizat programe de vară, iar firma de la care am cumpărat lucrurile mi-a dat o sumă de bani să-mi aleg materialele pe care le vreau eu din catalogul lor. Și mi-am ales mai multe materiale care se chemau toate Montessori. Și am avut în sală să zic vreo 10 astfel de materiale. Surprinderea mea a fost că, indiferent de vârsta copiilor care au trecut în acea vară prin sala mea, toți se îndreptau spre acele materiale și toți lucrau cu ele și erau foarte mulțumiți.

Atunci am zis: „OK. Dar ce înseamnă Montessori acesta?” Adică cum se poate ca un material să le stârnească așa interes? Și am intrat pe internet, am aflat că se organizează un curs la București și m-am dus la curs. Și apoi m-am îndrăgostit totalmente de Montessori. Așa am renunțat la hipnoză și am rămas în Montessori. Cred că a fost dragoste la prima vedere”, își amintește Ramona Crăciun.

Acreditarea internațională vine odată cu formarea adulților în cadrul cursurilor Asociației Internaționale Montessori (AMI), însă recunoaște că i-a fost foarte greu să formeze echipa, a durat foarte mult, mulți oameni s-au perindat, unora le-au fost plătite cursurile de formare, dar nu s-au potrivit educației Montessori.

“Ca să intri la AMI trebuie să ai studii superioare. Adică trebuie să fi terminat o universitate. Or, după ce ai terminat o universitate, trebuie să mergi apoi să faci doi-trei ani de Montessori. Montessori este, poate, una din cele mai serioase școli pe care le-am văzut vreodată în viața mea. Și asta o spunem majoritatea. Înseamnă foarte multe ore: zeci de ore de pregătire teoretică, dar și vreo 400 de ore de practică și de observare, la alte clase, unde sunt deja oameni formați și tu trebuie să mergi în observare, apoi să asiști și să predai lângă acei oameni ca să înveți. E foarte multă școală. Deci oamenii aceștia sunt ultracalificați.

Noi suntem calificați, avem 5 profesori principali Montessori și 3 asistenți de profesori Montessori, dar majoritatea sunt deja, sau în formare de a deveni cadre didactice calificate – profesori în învățământul tradițional”, explică Ramona Crăciun.

Însă acum, cei care lucrează aici nu vin la serviciu, ci vin pentru că e viață, sunt oameni care știu să ierte, să iubească necondiționaț, care își doresc să cunoască mai mult, să se perfecționeze continuu și care știu să dăruiască.

“În acest moment am o echipă extraordinară, oameni dedicați, implicați, care fac ceea ce fac din credință și, bineînțeles, din iubire pentru copii”, adaugă Ramona Crăciun.

De la 12 copii la câteva zeci

Montessori Târgu Mureș a început cu doisprezece copii și apoi, în fiecare an, s-au mai adăugat 8-10 copii.

“În fiecare an intră un număr limitat de copii pentru că ne-am dorit o dezvoltare sănătoasă. Acum am ajuns ca la 3-6 ani să avem toate nivelurile în clasă, avem copii noi care au intrat din septembrie, copii care erau mici anul trecut și acum sunt la nivel mediu, și copii care erau la mijloc anul trecut și acum sunt cei mari. Cei mari îi ajută pe cei mici și le face foarte mare plăcere, pentru că ei sunt mari, ei știu și au avut model anul trecut în cei mari și acum abia au așteptat să plece cei mari la școală. Cei mici, în momentul în care sunt ajutați se simt extraordinar pentru că cei mari le-au acordat atenție. La școală încă nu avem un mediu complet, ci doar mici și mijlocii”, adaugă Ramona Crăciun.

Complexitatea materialelor

Ramona Crăciun mai recunoaște că oriunde merge, strânge materiale pentru Montessori. De altfel, un aspect important în Montessori sunt materialele didactice. “Unele dintre ele, cele de lemn, le achiziționăm, doar că AMI nu le acceptă decât pe cele acreditate de ei. Și atunci le cumpăr de la singura firmă din Europa, Nienhuis din Olanda. Ea este cea care livrează la nivel mondial materialele Montessori autentice. Apoi sunt materialele pe care fiecare cadru didactic le realizează. Noi primim lecția de la trainerii noștri, care prezintă o turnare. Și recipientele din care toarnă sau tăvița sunt făcute de cadrul didactic din ceea ce găsește, după personalitatea lui, o bucățică din el, practic. Și amenajarea sălii: noi știm care sunt ariile, ce conține fiecare, dar cum e aranjată o sală ține foarte mult iarăși de arta și personalitatea cadrului didactic”, explică directorul educațional.

Cum sunt educați copiii?

În Montessori, observarea este elementul de bază. “Observi copilul și după ce ai făcut o observare atentă știi unde este, știi de ce are nevoie, știi ce interes are. Și, tu ce faci, de fapt? Îi sprijini nevoia și îi urmezi interesul copilului. Și atunci reușita este sută la sută. Or, când faci ce ai tu interes, adultul, și îți respecți nevoia ta, a adultului, cum ar putea să fie reușită pentru copil? De multe ori le zic părinților: „Să nu credeți că asta este o magie sau altceva”, explică Ramona Crăciun.

Ca metodă și prezentând-o simplificat pentru că, deja am amintit de sutele de ore în care se instruiesc profesorii, copiii învață de la concret spre abstract.

Copilul nu face exerciții ca să ajungă să își însușească o formulă, ci ca să ajungă să deducă formula. La fel și la gramatică, prin exersarea unor exerciții își formează niște tipare. În concluzie, exersând, copilul va observa ce înseamnă adunarea, scăderea, o familie de cuvinte și altele. “Nu îi dăm noi teoria, ci descoperă el, noi îi facem o prezentare, un exercițiu și apoi el repetă, repetă și singur spune ceea ce a descoperit”, completează Ramona Crăciun.

Într-un singur ciclu de lucru, un copil poate să treacă prin toate ariile sau printr-o singură arie.

Investiția în educație

Nu putem ocoli un aspect important, cel investițional. Pentru o sală de 3-6 ani, cu mobilier, cu materialele cumpărate, investiția se cifrează undeva la 25.000 euro. La ciclul 6-11 ani, investiția a ajuns la 30.000 de euro. În loc de final, Montessori înseamnă independență, adaptabilitate la locul și timpul în care trăiești, atât copiii cât și adulții, profesori și părinți. E însă alegerea fiecărui adult cum investește în propriul copil și în propria sa viață. Ramona Crăciun a investit multă dragoste, multă muncă și, chiar dacă vi se pare că sună mercantil, câteva zeci de mii de euro într-o nouă viață…

(Publicat în ediția print TB nr. 98 – noiembrie/decembrie 2020)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Piața de calculatoare, în creștere în anul pandemiei. În ciuda problemelor de stocuri

Articolul următor

Universitatea Transilvania din Brașov a câștigat patru proiecte de cercetare în valoare de aproape 4 milioane de lei

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică România (DEER) Cluj, cel mai mare distribuitor național de profil, a organizat proiectul educativ “Școala Altfel cu Micul Energetician”, proiect care face parte din campania sa educativă.
Citeste mai mult

DEER predă energetica viitoarelor generații

3.000 de elevi din ciclul primar de învățământ învață despre energie în cadrul proiectului educativ. Distribuție Energie Electrică…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share